[AR] [VD] Paard heeft geen respect voor me

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

EngeltjeS

Re: Paard heeft geen respect voor me

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 10:34

hoe is hij tegen de eigenaar? en wat zegt die er van?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 10:45

Brendageene schreef:
En uit het verhaal van de TS begrijp ik dat dit paard niet stijgert maar gewoon zelf de leiding neemt. Dat los je niet op met een zweep maar door goed naar jezelf te kijken en zelf het leiderschap te nemen.

En tik met de zweep of alleen al de zweep laten zien kan genoeg respect/angst creeeren dat hij niet meer over je heenwalst. Tot dat jij uitgevonden hebt hoe je leiderschap neemt, kunnen er nare dingen gebeuren. Veiligheid gaat altijd voor!

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 13:20

Ik vind dat over je heen walsen net zo respectloos is als steigeren. De TS geeft aan dat ze hem niet achteruit KAN zetten omdat hij het gewoon niet doet. Dan krijgt ie van mij toch echt een lel.
Dit paard heeft ook heel goed door dat als hij wegrent als ze hem een tik (een tik dus, niet echt slaan) ze het niet meer doet. Op dit moment word ie beloont door wegrennen want dan geeft ze geen tik meer. Imo moet je dat patroon doorbreken, en het paard duidelijk maken dat hij zijn 'straf' niet kan ontlopen op het moment dat hij wat fout doet.

Astragirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 10:15

Ja, het patroon moet dringend doorbroken worden, hoe langer hoe meer hij er van profiteert. Ik zou ook maken dat ie al niet kan wegrennen zoals allegra zegt.

IngeT

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 11:20

Tja... "Geen respect"... Zou het niet eerder gewoon zijn dat je paard doet wat-ie doet omdat hij daarvan in het verleden altijd beter van werd? Zoals - aan het gras geraken? Respect heeft daar niks mee te maken, gewoon de regels uitleggen wel.

Neem nu dat gras. Waarom wil hij dat gras? Ten eerste, vermoed ik, omdat hij veel te weinig gras ziet. Een paard graast normaalgesproken 16 van de 24 uur. Daar is hij helemaal voor gebouwd. Sta je op een manège? Zijn daar geen weien aan?
Ten tweede gaat hij naar dat gras omdat hij denkt dat het het laatste gras is dat hij in lange tijd gaat zien. Het maakt niet uit dat het misschien niet zo is, feit is dat HIJ denkt dat het zo is. En jij bevestigt dat ook, want zit hij eindelijk (zijn gedachtengang!) als een gek gras te maaien, krijgt hij een ruk aan z'n kop, waardoor hij denkt "oh jee, 't is gedaan, nog gauwgauw...", en zo leren jullie aan elkaar te trekken. Da's dus een vicieuze cirkel, en hoe kom je daar nu uit? Precies door te gaan belonen met dat wat op dat moment z'n grootste motivator is: gras dus. Lateraal denken, heet dat .

Ik neem de vrijheid een stukje uit m'n boek te knippen en plakken, iets wat ik niet zo veel doe maar omdat dit een vaak voorkomend probleem is dat vaak met slaan of trekken wordt "opgelost", toch maar:

(pag. 272)
Ga naar buiten, naar het gras, met je paard aan halster en leidtouw. Leid hem naar het gras en laat hem even een paar happen handgrazen, waarbij je naast hem aan z’n hoofd blijft staan. Vraag je paard dan rustig en met gevoel z’n hoofd weer naar boven te doen. Bridge voor elke poging in die richting, zelfs al is het maar dat hij een fractie ophoudt met kauwen. Laat hem dan weer even voortgrazen: de voedselbeloning die normaal na de bridge volgt hoef je hem niet zelf te geven, ze staat er immers al. Een paar grasplukjes, en vraag hem weer z’n hoofd naar boven te doen. Bridge voor een kleine aarzeling, en laat hem weer een paar keer grazen. Vraag opnieuw. Verwacht steeds meer respons.
Als je paard op geen enkele manier reageert op je vraag om z’n hoofd naar boven te doen, verlies dan niet je ongeduld; begin niet te trekken. Zeg de naam van je paard om z’n aandacht te trekken (in elk geval iets waarmee je je paard verwittigt dat er iets gaat veranderen, zoals “én... volg”) en loop rustig maar vastbesloten dwars door z’n hoofd heen, precies daar waar hij graast. Loop gewoon door, je eigen lijn, en verwacht gewoon dat je paard meekomt. Je paard haalt z’n hoofd uit het gras en komt misschien zelfs met je mee. Ook al is het maar twee passen, bridge voor het willen volgen. Het is niet de bedoeling dat je werkelijk ergens naartoe gaat met je paard - bridge voor het willen volgen, niet voor het volgen zelf. Wacht dus niet zolang tot je paard opnieuw met z’n hoofd in het gras duikt - voorkom dat, bridge voor die fractie goeie wil die je krijgt. Laat hem opnieuw een paar plukken gras nemen. Verwittig dat je gaat vertrekken, en vertrek weer, dwars op z’n graasrichting. Bridge voor het meekomen, en laat weer even grazen.
---

Beetje uitleg daarbij:
- "vraag je paard z'n hoofd naar boven te doen": dat oefen je natuurlijk éérst op een zand- of betonnen vloer natuurlijk. Eerst oefenen in makkelijke omstandigheden, pas daarna maak je deomgeving geleidelijk aan moeilijker.
- "Bridge": als je niet weet wat dat is, kan je het bridgen (hardop zeggen "dat heb je goed gedaan", zoals met een clicker, maar het kan ook gewoon met je stem, zie ook http://www.ingeteblick.be/artikels/starten.html ) overslaan; het zal véél trager gaan, maar de meeste mensen doen het nog behoorlijk zonder bridge (hoewel ze een grote kans laten liggen om een betere trainer te zijn voor hun paard ).

Succes,

met vriendelijke groeten,
Inge

http://www.ingeteblick.be

Allegra

Re: [VD] Paard heeft geen respect voor me

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 19:08

Kan je mij dan uitleggen waarom mijn fjord, die 24/7 buiten staat, op het gras, bij de vorige eigenaar ook op het gras stond, dan ook voor elk plukje naar beneden wil?
Ik laat haar verder met wandelen enzo trouwens sowiezo nooit eten, dus het is niet zo dat ze niet wanneer het wel en niet mag, want als ik met haar bezig ben mag het nooit...

IngeT

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 22:29

Waarom trekken honden aan een hondenlijn? Omdat ze desondanks geraken waar ze willen. Ze denken dat het trekken er gewoon bij hoort.

Inge

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-05 23:21

Allegra schreef:
Ik zou idd een hengstenketting over zijn neus doen. Op die manier oefen je veel beter druk uit op de neus dan wanneer hij eronder zit.
Geef er maar een keer een goede ruk aan, en geef hem desnoods een gelijk ook een flinke klap met de zweep. Doe dit soort dingen eerst in een afgesloten ruimte zoals de bak. Pas als hij daar braaf is kan je weer buiten gaan wandelen enzo. Want als het in de bak iets beter gaat, en buiten heeft hij weer macht, zal hij het in de bak ook weer proberen en zo blijf je aan de gang.
Begin ook niet te moeilijk. Hoe is hij met poetsen? Als je opzadelt? Zorg dat hij eerst bij dat soort dingen braaf is. Zo kun je het ver uitbouwen.
En idd, jezelf groot maken, zwaai met je armen en schreeuw een keer goed. Wat zou een paard in het wild doen met zo een? Hij zou een hem een rotschop verkopen, of ie nou wegrent of niet. Probeert hij het weer krijgt ie weer een rotschop.
Ik denk dat hij ook wel door heeft dat je hem niet wil slaan omdat hij dan gaat rennen.
Pak desnoods een oud halstertouw wat je korter maakt en aan het halster doet, zodat hij er niet zo snel op staat als hij weg rent. Laat je iig niet weerhouden hem een tik te geven want hij weet het precies.
Sorry voor het onsamenhangende tekstje, ik zat min of meer hardop te denken

Met het poetsen schraapt hij vaak en loopt rondjes aan het touw
Dus de ene keer staat hij goed maar dat kan dan omlopen in opeens dwars staan...Bij het opzadelen is het strontvervelend want dan wilt hij me bijten als ik aansingel....
Tegenwoordig doet hij ook rot buiten als ik op hem ZIT
Altijd willen omdraaien en terugkeren naar de manege
Ik moet steeds trekken aan de linkerteugel
Als ik een nieuw wegje in sla(wat ik nog niet gedaan heb met hem)is hij zo
maar ook in het begin,dan wilt hij steeds in het graan stappen en eten

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-05 23:28

IngeT schreef:
Tja... "Geen respect"... Zou het niet eerder gewoon zijn dat je paard doet wat-ie doet omdat hij daarvan in het verleden altijd beter van werd? Zoals - aan het gras geraken? Respect heeft daar niks mee te maken, gewoon de regels uitleggen wel.

Neem nu dat gras. Waarom wil hij dat gras? Ten eerste, vermoed ik, omdat hij veel te weinig gras ziet. Een paard graast normaalgesproken 16 van de 24 uur. Daar is hij helemaal voor gebouwd. Sta je op een manège? Zijn daar geen weien aan?
Ten tweede gaat hij naar dat gras omdat hij denkt dat het het laatste gras is dat hij in lange tijd gaat zien. Het maakt niet uit dat het misschien niet zo is, feit is dat HIJ denkt dat het zo is. En jij bevestigt dat ook, want zit hij eindelijk (zijn gedachtengang!) als een gek gras te maaien, krijgt hij een ruk aan z'n kop, waardoor hij denkt "oh jee, 't is gedaan, nog gauwgauw...", en zo leren jullie aan elkaar te trekken. Da's dus een vicieuze cirkel, en hoe kom je daar nu uit? Precies door te gaan belonen met dat wat op dat moment z'n grootste motivator is: gras dus. Lateraal denken, heet dat .

Ik neem de vrijheid een stukje uit m'n boek te knippen en plakken, iets wat ik niet zo veel doe maar omdat dit een vaak voorkomend probleem is dat vaak met slaan of trekken wordt "opgelost", toch maar:

(pag. 272)
Ga naar buiten, naar het gras, met je paard aan halster en leidtouw. Leid hem naar het gras en laat hem even een paar happen handgrazen, waarbij je naast hem aan z’n hoofd blijft staan. Vraag je paard dan rustig en met gevoel z’n hoofd weer naar boven te doen. Bridge voor elke poging in die richting, zelfs al is het maar dat hij een fractie ophoudt met kauwen. Laat hem dan weer even voortgrazen: de voedselbeloning die normaal na de bridge volgt hoef je hem niet zelf te geven, ze staat er immers al. Een paar grasplukjes, en vraag hem weer z’n hoofd naar boven te doen. Bridge voor een kleine aarzeling, en laat hem weer een paar keer grazen. Vraag opnieuw. Verwacht steeds meer respons.
Als je paard op geen enkele manier reageert op je vraag om z’n hoofd naar boven te doen, verlies dan niet je ongeduld; begin niet te trekken. Zeg de naam van je paard om z’n aandacht te trekken (in elk geval iets waarmee je je paard verwittigt dat er iets gaat veranderen, zoals “én... volg”) en loop rustig maar vastbesloten dwars door z’n hoofd heen, precies daar waar hij graast. Loop gewoon door, je eigen lijn, en verwacht gewoon dat je paard meekomt. Je paard haalt z’n hoofd uit het gras en komt misschien zelfs met je mee. Ook al is het maar twee passen, bridge voor het willen volgen. Het is niet de bedoeling dat je werkelijk ergens naartoe gaat met je paard - bridge voor het willen volgen, niet voor het volgen zelf. Wacht dus niet zolang tot je paard opnieuw met z’n hoofd in het gras duikt - voorkom dat, bridge voor die fractie goeie wil die je krijgt. Laat hem opnieuw een paar plukken gras nemen. Verwittig dat je gaat vertrekken, en vertrek weer, dwars op z’n graasrichting. Bridge voor het meekomen, en laat weer even grazen.
---

Beetje uitleg daarbij:
- "vraag je paard z'n hoofd naar boven te doen": dat oefen je natuurlijk éérst op een zand- of betonnen vloer natuurlijk. Eerst oefenen in makkelijke omstandigheden, pas daarna maak je deomgeving geleidelijk aan moeilijker.
- "Bridge": als je niet weet wat dat is, kan je het bridgen (hardop zeggen "dat heb je goed gedaan", zoals met een clicker, maar het kan ook gewoon met je stem, zie ook http://www.ingeteblick.be/artikels/starten.html ) overslaan; het zal véél trager gaan, maar de meeste mensen doen het nog behoorlijk zonder bridge (hoewel ze een grote kans laten liggen om een betere trainer te zijn voor hun paard ).

Succes,

Inge

Ik sta op een manege
Hij ziet weinig gras,maar heeft wel een mogelijkheid om te grazen
Ik laat hem regelmatig grazen aan de hand
Wanneer ik met hem weer naar binnen wilt gaan moet ik hem ervan af trekken
Als ik hem laat grazen op buitenrit kan ik gemakkelijk zijn hoofd omhoogtrekken,dus hij weet immers dat hij erna weer mag grazen
Maar het is niet alleen gras,tegenwoordig ook graan
En daar kan ik moeilijker zijn hoofd omhoogtrekken

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-05 23:28

IngeT schreef:
Waarom trekken honden aan een hondenlijn? Omdat ze desondanks geraken waar ze willen. Ze denken dat het trekken er gewoon bij hoort.

Inge

Niet alle honden doen dat
Mijn hond loopt gewoon braaf aan de voet
Die van mijn vader trekt
En die van mijn moeder loopt achter haar

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-05 23:29

Allegra schreef:
Kan je mij dan uitleggen waarom mijn fjord, die 24/7 buiten staat, op het gras, bij de vorige eigenaar ook op het gras stond, dan ook voor elk plukje naar beneden wil?
Ik laat haar verder met wandelen enzo trouwens sowiezo nooit eten, dus het is niet zo dat ze niet wanneer het wel en niet mag, want als ik met haar bezig ben mag het nooit...

En waarom doe je dat niet?

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-05 23:32

Allegra schreef:
Ik vind dat over je heen walsen net zo respectloos is als steigeren. De TS geeft aan dat ze hem niet achteruit KAN zetten omdat hij het gewoon niet doet. Dan krijgt ie van mij toch echt een lel.
Dit paard heeft ook heel goed door dat als hij wegrent als ze hem een tik (een tik dus, niet echt slaan) ze het niet meer doet. Op dit moment word ie beloont door wegrennen want dan geeft ze geen tik meer. Imo moet je dat patroon doorbreken, en het paard duidelijk maken dat hij zijn 'straf' niet kan ontlopen op het moment dat hij wat fout doet.

Hoe kan ik dat proberen?
Weer opnieuw gaan wandelen aan de hand met longeertouw?
Ik raak heel moeilijk aan een hengstenketting omdat ik alleen met hem werk
Dus ik moet als ik iets wilt bereikent(dus respect enz)het allemaal zelf betalen
Ik doe het wel,maar kan het niet altijd omdat ik geen job heb
(1 maar wordt ik niet voor betaald,moet ik eens voor navragen)
Steigeren deed hij ook,doet hij soms nog
Helemaal in het begin,wilt hij perse het graan in

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-05 23:34

Cassidy schreef:
Brendageene schreef:
En uit het verhaal van de TS begrijp ik dat dit paard niet stijgert maar gewoon zelf de leiding neemt. Dat los je niet op met een zweep maar door goed naar jezelf te kijken en zelf het leiderschap te nemen.

En tik met de zweep of alleen al de zweep laten zien kan genoeg respect/angst creeeren dat hij niet meer over je heenwalst. Tot dat jij uitgevonden hebt hoe je leiderschap neemt, kunnen er nare dingen gebeuren. Veiligheid gaat altijd voor!

Een tik van de zweep helpt niet bij hem
Dan doet hij nog meer vervelend
Momenteel helpt alleen,stoppen,losse teugels,even wachten en dan weer verder

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-05 23:37

Devica schreef:
hoe is hij tegen de eigenaar? en wat zegt die er van?

Euh
Nouja,de eigenaar heeft véél minder leiderschap over hem!
Hij durft ook minder
Wanneer het paard een zijwaarte sprong maakt,bokt enz als hij los staat in de bak durft hij niet in de bak te komen,maw hij laat zijn angst tonen
In de douche gaan lukt ook niet bij hem,of veel moeilijker
Wandelen doet hij niet,omdat hij 1x heeft vervelend gedaan en de eigenaar niet meer durft en dus het paard liet winnen

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-05 00:24

Er is wel 1 positief ding in zijn gedrag :
Als ik de deur van de bak openmaak kan ik naar achteren lopen
Hij blijft dus braaf wachten aan de uitgang tot ik eerst erdoor ben en dan komt hij achter mij aan

Ook als ik hem van de paddock afhaal is het hetzelfde
Kan ik hem loslaten,dan volgt hij mij

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 13:22

Blue_Star schreef:
Allegra schreef:

Hoe kan ik dat proberen?
Weer opnieuw gaan wandelen aan de hand met longeertouw?
Ik raak heel moeilijk aan een hengstenketting omdat ik alleen met hem werk
Dus ik moet als ik iets wilt bereikent(dus respect enz)het allemaal zelf betalen
Ik doe het wel,maar kan het niet altijd omdat ik geen job heb
(1 maar wordt ik niet voor betaald,moet ik eens voor navragen)
Steigeren deed hij ook,doet hij soms nog
Helemaal in het begin,wilt hij perse het graan in

Een hengstenketting hoeft niet zo duur te zijn, kijk eens op Marktplaats ofzo voor tweedehandse.
Anders kun je het ook proberen met het halstertouw over zijn neus.

Krijgt hij wel weidegang (met andere paarden het liefst)? Zo ja, dan zou ik voorlopig helemaal niet met hem gaan grazen. Ik zou eerst zorgen dat je in de bak respect krijgt. Dus meelopen als jij het zegt, stoppen als jij het zegt, draaien als jij het zegt enz. Ook met poetsen. Als hij loopt te draaien kun je dat het beste negeren denk ik, maar zodra hij even stilstaat heel erg belonen! Niet met snoepjes, maar met je stem en eventueel klopjes op de hals (of hoe je hem anders beloont, tijdens het rijden bijvoorbeeld). Doe maar heel overdreven voor je gevoel. Ook met lopen in de bak, gelijk belonen al gaat het maar één pas goed. Gewoon heel klein beginnen, en verder uitbouwen.
Dat belonen is echt heel belangrijk.
Als hij over je heen walst of gewoon de andere kant op trekt zou ik hem wel op zijn donder geven. Als je stem niet werkt, en ruk aan het touw ook niet zou ik hem een tik geven (of echt een klap als het niet werkt) met de zweep. Gaat ie rennen, laat maar doen. Als hij weer rustig is gewoon weer er naartoe en weer verder gaan. Gaat ie weer lopen drammen, tik. Rent ie weg, zelfde verhaal als hier boven.
Als hij in de kudde over een dominanter paard heen loopt krijgt ie ook een knal.

De rede dat ik die van mij nooit gras laat eten tijdens het werk, is omdat ik dus gemerkt dat ze het tóch blijft proberen. Ondanks dat z het eerst alleen mocht als ik 'toe maar' zei, en verder niet bleef ze het proberen. Dus toen heb ik gezegt van nou, tijdens het werk helemaal niet meer. Ze staat toch op het land dus krijgt genoeg gras. Ik ben hier heel consequent in, het mag gewoon NOOIT. En toch blijft ze het af en toe proberen, vooral met wandelen (dan mag het ook NOOIT).

Die vergelijking met die honden die trekken vind ik een beetje raar. Als je een hond die trekt consequent terug trekt zodra hij begint (en daar bedoel ik vrij fors terug trekken mee, tis helemaal niet erg als ze een keer over de kop gaan) zijn ze het met een maand afgeleert (en dan heb ik het over wat oudere honden, die hun leven lang al trekkers zijn) leert mijn eigen ervaring.
Ik ben dus heel consequent met mijn paard (fjord overigens, dus eigenwijzigheid zit wel een beetje in het karakter:D) maar toch blijft ze het proberen.

Blue-star, als je vragen hebt over hoe ik het zou doen (zeg niet dat het de enige, en de juiste manier is, maar als je het niet probeert weet je het niet) vraag maar.

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-05 17:30

Allegra schreef:
Een hengstenketting hoeft niet zo duur te zijn, kijk eens op Marktplaats ofzo voor tweedehandse.
Anders kun je het ook proberen met het halstertouw over zijn neus.

Krijgt hij wel weidegang (met andere paarden het liefst)? Zo ja, dan zou ik voorlopig helemaal niet met hem gaan grazen. Ik zou eerst zorgen dat je in de bak respect krijgt. Dus meelopen als jij het zegt, stoppen als jij het zegt, draaien als jij het zegt enz. Ook met poetsen. Als hij loopt te draaien kun je dat het beste negeren denk ik, maar zodra hij even stilstaat heel erg belonen! Niet met snoepjes, maar met je stem en eventueel klopjes op de hals (of hoe je hem anders beloont, tijdens het rijden bijvoorbeeld). Doe maar heel overdreven voor je gevoel. Ook met lopen in de bak, gelijk belonen al gaat het maar één pas goed. Gewoon heel klein beginnen, en verder uitbouwen.
Dat belonen is echt heel belangrijk.
Als hij over je heen walst of gewoon de andere kant op trekt zou ik hem wel op zijn donder geven. Als je stem niet werkt, en ruk aan het touw ook niet zou ik hem een tik geven (of echt een klap als het niet werkt) met de zweep. Gaat ie rennen, laat maar doen. Als hij weer rustig is gewoon weer er naartoe en weer verder gaan. Gaat ie weer lopen drammen, tik. Rent ie weg, zelfde verhaal als hier boven.
Als hij in de kudde over een dominanter paard heen loopt krijgt ie ook een knal.

De rede dat ik die van mij nooit gras laat eten tijdens het werk, is omdat ik dus gemerkt dat ze het tóch blijft proberen. Ondanks dat z het eerst alleen mocht als ik 'toe maar' zei, en verder niet bleef ze het proberen. Dus toen heb ik gezegt van nou, tijdens het werk helemaal niet meer. Ze staat toch op het land dus krijgt genoeg gras. Ik ben hier heel consequent in, het mag gewoon NOOIT. En toch blijft ze het af en toe proberen, vooral met wandelen (dan mag het ook NOOIT).

Die vergelijking met die honden die trekken vind ik een beetje raar. Als je een hond die trekt consequent terug trekt zodra hij begint (en daar bedoel ik vrij fors terug trekken mee, tis helemaal niet erg als ze een keer over de kop gaan) zijn ze het met een maand afgeleert (en dan heb ik het over wat oudere honden, die hun leven lang al trekkers zijn) leert mijn eigen ervaring.
Ik ben dus heel consequent met mijn paard (fjord overigens, dus eigenwijzigheid zit wel een beetje in het karakter:D) maar toch blijft ze het proberen.

Blue-star, als je vragen hebt over hoe ik het zou doen (zeg niet dat het de enige, en de juiste manier is, maar als je het niet probeert weet je het niet) vraag maar.

Hoi,
Goede tips!
Hij staat op een paddock,staat vooral op zand maar hij heeft mogelijkheid tot grazen(langs de zijkanten),verder staat hij met een ruin op de paddock
Hij is erg onderdanig,laat zich bijten en trappen maar tegenover mij is hij dominant...Hij heeft ook veel gezondheidsproblemen die aan de beterhand zijn
In de bak werk ik voorlopig niet met hem,aangezien hij daar door zijn benen zakte,een tijd geleden is een DA geweest,dus het gaat beter met hem
Ik doe voornamelijk buitenritten met hem,dan gallopeer ik en versterk ik zijn achterhand(doe ook kleine obstakels,NIET springen)...
Nu heeft hij een week rust omdat ik op vakantie ga,een vriendin van me zorgt voor hem,ze is een ervaren persoon en weet met probleempaarden om te gaan...Dus zij kan hem corrigeren en staat veel zelfzekerder in haar schoenen
Vanaf dat ik terugben begin ik met grondwerk met hem,in de kleine bak of buiten...Basisoefeningen zoals stop,stap en achter mij lopen
Luisteren als ik hem roep,en naar mij komen,dit moet ik alleen doen...
Hoe zou jij hieraan beginnen?
Ik kan niet met hem een ronde lopen,dan springt hij weg
Dus ik laat hem doen en zet me even,maak niet uit hoelang hij zo doet
MAAR hij loopt dan een ronde!En dan zelfs gewillig 2!

Unartica

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 21:38

Ik denk dat het inderdaad heel belangrijk is dat je paard je als leider gaat zien. Wanneer het paard iets niet wil of bijvoorbeeld niet wil douchen kijk ik altijd eerst of het paard ergens echt angstig voor is of juist een spelletje speelt. Wanneer hij een spelletje speelt pak ik hem flink aan, eventueel met de zweep. Soms wil een hengstenbit ook wel helpen bij paarden die niet te houden zijn. Ik heb er zelf nooit een nodig gehad maar ken wel iemand die er eentje gebruikt en zo wel haar paard kan houden. Een hengstenbit gaat dus echt in de mond en werkt heel goed in maar ik denk dat je er wel mee om moet kunnen gaan. Consequent zijn tegenover je paard is heel erg belangrijk, geef duidelijk aan wat de grenzen zijn, maar vergeet hem ook niet te belonen wanneer hij zich netjes gedraagt, ook dit geeft een paard zelfvertrouwen en zo worden de dagelijkse dingen plezierig.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 21:51

hoi hoi ik heb niet alles gelezen en tja als ik de buurt woonde kwam ik je graag helpen en een hengstenketting die zijn zo gek duur nog niet meer,
jij moet hier eerst doorheen breken door zijn dominante gedrag en die hengsteketting niet over de neus maar onder de kin laten lopen dat doet meer pijn en hij zal sneller terug deinsen als je een ruk geeft zorg dat je een hengsteketting krijgt daar zit zowieso een lang leidsel touw aan en tja zodra je buiten bent met hem en je merkt dat hij zich wil draaien moet je meteen reactie geven en een flinke ruk geven en pak je paard nooit aan het halster vast gewoon aan het leidsel en dat zo lang mogelijk laten (niet te lang natuulijk)
zodra je het al merkt meteen reactie geven en vol met al je kracht aan dat leidsel rukken en meteen de druk weer loslaten dus niet vast blijven houden als die gaat steigeren niet loslaten en aan de kant gaan en wederom aan dat touw rukken of omtrekken maar niet loslaten hij weet dat hij van jou als eens gewonnen heeft en dat zal die net zolang blijven doen todat jij er niet meer aantoegeeft zodra hij ziet dat het geen nut heeft en het toch verliest zal hij ermee gaan ophoren.
en indd als hij braaf is wel goed belonen niet met snoepjes maar met je stem en een klopje op de hals of een aai over zijn hoofdje nou veel succes ermee en mijn PM staat altijd open

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-05 23:55

Unartica schreef:
Ik denk dat het inderdaad heel belangrijk is dat je paard je als leider gaat zien. Wanneer het paard iets niet wil of bijvoorbeeld niet wil douchen kijk ik altijd eerst of het paard ergens echt angstig voor is of juist een spelletje speelt. Wanneer hij een spelletje speelt pak ik hem flink aan, eventueel met de zweep. Soms wil een hengstenbit ook wel helpen bij paarden die niet te houden zijn. Ik heb er zelf nooit een nodig gehad maar ken wel iemand die er eentje gebruikt en zo wel haar paard kan houden. Een hengstenbit gaat dus echt in de mond en werkt heel goed in maar ik denk dat je er wel mee om moet kunnen gaan. Consequent zijn tegenover je paard is heel erg belangrijk, geef duidelijk aan wat de grenzen zijn, maar vergeet hem ook niet te belonen wanneer hij zich netjes gedraagt, ook dit geeft een paard zelfvertrouwen en zo worden de dagelijkse dingen plezierig.

Hoe zie jij dat hij angstig is in de douche?
Ik weet het eerlijk gezegd niet

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-05 09:52

Dat is soms moeilijk idd. Hoe is hij als hij er eenmaal in staat? Net als met poetsen gewoon draaierig? Als hij niet anders reageerd als met poetsen zou ik denken dat het gewoon vervelendheid is. Als hij in de douche moet heeft ie dan zijn oren erg op de douche gericht, of gewoon met zijn aandacht helemaal bij de douche? Dan zou ik denken dat het angst is. Maar tis moeilijk te zeggen vanaf de pc, ik ken je paard natuurlijk niet Maar daar zou je op kunnen letten.
En nog iets, hoe reageert hij anders in een situatie waar hij bang is? Daar kan je ook mee vergelijken.

Wat betreft het aan het werk gaan na je vakantie, begin iig rustig aan. Niet te lang door gaan, niet te veel vragen.
Als je zelf merkt dat als hij wegspringt, maar daarna beter luisterd, kan je proberen dat te negeren (het wegspringen) voorlopig. Ik weet hoe hij wegspringt, maar probeer hem wel vast te houden. Zodra hij weer normaal doet uitbundig belonen, en weer een stukje gaan lopen, ook dan weer belonen als het goed gaat.
Hou het voorlopig gewoon bij stappen, stoppen en meelopen.
Ik zou hem wel goed op zijn donder geven als hij over je heen walst, dan mag gewoon NOOIT. Als hij daarna weg rent, jammer dan. Dan pak je hem weer als hij bedaart is en begin je opnieuw.
Als je stopt met de training doe het dan op het moment dat hij braaf is. Ontnemen van werk is ook beloning. Doe het halstertouw eraf, draai je om en negeer hem even, laat hem maar zijn gang gaan. Dan pak je hem weer en zet je hem op stal.
Je kan dat tijdens het lopen ook doen, het werk ontnemen. Bij mijn pony laat ik dan wel het halstertouw eraan, maar draai me om en laat haar even staan (hou het halstertouw wel vast). Ik weet niet of dat voor jou veilig is om te doen. Misschien kun je dat tussendoor een keer doen met het halstertouw eraf als een soort pauzetje. Hij mag natuurlijk ook niet leren dat als je hem los hebt gelaten en hem weer pakt hij daarna altijd op stal gaat.

Ik zou me als ik jou was een beetje in natural horsemanship gaan verdiepen, gewoon het grondwerk. Daar zijn hele handige dingen bij.

Wat die hengstenketting betreft, dat moet je even uitproberen wat het beste werkt, over de neus of onder de kin. Onder de kin is idd gevoeliger, maar over de neus heb je meer macht omdat je dan beter druk kan zetten als hij je voorbij loopt.
Ik zou er zeker geen hengstenbit oid inhangen. Als het nou echt een kwestie van veiligheid was, zoals op een keuring dat het paard niet het publiek in rent ofzo is het wat anders, maar het lijkt voor jou niet echt goed.

Ik kan me het gedrag van je paard trouwens wel voorstellen hoor. Als je altijd maar onderdanig bent tegen andere paarden en je merkt dat je een mens wel aankan, dan was ik waarschijnlijk ook een 'probleempaard' geweest
Kan hij niet in de paddock met een kleine pony ofzo, die hem niet zo veel kan maken zegmaar?

Unartica

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-05 14:00

Het is inderdaad moeilijk uit te leggen wanneer een paard echt angstig is. Ieder paard is angstig op zijn eigen manier en het is daarom ook een kwastie van je paard goed kennen. Je kunt angst zien in de ogen, vaak zijn ze dan heel erg gefocust op datgene waar ze bang voor zijn, de ogen zijn groot en je ziet vaak ook het oogwit. Ook de houding kan je vertellen of een paard angstig is, staat hij te trillen? Staat hij met zijn staart tussen de benen? Wil het paard zichzelf ergens van onttrekken? Plast hij wanneer hij ergens bang voor is? Dat zijn allemaal dingen waaraan je redelijk in kan schatten of het paard bang is. Wanneer een paard een spelletje speelt dan kijkt hij ook om zich heen i.p.v alleen te kijken naar datgene waar hij bang voor is. Misschien heb je hier iets aan, succes ermee.

IngeT

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-05 17:42

Als je werkelijk een hengstenketting koopt, en het lukt er niet meer mee - wat ga je daarnà doen? Want dit werkt misschien even, maar je pakt een symptoom aan, en niet de oorzaak. Het ligt aan jou, niet aan het paard. Wérk eraan. Het gaat niet om de quick fix: het gaat om jouw "horsemanship". Dit is geen "probleem". Het is een kans om iets te leren over jezelf, en paarden, en trainen.

Inge

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 11:10

Ik zie die hengstenketting net zoals tijdelijk een ander bit in doen. Nu kun je je paard waarschijnlijk aan, dus ga je het gebruik langzaam afbouwen. En werk je dus weer naar een normaal halstertouw toe.

Maar ik heb nog steeds geen antwoord waarom mijn paard nu nog steeds elke keer gras wil...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 11:20

Een van de ergste (tevens domste) dingen die een paard bij mij kan doen is mij meesleuren naar een polletje gras (mij meesleuren is uberhaupt dom van zo een dier). Dat resulteerd altijd in een gerichte klap op de kop met het uiteinde van het touw en als dat niet helpt een gerichte gedoseerde skup tegen de kaak. Een paard kan mij niet bozer krijgen dan mij meesleuren, VRESELIJK vind ik dat en ik wordt niet snel boos, maar dan wel