Neonlight schreef:De lengte van een ingehaakte kinketting moet zodanig zijn, dat bij een licht aannemen van de leidsel de scharen van de stang een hoek van 45 graden met de mondspleet van het paard maken. (blz.85)
Op blz.83 staat het volgende:
Het beste kunnen deze lagen worden vergeleken met de scherpe rand van ons scheenbeen.
Dit geeft dan geen scherpe inwerking op de lagen. Dus zoals Albert het zegt klopt het niet.
Probeer het eens uit op je scheenbeen, met dus die hoek van 45 graden, dan voel je het vanzelf. Ik kan het zelf niet uitproberen, omdat wij geen liverpoolstangen met ribbels hebben. 100% zeker weet ik ook niet of het klopt wat ik zeg, dit zeg ik nu alleen uit logische redenatie.
En Stef, liverpoolstangen zonder ribbels zijn er dus wel degelijk. Voor onze kleine maat hackney's hebben wij deze.
Beetje wiskunde (logische redenatie): 45 graden is 1/8 slag!
Dus: Ligt het bit met de ribbelkant op de tong dan ligt het bit op 45 graden nog steeds met de ribbels op de tong, maar dan met druk. Dus werkt zeer scherp in.
Daarom: ribbels naar boven is zachter dan ribbels naar beneden.
P.s. Ook op blz. 140 en verder niets over de ribbelkant. Ik neem aan dat dit toen nog niet bestond.