[AR] [NH] Paard wilt niet op de trailer

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

cissy

Re: [NH] Paard wilt niet op de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 16:11

een hele hoop adviezen maar geen enkele post meer van de TS, is het al gelukt inmiddels?

Vanessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 23:58

ja,dat wil ik ook wel weten eigenlijk.... en hoe natuurlijk!

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 13:02

Wat ik mis is de oorzaak van het niet in de trailer willen gaan.Wat je heel vaak ziet is dat mensen een trailer huren en het paard wat er dan in moet niet gewend is aan de trailer.Hebben jullie er wel eens zelf in gestaan terwijl hij reed. Probeer je eens in het paard te verplaatsen. Het probleem is dat een paard niet kan praten maar wat nou als er iemand is die een paard wel kan verstaan? zo,n persoon is ook wel eens op de tv geweest zij behandeld dieren met problemen.Mijn pony wilde ook nooit de trailer in hij is mishandeld en vertrouwde maar 1 persoon en dat was ik. Iedere keer als hij de trailer in moest deed mijn man dat, ik heb namelijk spierproblemen en kan geen rukken hebben. Wat bleek nou na een paar jaar waren we erachter iedere keer als hij er in moest bleef ik achter, hij dacht dat ik niet mee ging. Hij kon mij natuurlijk niet zien zitten in de auto.Toen ik hem toevallig een keer de trailer in liet lopen liep hij er zo in. We zeggen wel vaak stel je niet aan, of gebruiken een zweep maar dat werkt echt niet altijd.

beautyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 20:57

wij hebben een ongeveer gelijk probleem...
we hebben drie hengsten en twee van de drie gaan er zonder problemen in net zoals de shetlander maar ons veulen van twee vindt het rampzalig....
als we van weide veranderen moet hij wel verplaatst worden met de trailer dus proberen we het toch. hij gaat er wel in maar maar half...zodra hij id helft staat vliegt hij als een gek terug achteruit....krijg je toch de stang erin dan duwt ie zo hard ertegen dat ik schrik krijg dat hij zich erover duwt...
de laatste keer heb ik een emmer met voer erin gezet en dan gaat hij idd erin maar als hij iets langs of achter zich hoort keert hij zich heel snel terug dus moet ik langs het deurt van de zadelkamer deruit en snel de klep toedoen...ik vermoed dat hij waarschijnlijk niet bang is van de trailer zelf maar meer bang om in zo'n kleine ruimte te moeten staan...iemand hier ervaringen mee Ach gut

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 11:52

paarden zijn van nature claustrofobisch, dus dat dat jonge dier er niet in wil/durft is vrij logisch. Kun je niet een ervaren paardje erbij zetten en daarmee een paar keer oefenen?

Maxielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 13:55

Als je een paard in moet laden, doe dit dan op een vertrouwde en rustige plek, bv. op een rustige plek op stal of in de wei (als er geen andere paarden bij staan). zorg ervoor dat je paard aan tenminste 1 kant niet om de trailer heen kan. Zorg dus dat er aan 1 kant een muur is of i.d, maar geen sloot !! Als hij in paniek raakt en weg rent, heb je kans dat hij de sloot in loopt en da's heel gevaarlijk. Zorg dat hij niet aan beide kanten ingesloten is door muren of i.d, dit kan voor een paard bedreigend aanvoelen omdat hij in nood niet kan vluchten, terwijl paarden juist vluchtdieren zijn. Als je dan eenmaal de juiste plek hebt gevonden, zorg dan voor een stevig halster en een lang touw. zorg dat je een lokkertje bij de hand hebt, een emmer met wortels of wat snoepjes in je zak ofzo. Beloon je paard goed als hij dichterbij durft te komen, en ga zo door tot hij erin staat. Ga hem niet dwingen of opsluiten met de longe, en ook geen zwepen erbij !! Bij een paard zonder trailerangst kan een tikkie met de zweep wel goed helpen als hij geen aanstalten maakt om erin te gaan, maar bij bange paarden maak je ze alleen nog maar banger. Zorg dus voor een vertrouwd persoon, een vertrouwde omgeving, een lokkertje/beloning en geen angstaanjagende hulpmiddelen.

Ik kan me herinneren, dat er een keer eenhaflingertje werd verkocht op mijn oude stal. Hij was 2½ jaar, was behoorlijk schuw en de mensen waren ook al niet zo lief voor hem (gelukkig niet allemaal, ik vond t een schat) en hi jwas ook nog es een keer veel te vroeg ingereden. Nou, t beest moest weg. Hij moest dus de trailer in. logisch, das eng. toen hadden ze hem ingesloten met een longeerlijn, er stond iemand achterin de trailer met een longe waar het paard aan vast zat te trekken en ze zaten aan zijn benen te sjorren en hem op te jagen met zwepen. bovendien kon hij aan alle kanten ontsnappen. Hij was doodsbang, en zij werden steeds kwader. Hij is er uit eindelijk noodgedwongen maar in gegaan, omdat hij bang was voor de mensen. Ik vindt dat dus zooooo zielig !! tuurlijk, als een paard geen zin heeft om de trailer in te gaan kan een tikje met de zweep en de longe aan de trailer vast geen kwaad, maar je gaat toch niet met ze allen aan een bang paard staan sjorren ?! Boos! arm paard.... Huilen ik heb gehoord dat mijn pony ook bang is van trailers, k weet er zelf alleen niks vanaf omdat ik hem nog nooit in de trailer heb gehad. Ik zou gewoon rustig blijven en zelfverzekerd de trailer in lopen, appeltje bij de hand en iemand er achter met een longe, en lopen maar. Zo lukt het t beste. Ik snap echt neit waarin mensen het nut zien om een paard maar zo snel mogelijk een trailer in te jagen, het is toch geen wedstrijd ?! zwak hoor, als je zoiets doet.... Hamer