[AR] [NH] *zucht* word er zo moe van

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

TheSam

Re: [NH] *zucht* word er zo moe van

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-05 20:27

Je kan me veel vertellen, maar ik geloof er niets van dat die pony door een hengstenketting heen rent!
En als dat zo is wordt ie op een verkeerde manier gebruikt.....

marina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-05 20:31

Wat voor oefeningen in de bak doe je met haar?

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-05 21:42

TheSam schreef:
Je kan me veel vertellen, maar ik geloof er niets van dat die pony door een hengstenketting heen rent!
En als dat zo is wordt ie op een verkeerde manier gebruikt.....

Geloof mij.............................. Zulke paarden bestaan wel degelijk. Haha!

Waar basseer jij je mening op dat het niet zou kunnen?

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-05 21:49

@TheSam, de hengstenketting zat onderlangs toen ze er doorheen trok, over haar neus ben ik zelf nogal voorzichtig mee.

In de bak oefen ik met haar: stappen, draven, halthouden, wachten, komen en wegsturen.

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-05 23:38

Ik weet niet of het klopt, maar ik begrijp dat het paard als het zich heeft ontdaan van Charos, maar een voerton kan lopen. Daar zou ik eerst iets aan doen als dat zo is. Dan lijkt het mij dat het paard er mee zal stoppen als het door heeft dat er niks meer te halen is.
Sorry als ik het fout heb.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-05 02:07

Dan zal ik wel een lompe boer zijn, maar als mijn paard mij zou meesleuren naar een voerton dan krijg ie op zn donder.
1 keer wel te verstaan, er kan daarna nog een hoop gebeuren, maar mij meesleuren is definitief einde hoofdstuk!

Misschien geen NH antwoord, maar een paard houd van duidelijkheid die kun je hem op verschillende manieren geven, dat betekent niet dat je hem bij iedere misstap op zn falie moet geven, zeker niet zelfs.
Mijn paard probeerde in het begin ook vanalles uit, logisch, dat doet ie 1 keer daarna weet ie A -dat dat niet hoeft te flikken of B- dmv oefenen leer ik hem dingen aan waardoor hij diezelfde dingen niet meer doet.
Maar als het mij overduidelijk is dat hij bv de stal in of uit trekt, dan weet ie binnen enkele sec waar hij aan toe is bij mij, voor de rest van zn leven is het helder voor hem, heerlijk toch voor een paard duidelijkheid dat geeft een hoop rust.
Ik heb mijn paard nu ruim 10 jr ik heb hem 2 keer echt op zn donder gevenen, in 2 totaal verschillende situaties, en met echt op zn donder geven bedoel ik een goede tik of harde stem.
Voor de rest heb ik hem met geen vinger aangeraakt, dat lijkt mij persoonlijk voor en paard fijn, beter 1 keer duidelijk zijn en dat het klaar is dan 100 keer herhalen herhalen herhalen.

Een paard dingen aanleren is belangrijk en goed natuurlijk zo kun je hem leen dat er niks in de ton zit of dat er juist iets engs zit in de ton zodat ie niet meer naartoe durft ik vind beide geen optie, nu is het de ton volgende week is het weer wat anders, nee is nee makkelijker kan het toch niet?
Je kunt oefingen doen om de verstandhouding te verbeteren, maar als je een paard hebt wat gefixeerd is op eten, zoals die van mij, dan kan alles maar dan ook echt alles vlekkenloos verlopen, mar zodra hij voer ziet vervalt hij in zn primaire overlevingsgedrag, als een stier op een rode doek zeg maar.
Dan kun je in zon geval beter even heel duidelijk zijn, en laten merken dt je daar niet van gedient bent, tenminste dat is mijn mening.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-05 02:51

Lot: Hoe heb je haar vast vlak VOORdat ze ervandoor gaat en daarvoor? Pak jij haar strakker/steviger beet op het moment dat jij verwacht dat ze weg zal rennen?

Hoe ga je door die doorgang? Naast haar of voor haar?

Kunnen die voertonnen niet ergens anders staan? Haha!

Overigens heb ik ook zo'n dikhuid die een klap zou negeren, maar een halstertouw om de neus kan erg veel hulp bieden. Dat hoeft dus helemaal geen ketting te zijn, aangezien je daar wat voorzichtig mee bent.

NH is vaak een goede methode, maar soms mag je best wat lomp in je manieren zijn... Zijn paarden onderling ook.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-05 13:25

Geen idee hoe ik haar daar voor vast heb, nooit opgelet. De voertonnen moeten in dat pad staan (is 1 pad met daarnaast de binnenbak).

Ik loop naast haar door de gang heen. Vanmiddag maar weer eens oefenen met door het pad lopen als er niemand is (laatst is er zelfs iemand afgemietert toen het paard schrok van 'de haflinger').

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-05 13:31

Eerste tip dan voor lopen. Zorg dat jouw lichaam als een muur is waar ze niet door kan. Als je er naast loopt vooral in z'n kleine doorgang heb je niks te vertellen omdat je nooit sterker bent dan een paard. Dus touw lekker los en loop voor haar uit met je gezicht eerts naar haar toe. Neem een zwepje mee die je voor haar neus kan zwaaien. Maak je maar lekker groot en laat je niet over bluffen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-05 15:54

Zoals Josien en anderen al zeggen: let eens op de manier waarop je je paard leidt. Vaak worden paarden aan het halstertouw meegenomen door een mens die naast of net achter het hoofd loopt, dus ter hoogte van de schouder van het paard. Dat is de ideale positie voor een paard om er vandoor te gaan, omdat hij op die manier alleen maar even zijn ruggegraat recht hoeft te houden, met zijn achterbenen kracht te zetten en weg is hij.

Besteed dus eens wat aandacht aan leidoefeningen en vooral jouw leidpositie. Leidoefeningen zijn de basis van alles, of het nu nh is of vrijheidsdressuur. Het is namelijk een absolute voorwaarde om veilig met je paard te kunnen werken. Over leidoefeningen heb ik op mijn site al het een en ander geschreven. Lees dat eens om te zien hoe je je paard het netjes aan het halster lopen kunt leren. Zodra hij dat in de bak kan, kan hij dat ook op de gang.

Wat jou zelf erg zal helpen bij het trainen, is om dit dringen aan het halstertouw niet te zien als gebrek of fout van de kant van je paard, maar het leren lopen aan het halstertouw te zien als kunstje dat jij je paard gaat leren. Daardoor kun je zelf met een positieve instelling hieraan werken, en de frustraties van een defecte verhouding even aan de kant zetten. Je hebt immers al gemerkt dat je je paard niet kunt dwingen om mee te lopen (zie hengstenketting Haha!), dus moet je bij hem nu de wil kweken om mee te lopen. Leer de leidoefeningen in de bak dus aan alsof het vrijheidsdressuur is (het hoort daar immers ook bij de basis), dus met een beloningssignaal en voedselbeloningen. En behandel het lopen over het gangpad vervolgens ook als kunstje. Dus niet als 'de les is afgelopen ga maar naar stal', maar als een werkterrein voor oefeningen. Dus niet in een keer naar stal lopen, maar halverwege halthouden, belonen, na een paar stappen voorwaarts even achterwaarts vragen, belonen enz. Zorg er dus voor dat je bij je paard de wil kweekt om dit nieuwe kunstje goed te doen. Dat heb je geen kracht, dwangmiddelen of cursussen om respect af te dwingen nodig, en is het resultaat een paard dat toch netjes en enthousiast meeloopt.

ellenlouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-05 16:08

josien schreef:
Eerste tip dan voor lopen. Zorg dat jouw lichaam als een muur is waar ze niet door kan. Als je er naast loopt vooral in z'n kleine doorgang heb je niks te vertellen omdat je nooit sterker bent dan een paard. Dus touw lekker los en loop voor haar uit met je gezicht eerts naar haar toe. Neem een zwepje mee die je voor haar neus kan zwaaien. Maak je maar lekker groot en laat je niet over bluffen.

Hier ben ik het mee eens. Zorg dat ze achter je rug blijft wil ze er toch langs draai je dan ineens om en zorg dat ze daarvan onder de indruk is. Ik weet niet hoelang de gang is waar je door moet maar misschien zou je het ook eens achterwaarts kunnen proberen. Dan gaat ze zeker niet rennen.

di_Segno

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 19:42

wat is NH en join up??? wil iemand mij even in een PB antwoorden?? Bloos niet slim Vingers aflikken