[AR] (AR) Ribbels naar voor of achter

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Albert

Re: (AR) Ribbels naar voor of achter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 23:29

Neonlight schreef:
De lengte van een ingehaakte kinketting moet zodanig zijn, dat bij een licht aannemen van de leidsel de scharen van de stang een hoek van 45 graden met de mondspleet van het paard maken. (blz.85)

Op blz.83 staat het volgende:

Het beste kunnen deze lagen worden vergeleken met de scherpe rand van ons scheenbeen.
Dit geeft dan geen scherpe inwerking op de lagen. Dus zoals Albert het zegt klopt het niet.
Probeer het eens uit op je scheenbeen, met dus die hoek van 45 graden, dan voel je het vanzelf. Ik kan het zelf niet uitproberen, omdat wij geen liverpoolstangen met ribbels hebben. 100% zeker weet ik ook niet of het klopt wat ik zeg, dit zeg ik nu alleen uit logische redenatie.

En Stef, liverpoolstangen zonder ribbels zijn er dus wel degelijk. Voor onze kleine maat hackney's hebben wij deze.

Beetje wiskunde (logische redenatie): 45 graden is 1/8 slag!
Dus: Ligt het bit met de ribbelkant op de tong dan ligt het bit op 45 graden nog steeds met de ribbels op de tong, maar dan met druk. Dus werkt zeer scherp in.
Daarom: ribbels naar boven is zachter dan ribbels naar beneden.

P.s. Ook op blz. 140 en verder niets over de ribbelkant. Ik neem aan dat dit toen nog niet bestond.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 07:54

Oke, nu raak ik het spoor bijster. Nu hebben we het over ribbels onder en boven, terwijl het eerst ging over voor en achter.
Ik ga er vanuit dat die ribbels niet onder of boven kunnen zitten op zo'n bit als je het recht houdt, want dan was de vraag er niet. (Ik neem aan dat de TS niet vraagt of het bit recht of op zijn kop in demond moet.... Haha! ) 45 graden is inderdaad 1/8 slag. Als je de ribbels naar voren doet (dus richting neus) en je draait het dan 1/8 slag zitten de ribbels.....juist ja, op de lagen. Als je de ribbels naar achteren doet en je draait hem dan1/8 ste slag draaien ze naar boven, dus van de lagen af. Dit is mijn wiskundige beredenering.....

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 09:38

Neonlight schreef:
Als je de ribbels naar voren doet (dus richting neus) en je draait het dan 1/8 slag zitten de ribbels.....juist ja, op de lagen.

Volgens mij zitten de ribbels dat schuin naar voren tussen gehemelte en mondspleet en daar doen ze toch niet zo veel?
Iemand zo creatief om een tekeningetje te maken?

sanderijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 09:50

Neonlight schreef:

Ik heb geleerd om het bit op je scheenbeen te leggen om te voelen voor de werking. Verder dacht ik, dat als de ribbels naar achteren liggen, en je geeft een lichte teugeldruk (en dat hoort, je hoort toch aanleuning te hebben???) dat de ribbels dus naar boven draaien. Dit geeft dan geen scherpe inwerking op de lagen. Dus zoals Albert het zegt klopt het niet.
.

zo dacht ik dus ook dat het is....de ribbels liggen naar achteren en draaien dus naar boven toe als je de leidsels aanneemt...

jantina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 12:20

Ik heb dé oplossing in de mond van mijn paard.... een bit zonder ribbels Tong uitsteken

Ik rijd met een Liverpool met nathe stang, met maar 1 leidselsleuf. Udinde loopt daar heel fijn op, niet te sterk. Ze kroop bij mijn standaard liverpool heel erg achter het bit en ontweek elke druk.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 13:50

Ja, wij hebben ze ook zonder ribbels, maar de TS heeft er eentje met ribbels en geeft niet echt aan dat ze een ander bit wil kopen.....

En bovendien, ik kom erachter dat veel mensen dus het bit verkeerd om in de mond hebben liggen. De helft zegt namelijk naar voren, de andere helft naar achteren.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 13:59

Heb nu nogmaals het hele topic doorgelezen, en het valt me op dat iedereen die de ribbels naar voren gebruikt het probleem had dat de kinketting verkeerd om zat........gaat er dan ook geen belletje rinkelen? Of zullen alle fabrikanten standaard de kinketting verkeerd eraan zetten? Tong uitsteken

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 14:51

ik ben even creatief geweest en heb een tekeningetje gemaakt, want ik geloof dat we met z'n alle elkaar nu nog niet helemaal begrijpen.

Het stelt dus een paardenhoofd voor met liverpoolstang (ja ik denk zet het er maar even bij want zo goed is mijn tekenkunst niet en zeker niet met mijn muis)
Afbeelding

Op het bit in mij tekening zitten dus gele en rode "ribbels". De stang van het bit is een beetje groot maar dan is het misschien duidelijk.
De gele ribbels doen volgens mij niet veel meer als het bit 45 graden gedraaid is zoals op het tweede plaatje, toch?

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 17:04

Hehe, het was even zoeken, maar ik heb een plaatje gevonden.

Afbeelding

Zoals je ziet lopen de ribbels half op het mondstuk, en niet zoals op de tekening van Viola (die overigens mooi gemaakt is) op een kwart van het mondstuk. Trek de gele en de rode lijn door zodat ze elkaar raken, en dan zie je dat het gele lijntje net op de lagen komt, en dat zal ook net het drukpunt van het bit zijn.
Nogmaals, probeer het eens uit op je scheenbeen, dan voel je het wel!

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 17:16

Neonlight schreef:
Zoals je ziet lopen de ribbels half op het mondstuk, en niet zoals op de tekening van Viola (die overigens mooi gemaakt is) op een kwart van het mondstuk. Trek de gele en de rode lijn door zodat ze elkaar raken, en dan zie je dat het gele lijntje net op de lagen komt, en dat zal ook net het drukpunt van het bit zijn.
Nogmaals, probeer het eens uit op je scheenbeen, dan voel je het wel!

Aha dat is dus waar ik de fout in ging. Ik herinner het me dan verkeerd van het bit van mij lessen. Ik men zelf met een utrechtse stang en heb geen liverpoolstang dus kon het niet even uitproberen.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 07:49

Ik zal morgen eens kijken of ik nog ergens een liverpoolstang met ribbels kan vinden, dan zal ik het nog even op mijn scheenbeen uit proberen, dan weet ik het zeker! Het is voor mij ook nog steeds een beetje gissen, wiskundig en natuurlundig beredeneren en graven in mijn geheugen.

liberty

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 13:33

de kinkettinghaakjes zitten dat idd verkeerd om

Paulusjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-05 14:02

Dus hij zit nu goed als de kinketting verkeerd om zit?
Athans dan is tie het minst scherp?