Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Brendageene schreef:En uit het verhaal van de TS begrijp ik dat dit paard niet stijgert maar gewoon zelf de leiding neemt. Dat los je niet op met een zweep maar door goed naar jezelf te kijken en zelf het leiderschap te nemen.
Allegra schreef:Ik zou idd een hengstenketting over zijn neus doen. Op die manier oefen je veel beter druk uit op de neus dan wanneer hij eronder zit.
Geef er maar een keer een goede ruk aan, en geef hem desnoods een gelijk ook een flinke klap met de zweep. Doe dit soort dingen eerst in een afgesloten ruimte zoals de bak. Pas als hij daar braaf is kan je weer buiten gaan wandelen enzo. Want als het in de bak iets beter gaat, en buiten heeft hij weer macht, zal hij het in de bak ook weer proberen en zo blijf je aan de gang.
Begin ook niet te moeilijk. Hoe is hij met poetsen? Als je opzadelt? Zorg dat hij eerst bij dat soort dingen braaf is. Zo kun je het ver uitbouwen.
En idd, jezelf groot maken, zwaai met je armen en schreeuw een keer goed. Wat zou een paard in het wild doen met zo een? Hij zou een hem een rotschop verkopen, of ie nou wegrent of niet. Probeert hij het weer krijgt ie weer een rotschop.
Ik denk dat hij ook wel door heeft dat je hem niet wil slaan omdat hij dan gaat rennen.
Pak desnoods een oud halstertouw wat je korter maakt en aan het halster doet, zodat hij er niet zo snel op staat als hij weg rent. Laat je iig niet weerhouden hem een tik te geven want hij weet het precies.
Sorry voor het onsamenhangende tekstje, ik zat min of meer hardop te denken
IngeT schreef:Tja... "Geen respect"... Zou het niet eerder gewoon zijn dat je paard doet wat-ie doet omdat hij daarvan in het verleden altijd beter van werd? Zoals - aan het gras geraken? Respect heeft daar niks mee te maken, gewoon de regels uitleggen wel.
Neem nu dat gras. Waarom wil hij dat gras? Ten eerste, vermoed ik, omdat hij veel te weinig gras ziet. Een paard graast normaalgesproken 16 van de 24 uur. Daar is hij helemaal voor gebouwd. Sta je op een manège? Zijn daar geen weien aan?
Ten tweede gaat hij naar dat gras omdat hij denkt dat het het laatste gras is dat hij in lange tijd gaat zien. Het maakt niet uit dat het misschien niet zo is, feit is dat HIJ denkt dat het zo is. En jij bevestigt dat ook, want zit hij eindelijk (zijn gedachtengang!) als een gek gras te maaien, krijgt hij een ruk aan z'n kop, waardoor hij denkt "oh jee, 't is gedaan, nog gauwgauw...", en zo leren jullie aan elkaar te trekken. Da's dus een vicieuze cirkel, en hoe kom je daar nu uit? Precies door te gaan belonen met dat wat op dat moment z'n grootste motivator is: gras dus. Lateraal denken, heet dat.
Ik neem de vrijheid een stukje uit m'n boek te knippen en plakken, iets wat ik niet zo veel doe maar omdat dit een vaak voorkomend probleem is dat vaak met slaan of trekken wordt "opgelost", toch maar:
(pag. 272)
Ga naar buiten, naar het gras, met je paard aan halster en leidtouw. Leid hem naar het gras en laat hem even een paar happen handgrazen, waarbij je naast hem aan z’n hoofd blijft staan. Vraag je paard dan rustig en met gevoel z’n hoofd weer naar boven te doen. Bridge voor elke poging in die richting, zelfs al is het maar dat hij een fractie ophoudt met kauwen. Laat hem dan weer even voortgrazen: de voedselbeloning die normaal na de bridge volgt hoef je hem niet zelf te geven, ze staat er immers al. Een paar grasplukjes, en vraag hem weer z’n hoofd naar boven te doen. Bridge voor een kleine aarzeling, en laat hem weer een paar keer grazen. Vraag opnieuw. Verwacht steeds meer respons.
Als je paard op geen enkele manier reageert op je vraag om z’n hoofd naar boven te doen, verlies dan niet je ongeduld; begin niet te trekken. Zeg de naam van je paard om z’n aandacht te trekken (in elk geval iets waarmee je je paard verwittigt dat er iets gaat veranderen, zoals “én... volg”) en loop rustig maar vastbesloten dwars door z’n hoofd heen, precies daar waar hij graast. Loop gewoon door, je eigen lijn, en verwacht gewoon dat je paard meekomt. Je paard haalt z’n hoofd uit het gras en komt misschien zelfs met je mee. Ook al is het maar twee passen, bridge voor het willen volgen. Het is niet de bedoeling dat je werkelijk ergens naartoe gaat met je paard - bridge voor het willen volgen, niet voor het volgen zelf. Wacht dus niet zolang tot je paard opnieuw met z’n hoofd in het gras duikt - voorkom dat, bridge voor die fractie goeie wil die je krijgt. Laat hem opnieuw een paar plukken gras nemen. Verwittig dat je gaat vertrekken, en vertrek weer, dwars op z’n graasrichting. Bridge voor het meekomen, en laat weer even grazen.
---
Beetje uitleg daarbij:
- "vraag je paard z'n hoofd naar boven te doen": dat oefen je natuurlijk éérst op een zand- of betonnen vloer natuurlijk. Eerst oefenen in makkelijke omstandigheden, pas daarna maak je deomgeving geleidelijk aan moeilijker.
- "Bridge": als je niet weet wat dat is, kan je het bridgen (hardop zeggen "dat heb je goed gedaan", zoals met een clicker, maar het kan ook gewoon met je stem, zie ook http://www.ingeteblick.be/artikels/starten.html ) overslaan; het zal véél trager gaan, maar de meeste mensen doen het nog behoorlijk zonder bridge (hoewel ze een grote kans laten liggen om een betere trainer te zijn voor hun paard).
Succes,
met vriendelijke groeten,
Inge
http://www.ingeteblick.be
IngeT schreef:Waarom trekken honden aan een hondenlijn? Omdat ze desondanks geraken waar ze willen. Ze denken dat het trekken er gewoon bij hoort.
met vriendelijke groeten,
Inge
http://www.ingeteblick.be
Allegra schreef:Kan je mij dan uitleggen waarom mijn fjord, die 24/7 buiten staat, op het gras, bij de vorige eigenaar ook op het gras stond, dan ook voor elk plukje naar beneden wil?
Ik laat haar verder met wandelen enzo trouwens sowiezo nooit eten, dus het is niet zo dat ze niet wanneer het wel en niet mag, want als ik met haar bezig ben mag het nooit...
Allegra schreef:Ik vind dat over je heen walsen net zo respectloos is als steigeren. De TS geeft aan dat ze hem niet achteruit KAN zetten omdat hij het gewoon niet doet. Dan krijgt ie van mij toch echt een lel.
Dit paard heeft ook heel goed door dat als hij wegrent als ze hem een tik (een tik dus, niet echt slaan) ze het niet meer doet. Op dit moment word ie beloont door wegrennen want dan geeft ze geen tik meer. Imo moet je dat patroon doorbreken, en het paard duidelijk maken dat hij zijn 'straf' niet kan ontlopen op het moment dat hij wat fout doet.
Cassidy schreef:Brendageene schreef:En uit het verhaal van de TS begrijp ik dat dit paard niet stijgert maar gewoon zelf de leiding neemt. Dat los je niet op met een zweep maar door goed naar jezelf te kijken en zelf het leiderschap te nemen.
En tik met de zweep of alleen al de zweep laten zien kan genoeg respect/angst creeeren dat hij niet meer over je heenwalst. Tot dat jij uitgevonden hebt hoe je leiderschap neemt, kunnen er nare dingen gebeuren. Veiligheid gaat altijd voor!
Devica schreef:hoe is hij tegen de eigenaar? en wat zegt die er van?
Blue_Star schreef:Allegra schreef:Ik vind dat over je heen walsen net zo respectloos is als steigeren. De TS geeft aan dat ze hem niet achteruit KAN zetten omdat hij het gewoon niet doet. Dan krijgt ie van mij toch echt een lel.
Dit paard heeft ook heel goed door dat als hij wegrent als ze hem een tik (een tik dus, niet echt slaan) ze het niet meer doet. Op dit moment word ie beloont door wegrennen want dan geeft ze geen tik meer. Imo moet je dat patroon doorbreken, en het paard duidelijk maken dat hij zijn 'straf' niet kan ontlopen op het moment dat hij wat fout doet.
Hoe kan ik dat proberen?
Weer opnieuw gaan wandelen aan de hand met longeertouw?
Ik raak heel moeilijk aan een hengstenketting omdat ik alleen met hem werk
Dus ik moet als ik iets wilt bereikent(dus respect enz)het allemaal zelf betalen
Ik doe het wel,maar kan het niet altijd omdat ik geen job heb
(1 maar wordt ik niet voor betaald,moet ik eens voor navragen)
Steigeren deed hij ook,doet hij soms nog
Helemaal in het begin,wilt hij perse het graan in
Allegra schreef:Een hengstenketting hoeft niet zo duur te zijn, kijk eens op Marktplaats ofzo voor tweedehandse.
Anders kun je het ook proberen met het halstertouw over zijn neus.
Krijgt hij wel weidegang (met andere paarden het liefst)? Zo ja, dan zou ik voorlopig helemaal niet met hem gaan grazen. Ik zou eerst zorgen dat je in de bak respect krijgt. Dus meelopen als jij het zegt, stoppen als jij het zegt, draaien als jij het zegt enz. Ook met poetsen. Als hij loopt te draaien kun je dat het beste negeren denk ik, maar zodra hij even stilstaat heel erg belonen! Niet met snoepjes, maar met je stem en eventueel klopjes op de hals (of hoe je hem anders beloont, tijdens het rijden bijvoorbeeld). Doe maar heel overdreven voor je gevoel. Ook met lopen in de bak, gelijk belonen al gaat het maar één pas goed. Gewoon heel klein beginnen, en verder uitbouwen.
Dat belonen is echt heel belangrijk.
Als hij over je heen walst of gewoon de andere kant op trekt zou ik hem wel op zijn donder geven. Als je stem niet werkt, en ruk aan het touw ook niet zou ik hem een tik geven (of echt een klap als het niet werkt) met de zweep. Gaat ie rennen, laat maar doen. Als hij weer rustig is gewoon weer er naartoe en weer verder gaan. Gaat ie weer lopen drammen, tik. Rent ie weg, zelfde verhaal als hier boven.
Als hij in de kudde over een dominanter paard heen loopt krijgt ie ook een knal.
De rede dat ik die van mij nooit gras laat eten tijdens het werk, is omdat ik dus gemerkt dat ze het tóch blijft proberen. Ondanks dat z het eerst alleen mocht als ik 'toe maar' zei, en verder niet bleef ze het proberen. Dus toen heb ik gezegt van nou, tijdens het werk helemaal niet meer. Ze staat toch op het land dus krijgt genoeg gras. Ik ben hier heel consequent in, het mag gewoon NOOIT. En toch blijft ze het af en toe proberen, vooral met wandelen (dan mag het ook NOOIT).
Die vergelijking met die honden die trekken vind ik een beetje raar. Als je een hond die trekt consequent terug trekt zodra hij begint (en daar bedoel ik vrij fors terug trekken mee, tis helemaal niet erg als ze een keer over de kop gaan) zijn ze het met een maand afgeleert (en dan heb ik het over wat oudere honden, die hun leven lang al trekkers zijn) leert mijn eigen ervaring.
Ik ben dus heel consequent met mijn paard (fjord overigens, dus eigenwijzigheid zit wel een beetje in het karakter:D) maar toch blijft ze het proberen.
Blue-star, als je vragen hebt over hoe ik het zou doen (zeg niet dat het de enige, en de juiste manier is, maar als je het niet probeert weet je het niet) vraag maar.
Unartica schreef:Ik denk dat het inderdaad heel belangrijk is dat je paard je als leider gaat zien. Wanneer het paard iets niet wil of bijvoorbeeld niet wil douchen kijk ik altijd eerst of het paard ergens echt angstig voor is of juist een spelletje speelt. Wanneer hij een spelletje speelt pak ik hem flink aan, eventueel met de zweep. Soms wil een hengstenbit ook wel helpen bij paarden die niet te houden zijn. Ik heb er zelf nooit een nodig gehad maar ken wel iemand die er eentje gebruikt en zo wel haar paard kan houden. Een hengstenbit gaat dus echt in de mond en werkt heel goed in maar ik denk dat je er wel mee om moet kunnen gaan. Consequent zijn tegenover je paard is heel erg belangrijk, geef duidelijk aan wat de grenzen zijn, maar vergeet hem ook niet te belonen wanneer hij zich netjes gedraagt, ook dit geeft een paard zelfvertrouwen en zo worden de dagelijkse dingen plezierig.