[AR] [NH]Join-Up

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Re: [NH]Join-Up

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-05 11:51

Waarom staat ze alleen?

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-05 14:43

Nou omdat er verder geen andere paarden daar staan! En ze staat daar ook in stalling.. het heeft verder niet een speciale reden dus

micrimor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 22:23

ik zou een join up niet doenn voor de 'lol'
als je vertouwen van je paard wil winnen, kun je dat ook op andere manieren doen.
wordt gewoon vriendjes met hem, lekker poetsen en wandelen met je pony, dat schept al een band met je paard.

Kaiya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 18:42

Mag ik iedereen die het nou in zijn hoofd gaat halen om zoiets te doen er even op wijzen om dit niet te doen zoals het in Heartland wordt beschreven?
Het is allemaal wel leuk en aardig als je het met behulp van Heartland gaat doen, maar wat je moet doen als het fout gaat staat er niet in. Zoek iemand die er ervaring mee heeft en die je erbij kan helpen, en ga het niet op eigen houtje doen, want voor je het weet gaat het fout en weet je niet wat je moet doen.

lisjuh_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 22:34

hey ik heb hier een heleboel versies van de join-up gezien (of ik heb het fout)maar welke kan je nou het best gebruiken ik ga hem niet proberen of zo maar ik wil het zelf ook heel graag weten ik heb al die boeken van heartland gelezen en het leek niet zo heel erg fout maar als ik al deze verhalen horen vind ik dat jullie gelijk hebben dus ik weet niet echt meer welke methoden de juiste is...

Kellyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 20:09

pricilia schreef:
Ja, ze speelt de baas en ik kan eigenlijk niks meer beginne. (ze staat wel alleen)

Mijn verzorgpaardje Catcho was eerst ook een beetje bang voor het zweep,,en reageerde hier angstig op als ik dat zweepje bij me had.
Toen heb ik een Joint Up gedaan en het zweepje gepakt,,hij deed niets en accepteerde het gewoon.
Dat vind ik gewoon zo knap van dat beestje !
Daarna gewoon toen naar de weide gelopen en hem daarin geleid..wel grappig
En het gaat nadat ik dit vaker heb gedaan wel steeds beter!

-x-

CounTree

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 00:41

Kom kijken bij Monty Roberts Nederland te Oudenhoorn. De topruiters Dan en Grant zijn er momenteel en geven dagelijks demo's. Hierbij zijn diverse Join ups te zien. En hierbij wordt duidelijk uitleg gegeven. Zie ook www.montyroberts.nl. Het is net een kleine monty roberts show, maar dan heel persoonlijk. En kijken kost slechts 5 euro. Zie ook bij uit het zadel.

marietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 11:30

Goede tip om zelf te gaan kijken bij Dan en Grant. Als dat niet bij jou in de buurt is kijk dan eens op www.sensiblehorsemanship.nl Ik kan alleen maar aanraden om niet alleen boeken te lezen, maar zelf te gaan kijken en evt een cursus volgen. Je kunt niet met ieder paard zomaar een joinup doen als je niet weet wat je doet moet.

CounTree

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 15:33

marietjeB schreef:
Je kunt niet met ieder paard zomaar een joinup doen als je niet weet wat je doet moet.

Ja dat klopt, ook dat wordt helemaal uitgelegd!! Deze demo is reeds een cursus op zich! Zo leerzaam. Waar moet je op letten, wat niet te doen, wat wel. Kijk naar wat het paard doet en waarom er een bepaalde reactie plaatsvind. Echt alles wordt uitgelegd. Elk paard is anders, ieder paard heeft zijn eigen boek etc etc

babbet_gitta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 11:58

heey

hier is een handige site van monty roberts,

join up

er staat wel dat je een ronde bak nodig hebt, maar dat hoeft niet

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 13:28

Ben ik nou de enige die bij dit topic z'n hart vasthoud? Ik zie het al weer gebeuren... niemand leest hier de dingen waarom je het niet zou doen, weten de achtergrond van het gebeuren niet en doen allemaal volgend dat boek Heartland de join-up. Verschrikkelijk Ik blijf er nog altijd bij dat het de aller ergste straf is die je een paard kun geven; nog erger dan een paar rotschoppen. Geestelijk is het heel zwaar voor de paarden.

Doe het alsjeblieft niet; iig niet zonder begeleiding en ook nooit doen zonder dat je weet wat je precies doe..

_Tiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 13:42

Gister ben ik niet teruggekomen uit Zwisterland. Daar heb ik heel veel NH geleerd, en ik heb ook een join-up gedaan. Maar die join-up was heel anders dan een join-up in de Heartland boekjes. De join-up die ik heb geleerd was rustig, met controle. Het was geen straf voor het paard.
Maar door een enkel join-upje heb je echt niet ineens een band met je paard hoor. De volgende dag is het paard het al weer vergeten. Zoek eens andere manieren, ga met je paard spelen gewoon in de bak. En misschien vindt je paard dat 'de baas spelen' wel gewoon grappig.

irenedrex

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 11:13

Ik heb ruim een maand op een ranch gewerkt in Canada, waar ik ook oefende met groundwork.

Over Join-up wil ik zeggen dat wij het vooral gebruikte voor jonge paarden die nog niet met mensen in aanraking waren geweest en dus niet automatisch naar je toe kwamen. Je oefende net zo lang tot je naar ze toe kom lopen en ze niet voor je weg liepen, en later zelfs dat ze naar jou kwamen lopen en je verder kon gaan met bijv gewenning van halster touw ect. (dit is niet een kwestie van 1 keer maar dagen werk.)

Wat gebeurt er met jou paardje als je haar los laat (in een bak/roundpen)? Ga zelf in het midden staan, komt ze naar je toe ? Als ze naar je toe komt, moet je haar niet wegsturen , ze doet immers niets fout en komt juist bij je. Je kunt beginnen met oefeningetjes, spelletjes ect (zoals haar overal aanraken, vragen halster om te doen)

Komt ze niet naar je toe dan zou je haar door middel van de join-up techniek bij je weg kunnen sturen en haar laten werken, (rond laten draven galoperen, keren) tot dat ze aangeeft wel naar jou te willen luiteren en voor je te willen werken (denk aan het oor, hoofd en kauwen).Dan kun je verder gaan.

Maar op papier is het moeilijk uitleggen, mijn uitleg is ook absoluut niet goed, ik zou je net als vele voor mij aanraden eens een curcus tedoen, demo te bezoeken, of begeleiding vinden,'

succes !

sandra83

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 11:48

Wat irene hier probeert te zeggen is naar mijn mening helemaal juist.

Als je paard niet bij jou wil zijn en je haar/hem dus niet kunt benaderen zou je een soort van join-up kunnen doen. Bedenk van tevoren wel waarom je paard zich niet laat vangen!!! Want een oplossing bedenken zonder de oorzaak erachter weg te halen heeft geen zin. Sluit pijn uit, zorg voor afwisselend werk en ga niet altijd met hem werken als hij zich laat vangen. Zorg ervoor dat hij niet weet wat je met hem gaat doen zodat zijn nieuwsgierigheid geprikkeld blijft.
Als je deze oorzaken uit kunt sluiten kunnen je kiezen om een soort van join-up te doen.
Je moet hierbij niet denken aan "ik jaag hem uit zijn kudde, blablabla".
Maar meer van: ok, jij besluit om niet bij mij te blijven staan, dan zorg ik ervoor dat dat besluit jou niet goed zal bevallen. Ik laat je werken tot je laat zien dat je op je besluit terug wil komen.
Dat werken hoeft niet rondjagen te zijn, een rustig drafje met wat van hand veranderen is al genoeg. Je hoeft niet boos te zijn op je paard maar gewoon te denken, ok, eigen keus.
Gebruik die soort van join-up dan ook alleen als je paard besluit om niet bij je te zijn. Al gauw leert een paard dan dat het veel makkelijker en minder vermoeiend is om bij jou te komen. En als je paard dan bij je komt geef je hem een poetsbeurt en breng je hem terug naar de wei.

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 13:54

ik zou het zelf ook best graag willen proberen. de boeken van heartland heb ik gelezen en ik heb ook al en paar keer gezien hoe het echt moet. alleen het brobleem is dat ik geen goede bak heb...

johnnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 16:30

Whowww, Join Up. Ik ben het helemaal met cassidy eens en dat is bezint eer ge begint. In het lukraak een probleem met een paard oplossen zal zo niet lukken en zeker niet met een join up.

Je stelt je vraag verkeerd, ik zou het probleem eerst eens omschrijven en een aantal reacties afwachten. Je hebt problemen en omschrijft ze niet.

Een goede join up is het begin van een gesprek met je paard waarbij de rangorde kan worden vastgesteld en ik zeg kan. Naar mijn mening komen hier zeer dominatie paarden het eerst voor in aanmerking. Het is echter een methode die zeer goed gekend moet zijn en je moet iets moet weten over de taal die een paard spreekt. Ik heb geleerd niet te liegen tegen mijn paard .

johnnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 23:43

[quote="johnnie"]Whowww, Join Up. Ik ben het helemaal met cassidy eens en dat is bezint eer ge begint. In het lukraak een probleem met een paard oplossen zal zo niet lukken en zeker niet met een join up.

Je stelt je vraag verkeerd, ik zou het probleem eerst eens omschrijven en een aantal reacties afwachten. Je hebt problemen en omschrijft ze niet.

Een goede join up is het begin van een gesprek met je paard waarbij de rangorde kan worden vastgesteld en ik zeg kan. Naar mijn mening komen hier zeer dominatie paarden het eerst voor in aanmerking. Het is echter een methode die zeer goed gekend moet zijn en je moet iets moet weten over de taal die een paard spreekt.

Laykaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 20:16

Ga niet op eigen houtje een join up uitvoeren !!!!!!!!!!!!!!!!!! Verdiep je eerst in de rest er is nog genoeg te verkennen op het gebied van nh
Probeer je eerst eens te verdiepen in hoe een paard denkt en probeer wat makkelijke grondoefeningen zoals het halthouden waarbij het paard wel achter je moet blijven of als je al wat meer ervaren bent het leiden zonder touw. Als je paard dat kan waarom zou je dan nog een join up doen om het zelfde te bereiken.
Laatst bijgewerkt door Laykaatje op 25-08-05 20:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Laykaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 20:26

Cadish schreef:
Mag ik iedereen die het nou in zijn hoofd gaat halen om zoiets te doen er even op wijzen om dit niet te doen zoals het in Heartland wordt beschreven?
Het is allemaal wel leuk en aardig als je het met behulp van Heartland gaat doen, maar wat je moet doen als het fout gaat staat er niet in. Zoek iemand die er ervaring mee heeft en die je erbij kan helpen, en ga het niet op eigen houtje doen, want voor je het weet gaat het fout en weet je niet wat je moet doen.

helemaal mee eens

johnnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 11:02

Niets is slechter als een probleem willen oplossen en je lost het niet op.

Hierdoor ontstaat een verwarring in de relatie met je paard.

Maroush

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 22:28

irenedrex schreef:
Ik heb ruim een maand op een ranch gewerkt in Canada, waar ik ook oefende met groundwork.

Over Join-up wil ik zeggen dat wij het vooral gebruikte voor jonge paarden die nog niet met mensen in aanraking waren geweest en dus niet automatisch naar je toe kwamen. Je oefende net zo lang tot je naar ze toe kom lopen en ze niet voor je weg liepen, en later zelfs dat ze naar jou kwamen lopen en je verder kon gaan met bijv gewenning van halster touw ect. (dit is
niet
een kwestie van 1 keer maar dagen werk.)

Wat gebeurt er met jou paardje als je haar los laat (in een bak/roundpen)? Ga zelf in het midden staan, komt ze naar je toe ? Als ze naar je toe komt, moet je haar niet wegsturen , ze doet immers niets fout en komt juist bij je. Je kunt beginnen met oefeningetjes, spelletjes ect (zoals haar overal aanraken, vragen halster om te doen)

Komt ze niet naar je toe dan zou je haar door middel van de join-up techniek bij je weg kunnen sturen en haar laten werken, (rond laten draven galoperen, keren) tot dat ze aangeeft wel naar jou te willen luiteren en voor je te willen werken (denk aan het oor, hoofd en kauwen).Dan kun je verder gaan.

Maar op papier is het moeilijk uitleggen, mijn uitleg is ook absoluut niet goed, ik zou je net als vele voor mij aanraden eens een curcus tedoen, demo te bezoeken, of begeleiding vinden,'

succes !

Ik sluit me aan bij Paulatjuh en nog een aantal dat je niet zomaar met een join up moet gaan klooien. Hoe irenedrex het uitlegt, klopt het imo wel. Wat ik me nu alleen afvraag ... je hebt bijv. zo'n join up gedaan en dat is geslaagd. Vervolgens wil je je paard een x longeren en je moet hem dus (ook al is het op een vriendelijke manier) wegsturen en laten werken. Is dat dan niet verwarrend voor het paard ? Aangezien er geen reden is om weggestuurd te worden en bij een join up mag het paard iig nog naar binnen komen als het zich 'overgeeft'. Maroush begint tijdens het longeren wel eens te kauwen en te smakken enzo, maar ze moet wel gewoon aan het werk dan (en nee, ik doe geen join ups, dus ze is niet 'gewend' om te mogen stoppen met werken als ze gaat smakken ofzo).
Pfft, dit is eigenlijk niet helemaal echt wat ik bedoelde, maargoed

johnnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 22:55

Ik denk dat je join up zo moet beschrijven: Als je een paard wegstuurt dan geef je hem de overweging of reddeloos door te lopen of open te staan voor discussie. Je ziet het paard lekken kauwen en zijn hals gaat ontspannen naar beneden. Dit is het moment dat het paard accepteerd dat hij de leiding dus niet heeft.
Hij staat open voor leiding en dan is het moment daar om dat te doen wat je van hem verlangt. Dit moet echter wel gekund zijn. Je schept verwarring bij het paard als je je niet als leider doorzet.

Maroush

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-05 09:12

Ook een duidelijke uitleg, maar waarom wordt het dan meestal gedaan dat na een join up het paard naar binnen mag komen en je 'moet' volgen ?

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-05 10:34

Met longeren doet mijn paard het automatisch, ik longeer niet op een rare manier ofzo hoor. Maar als we klaar zijn kijk ik de andere kant op, komt hij al likkend en kauwend naar me toe en blijft op een meter afstand staan. Vervolgens loopt hij achter mij aan naar stal.
Verder doe ik niks geks ofzo, het gaat gewoon altijd zo. Mijn paard wil het blijkbaar zo, want ik stuur hem niet echt weg (hij moet natuurlijk wel op de cirkel lopen, anders is er weinig te longeren) en ik hou geen oogcontact. We let ik erop dat ik 'op de achterhand loop' als hij harder moet en 'op de voorhand' als hij langzamer moet. Maar dat is meer om praktische redenen.

johnnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-05 13:48

Maroush schreef:
Ook een duidelijke uitleg, maar waarom wordt het dan meestal gedaan dat na een join up het paard naar binnen mag komen en je 'moet' volgen ?

Omdat het paard je nu als leider accepteerd. Het volgen van zijn leider is in dit verband te zien als onderdanigheid. Op dit moment staat het paard volledig open voor je. Indien je de kunst verstaat deze openheid te benutten, accepteerd het paard je aanwijzingen, b.v. in de vorm van een oefening. Het paard heeft vertrouwen in je.