[NH] of western met fries?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: [NH] of western met fries?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 15:26

Het kan wel, maar zo is ieder paard wel ergens geschikt voor ..
Zo kun je met een arabier dressuur lopen, maar het is eerder een paard voor endurance, vanwege z'n grote uithoudingsvermogen.
Een Quarter is een zeer geschikt westernpaard, gespierd, zeer snel en heel wendbaar en natuurlijk hun 'cow-sense'
Een Fries is een echt showpaard; luxe, lange wapperende manen en sokken. Zelf vind ik em mooi voor de kar, maar dat zegt nog niet dat ie alleen voor de kar wil zien!
Datzelfde ook voor western en Friezen

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 15:28

Dat geldt helemaal niet voor western en friezen. als ik de nh foto's zie van haar fries dan loopt hij als keurig met een los teugeltje, zelfs zonder bit, in een nette lage halshouding. Dat is nodig bij pleasure en horsemanship o.a. Nee reining zal niet gaan. Maar de andere disciplines wel.

esziiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 16:48

Tuurlijk kan het. Een fries hoeft niet alleen maar dressuur te lopen.. Arme fries! nee lekker naturel lopen met ene fries kan best

Ninus

Re: NH of western met fries?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 13:16

maflingergek schreef:
ik denk ook dat het type mens met fries over het algemeen niet echt geinterresseerd is NH.
Meer het dressuur type mens denk ik

Nu generaliseer je. Ik rijd op een Fries met een dressuurzadel en krijg les van een western/NH instructrice. Ik geef er geen naam aan, maar pik gewoon van alle disciplines iets mee.

Hoe je het ook bekijkt, je rijdt gewoon paard. Niets meer en niets minder.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 22:31

ik snap wat je bedoelt. in tegenstelling kom je veel mensen met tinkers tegen in de natural hoek

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 09:57

ik rij op een fries met boomloos dressuurzadel, ze wordt natuurlijk bekapt en ik krijg Centered Riding les. Af en toe doen we een beetje NH achtige dingen en voor zover mogelijk loopt knollie 24/7 buiten.
Om toch ff te generaliseren.....ik vind het friezenwereldje toch heel erg traditioneel, de uitzonderingen zijn voor mijn gevoel op 1 hand te tellen.

Ninus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 12:56

Er zijn veel mensen die een Fries kopen omdat dit type paard aansluit bij de wensen die zij hebben. En vaak is dat iets "traditioneels".

Ik ben "toevallig" in aanraking gekomen met mijn huidige Fries. In die tijd had ik totaal geen ambities in de wedstrijdsport en wilde ik gewoon lekker rijden en met paarden bezig zijn. Toch liep ik tegen een aantal problemen op en deze zijn met behulp van mijn instructrice opgelost.

Als ik aan het rijden ben zie je er eigenlijk weinig aan, de meeste mensen zullen gewoon een dressuuramazone zien en daar lijd ik geen moment onder.

Je ziet dus meestal niet met welke methode iemand bezig is. En ik denk echt dat er veel meer mensen op een andere wijze dan traditioneel met de paarden bezig zijn, ook mensen met Friezen. Een paard is een paard, alleen is het ene ras meer geschikt om een bepaalde discipline uit te oefenen dan een ander ras.

Zo zul je in de western met een Fries niet bij de top mee kunnen komen (denk ik), maar dit hoeft niet erg te zijn. Dit is gewoon afhankelijk van je ambities en je gestelde doelen.