[AR] [LO]wie longeert met dubbelle longeerlijn

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Ibalia

Re: [LO]wie longeert met dubbelle longeerlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 09:27

@Sjonniej:
Nu niet denken dat ik met een stugge hand op de kar zit te trekken Huilen
Jorrit is super te rijden en als hij lekker aan het draven is dan dansen de leidsels op zijn rug.

Ik ben altijd erg voorzichtig met de mond omdat dit een erg gevoelige plek is voor het paard/pony.
Ik word ook altijd een beetje pissig van die mensen die maar wat zitten te trekken en te scheuren. Geen gelul, trek hem in de krul-types.

Omdat ik denk dat je nooit te oud bent om te leren en ik nog niet zo lang aan het mennen ben, vraag ik dus wel eens om raad en lees ik ook vaak op BOKT de verhalen van jullie als ervaren menners.
Ondanks mijn lange "carriere" Haha! Haha! als amazone.

@Neonlight:
Ik ga het ook eens proberen, de buitenlonge over de rug.

Arme Jorrit, hij krijgt nog veel te doen deze week Haha! Haha! Whoosh!

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 13:52

Ibalia; Daar zeg ik ook niets over Lachen Misschien dat het zo over kwam, sorry daarvoor.

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 15:34

Mijn tekst was ook niet zo streng bedoeld Bloos

Ik vind het gewoon leuk om te horen hoe een ander traint en soms kun je daar je voordeel meedoen Pling

Naz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 17:11

Ik heb de dubbele longe van Lammert Haanstra, met de touwtjes aan het eind. Ik kan er niet mee overweg, heb het idee dat mijn paard zichzelf iedere pas in d'r mond zit, hoewel ze er verder best fijn mee liep. Iemand nog tips voor dit probleem?

navaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 18:07

Ik longeer de laatste tijd steeds meer met dubbele lijnen. Ik vind het een geweldige uitvinding! Op deze manier maak ik ook de overgang naar wijken/achteruit gaan/appuyeren/keertwendingen aan de lange lijnen.

Ik heb gelukkig niet zo lang lopen klooien, ik denk dat ik een kwartiertje moest wennen en toen klopte alles aardig en kwam de ontspanning er ook wat meer in.
Het mooie hiervan is dat je dit ook op lichaamstaal doet, wat bij normaal longeren niet het geval is.

Ik zorg er altijd voor dat de longes een beetje gebogen hangen, door het gewicht van de longes hou je wel contact met de mond, maar je bent verzekerd van het feit dat je niet in de mond kan trekken en dat je het paard dus niet hindert.

Ik ben er van overtuigd dat deze manier van longeren ook makkelijker is aan te leren dan de conservatieve manier. Daarom gebruik ik dit ook bij jonge paarden.

nescio1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 13:29

als je met een dubbele longe longeert is de buitenste lijn als het ware te vergelijken met de zweep als je met enkele longe longeert hiermee hou je hem voorwaarts. deze hangt dan ook wat losser achter de benen langs. als je hem wil omdraaien laat je de binnenste lijn wat vieren en de buitenste neem je wat in geleidenlijk. de lijnen blijven dan op dezelfde hoogte. als je de buitenste lijn bij het schoftje houd gaan het omdraaien moeilijker omdat je die hand ,die na het omdraaien de buitenhand is ,dan hoog moet houden zodat de lijn hop de rug komt te liggen. als je je hand dan hoog houd kan het paard daar op reageren.
veel succes ,je moet het over door krijgen.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 20:34

Nescio; Kwestie van 5x oefenen en het gaat vanzelf Lachen

Naz: Doe je de buitenlijn boven de rug of achter de kont langs? Wanneer je hem achter zijn kont langs doet, trekt hij zichzelf inderdaad in zijn mond, door de beweging van het achterbeen.

Naz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 20:54

Ik doe 'm idd achter de kont langs. Ik heb een longeersingel met leidselogen, dus ik zou het eventueel een keer anders kunnen proberen Lachen

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 21:04

In principe kan je met een menschoftje ook gewooon de longe bovenlangs doen.

nescio1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 07:19

voordat ik wil gaan rijden logeer ik mijn paard altijd. ik heb dan dus het zadel al op. hebben jullie misschien tips hoe ik de logeerlijn vast kan maken aan het zadel? want nu zakt de buitenlijn telkens naar beneden waardoor ik hem niet terug naar stap krijg. ik heb verder geen touwtjes aan de longe zelf ik gebruik eigenlijk gewoon twee lossen longeerlijnen wanthebben geen dubbele maar gaat in principe net zo goed.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 14:44

Dat is eigenlijk onmogelijk nescio. Het enige waar je hem doorheen kan doen is je beugel. Maar die zit niet op de juiste plaats. Dan moet je echt een schoftje op leggen.

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 19:25

Ik heb eigenlijk dezelfde vraag als nescio, maar wat is een schoftje? (een paard heeft een schoft, maar dat kun je niet op en afleggen Tong uitsteken ) bij mij schuift de lijn juist omhoog, kun je hem dan het beste over het zadel doen en dan naar je toe of achter de achterhand langs.. (ik wil niks fout doen Lachen ) ik heb het vandaag voor het eerst geprobeerd met een halster en verder niks om en het ging al een stuk beter dan met 1 lijn, maar ik wil de lijnen wat steviger op 1 plek hebben, volgens mij heeft mn paard er last van zo. Kom maar op met de tips Haha! Haha!
Laatst bijgewerkt door Casca op 20-05-05 19:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 19:49

Schoftje is eigenlijk het zadeltje wat ze gebruiken met mennen, of een longeersingel.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-05 13:01

Maar kan iemand mij uitleggen hoe je een zadel kan gebruiken om mee te longeren?

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-05 14:15

Stijbeugels lang en aan elkaar binden met een stijgbeugelriem onder het paard. Door de stijgbeugels doe je dan de dubbele longe. Gaat ook alleen met een schoftje gaat beter

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-05 12:41

wat is er voor verschillende inwerking dan als je hem achter of bovenlangs doet? waar kan ik het beste mee beginnen?

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-05 13:46

Als je de longe bovenlangs doet, begrens je de achterhand niet. Je kunt het beste beginnen met de longe bovenlangs over het paard zijn rug te laten lopen, hij zal waarschijnlijk schrikken als hij het touw langs zijn benen voelt.
Als je hem wil laten wennen aan het touw langs zijn been, kun je op stal al met een touw langs zijn benen wrijven, ook aan de binnenkant dan schrikt hij niet zo als hij per ongeluk over de longe heen zou slaan.

nescio1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-05 18:01

Sjonniej schreef:
Dat is eigenlijk onmogelijk nescio. Het enige waar je hem doorheen kan doen is je beugel. Maar die zit niet op de juiste plaats. Dan moet je echt een schoftje op leggen.

door de beugels heb ik al geprobeerd maar dat trekt alleen maar in zijn mond omdat het mee veert. dan moet ik als ik ga rijden dan maar met enkele longe doen en zonder rijden met schofje en dubbele longe.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-05 20:18

Ja dat bedoelde ik ook te zegegn Nescio Lachen

Casca: Bovenlangs heb je veel beter contact met de buitenteugel. Achterlangs activeer je de achterhand door die buitenlijn, dus hoef je hier verder niet naar te kijken.

nescio1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 18:27

Sjonniej schreef:
Maar kan iemand mij uitleggen hoe je een zadel kan gebruiken om mee te longeren?

dubbele longe gaat een beetje moeilijk maar dat zei je zelf al Lachen
dus enkele longe en dan kun je wel touwtjes gebruiken.

ps was dit een serieuse vraag hij komt zo raar over na die vraag van mij Verward

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 18:45

Nee was een serieuze vraag, omdat ik er dus geen nut van inzag.
Maar als je inderdaad met touwtjes werkt, snap ik hem Lachen

nescio1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 18:59

ok want mijn paard moet altijd eerst zjn energie kwijt en dan logeer ik hem eerst even en dan kan ik gelijk opstappen snap ie Pling

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 19:07

Ik longeer mijn pony's ook met een dubbele longe. Ik heb al van alles geprobeer, maar vind de dubbele longe toch het fijnst werken Lachen.
viewtopic.php?f=10&t=416740

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 19:10

nescio1 schreef:
ok want mijn paard moet altijd eerst zjn energie kwijt en dan logeer ik hem eerst even en dan kan ik gelijk opstappen snap ie Pling

Jaja Lachen
Maar ik dacht dat je dat met dubbele longe deed. Dus vandaar dat ik het niet begreep, ik kon me er geen voorstelling van maken.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 20:43

Citaat:
Casca: Bovenlangs heb je veel beter contact met de buitenteugel. Achterlangs activeer je de achterhand door die buitenlijn, dus hoef je hier verder niet naar te kijken.

En toch vind ik het achterlangs weer fijner.
Ik heb niet het idee dat op deze manier het paard in de mond wordt getrokken, ik houd gewoon contact en laat hem nageven op die buiten lijn met de binnelijn(die ik overigens direct naar mijn hand heb) houd ik hem op de volte.

Ook heb ik het idee dat ik het paard wat beter kan corrigeren en wat 'opsluiten' als het ware.

Ik denk dat ieder zo zijn eigen manier heeft.
Ik heb al diverse manieren geprobeerd maar ik kom elke keer terug op dit systeem Haha! .