[AR] wie doet er mee aan de mendurance?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Jeroentje

Re: [AR] wie doet er mee aan de mendurance?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 19:23

is er oko een website of iets want wil wel graag meedoen! Haha!

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 19:33

Ibbel schreef:
Je kunt een wagen huren bij OdK, wist je dat? Is niet eens erg duur dacht ik...

Is dat zo? Ook voor Welshjes? Dat biedt perspectieven Haha!

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 19:35

Sjonniej schreef:
Ibbel schreef:
Ik weet in ieder geval van minstens 1 ervaren SWM team dat vorig jaar meedeed en afgekeurd werd bij de finish omdat ze bij binnenkomst boven de hartslag 60 zaten, en na 10 minuten verplichte rust nog steeds niet op of onder de 60.

Dus nogmaals, verkijk je er niet op, het is beslist niet hetzelfde als een SWM.

Ja dat weet ik Lachen
Zowiezo al door de hindernissen lijkt mij een SMW veel lastiger, omdat je op die punten echt sprint. Ik bedoel geen SMW onder het zadel, hè!

Maar hoelang is deze mendurance? Nog onder de 30 km, toch? Ik denk dat dat toch echt wel te vergelijken is met een SMW. Dat de afstanden van 90 km veel zwaarder zijn, dat begrijp ik. Maar het lijkt me dat 30 km te doen moet zijn, zonder koelen.

Nee hoor. Dat is niet perse te doen. Of jij moet een wonderlijk paardje hebben natuurlijk. Wij hebben twee zeer ervaren arabs op stal staan maar tijdens de wedstrijden moet zeer zeker in omstandigheden gekoeld worden. Het is echt niet slim om te denken dat koelen niet nodig is. Dat vorig jaar zoveel mensen een te hoge hartslag hadden bewijst dat ook eens te meer.

NienkeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 19:40

Sjonniej schreef:
Ja dat weet ik Lachen
Zowiezo al door de hindernissen lijkt mij een SMW veel lastiger, omdat je op die punten echt sprint. Ik bedoel geen SMW onder het zadel, hè!

Maar hoelang is deze mendurance? Nog onder de 30 km, toch? Ik denk dat dat toch echt wel te vergelijken is met een SMW. Dat de afstanden van 90 km veel zwaarder zijn, dat begrijp ik. Maar het lijkt me dat 30 km te doen moet zijn, zonder koelen.

Misschien moet je het dan niet zien als noodzaak in die zin dat je het anders net red (want daar wil je toch niet aan Knipoog ). Je kunt het ook zien als het onnodig zwaar maken voor je paard... Je krijgt een mogelijkheid om het je paarden makkelijker te maken. Ze koelen niet alleen af wat gunstig is voor de hartslag, maar ze verliezen veel minder vocht en mineralen waardoor je minder snel last krijgt van metabole problemen of tekorten...

Ik heb in klasse 1 ook nooit gekoeld onderweg (onder het zadel), en in die tijd was dat ook nog helemaal niet gebruikelijk (10 jaar geleden).

796285

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 19:51

Ibbel schreef:
Je kunt een wagen huren bij OdK, wist je dat? Is niet eens erg duur dacht ik...

Kan inderdaad, maar dat zijn geen lichte wagens! Voor een goede maat paard die gewend is aan een stevige wagen is het best te doen, maar mijn Rowan zet ik er niet meer voor, die dingen lopen niet licht en hij moest te veel energie besteden aan het ding aan de rol krijgen.

Faas, er is wel een tweewieler waar je pony evt voor zou kunnen maar het staat me bij dat je voor de regels een groom op wagen moet hebben, dat gaat niet met dat ding.

796285

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 19:54

Oh, en wij doen waarschijnlijk ook mee dit jaar Lachen

Jeroentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 23:30

Zou iemand mij kunnen vertellen waar ik de regels/opgave op internet kan vinden? Lijkt me wel echt superleuk! Maar dan moet ik toch nog een schepje boven de trainign op doen!

Iemand een site? Post t hier of PB me ff wilje? THNX!!!

DOEI!

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-05 13:35

Ik ga meedoen met het zelfde idee als dat ik vroeger endurance onder het zadel heb gedaan.Dus inderdaad koelen.Een groom op de kar en twee in het veld.Die ons van water gaan voorzien.

Ik ben voor koelen.Ook vanwege ik een heet paard heb die zich snel druk maakt en daardoor zijn hartslag omhoog gooit.Vroeger met endurance was dat al het grootste probleem en dat zal nu ook nog wel zo wezen.

Jeroen,ik hoor er binnenkort meer over.zal het dan wel aan je door pb-en.

Maar de grootste kunst is goed trainen.dan kom je al heel ver.

Jorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 17:34

Ze rijden onder de regelementen van de klasse 1 van de "gewone"endurance en die kun je vinden op www.deronline.nl

Helaas ben ik er dit jaar niet bij maar vorig jaar was ik daar groom (een van de weinige)
Nou, het koelen is behandeld.

Let er ook op dat je bij P/A probeerd of je paard wil drinken. Er is daar water aanwezig en een emmer meenemen is geen probleem met een kar.
Meestal willen ze dat niet maar bied het iig aan en zeker na afloop!!!

Neem ook bijvoorbeeld hooi mee en slobber/muslie. Het viel mij vorig jaar op dat veel mensen niks bij zich hadden voor na afloop.
Zelf heb je ook trek na een inspanning.

Eventueel ook dekens voor na afloop. Het is toch een zware inspanning en een windje kan verradelijk zijn. Zeker de kont moet warmgehouden worden om stijfheid te voorkomen.

Eigenlijk geldt alles hetzelfde als voor de endurance. Probeer ook gangen te wisselen dus niet alleen maar in draf maar ook stukjes galoperen en stappen. Dit om overbelasting te voorkomen en om lekker even andere spiergroepen aan te spreken.

Probeer ook goed naar je paard te kijken. Bij het mennen denk ik zelfs letterlijk. Als je eropzit voel je wel dat ie moe wordt. Ik weet niet in hoeverre je dat kan inschatten vanaf de bok. Maar hou het wel in de gaten en ga dat bijtijds stappen.

Nogmaals, er staat genoeg info op de dersite die ook goed van toepassing is op de mendurance. Het lijkt mij toch zwaarder voor een paard met een kar dan onder de man.
Onderschat het niet!!!!
Maar ook niet schrikken van dit verhaal en het lekker uitproberen want het is heeeeel gaaf!!!!

Jeroentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 19:00

baudyh schreef:
Ik ga meedoen met het zelfde idee als dat ik vroeger endurance onder het zadel heb gedaan.Dus inderdaad koelen.Een groom op de kar en twee in het veld.Die ons van water gaan voorzien.

Ik ben voor koelen.Ook vanwege ik een heet paard heb die zich snel druk maakt en daardoor zijn hartslag omhoog gooit.Vroeger met endurance was dat al het grootste probleem en dat zal nu ook nog wel zo wezen.

Jeroen,ik hoor er binnenkort meer over.zal het dan wel aan je door pb-en.

Maar de grootste kunst is goed trainen.dan kom je al heel ver.

Ok! hoop er graag meer van te horen! THNX allemaal! Haha!

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 15:34

Koelen doe je als het nodig is en niet standaard een paard kan ook teveel gekoeld worden en dan gaat je hartslag weer omhoog. Het is afhankelijk van je paard. Door te trainen leer je hoe je paard reageerd op bepaalde werkzaamheden, omstandigheden en hoe hij omgaat met het weer. Die maken hoe je gaat koelen.

Succes!

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 21:32

OK, wij doen mee en gaan genoeg oefenen om te kijken of koelen wel of niet nodig is en wanneer. Je kan inderdaad op een wagen best een paar flessen water en een emmer meenemen, dat zal het grote verschil niet maken. Wij rijden toch voor de fun, niet om te winnen.

De wagens van OdK zijn inderdaad behoorlijk zwaar, lijkt me voor Welshjes niet echt geschikt.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 10:38

Investeer ook in een simpele stetoscoop (12 euri's bij agradi - ook handig als je paard eens koliek heeft) dan kun je tenminste de hartslag in de gaten houden.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 12:13

Goed plan. We reden vorig jaar ook de Mensportrallly mee en daar bleken bij de (vrijwillige) veterinaire controle bij de lunchstop heel veel paarden niet op adem te zijn. Wij kregen een compliment van de dierenarts vanwege de "topconditie" (tja, zo zeiden ze het) van onze Janssen. Wij rijden vaak in het Kootwijkse bos en kennen het terrein dus goed, dat scheelt een stuk in het verdelen van de krachten. Vorig jaar hadden we de route van te voren al en hebben de endurance een keer gereden, gemidddelde van 12 km per uur met drie mensen op de wagen en een heel fris paard nog.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 14:39

En zo hoort het Monique. Ja toch? Als je paard geen goede conditie ervoor heeft ben je het in mijn ogen niet waardig om mee te rijden.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 14:56

Het leuke was de Meike Merkcs van "Mensport" de dierenarts het hoorde zeggen en meteen vroeg of ze op onze wagen mee verder mocht. Dat leverde twee leuke plaatjes op in Mensport Vingers aflikken

Jeroentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 16:45

Wie heeft nog meer leuke ideeen voor rallys of andere lange tochten? Ik wil ook graag ergens heen maar ik weet niet welke leuk zijn...

IdeeeN? Post ze hier! Haha! Haha!