[AR] [NH of ..?] Trailerprobleem... SPOED

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Helderder

Re: [NH of ..?] Trailerprobleem... SPOED

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-05 14:33

casanova schreef:
Ben ik het niet mee eens. Als een paard écht bang is laat hij zich niet overtuigen door een shet. Tenminste dat heb ik nog nooit meegemaakt

ikke wel,heel vaak zelfs.
[/quote]

Maar dan denk ik niet dat die paarden echt angstig waren?

Indiana79

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-05 17:10

Misschien kun je iets met Tteam doen?
Er is ook een videoband over trailerladen volgens de Tteam-methode, helaas wel in het Duits.

kastanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-05 17:22

Heb het probleem vorig jaar ook gehad. Heb paardenbegrijpen.nl erbij gehaald. Heeft veel avonden en UREN!! gekost (bij mij duurde het wel 5 uur voor ze erop ging). Uiteindelijk heb ik er haar toch ingekregen (sorry voor jou) met voer. De beloning voor het in de trailer gaan is bij haar gewoon biks. Je hoeft je paard geen zak te voeren. Neem mijn groene biks ton nu ook overal mee naar toe. Longeerlijnen e.d. hielp bij ons ook niet. Paardenbegrijpen.nl heeft ontzettend veel geduld voor je paard! Ik zou zeggen probeer een oplossing met hun te vinden voor het laden van je paard.

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-05 18:55

Ik heb een paard daar kon je gerust 2 uur mee laden als het niet de hele dag duurde en heb hem er nu binnen 5 minuten in. er zijn meerdere manieren. manier 1: heb je een loopbrug (een verhoging waarop je de klep van de trailer kan liggen) want dan hoeft het paard niet omhoog te lopen maar blijft vlak. Alleen werkt dit niet op concours en is daarmee niet afdoende.

Manier 2: komt van Monty Roberts. Je zegt dat je paard je vertrouwt, neem je paard mee en laat hem achter je lopen (gewoon op halster). Op het moment dat jij stopt moet hij stoppen zonder tegen je aan te lopen. Op het moment dat jij je naar hem omdraait en naar hem toe gaat moet hij achteruit. Nu loop je richting trailer, hij zal niet meelopen, dus je stopt ruim van te voren en zet hem terug. Dan ga je opnieuw iedere keer een stukje verder ook als je op de klep uiteindelijk staat terug zetten. Je doet wat iedere moeder doet: nee ik wil niet dat je de trailer ingaat, net zolang tot hij de trailer wel in wil.

Manier 3: je spant 2 longeerlijnen langs de trailer (kan ook bij manier 2) die het paard nooit aanraken ze dienen alleen als corridor. Je loopt met je paard richting trailer op het moment dat hij niet meer wil, vraag je hem nog 1 stap te doen en dan te ontspannen dus zijn hoofd naar beneden te doen. Daarna vraag je hem weer een stap mee. De eerste voeten mogen ook handmatig op de plank gezet te worden. Je moet wel redelijk sterk zijn voor deze methode want je kan behoorlijk moeten hangen aan het halster.

Ik moet er wel bij zeggen dat ik om mijn probleem op te lossen een andere trailer heb gekocht; 1tje die ook voor open kan (een ifor williams) zodat er veel meer ligt instroomt en je kan de voorstang eruit halen zodat je de hele trailer kan doorlopen met je paard.

succes en neem rustig de tijd

Faux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-05 19:53

dankjewel voor de tips allemaal

Alline

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-05 21:44

Jona wilde ook niet in de trailer, maar gelukkig heb ik bij hem nooit geweld gebruikt (maar ik ben bang dat dat vroeger wel gebeurd is.)

Wat me vandaag bij hem opviel was dat hij het minder eng vond om er in te gaan als ik al vrij achter in de trailer stond. Ik denk omdat ie dan het gevoel heeft meer ruimte te hebben.

Wat bij hem ook heel erg werkt is gewoon doorlopen en voor je uit blijven kijken. Niet naar je paard kijken wat die doet.

Jona heeft alleen de neiging om alsie eenmaal in de trailer staat, er keihard weer achteruit te gaan. Ik zet hem dan nog meer achteruit, zodat ie leert dat dat niet leuk is.

(oja, en tis natuurlijk altijd handig om grondwerk oefeningen te doen. Onder enge dingen doorlopen, door smalle doorgangen enz)

Succes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 11:24

Heb je geen beschikking tot een weide, waar je de trailer tijdelijk in kan zetten, samen met je paard, zodat hij er in ieder geval aan went, en hem daar eventueel in voert (eten is eten, en alleen in de trailer) op deze manier, als hij echt honger krijgt, zal hij toch echt de trailer in moeten lopen om te kunnen eten. Het paard van mijn vriendin ging er ook nooit in, en 1.87 duw er niet zomaar even in, hij nam je ook gewoon in de maling, hij had geen zin dus liep je overhoop. Op een begeven moment hebben we hem gewoon ontzettend op zijn donder gegeven, nu loopt hij er aan een los touwtje zonder mokken of kibbelen de trailer in. Maar als jij geen geweld wilt, zou ik kiezen voor de trailer in een bak/paddock/weide te zetten, en hem daarin te voeren.

freakjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 12:50

hey

muhn pony heeft/had dit ook echt vervelend want hij deed alsof ie schrik had maar was 98% aanstellerij.
Die andere 2% kwam (DENK) doordat mn papa heel goed met aanhangers ed kan rijden en onbewust goed doorrijd want hij weet wat hij ermee kan maar hij houd niet altijd evenveel rekening met de inhoud(in dit geval mn pony).
maar euhm nu is het over hor .
1st ging het er met "geweld"naartoe mar zit meer dan 12.5% arabier in en dat kwam er dan altijd uit en dan kwam ernog bij dat ik dat niet kon aanzien en dan ruzie kreeg met mn ouders.
zorg gewoon dat het schot opzij staat zodat ie extra veel plaats heeft.
en zorg dat de rit zo plezierig mogelijk is voor je pony: hooinet tegen verveling, veel licht(zeker voor hem der in te krijgen anders krijgen ze schrik), een gezelschapsmaatje (rij gezellig samen met een vriendin) en zorg dat ie goed kan blijven staan (denk aan: antislip mat, buis kort erachter zodat ie steun heeft nzo) en na een tijdje heeft ie dan normaal geen schrik meer en je hoeft je vriendin natuurlijk niet altijd mee te nemen
in iedergeval nog veel succes

Bokel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 09:52

Ik heb het probleem ook meegemaakt. Mijn pony is nog nooit in zijn leven op een trailer geweest toen ie plots naar de kliniek moest. Het was met spoed dus konden we eerst rustig stapje voor stapje dag later weer.
We hebben toen mensen erbij gehaald die hij vertrouwden. ik ging in de trailer staan (waar ie heen moest) mijn instructrice stond bij zijn hoofd en liep mee en mijn vader en moeder aan de zijkant. Dat klinkt heel druk maar als niemand wat zegt behalve een beloningswoordje is het gewoon rustig. Bij mijn pony werkte dat super. Je zag hem ook gewoon kijken van zijn ze er allemaal nog? okee dan zet ik nog een stapje. Ik weet niet op het bij jou paard ook werkt maar bij ons wel.
En inderdaad rustig rijden is ook fijn voor je pony. In de trailer lag ook hooi en stro zodat het een beetje op een stal leek. WE zijn toen ie uiteindelijk in de trailer stond ook niet meteen aangereden maar 5 minutjes gewacht dat ie een beetje wende.
Ik hoop dat je er iets aan helpt en anders was het goed bedoeld. Veel succes.

Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 10:12

Ik kan je maar 1 ding aanraden, of het paard nu bang is of gewoon niet wil.. het werkt!
Mijn paard ging ook nooit, duurde gerust anderhalf uur

Doe het op de manier van Parelli Natural Horsemanship, neem contact op met Eddy Modde via www.parelli.nl
Je kan het zelf en zoals je zegt heb je er de tijd voor!

Succes!

lovepaulien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 20:39

hoii.. mijn paard had ook problemen met trailerladen, we hebben heel veel geprobeerd, maar niks werkte dus.. en ik dacht : nouw ik denk dat ik een spiciaal geval heb en dat hij er nooit in zou gaan.. toen ben ik gaan kijken op internet en toen dat ik dreamstables, die komt dan je paard ophalen en hem 2 weken trainen en als langer nodig is 3, ik heb mijn paard dus zo'n curcus laten doen.. toen ze haar gingen ophalen toen gineggn ze eerst haar freestylen zodat ze vertrouwen in die man kreeg, na een tijd dee ze dat heel goed toen meost ze aan de trailerklep wennen, daarna mog ze er elke keer een paar stappen op en moest ze weer terug.. zo deden ze dat zo'n half uur en toen moest ze elke keer de trailer in en uit.. toen namen ze haar mee. ze is nu bijna 2 weken daar en het gaat heel goed met haar ze mag dit weekend mee en ze is heel rustig geworden en heeft vertrouwen in de trailer gekregen..

voordat ze deze curces heeft gehad, dacht ik echt van dat ze er nooit in zou gaan en het nooit wat zou worden.. maar ik ben echt heel blij dat ze nu vertrouwen in de trailer heeft en dan ik met haar op vakantie kan:)

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 17:08

Goldie schreef:
Goh, dat verhaal ken ik, alleen is die van ons niet bang, dat is helemaal irritant

dat ken ik! heeft die van mij ook.. en wat doe je er tegen? niets helpt :S
ik had vorig jaar geoefend en geoefend en hij liep er zo in en nu wil hij niet eens in de buurt van de klep komen :S hij ziet de trailer staan en stopt!

maar even ontopic: er staat geloof ik een artikel in de nieuwste bit over trailerladen met angstige paarden (heb het zelf nog niet gelezen hoor) dus ik weet niet of je daar iets aan hebt?

Subalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 22:10

Ik weet wel iemand die je kan helpen, namelijk cissy ook hier van bokt.
Als je haar pb-t kan zij jou misschien helpen

DS_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 15:37