Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
polly2 schreef:Onze marathonwagen voor onze Fries is 125 breed en paste precies in de anderhalfpaards van een kennis (weijer).
Nu hebben we een oprijwagentje en gaan we met twee auto's.
Let op: je mag in je paardentrailer GEEN andere dingen vervoeren dan een paard (dus geen schapen, geen koeien, maar ook geen fietsen of koetsen!).
Ik wist dit ook niet, maar een vriend van ons is in Apledoorn aangehouden tijdens een controle en hij had hooi en stro in zijn trailer.
Hij kreeg een vette boete (tot zijn grote verontwaardiging) en moest ter plekke iemand bellen die kwam met een andere aanhangwagen om het hooi en stro op te halen!
Later die week bleek de politie van Apeldoorn ook bij de vuilstort mensen opgewacht te hebben met paardentrailers met rotzooi voor de stort er in. Ze zijn allemaal bekeurd.
Uitleg: de trailer is goedgekeurd en vrijgegeven voor het verkeer voor het vervoer van paarden (en eventueel ezels). Alle andere zaken zijn dus verboden in je trailer te vervoeren.
Ik weet wel dat we bij ons op het werk onze trailer apart hebben moeten laten registreren voor vervoer van rundvee (naast paarden) en dat er met de ventilatie iets is aangepast. Het moest goedgekeurd worden door de RWD!
Wij hebben eerlijk gezegd maling aan deze regels....we vervoeren ook hooi en stro in onze trailer en soms verhuizen we eens wat spullen...
en voorheen ook onze marathonwagen. Maar ik wilde jullie bij deze even informeren over deze wet en de gevolgen die het kan hebben.
Achterlijk toch?
Albert schreef:De bak van de meeste Pick-ups zijn te smal; er past geen marathonwagen in.
Uitzondering: VW transporter met bak of grote Amerikaanse Pickup, maar die mogen niet zo veel trekken.
Wij gaan ook altijd met twee auto's op pad.
Een trailer met een plek voor de marathonwagen voorop is niet handig; neem je de kar niet mee heb je een evenwicht probleem, of met de marathonwagen er op een enorme druk op de kogel en dat is ook niet handig zo'n steigerende auto.
tinkert_tje schreef:dus we rijden eerst met de kar achter aan de trekhaak met een speciale caravan ophanging
tinkert_tje schreef:ik weet niet of het mag maar we zijn nooit aangehouden
Albert schreef:tinkert_tje schreef:dus we rijden eerst met de kar achter aan de trekhaak met een speciale caravan ophanging
Als je de kar vervoert rechtstreeks aan de trekhaak moet je wel langzamer rijden dan je met een aanhanger zou doen; marathonwagens zijn niet uitgelijnd op hoge snelheden. Met massieve wielen kan je niet rechtstreeks aan de trekhaak rijden! Dan tril je het rubber los van de wielen.tinkert_tje schreef:ik weet niet of het mag maar we zijn nooit aangehouden
Dat mag; mits de verlichting in orde is. Het is dan gewoon een aanhangwagen. Losse lichtbalk met kentekenplaat en rijden.
Citaat:ja dat klopt we kunnen dan niet harder rijden dan 80 kilometer per uur
(hard zat dus)
Mijn man heeft er een ijzeren V aan gelast zodat hij wat stabieler is
Albert schreef:Citaat:ja dat klopt we kunnen dan niet harder rijden dan 80 kilometer per uur
(hard zat dus)
Mijn man heeft er een ijzeren V aan gelast zodat hij wat stabieler is
Zo hard!!! ik zou dat niet durven. Het pleit wel voor je kar