[AR] Shetlanders welke afstand in de kar???

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Sjonniej

Re: [AR] Shetlanders welke afstand in de kar???

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-05 14:37

Wat?! Je hebt een wagen van 230 kg voor een shet!!!! Zelfs mijn pony van 1.38 loopt niet lekker voor onze 2-spanwagen van 240 kg (excl. 120 kg aan personen). Om nog maar niet te spreken wanneer hij over het zand/gras rijdt...

Als je echt serieus langere ritten wilt gaan rijden, ga dan op zoek naar een lichtere wagen. Die zijn er écht wel!! Laura2span heeft bijvoorbeeld al een shetten-wagen van maar 90 kg. Ik heb een wagen voor grotere pony's van 100 kg.

laura2span

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-05 16:48

denk alsjeblieft na voor je gaat rijden! shetten zijn wel sterk maar kunnen ook niet alles.
mijn wagen is 90 kilo en daar zitten nooit meer dan 3 personen op.

als een pony dag in dag uit meer dan 2 x zijn eigen gewicht moet trekken geef ik je 2 maanden en dan doet hij het niet meer.

mijn wagen is perfect voor een shet, voor dealer adressen kan je pb'en. (foto's in profiel)

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-05 17:16

Mijn eerste wagen woog ook wel iets van 250 kilo. Zaten we vaak ook met twee volwassenen op. We reden bijna nooit zandpaden alleen op vakantie. Ik vond het af en toe wel wat zwaar maar niet onmogelijk. Mijn huidige wagen is 200 kilo. Is goed. Lichter is vaak onstabieler ook.

Grainey

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-05 17:33

Wij hebben de meeste wagens zelf gemaakt, omdat we nergens een goede en tegelijker tijd lichte wagen konden vinden. Van die concourse wagentjes heeft mijn vader er ondertussen al zo'n 12 gemaakt voor andere Shetlandrijders, omdat deze dus ook met het probleem van een te zware, of te onstabiele kar zaten...
Maar het is dus erg verstandig om te kijken naar een karretje van rond de 100kg en altijd eerst wegen voordat je ze ergens koopt (of optillen), want de dealers zijn niet altijd even eerlijk over het gewicht...

@ Viola: wij rijden erg veel over de weg, en de witte hoeven slijten (bij ons dan) heel erg snel, te snel om weer op tijd te kunnen herstellen, terwijl dus de donkere hoeven dit wel kunnen... vooral bij de marathons kom je soms over 10km asfaltweg en dan zijn die hoefijzers bij de bonte echt hard nodig...

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-05 18:01

Grainey schreef:
@ Viola: wij rijden erg veel over de weg, en de witte hoeven slijten (bij ons dan) heel erg snel, te snel om weer op tijd te kunnen herstellen, terwijl dus de donkere hoeven dit wel kunnen... vooral bij de marathons kom je soms over 10km asfaltweg en dan zijn die hoefijzers bij de bonte echt hard nodig...

Ik geloof je wel dat het bij jou zo is dat de witte hoeven zwakker zijn, maar mijn ervaring is echt totaal anders. Heb inmiddels 3 pony's gehad met witten hoeven die alledrie super hoeven hadden. Twee lopen nu zonder ijzers voor de wagen en er is geen aanleiding om misschien eens over ijzers te gaan denken. De twee pony's die ik gehad heb met zwarte hoeven hadden beduidend minder goede hoeven.
En alle ervaringen die ik heb gehoord bij elkaar maakt het niet uit welke kleur de hoeven hebben dus vraag ik me af wie dat ooit bedacht heeft dat wit zwakker zou zijn.

liesbet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-05 20:42

Citaat:
als een pony dag in dag uit meer dan 2 x zijn eigen gewicht moet trekken geef ik je 2 maanden en dan doet hij het niet meer.

Hij moet dit niet dag in dag uit doen...

Citaat:
denk alsjeblieft na voor je gaat rijden!

Citaat:
Wat?! Je hebt een wagen van 230 kg voor een shet!!!!

Raar dat jullie zo reageren... uiteindelijk is dit binnen de grens die wordt aangegeven....

Citaat:
Als je nu een heuvel of hoge brug tegen komt redt hij het dan nog? En als je een door de bossen of zo wil, van de weg af, wordt het ook wel aardig zwaar hoor.

heuvel of hoge bruggen hebben we niet in de buurt, en bossen zijn hier ook (snik) niet te bespeuren...
Tot nu toe doet hij het goed...

Citaat:
Maar nog ff een vraagje, rolt de kar licht of juist zwaar? Dat is namelijk het allerbelangrijkst...

Fijn dat je dit aanhaalt... Ik trek de wagen zelf met man en kinderen, eens uitgeprobeert en ik had geen probleem, alleen aan mijn conditie moet gewerkt worden....

We doen het rustig aan, hij moet nog veel leren en zijn conditie moet nog beter worden en zijn hoefjes moeten nog wat harden...

En als we later meer verlangen, dan zien we weer wel....

laura2span

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-05 22:45

ik vind het toch wel erg hoog gegrepen voor zo'n kleine pony.
Napie heeft een vrij zware kar naar mijn mening, 200 kilo en dan heeft ze er een tweespan voor lopen.
ik moet toegeven in tweespan vind ik mijn kar af en toe te licht en rijdt ik hele stukken met mijn voet op de rem omdat ze anders op de leidsels gaan trekken. Maar 230 kilo voor een mini vind ik te gek!

als je een pony wil die het gezin op zondag rond rijdt moet je naar een grotere. ik vind dit echt niet kunnen, misbruik maken van de goedwil van je pony.

IngridP

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-05 23:23

Raar dat iedereen zo reageert terwijl de pony het mag trekken volgens de regels. Kijk goed of je pony er moeite mee heeft. Zo nee?
Rij maar lekker verder. Gewoon goed je pony in de gaten houden.

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 08:29

tja wat zijn regels, wie zou die regel ooit bedacht hebben en op grond waarvan? Ik ga liever uit van praktijk ervaringen.

IngridP

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 19:08

Dat zeg ik. Gewoon de pony in de gaten houden

muildier

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 10:25

Kunnen de marathonwagens (voor pony 1.15m) onderling verschillen ingewicht?

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 15:58

muildier schreef:
Kunnen de marathonwagens (voor pony 1.15m) onderling verschillen ingewicht?

Lijkt me logisch, auto's verschillen ook gewicht.
Lichtere wagens hebben vaak veel waterdoorlating (ik noem het gatenkaaswagens) Het ligt er ook aan hoeveel passagierplaatsen je hebt en welk materiaal er gebruikt is. Kijk maar eens in de profielen van mij en Laura2span dan kan je wel gokken welke wagen er zwaarder is.