[AR] [LO]Probleem bij longeren

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Nina

Re: [LO]Probleem bij longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 19:43

Die van mij flikte het ook steeds, maakte niet uit op welke hand eigenlijk.. Hij ging gewoon naar me toe staan of gallopeerde er vandoor, zette ook al zijn kracht in en weg was ie.

Daarna heb ik het zo aangepakt; elke keer als ik nog maar zag dat hij de andere kant op wilde rende ik gewoon met de zweep naar hem toe en jaagde hem de goede kant op, en ik ging daarna gewoon weer in het midden staan. Je moet sowiezo zorgen dat hij goed voorwaarts blijft en op je stem reageert. Zodra je het nog maar ziet dat hij iets probeert gelijk vooruit jagen! En natuurlijk belonen als hij het goed doet, da's het belangrijkste van allemaal!
Die van mij loopt nu gewoon zonder zweep en doet alles op stemcommando's (stappen, draf, galop, hooo etc...)

hannatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 21:15

Maroush schreef:
Ik vergeleek het longeren even met de circling game. Weet niet of jij Parelli doet of Voest, Hempfling of nog iets anders, maar ik dacht me te herinneren dat bij de circling game je je paard toestaat om naar binnen te komen als het die tekenen van ontspanning geeft. Ik ben nog niet echt ver gekomen met Parelli, want toen ik m'n pakket had werd m'n verzorgpaard kreupel en dat gaat nog wel ff duren ... dus ik zou echt niet weten of dat klopt.
Magoed, áls het klopt (zo heb ik het in het begin wel gedaan iig) lijkt het mij wel verwarrend voor het paard of ik iets à la circling game wil doen of dat ik gewoon wil longeren, dus vroeg ik me af of dat naar binnen halen wel klopt ...
Met omdraaien laat ik het paard zover naar binnen komen dat de achterhand nog gewoon op de cirkel staat hoor, maar idd niet echt op de officiele manier. Doe het ook wel eens zoals jij het doet, maar als ik dat te vaak deed bij Maroes, ging ze ook automatisch daarbij omdraaien en kon ik d'r amper meer gewoon laten halthouden op de cirkel.

dat kouwen en likken is vooral een teken dat hij jou ziet als haar of zijn leider het is eigenlijk gewoon de manier van monty roberts

johnnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 23:33

Teveel loungeren maakt van je paard een machine.

Maroush

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-05 11:26

hannatjuh schreef:
Maroush schreef:
Ik vergeleek het longeren even met de circling game. Weet niet of jij Parelli doet of Voest, Hempfling of nog iets anders, maar ik dacht me te herinneren dat bij de circling game je je paard toestaat om naar binnen te komen als het die tekenen van ontspanning geeft. Ik ben nog niet echt ver gekomen met Parelli, want toen ik m'n pakket had werd m'n verzorgpaard kreupel en dat gaat nog wel ff duren ... dus ik zou echt niet weten of dat klopt.
Magoed, áls het klopt (zo heb ik het in het begin wel gedaan iig) lijkt het mij wel verwarrend voor het paard of ik iets à la circling game wil doen of dat ik gewoon wil longeren, dus vroeg ik me af of dat naar binnen halen wel klopt ...
Met omdraaien laat ik het paard zover naar binnen komen dat de achterhand nog gewoon op de cirkel staat hoor, maar idd niet echt op de officiele manier. Doe het ook wel eens zoals jij het doet, maar als ik dat te vaak deed bij Maroes, ging ze ook automatisch daarbij omdraaien en kon ik d'r amper meer gewoon laten halthouden op de cirkel.

dat kouwen en likken is vooral een teken dat hij jou ziet als haar of zijn leider het is eigenlijk gewoon de manier van monty roberts

Ja en dan ... moet je dan stoppen of doorgaan ?

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-05 16:26

Naar mijn idee, komen al die methodes op hetzelfde neer. Ik doe vooral Freestyle van Emiel Voest, maar weet nu ook wat meer van Parelli. Naar mijn idee moet je gewoon doorgaan met longeren als zij gaat kauwen of likken. Het is gewoon een teken dat ze alles okee vind en zich prettig bij jou voelt, zie niet in waarom je dan zou stoppen met je training. Zou je het toch willen belonen kan je haar altijd naar je toe vragen en even een lekker knuffel geven ofzo.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-05 20:49

advies geven over longeren of rijden is vaak moeilijk...
echt goed advies kan er pas gegeven worden al er door iemand mee gewerkt wordt die er verstand van heeft, wij kunnen nu slechts raden.

als ik paarden moet leren longeren, er zijn wel 100 manieren om hem dit te leren, van helemaal afslaan met je zweep tot eindeloos wachten totdat je paard zelf gaat lopen.

ik las trouwens iets over met een korte lijn longeren, zou ik niet zo'n fan van zijn, hoe dichter jij bij je paard staat, hoe eerder jij de klappen kan opvangen, en geloof me, dat is geen pretje. longeren is bij het ene paard lijn vast maken en voorwaarts zeggen, de ander loopt al vanzelf. de hele andere kant is dus als ze het niet willen. ik heb ook een keer een fjord gecorrigeerd. deze kwam tijdens het longeren gewoon naar je toe gelopen alsof het de normaalste zaak van de wereld was. na 3 flinke klappen reageerde hij nog niet en heb ik er iemand naast gezet. deze persoon heeft er een maand naast gelopen, telkens een klein stukje verder van het paard af. (zorg dan wel dat je iemand hebt met een goede conditie) na ongeveer 1,5 maand was het weer goed en heeft het nooit meer gedaan. andere paarden waar ik mee heb gewerkt daar waren 3 harde tikken wel genoeg. bij een ander paard, een fries, daar heb ik 2 weken met zn 2e moeten longeren, ik had 2 handen nodig om de lijn vast te houden, de ander had 2 handen vrij om de zweep wat minder diervriendelijk te gebruiken.

wat ik dus zeggen wil: houd respect voor je paard, maar doe wat nodig is, al is het soms niet al te vriendelijk, in de natuur zijn ze ook niet altijd lief voor elkaar.

johnnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 14:12

Lekken en kauwen is bij een paard het teken dat ze je accepteerd als leider maar ( enkel op dat moment )

Stom, er wordt gevraagt moet ik er dan mee stoppen of moet ik doorgaan.

Mijn visie, juist op dit moment staat je paard open voor een discussie. Juist dan moet je een oefening doen die bij jullie beide niet goed gaat.
Als je weet welke oefening hiervoor in aanmerking komt doe dit dan ook maar wel een goed begin maken en ook tot een goed einde brengen.

Niets is frusterender en verwarrender voor een paard een oefening te moeten beginnen en na afloop weet hij niet of dit was wat zijn baasje bedoelde.

Dus is de moraal, natuurlijk doorgaan en een oefening tot tevredenheid uitvoeren, welke het dan ook moge zijn. Het paard belonen en hem laten zien hoe goed hij was. Ik kus mijn paard altijd op haar neus en ze krijgt een pepermuntje. Ze kleeft aan me na zon moment. Zo bouw je naar mijn mening iets op

Maroush

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 16:07

Tnx ! Duidelijk verhaal

johnnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 19:40

Jouw verhaal en uitleg is ook duidelijk. Ik volg dit topicje en merk dat ze of hij zoekt. De oplossing ligt eigenlijk voor het oprapen