[AR] Alleen op pad gaan??

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

mcrielaard

Re: [AR] Alleen op pad gaan??

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 13:05

Sjonniej schreef:
Billy schreef:
Als je paard niet stil wil staan is je basis niet goed

Of het karakter Knipoog
Op de heenweg kan ik uren stilstaan, maar op de terugweg heb ik mijn handen vol om hem op zijn plaats te houden. Je kunt doen wat je wilt, we zijn er al een paar jaar mee bezig, maar je krijgt het er echt niet uit.

Herkenbaar.. Haha! Ook in het bos of op het strand kan ze absoluut niet stilstaan, daar is ze veel te driftig voor. En dat voor een 14-jarige Trekpaardmerrie.. Haha!

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 17:59

Sjonniej schreef:
Billy schreef:
Als je paard niet stil wil staan is je basis niet goed

Of het karakter Knipoog
Op de heenweg kan ik uren stilstaan, maar op de terugweg heb ik mijn handen vol om hem op zijn plaats te houden. Je kunt doen wat je wilt, we zijn er al een paar jaar mee bezig, maar je krijgt het er echt niet uit.

Karakter heeft er niks mee te maken.
Ook een heethoofd moet gewoon kunnen stilstaan.
Bill heeft het ook geleetd, al heeft het wat tijd gekost.
Al is hij nog zo fris, stilstaan is stilstaan. Heel simpel.

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 19:30

Billy schreef:
Sjonniej schreef:
Of het karakter Knipoog

Karakter heeft er niks mee te maken.
Ook een heethoofd moet gewoon kunnen stilstaan.
Bill heeft het ook geleetd, al heeft het wat tijd gekost.
Al is hij nog zo fris, stilstaan is stilstaan. Heel simpel.

Idd.. Stilstaan = Stilstaan .uit. Maar het is en blijft wel een paard, en paarden kunnen altijd iets eng vinden, ergens van schrikken enz. En dan hoeven ze maar even iets te ver naar voor ofzo te lopen, en je zit tegen een auto. En dan zou het wel erg handig zijn als de groom even af zou kunnen stappen, om te voorkomen dat hij tegen een auto knalt ofzo.

Essie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 19:53

Manuutje1990 ben het helemaal met je eens. Ik heb leren mennen in de binnenstad van Apeldoorn en ondanks dat stilstaan, stilstaan is vind ik het toch prettig dat er iemand even naast kan staan als ik voor het verkeerslicht sta (zeker als er bijvoorbeeld een vrachtwagen aan komt).

Ben het met met jullie eens dat een paard stil zou moeten kunnen staan, maar een paard is en blijft van nature een vluchtdier en als er wat gebeurd met de wagen zijn de gevolgens meestal erg groot.

Nee doe mij maar liever een hulpkoetsier mee ook om even voor me uit te kijken als ik een onoverzichtelijke kruising over moet...

Aline4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 13:32

Hoi,

Bij mij hangt het af met welke pony (s) ik ga. Ik heb er twee waarmee ik zonder problemen weg ga, ook in tweespan. Dan heb ik mijn 2 honden mee als groom en dan rijd ik heerlijk door de binnenlanden van de achterhoek. Dat is wel de ultieme ontspanning.
Ik ben bij ons in de buurt ook zeker niet de enige die alleen rijdt.

Bovendien kun je vaak in een crisis situatie beter alleen zijn dan dat je een onervaren (bang) iemand bij je hebt. Dan moet je die ook nog in de gaten houden.
Hoe vaak zeggen mensen niet dat ze nooit alleen rijden en ondertussen hebben ze een leek bij zich, nou dan maar niet hoor.

Al mijn ponies hebben een fel karakter maar ze zijn wel nuchter en ze zijn vrijwel nergens bang voor.
Ik heb 1 pony waarmee ik aan het begin van het seizoen niet alleen weg ga. Die kan in sommige situaties de spanning niet kwijt en dan heb je best een eind nodig om haar weer te laten ontspannen. Nou moet ik er wel bij zeggen dat ik ook bij die pony nog nooit hulp nodig heb gehad (ff afkloppen hoor).

Bij ons in de omgeving valt het niet mee om een goede groom te vinden. Iedereen die fanatiek genoeg is, heeft zelf een paard. Ik heb jarenlang naar een groom gezocht en ik heb het gewoon opgegeven.

Gelukkig wil mijn zusje tegenwoordig ook mennen. Ze heeft zelfs les nu Haha! en het gaat eigenlijk heel goed.

Kijk, als je paard niet stil wil staan bij oversteken en als hij bang wordt van vrachtwagens en dat soort zaken en als je het zelf niet vertrouwd vindt, dan moet je gewoon niet alleen gaan. Buiten dat zie ik het probleem niet helemaal.

Groetjes,

Aline

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 20:18

Inderdaad als ik ahlt zeg blijft hij keurig staan ook als er een merrie voor zn neus langs loopt. Dat leren ze zo vroeg mogleijk bij mij. Is wel zo veilig.

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 13:10

Ik ben nu zelf bezig met mijn koetsiersbewijs.
En ben al een paar maal heel blij geweest dat ik een groom had.
Bijvoorbeeld met het opstappen op de wagen: als hij een paar passen zet naar voor of achter dan lig je ofwel achter je paard of paard vertrekt zonder je.
Maar buiten is het ook handig om een groom te hebben voor de onverwachte situaties.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 14:41

Aline; Dat is inderdaad zo. Het is vaak gevaarlijker als je zomaar iemand meeneemt, dan wanneer je niemand meeneemt. Je hoort het hier heel vaak. 2 meisjes van een jaar of 12-14, met een shetje en wagentje de weg. Letten op alles, behalve waar ze op móeten letten. Hoppa, weer een pony aan de haal, kar ondersteboven...

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 14:44

Ik ga altijd alleen, ik heb geen vrienden Haha! .Ik zou wel willen dat ik iemand had die mee wil