[AR] tandem

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

mriekie

Re: [AR] tandem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 18:21

volgens mij is hier idd al erg veel gezegd, en eigenlijk ben ik het daar allemaal mee eens. de zogenoemde Buxton stangen kan je ook maken van een stukje tuinslang. die je aan de scharen van het bit vastmaakt.

een aantal jaren geleden heeft mijn pony (1,22) in het tandem gelopen met een hackney (ik gok 1.55) die was op dat moment ZZ dressuur bij het mennen en ook erg soepel en paste de snelheid en paslengte aan bij de pony. Het kan dus wel maar neem de adviezen mee die in dit topic zijn genoemd.
Afbeelding

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 18:27

Albertine; Zelfs bij onze pony's was het al niets, terwijl het in het span bijna 2-druppels water was. Maar het karakter verschilde te veel, dan is het ook al geen rijden meer.

Anoniem

Re: tandem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 08:36

Neonlight schreef:
Nog iets om niet te vergeten, aan de strengen van het voorpaard moet ook een spinnekop komen.

Verward Verward Verward
Een spinnekop zit aan het uiteinde van een 2- of 4spanboom en dient om de disselriemen of de zwengen van het voorspan aan vast te maken Knipoog

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 09:29

Huh, dat noemen wij dus anders! Dat is een spoorstokje! Knipoog Spinnenkop zijn riempjes die onder aan de buik van de voorpony zitten, omdat het meerdere riempjes zijn en vanwege de vorm de benaming met spin erin. Haha!
Ik zal vanavond kijken of ik een foto in kan scannen waar het op staat.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 09:44

Volgens mij is dat een springriem (loopt van midden van de borst naar de singel, lijkt me niet noodzakelijk voor een tandem) of je bedoelt een vorkje. Deze loopt vanaf de binnensingel en splitst zich en wordt vervolgens ten hoogte van de liezen bevestigd aan de strengen. Deze zorgt ervoor dat de strengen niet over de rug heen komen in de wending. Een spinnekop is inderdaad een metaal ding wat aan het uiteinde van de langboom wordt bevestigd en de disselriemen aan wordt bevestigd van de achterpaarden en de zwengen van de voorpaarden.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 10:55

Als ik het zo lees geen springriem, maar een vorkje.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 21:18

Springriem is het zeker niet, die gebruik je ook bij een achterpaard als die een gareeltuig heeft. Zit nu even zwaar te twijfelen, vorkje.....Sjonniej, ik denk dat je gelijk hebt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 22:13

Yep, het is een vorkje.

_MijnTrots

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 15:22

ik heb hier een aantal duidelijke foto`s van tuigen,
ik weet hoe goed het gaat met die twee voor en achter elkaar, en zou he zeker eens proberen met iemand er naast
Afbeelding

ik heb alleen geen flauw idee hoe je dat wilt gaan doen met je leidsels.
als je daar een oplossing voor he zou ik dat graag willen weten.
Afbeelding

hopelijk heb je iets aan deze foto`s

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 20:51

Waaahhhh ik wil dat tandembeeld in mijn kamer! Echt wel beter dan die stomme barbiekoetsen van vroegah Haha!

De leidsel met een tandem houdt je net zo vast als van een vierspan. Losse leidsel zoals met achenbach of met leidselklemmen.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 22:14

Of gewoon tweehandig.
Achterleidsel tussen pink en ringvinger omhoog door de vuist en voorleidsels tussen wijsvinger en duim naar beneden door de vuist.
En ook nog de zweep in de hand houden en dan contact houden met beide paarden, dat maakt langspanrijden zo moeilijk!