[AR] Pas op een boom!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mandytje

Re: [AR] Pas op een boom!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-05 20:23

viola schreef:
Ik snap nog steeds niet dat er kinderen zijn die zomaar hun 'schattige' shet voor de wagen knopen en dan hier leuk gaan vertellen hoe fout het gegaan is.
Is er dan niemand bij die kinderen in de buurt die hun even een flink pak rammel geeft als ze ook maar het idee krijgen dit te doen.

Bloos sorry moest er nu echt even uit.

Voor de zoveelste keer ik heb um niet gelijk ingespannen!!!!!

mandytje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-05 20:26

veraA schreef:
Ten 1e, span hem gewoon niet meer in, als de vorigge eigenaar al zij dat hij het niet leuk vond voor de kar. Waarom doe je het dan ? Je pony moet er wel plezier in hebben lijkt me toch..

En als je dan toch eigenwijs die pony wil inspannen, zorg dan dat hij eerst naar je luisterd voordat je de weg opgaat
En als je hem gewoon laat rennen als hij gaat snapt hij toch ook niet dat het fout is...

Zo dat is duidelijk denk ik

De vorige eigenaar deed hier dus heel vaag over...
Dus toen we gingen oefenen enz. ging alles perfect en hij vond ut leuk ook! Maar nu gaat hij der ineens vandoor! En als je um probeert te remmen wens ik jou succes want dat doet hij dus niet! Toen we um de 2e keer lieten rennen stopte hij veel eerder! Want toen we probeerde te remmen ging hij steeds sneller...

mandytje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-05 20:28

Dennis schreef:
Sommige pony's zijn niet geboren voor het aangespannen werk. Ik heb er ook een staan die ik echt niet meer voor de wagen zet.

Mijn tip is dus (net als die van vele andere): Begin er niet meer aan tenzij je samen met je pony (en misschien wel mensen die er bij zijn) wilt verongelukken.

Geloof me, ik spreek uit ervaring.

Maar iedereen zit hier de hele tijd van dat ik dus niets voordat ik hem heb ingespannen heb gedaan... maar nog een keer voor de duidelijkheid ik heb eerst heel lang geoefend zonder die kar!
En we d8ten dat ut eigenlijk wel goed zou gaan.. omdat hij de 1e keer los ook super braaf was en egt geen stap verkeerd zette... En dat is ut rare ervan hij is egt de hele tijd braaf maar dan ineens...

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 20:34

Tong uitsteken

dat is leuk dat je het 6 keer achter elkaar zegt, maar de rede waarom wij dit allemaal zeide is dat het dus nog niet echt duidelijk was, vandaar dat het er 6 keer staat.

dat je nu 6 keer achter elkaar reageerd met wat spanning in je reactie is ook wel een beetje overtrokken vind je niet?

mandytje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-05 20:38

palousa_boy schreef:
Zo dat is duidelijk denk ik.

Het is zoals hiervoor ook al gezegt, veel te onverantwoordelijk om meteen de weg op te gaan, al zak je een halve meter weg in je bak, rij gewoon in je bak. ( in zo'n geval zou ik trouwens iets aan mijn bak laten doen maargoed, dat is bijzaak)

Het klinkt natuurlijk heel leuk, we gaan met mn pony mennen als ik er te groot voor ben. Veel mensen denken er niet bij na dat er veel en veel meer bij komt kijken dan alleen je spullen kopen en inspannen maar.

Ik las dat je ook al een keer met de band erachter had gelopen, hoevaak en hoelang heb je dat gedaan? En hoe had je die vast gemaakt? enz.

Een ding wat je wel moet doen voordat je ooit nog eens op pad gaat met hem, zorg dat er een 2e paar lijdsels aan zit, gooi er een liverpool stang in en maak de lijdsels in de onderste 2 gaten vast, voor het gewenste effect van een liverpool. Ga echter niet nutteloos aan de onderste lijdsels lopen trekken,
deze zijn alleen maar voor nood.

als alternatief kan je ook 2 longeerlijnen aan je stang vast maken en iemand achterop de kar zetten die er heel hard, omstebeurd, links en rechts kan inwerken, misschien gaat de mond van je pony wel kapot dus ook dit is VOOR DE UITERSTE NOODGEVALLEN, onderschat dit niet.

Na verloop van tijd KUNNEN paarden bijdraaien, houd echter wel de volgende zaken in je hoofd:

GEDULD in het kwadraad,
RUST in het kwadraad,
RESPECT " "
PAARD VLUCHT, zoek uit waardoor dit komt!!

Probeer te kijken waar het probleem vandaan komt, praat nog eens met de vorrige eigenaar, zorg dat je erachter komt waarom hij zo doet, alleen zo kun je ook maar iets begrijpen waarom hij dit doet en vanuit daar het probleem aanpakken, als je dit niet weet, BEGIN ER NIET AAN.

En als je je eigen leven en dat van andere respecteerd, zoek er iemand bij die er verstand van heeft, verkoop je pony of ga er wat anders mee doen.

Ik heb dus heel lang geoefend met die band en dat ging super en toen hebben we er ook gewicht aan gehangen en dat allemaal onder begeleiding met iemand met verstand ervan! En toen we hem voor de 1e keer inspande ook onder begeleiding van iemand met verstand ervan... Maar denken jullie nou egt dat ik hiermee door blijf gaan alstie er vandoor vliegt! Ik ben niet gek ik wil zelf niet dood en ook niet dat Beauty dood gaat!

mandytje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-05 20:41

palousa_boy schreef:
:P

dat is leuk dat je het 6 keer achter elkaar zegt, maar de rede waarom wij dit allemaal zeide is dat het dus nog niet echt duidelijk was, vandaar dat het er 6 keer staat.

dat je nu 6 keer achter elkaar reageerd met wat spanning in je reactie is ook wel een beetje overtrokken vind je niet?

6 x met spanning in me reactie...=S?

mandytje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-05 20:42

Oke al die keren dat ik antwoorde was een beetje overdreven.. zo vaak Bloos

mandytje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-05 20:50

Sorry maar ben eigenlijk een beetje te sagerijnig... Bloos Ik reageer geloof ik nogal fel Bloos Tong uitsteken

liberty

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 21:46

mandytje schreef:
Al die tijd was er een ervaren iemand bij...=S

Hoe ervaren? Zou wel niet ervaren genoeg zijn..

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 12:52

wat een verhaal zeg! Echt ongeloofelijk...die pony geeft toch duidelijk aan dat hij om wat voor reden dan ook het niet leuk vind? Bang, slechte ervaringen in verleden? Heb je wel enig idee wat voor een trauma je zo`n beest geeft door maar door te gaan....?
Je zegt dat je alles veel geoefend hebt enzo en toch doet hij zo?? Dat is toch duidelijk dan? Koop een andere waar je wel mee kan mennen of wat dan ook en houd je shetje als gezeldschaps paardje...

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 13:15

Voor zover ik het kan lezen heb je hem pas een keer met iemand er naast gehad?
En word hij dus alleen bang als hij alleen is, en dus geen leiding heeft?

En heb er op gelet of als hij er vandoor gaat de kar soms een raar geluid maakte ofzo?

Heeft hij zijn oren plat met wegrennen of juist naar voren?

Is hij van te voren onrustig of komt ineens de uitbarsting?

Allemaal dingen waar je op had moeten letten om te weten of dit eigenwijzigheid is (ik vind dit echt niet leuk, dus ik ga rennen) of dat het vluchtgedrag is (help, ik ben alleen, ik wil weg hier! of: help, dit weet ik nog van de vorige keer, hier ging het toen mis, rennen!)

Een ding is zeker, dit paard vind het niet leuk. Als het door een trauma komt, dus door een eerdere slechte ervaring, kun je misschien door veel oefenen het eruit krijgen, maar of het zo leuk is voor je pony...
En als hij het doet uit eigenwijzigheid, en het dus 'zomaar' niet leuk vind, zou ik er natuurlijk helemaal mee stoppen.

Ik denk dat je je sterk moet afvragen wat jij voorop stelt, je eigenbelang (ik kan niet meer rijden dus MOET hij voor de wagen anders vind ik het waardeloos) of je pony's belang.
Als je met alle geweld je pony voor de kar moet zetten haal er dan iemand bij die er ECHT verstand van heeft, en die hem dus niet na een keer ernaast gelopen te hebben meteen los laat.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 13:47

Heb ook nog een paar vragen. Slaat hij eerst en begint hij dan te lopen of zet ie het eerst op een lopen en begint dan te timmeren? Vaak slaan ze een keer, doet pijn, en dan begint de ellende, kom je eigenlijk in een cirkeltje. Paard slaat uit angst/kwaaiigheid/pijn nog een keer, enz. Een bokriem over de rug spannen kan een oplossing zijn. Ten tweede, is het een merrie? Dit gedrag zie je vaker bij merries.

Ik zou wachten met inspannen tot het weer beter is en je in de wei of bak kunt oefenen. Ga in ieder geval zo niet de weg op!

En.....een 2-wieler kan ook omslaan! Heb het zelf meegemaakt. Meestal gaat dit wel gepaard met kapot tuig en kapotte kar.

mandytje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-05 17:07

liberty schreef:
mandytje schreef:
Al die tijd was er een ervaren iemand bij...=S

Hoe ervaren? Zou wel niet ervaren genoeg zijn..

Die ment zelf al jaren en had ook al jaren les...Dus lijkt me wel dat diegene ervaren genoeg is...Kan zij er wat aan doen dat mijn pony er vandoor schiet...=S

mandytje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-05 17:09

Pebblesje schreef:
wat een verhaal zeg! Echt ongeloofelijk...die pony geeft toch duidelijk aan dat hij om wat voor reden dan ook het niet leuk vind? Bang, slechte ervaringen in verleden? Heb je wel enig idee wat voor een trauma je zo`n beest geeft door maar door te gaan....?
Je zegt dat je alles veel geoefend hebt enzo en toch doet hij zo?? Dat is toch duidelijk dan? Koop een andere waar je wel mee kan mennen of wat dan ook en houd je shetje als gezeldschaps paardje...

Hij liep de eerste keren perfect...Dus wrm zou hij dan perse een trauma moeten hebben gehad...Hij vond ut toen zelfs leuk!
Alleen de laatste 2 keer waren dan niet zo best...Maar toen ging ook eerst alles super alleen toen ging hij er ineens vandoor...

mandytje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-05 17:11

Allegra schreef:

En heb er op gelet of als hij er vandoor gaat de kar soms een raar geluid maakte ofzo?

Allemaal dingen waar je op had moeten letten om te weten of dit eigenwijzigheid is (ik vind dit echt niet leuk, dus ik ga rennen) of dat het vluchtgedrag is (help, ik ben alleen, ik wil weg hier! of: help, dit weet ik nog van de vorige keer, hier ging het toen mis, rennen!)

Een ding is zeker, dit paard vind het niet leuk. Als het door een trauma komt, dus door een eerdere slechte ervaring, kun je misschien door veel oefenen het eruit krijgen, maar of het zo leuk is voor je pony...
En als hij het doet uit eigenwijzigheid, en het dus 'zomaar' niet leuk vind, zou ik er natuurlijk helemaal mee stoppen.

Ik denk dat je je sterk moet afvragen wat jij voorop stelt, je eigenbelang (ik kan niet meer rijden dus MOET hij voor de wagen anders vind ik het waardeloos) of je pony's belang.
Als je met alle geweld je pony voor de kar moet zetten haal er dan iemand bij die er ECHT verstand van heeft, en die hem dus niet na een keer ernaast gelopen te hebben meteen los laat.

Belang van mijn pony gaat voor.... Als ut egt niet gaat ga ik dus duidelijk niet verder...
Maar ik vroeg gewoon of jullie een oplossing hebben...

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 21:47

nouja kijk, netals met elke situatie..

het is gewoon aan de hand van een verhaal moeilijk om een goede oplossing te vinden, dan moet je ter plekke zijn, het kunnen zien, weten wat de oorzaak is van het probleem, eventuele geschiedenis van het beestje (trauma?)

er zijn zoveel dingen waarop je moet - kunt letten, dat kan je moeilijk in een keer in een verhaal zetten, laat staan dat daar meteen een goed antwoord uit komt waar je wat aan hebt.

suc6 ermee iig, ik hoop dat je een goede oplossing vind.

Tinkebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 22:07

Eerst loop je te l*llen dat de vorigge eigenaar ook al slechte ervaring had, en vervolgens zeg je dat het vaag was enz.
Lekker gel*l dus... ik laat je maar gewoon, zoek het maar uit

Sorry, dit moest ff

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 22:52

Allegra schreef:

Het gebeurd ineens.. Ik ben 3x meegeweest.. 1e x ging absoluut super, en ik snapte eigenlijk niet waar Mandy zich druk om maakte want hij was veel en veel braver dan mijn shet, die ik ook zelf beleerd heb, en die nogal is van een lolletje houdt.. Tong uitsteken
Maar de 2e keer, ging het dus mis.. Hij was zo en zo al wel wat anders.. Wat dribbeliger, en was zo opgewonden dat hij niet eens normaal wou stappen.. Ik krijg hierbij niet de indruk dat tie bang was, maar dat tie juist supervrolijk was.. Toen kwamen we bij een bochten, ik nam de bocht.. En ineens oren in de nek en tegen de kar trappen.. Deze keer had hij continu de oren in de nek, we hebben hem toen, eigenlijk ook een beetje van schrik (dit had ik echt niet verwacht omdat hij die dag ervoor superbraaf was en alles deed wat je vroeg) best wel hard in z'n mond gepakt, en doordat we hem zo hinderde ging hij steeds harder en harder..
De 3e keer hebben we het nog een keer geprobeert, want ik vind, dat als het 1x even niet helemaal goed gaat je niet gelijk moet stoppen.
In het dorp hebben we er de hele tijd startklaar naast gelopen, mocht hij het weer in z'n hoofd halen..
In de polder zijn we er opgestapt, omdat hij toen in het dorp gewoon braaf was, wel weer erg vrolijk, maar braaf.
Alles ging supergoed.. stap, draf, ging helemaal goed, ook het terugnemen in draf.. Hij was lekker voorwaarts en vrolijk..
Zo een heel eindje gereden, en gewoon op een recht stuk.. Ineens begint hij weer tegen de kar te trappen en met z'n oren in z'n nek er vandoor..
Deze keer heb ik hem niet gehinderd, en wat meer ruimte gegeven en toen gingen z'n oortjes weer naar voren, en ging tie vanzelf al in een wat langzamere galop.. En zo heb ik de controle weer terug kunnen krijgen..
We hadden ook de rem erop gezet.. En net toen ik hem rustig had, ging de rem ontzettend piepen, en ging tie weer bijna, maar gelukkig waren we al afgestapt, dus konden we hem tegenhouden en geruststellen..

Het is dus gebeurd op 2 heel verschillende plekken, en heel onverwachts.
Ik zelf raad Mandy om contact op te nemen met de vorige eigenaar, en vragen wat er is gebeurd..
Misschien valt het dan op te lossen, misschien niet... En dan zal er een andere oplossing moeten komen dan inspannen.

Natuurlijk gaat het belang van de pony voor... Maar omdat de indruk die de pony ook uitstraalt lekker vrolijk en voorwaarts is, als hij ingespannen is.. Heb ikzelf niet echt het idee dat hij het niet leuk vind..
Het is net alsof hij eerst lekker ontspannen, vrolijk en voorwaarts loopt.. En dat hem dan ineens iets te binnen schiet.. Een nare ervaring die ooit gebeurd is aangespannen, en dat hem dat ineens te binnen schiet en dat tie ineens denkt Rennen!! Verward

liberty

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 23:42

veraA schreef:
Eerst loop je te l*llen dat de vorigge eigenaar ook al slechte ervaring had, en vervolgens zeg je dat het vaag was enz.

Sorry, dit moest ff

Mee eens....

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 01:48

De pony klinkt echt onberekenbaar en juist die pony's zijn gevaarlijk want je ziet de bui niet aankomen. Dit kan dus ook gebeuren op een drukke kruizing of als je een auto passeert. Uit het verhaal maak ik op dat er geen factoren aanwezig waren die jou pony paniek bezorgde. Zomaar ineens slaat hij om van een brave pony tot een schoppend gevaarte. Een bokkend paard voor de wagen is gewoon gevaarlijk! Begin opnieuw bij de basis (longeren en grondwerk) en laat er iemand naast lopen voor de wagen. Niet 1 keer maar tot hij zich 100% gedraagt. Laat de draf voor wat het is, gewoon rustig stappen en hem aan het werk houden (wendingen en dergelijke)
Je vroeg advies en dat heb je gekregen. We willen je niet afkraken maar alleen jou en je pony beschermen.

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 12:04

mandytje schreef:
Pebblesje schreef:

Hij liep de eerste keren perfect...Dus wrm zou hij dan perse een trauma moeten hebben gehad...Hij vond ut toen zelfs leuk!
Alleen de laatste 2 keer waren dan niet zo best...Maar toen ging ook eerst alles super alleen toen ging hij er ineens vandoor...

Paarden zijn erg gevoelige dieren! Je zei dat de vorige eigenaar al had gezegd dat die pony het niet leuk vind...misschien heet hij idd al een trauma opgelopen en vergroot je het probleem alleen maar.
Verder vraag je om advies maar wil niks aannemen want je weet alles zelf al zo goed en er is een ervaren persoon bij. BEKIJK het dan........

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 12:04

napie schreef:
De pony klinkt echt onberekenbaar en juist die pony's zijn gevaarlijk want je ziet de bui niet aankomen. Dit kan dus ook gebeuren op een drukke kruizing of als je een auto passeert. Uit het verhaal maak ik op dat er geen factoren aanwezig waren die jou pony paniek bezorgde. Zomaar ineens slaat hij om van een brave pony tot een schoppend gevaarte. Een bokkend paard voor de wagen is gewoon gevaarlijk! Begin opnieuw bij de basis (longeren en grondwerk) en laat er iemand naast lopen voor de wagen. Niet 1 keer maar tot hij zich 100% gedraagt. Laat de draf voor wat het is, gewoon rustig stappen en hem aan het werk houden (wendingen en dergelijke)
Je vroeg advies en dat heb je gekregen. We willen je niet afkraken maar alleen jou en je pony beschermen.

idd

Tinkebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 14:53

Precies, je vraagt om advies, krijg je het.
En dan is het nog niet goed, vervolgens ga je het verhaal verdraaien en loopt het uit op een ik-ga-hem-wel-nog-eens-inspannen tegen een je-moet-hem-niet-meer-inspannen gedoe..

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 15:43

Beste meid.
Span hem gerust nog een keer in, doe het zoals je het de vorige keer hebt gedaan.
Succes verzekerd... Het succes wordt dan alleen -> een spuitje bij de DA en een retourtje ziekenhuis voor jezelf.

Waarom móet je die pony nou zo nodig inspannen als het al een paar keer zo goed fout is gegaan?? Die gedachtegang kan ik al niet volgen, laat staan de rest.

mandytje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-05 16:09

liberty schreef:
veraA schreef:

Sorry, dit moest ff

Mee eens....[/quote

Het is gewoon onduidelijk oftie een slechte ervaring bij de vorige eigenaar heeft gehad... Dat zou kunnen maar hoeft niet!