[AR] [NH] Natural Horseman ship allemaal koek en ei?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

navaja

Re: [NH] Natural Horseman ship allemaal koek en ei?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 20:26

Ik erger me mateloos aan jouw instelling Smurfie!

De manier waarop jij over paarden praat maakt me gewoon echt kriegelig. Ik hoop dat die hengst waar je mee werkt eens aan jou laat zien wie de verstandigste van jullie twee is!

Je mag dan wel zo trots zijn op het feit dat je daar werkt/stage loopt, maar geloof me...als je in Nederland op deze manier aan de slag probeert te gaan en dat onder de noemer NH probeert te zetten wordt je snel de bak uitgeschupt.
Dat zou ik iig wel doen...

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 20:36

Blossomm schreef:
Ik erger me mateloos aan jouw instelling Smurfie!

De manier waarop jij over paarden praat maakt me gewoon echt kriegelig. Ik hoop dat die hengst waar je mee werkt eens aan jou laat zien wie de verstandigste van jullie twee is!

Je mag dan wel zo trots zijn op het feit dat je daar werkt/stage loopt, maar geloof me...als je in Nederland op deze manier aan de slag probeert te gaan en dat onder de noemer NH probeert te zetten wordt je snel de bak uitgeschupt.
Dat zou ik iig wel doen...

Idd. ja Scheve mond

Smurfie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-05 05:14

Jaja het zijn ook altijd dezelfde die zo reageren Haha!

Voor de duidelijkheid heb ik nog eens nagevraagt wat de volledige vertaling is van het breken.. en inderdaad ze zeiden het al.. Nederlanders worden pissig als je het woord breken gebruikt aangezien het anders klinkt dat het eigenlijk is, En als een paard naar je toe komt dan vertrouwt hij je want hij komt anders echt niet naar je toe.. Onder het breken verstaat men hier.. Zoals ik al zei het paard beleren.. En niet de ziel breken, Maargoed wat jullie willen Knipoog

R_MW

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 11:24

Verdrietig

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 12:34

Jammer, ik dacht dat dit een leuk topic zou zijn, maar wat ik van de TS begrijp, is dat ze daar in Amerika wel mooi de term 'NH' gebruiken, maar dat het niet echt veel met echt natural te maken heeft.
Jammer, ik had wel ander verwacht van de broer van Buck...

ff wat quotjes:

Citaat:
Ik heb het hier vaak zat gezien dat een paard dwars door de planken van de roundpen heen beuke.. en dat ze uren bezig zijn om een goal te berijken..

Als een paard door de omheining heen gaat, is er VEEL te VEEL druk op hem gezet.
En als je UREN bezig moet zijn om je goal te bereiken, dan heb je je goal veel te hoog gesteld!

van dit stukje werd ik helemaal misselijk:

Citaat:
Vandaag heb ik bijvoorbeeld met een hengst gewerkt van 2 jaar oud.. dus klaar voor training.. Ik heb hem 3 uur moeten laten rennen omdat hij manieren moet leren.. Maar ondertussen af en toe achteruit lopen.. en kijken of die naar je toekomt en je volgt.. zoniet moet ie weer rennen.. en zo elke keer weer.. totdat hij je dus volgt.. dan kun je pas beginnen met een halster.. hem terug op laten lopen... je volgen.... enz enz.. dan ben je al intotaal 4 uur bezig en dan ben je nog maar bij het 1e stapje... en dan moet je dat nog zo volhouden totdat ie niet meer vervelend doet..

4 uur bezig met een paardje om te zorgen dat hij niet meer 'vervelend' doet? Waar is het inlevingsvermogen gebleven, dat bij NH zo belangrijk is? Zie je dan niet de kleine veranderingen in het paard als je nog maar 10 minuutjes bezig bent?
Nee, als het paard na 3 uur naar je toe komt, dan doet hij dat NIET meer uit VERTROUWEN, maar omdat hij werkelijk geen keus meer heeft.

Die hele roundpen staat me ook niet aan. Parelli zegt dat je met een roundpen net zo makkelijk foute dingen kunt doen als goede dingen... en dat het best moeilijk is om de roundpen GOED te gebruiken.

Als je door een jong paard alle kanten uitgesleurd wordt en het een half jaar duurt voor je ze kunt berijden, dan ben je niet echt natural bezig. Want een goede Natural Horseman 'start' zo'n groen paard echt wel in veel kortere tijd en zonder hem af te matten.
Bah: een paard van 2 jaar 'dus klaar voor training' is ook al niet natural...

De vriendelijke NH term voor 'inrijden' is trouwens 'to start' (zie ook colt-starting) een niet 'to break'

Natural Horsemanship is zeker niet makkelijk en 'koek en ei' zoals je dat noemt. Vooral voor de mens is het hard werken, maar dan meer mentaal en emotioneel dan fysiek!
En dat alles met in het achterhoofd het paard niet te overvragen, uitsluitend dingen aanbieden die hij makkelijk kan begrijpen, het idee van het paard eerst erkennen en dan pas jouw idee, zijn idee laten worden zonder al die dwang.

En ja, mijn paard krijgt ook wel eens een leadrope of een stick tegen zich aan, of hij 'mag' van mij een paar grote rondjes hard rennen als hij ff denkt dat dat leuker is dan bij me blijven en kleine cirkeltjes lopen.

In jouw verhaal lees ik nog veel te veel "make and let" in plaats van "cause and allow" in de training. Dit is meer misbruik van de naam en de techniekjes van NH dan het werkelijke verdiepen in het paard.

Zo, dat was het wel ff Knipoog
hopelijk krijgen de mensen die net met NH begonnen zijn of er interesse in hebben, niet gelijk een heel vertekend beeld van NH...

R_MW

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 13:35

Smurfie, je zal het vast allemaal goed bedoelen en het beste met die paarden voor hebben, maar besef je niet wat je die paarden aandoet? Zou je zelf zo behandeld willen worden? ik niet hoor!

Als ik een paard was zou ik me absoluut niet bij je aan willen sluiten. Misschien sluiten die paarden zich uiteindelijk wel bij je aan, maar dan is dat omdat ze niet anders kunnen. Als ze zich niet bij je aansluiten moeten ze zich namelijk (figuurlijk) doodlopen. Lijkt eenbeetje op een dictator die de boel regeert. mensen komen dan ook niet meer in opstand, omdat ze gewoonweg niet durven dus gaan ze maar volgen. Dat is absoluut geen leiderschap!!! Dat is baas zijn over het paard en dat is heel iets anders dan een leider zijn voor je paard.

Paarden zijn ontzettend leergierige, nieuwsgierige dieren die uit zijn op samenwerking. waarom kun je niet SAMEN met het paard gaan leren? Op basis van vertrouwen en WEDERZIJDS respect. Waarom zou het paard respet moeten hebben voor jou als jij geen enkel respect voor het paard toont!?!

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 14:09

Smurfie, ik hoop dat je begrijpt dat de reacties in dit topic niet zozeer komen door de term 'breken' als wel door de invulling die jij geeft aan NH.

El_vis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 16:56

ik kan een heel klein beetje basis (de dingen die je wel uit boken kunt leren)
De moeilijkere dingen wil ik ook heel graag leren maar kga het niet uit een boek proberen dat gaat toch nooit lukken. dus wil ik graag een keertje les of een clinic ofzo weet ik veel doen.
Maar tja, tlijkt me af en toe best erg moeilijk!
maar kheb al erg veel mooie en goede resultaten gezien, dus kheb het er wel voor over hoor dat zoeken naar iemand die wil helpen enzo.

Smurfie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-05 01:51

Dat was een hengst die totaal geen respect heeft.. Waar hij dus niets aan kan doen.. Toen de amish hier waren.. weet niet of je dat ken? dat is een geloof... Als een paard wild is.. dan is hij verdoemt.. Word hij in een gesloten stal gezet.. en dan bedoel ik ook echt gesloten van hout... en alleen een voer gat erin.. zon beest komt er zn hele leven niet uit.. daarvan hebben wij deze hengst gekocht.. hij werd afgeleverd in ee ntijgerkooi :s Ze zijn hem nu aan het trainen maar hij loopt dus overal dwars door heen en is levensgevaarlijk maarja ook wel logish als je jaren lang in een hokkie heb gezeten..

Znoin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 02:58

Tja, er is heel wat dierenleed in de wereld! Verdrietig
In sommige landen gaat het er inderdaad ook anders aan toe dan hier.
Mijn Haflinger van 6 heb ik ook zelf ingereden, een beetje met behulp van de technieken van Emiel Voest, en hij accepteerde me beter daardoor en was minder schrikkerig.
Ook ben ik bezig geweest met TTeam, zoals Linda Tellington Jones het beschrijft. Dat komt ook in de buurt van NH, vind ik.

Ik vind het belangrijk dat een paard ontspannen is, en dat je eerst een goede band hebt (vertrouwen) voor je meer van een paard eist. Er zijn vele manieren om van een paard iets gedaan te krijgen, maar het zijn ook gewoonte dieren, en mijn "truc" is om daar gebruik van te maken.
Bij TTeam heb ik geleerd dat een paard maar een bepaalde tijd heeft waarin hij zijn concentratie vast kan houden. (Net als een mens.) Dat verschilt per paard.
Het paard moest bij de Tteam cursus bv aan de hand precies tussen een labirinth van balken heen lopen, van verschillende kanten, en op verschillende plekken stoppen, of iets harder of zachter stappen, op gebaarde commando's. Op den duur wordt de concentratie minder, en gaat hij fouten maken, of reageert hij trager. Dat is geen onwil, maar gewoon moeheid. Op zo'n moment moet je stoppen. Je breidt dat wel uit, over een aantal weken. Het ene paard kan het een halve minuut volhouden, het andere een half uur. Dat moet je respecteren.
Het paard leert zo: "Ik moet iets doen wat moeilijk is, of wat ik normaal niet zo graag zal doen, maar zodra ik het goed doe wordt ik beloond."
Dat onthouden ze, en als je zo een band opbouwt leert het paard dat als hij iets heel nieuws of engs moet doen, hij erop kan vertrouwen dat de ruiter hem nooit zal dwingen om iets te doen dat hij niet kan of dat onrechtvaardig is. Uit vrije wil zal hij dan veel sneller geneigd zijn om het gewoon te doen, ookal heeft hij het nog nooit gedaan.
Zo kan je alles aanleren. Stop wanneer het paard het even goed doet, en pak het later weer op. Dwing niks af, maar neem de tijd.

Zo krijg je een paard dat een groot zelfvertrouwen heeft, een ruiter die rechtvaardig is, en wederzijds respect. Kortom, een sterke band en een meewerkend paard.

Heb het geduld, en zie dat het werkt! (Ik spreek uit eigen ervaring en na maanden en jaren geduld!)

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 08:28

Smurfie schreef:
Dat was een hengst die totaal geen respect heeft.. Waar hij dus niets aan kan doen.. Toen de amish hier waren.. weet niet of je dat ken? dat is een geloof... Als een paard wild is.. dan is hij verdoemt.. Word hij in een gesloten stal gezet.. en dan bedoel ik ook echt gesloten van hout... en alleen een voer gat erin.. zon beest komt er zn hele leven niet uit.. daarvan hebben wij deze hengst gekocht.. hij werd afgeleverd in ee ntijgerkooi :s Ze zijn hem nu aan het trainen maar hij loopt dus overal dwars door heen en is levensgevaarlijk maarja ook wel logish als je jaren lang in een hokkie heb gezeten..

Wat voor 'Savvy' NH persoon zet een beginner aan het werk met een 2 jarige hengst die 'totaal geen respect' heeft :S
Of was dit weer een ander dier? Want een 2 jarige kan nooit 'jaren lang' in een hokkie hebben gezeten.

De verhalen worden wel een beetje heel erg vreemd hier.

Een paard dat 'totaal geen respect' heeft voor de mens, zal ook geen respect hebben als jij hem met een touwtje rond gaat jagen in de round pen.

Ach, ik hou dr ook maar over op, want zo haal ik het topic alleen maar omhoog Knipoog

Clyde

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 08:55

Wat een verhalen allemaal, ik was ook wel geinteresseerd in NH, maar
je krijgt er zo wel een vreemd beeld bij. Zelf ben ik nogal een
watje wat paarden betreft. Ik heb er een hekel aan als ze in mijn
ogen niet goed worden behandeld. Maar dat vind ik al vrij snel.

Het lijkt mij ook verschrikkelijk als je een paard zo uitput. Die methode
zou ik geeneens willen leren. Maar goed ik ben een leek op dit
gebied en wil niet veroordelen, maar voor mij hoeft het niet.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 10:57

Wat smurfie beschrijft komt totaal niet overeen met wat ik met 'mijn' paarden doe.
Alles draait om vertrouwen. Of je er nu een stickertje met NH op plakt of niet.
Ik rijd nu een haflinger die verkeerd was ingereden en ook nog eens een angsthaas was. In een half jaar ken je dr niet meer terug, puur door geduld oefenen, duidelijk zijn. Nu kan ik zelfs een viaduct over de snelweg met haar over. Zij vertrouwt me volledig.
En dat bereik je m.i. nooit door een paard op te jagen of iets dergelijks.

conquista

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 19:59

Citaat:

Dan vind ik al helemaal dat hij het niet verdiend zo opgejaagt te worden.

spyro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 20:51

In mijn ogen is nh een andere denkwijze en visie op het paard en niet alleen maar een bepaalde methode die je volgt. Er wordt meer naar de psychologie gekeken van het paard en het wezen paard.
Een paard is een edel wezen en respect moet je verdienen in plaats dat een paard respect voor jou moet hebben. Pas dan kun je een wederzijds respect creeeren. Natuurlijk neem je zelf altijd de rang van alfalid in. Doe dit subtiel. Opjagen zou ik dus zelf niet doen en vind het zelfs geen nh.

Heb geduld met het dier, geef hem weer vertrouwen in de mens, laat hem paard wezen met soortgenoten, zorg ervoor dat je zijn respect verdiend en geef hem liefde.
Nh is niet altijd een gemakkelijke weg en het is een weg van vallen en opstaan.
Het dier handeld alleen maar zo omdat hij niet anders kan. Een in en intriest idee, zo'n psychisch mishandeld paard (dan heb ik het dus over de 2 jarige hengst).

Smurfie misschien kun je je wat meer verdiepen in andere nh methoden? en kun je echt wat betekenen voor dit arme schepsel?
Er is nog zoveel meer te vinden in nh en dan kun je misschien de dingen van een ander oogpunt bekijken?

Victory

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 21:57

Smurfie, Ik denk dat je het allemaal heel goed bedoeld, en ik zie precies voor me wat je doet. Je verwoord de dingen alleen ongeloofelijk lomp. manieren leren en vervelend doen zijn geen NH termen. Als jij jou manier en vooral je onderbouwing daarvan op een NH correcte manier kan verwoorden word je waarschijnlijk beter serieus genomen. 4 uur achter elkaar is inderdaat wel erg lang. het hoeft niet allemaal in een dag. de join up is wel heel erg belangrijk en de basis van de verdere training, maar dit paard heeft een hele hoop meegemaakt. Stuur het dier voor al liefde en begrip. Zorg dat je zelf vertrouwen in het paard hebt, dan is de kans ook grooter dat hij jou gaat vertrouwen. In de fase waarin je nu zit met dit paard ziet hij jou als roofdier. En hij is een vluchtdier. En hij bedenkt zich wel 1000 keer voor hij contact maakt met een mens. de vorige keer werd hij zoals je verteld opgesloten in een donker hok. Dit is nog erger dan opgegeten worden!!
Dit dier moet je niet dwingen tot vertrouwen, dit dier moet je vertrouwen geven! Als jij zeker weet dat dit paard bij jou veilig is moet je dit elke dag opnieuw aan hem vertellen. Hij komt vanzelf wel bij je schuilen.

Jou methode komt zo'n beetje overeen met de methode van monthy roberts. Ik ben hier wel een voorstander van. maar je moet dit wel aanpassen aan het paard waarmee je werkt. Mijn paard heeft er heel goed op gereageerd en ik ben nog geen uurtje bezig geweest. Ook heeft hij van mij de benen niet uit zijn lijf hoeven rennen. Hem in stap voor je uitdrijven is al voldoenden, minder agressief en uitputtend voor jou en het paard.
Ik heb nu een ondzettende goede relatie met mijn paard. Hij reageerd heel gevoelig, wil graag bij me zijn, en ik heb met loswerken echt het gevoel dat we samen dansen.

Juist iemand als jij zou open moeten staan voor andere methode's en je overtuiging bijstellen. Dit is geen falen, maar overwinnen!!

annek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 14:54

Citaat:

Het is misschien een beetje offtopic maar het is niet helemaal waar wat je hier over amishpeople schrijft. Ik zit zelf regelmatig in Canada nu is dat weliswaar niet de usa maar ook hier leven die mensen, het is niet alleen een geloof maar ook een soort levenstijl en de meeste gaan heel goed met hun paarden om omdat ze er afhankelijk van zijn. En niet zoals jij het beschrijft. Dat wilde ik toch even zeggen voor het geval iemand gaat denken dat het allemaal paardenmishandelaars zijn.

Victory

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 19:23

Goed dit te horen, ik vond het al een heel raar verhaal. En had nog nooit gehoord van die mensen. Ik hou niet zo van nagatieve vooroordelen, maar van dergelijke uitspraken krijg je die wel.

annek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 21:45

Daarom dacht ik, laat ik het maar eventjes zeggen

ElskeTommy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 10:19

Vin ik een heel raar verhaal. ik heb een video van buck brannaman gezien en dat is welheftig maar wel eerlijk en ditis dan de broer van buck maar zelf heeft hijblijkbaar geen naam. Dan denk ik tzal wel een reden hebben dat buck heel beroemt is en z'n broer niet en in nederland woont en niemand hem kent. Die dacht waarschijnlijk daar zien ze tverschil niet en ik kan daar beroemt worden omdat mlijn broer beroemt is. Pech want ze zien tdus wel.

Victory

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 21:24

haha... Lachen Beroemt??

Dan heeft hij wel nog heel wat te leren.

Smurfie: Ik zou het leuk vinden als je wil reageren op het stuk wat ik hierboven al eerder geschreven heb.