[AR] [LO] aanvallen bij longeren:(

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

KiWiKo

Re: [LO] aanvallen bij longeren:(

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 23:19

sorre maar ik heb liever dat een paard met aanval neigingen ERG bang van me is Haha! Haha! Haha!

Een paard die mij aanvalt skup ik helemaal naar parijs en terug........

Helen88

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 00:25

Gregor doet dit ook wel eens als ik hem los longeer, maar het is voor hem meer een soort van spelletje, hij valt me dus niet echt aan maar springt vlak voor me nog net opzij. Ik blijf gewoon staan en maak me groot, als hij écht dichtbij komt geef ik hem gerust een mep met mijn zweep hoor! Maar je houding is in elk geval het belangrijkste.
Gregor is meestal na 2 pogingen gewoon hartstikke braaf. Lachen

nivonne1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 01:18

mijn paard heeft het ook gedaan ze viel me niet echt aan maar kwam keihard naar me toe gerend en niet meer weg willen ik heb het opgelost dmv een spuitbus daar is ze namelijk bang van elke keer als ze dreigde op me af te komen spoot ik met de spuitbus en ik kan nu dus gewoon weer normaal longeren.

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 17:38

dubbele longe helpt bij mij echt. Ik heb er met longeren helemaal geen last meer van en door mijn natural horsemanship oefenen is ze ook in de paddock lief. Maar ze doet het nog wel tegen anderen.

newie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 15:13

van mij krijgt een paard dat me aanvalt ook een flinke klap op de eerste plaats waar ik hem kan raken ongeacht of het zijn hoofd is of wat dan ook. ben het helemaal met albert eens..
desnoods met een stalen pijp o.i.d.. je moet je niet voor je kop laten trappen.

op mijn werk hebben we ook nog al een jonge paarden die er op deze manier proberen onderuit te komen, nou ik kan je verzekeren dat je na 3 keer een hoef voor je neus je ze wel wegslaat hoor.
ik was ook in het begin zo van, he das zielig en waarom doet hij dat..
maar dat is nu over hoor }>

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 16:03

1 van onze merries is echt een gigantisch kreng! Een vreemde hoeft echt niet in de stal te komen, want die word dus meteen aangevallen.
Bij mij weet ze ook, dat ze baas is over mij, maar het gaat gelukkig al stukken beter.
Ik praat hier ook over een Belgisch Trekpaard, en als die in de aanval gaat.. Nagelbijten / Gniffelen
Ook met rijden en inspannen is ze zo, tenzij je eerst de tijd neemt om elkaar te leren kennen.
Als jij rustig, maar absoluut niet onzeker de stal in loop, en even op een afstandje, met een vriendelijke houding blijft staan, dan zal ze eerst ook heel kwaad en beledigd doen, maar als je gewoon blijft staan en laat merken dat je haar helemaal geen kwaad wilt doen, dan wordt ze al rustiger.
Je moet net zolang wachten totdat ze zelf is komt kijken wat je nou eigenlijk wilt. Dan probeer je d'r rustig is over d'r oofd te aaien, tussen de manen te kriebelen.
Ze is en blijft altijd een kreng en je moet altijd oppassen met d'r. Zeker bij kleine kinderen is ze absoluut niet te vertrouwen. Maar het is heel belangrijk, dat je er alle tijd voor neemt om vrienden met d'r te worden. Je moet respect tonen aan haar, en laten zien dat je geen kwaad wilt, maar dat je ook niet bang van d'r bent! Dan krijg jij er respect voor terug. En als ze je eenmaal vertrouwd (wat heel lang kan duren) dan gaat ze voor je door het vuur!
Wat ik in ieder geval probeer te zeggen, is dat ik denk dat jou pony donder goed in de gaten heeft dat hij sterker is dan jou, en dat je misschien wel een beetje bang van hem bent.
Ik zou zeggen dat je het beste opnieuw kan beginnen, je moet een rangorde creëren, je bent absoluut de baas over je pony, maar je hebt respect voor hem, en je bent niet bang voor hem! Je moet daar echt alle tijd voor nemen.
Ik hoop voor je dat het beter word! Lachen

P.S. Ik heb niet het hele topic gelezen hoor.. Bloos

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 16:06

newie schreef:
van mij krijgt een paard dat me aanvalt ook een flinke klap op de eerste plaats waar ik hem kan raken ongeacht of het zijn hoofd is of wat dan ook. ben het helemaal met albert eens..
desnoods met een stalen pijp o.i.d.. je moet je niet voor je kop laten trappen.

Moet je is bij onze merrie proberen.. Scheve mond Als ze je niet kent, en je komt de stal in, dan gaat ze direct in de aanval, maar als jij d'r dan een klap voor d'r kop zou geven zou er echt niet veel van je overblijven.. Bloos
Ik ben het er absoluut mee eens, dat je baas moet zijn over je paard.
Maar bij Celien werkt het zo, als je er rustig de tijd voor neemt, en je laat merken dat je niet bang voor d'r bent, maar dat je wel respect voor d'r hebt, en ze vertrouwd je eenmaal, dan doet ze alles voor je.

newie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 19:31

ik heb het nu ook voornamelijk over de paarden op mijn werk.
die moeten gewoon gaan presteren straks op concours.
En ze staan ook hoog in het bloed, dus die kun je gewoon niet over je heen laten lopen.

Als jou merrie naar je uithaalt, dan neem ik toch ook aan dat ze dan een tik op haar achterste krijgt of niet?
ik zou me in elk geval niet laten trappen.

Ik heb zelf ook een trekpaard en die komt ook achterste voren naar je toe, omdat ze het lekker vind om tussen haar achterbenen gekriebelt te worden.
Voor een vreemde lijkt het dan ook net alsof ze gemeen naar je is.
dat is wat anders.
Maar ook zij hoeft niet naar me uit te halen want dan kan ze ook een flinke optater verwachten

Ik had er misschien even bij moeten zetten dat je per paard moet kijken, maar ik blijf erbij, ik laat me niet voor mijn kop trappen

wat jij zegt over je paard is denk net iets anders, als paarden die onder het werk je echt gericht tegen je kop trappen ( zonder reden, daar ga ik even van uit)

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 19:53

newie schreef:
ik heb het nu ook voornamelijk over de paarden op mijn werk.
die moeten gewoon gaan presteren straks op concours.
En ze staan ook hoog in het bloed, dus die kun je gewoon niet over je heen laten lopen.

Als jou merrie naar je uithaalt, dan neem ik toch ook aan dat ze dan een tik op haar achterste krijgt of niet?
ik zou me in elk geval niet laten trappen.

Ik heb zelf ook een trekpaard en die komt ook achterste voren naar je toe, omdat ze het lekker vind om tussen haar achterbenen gekriebelt te worden.
Voor een vreemde lijkt het dan ook net alsof ze gemeen naar je is.
dat is wat anders.
Maar ook zij hoeft niet naar me uit te halen want dan kan ze ook een flinke optater verwachten

Ik had er misschien even bij moeten zetten dat je per paard moet kijken, maar ik blijf erbij, ik laat me niet voor mijn kop trappen

wat jij zegt over je paard is denk net iets anders, als paarden die onder het werk je echt gericht tegen je kop trappen ( zonder reden, daar ga ik even van uit)

Ze kan je idd rustig proberen te trappen bij het aansingelen in de stal probeert ze je ongeveer door de stalwand heen te rammen, ik geef d'r een vuist in d'r bil en ik verhef m'n stem. Dat is een straf, en dat mag best. Maar je hoeft het dan echt niet te wagen om nog 3 trappen in d'r pens erachteraan te geven.

En kan je koudbloedpaarden die je gebruikt voor recreatie en menwedstrijden wel over je heen laten lopen dan..? Verward

Als ze je onder het rijden uit gaat proberen, dan is ze eigenlijk voor een vreemde gewoon echt gevaarlijk. Het kleinste foutje pikt ze gewoonweg niet. Je hoeft d'r echt niet per ongeluk een ruk in d'r bek te geven, want dan staat ze gelijk stijl overeind. Als ze je zo wie zo al niet mag, dan zal ze uit alle macht proberen je van d'r rug af te krijgen, en als je valt, trapt ze na, en draait ze rustig nog een keer om, om nog een keer over je heen te walsen.

En natuurlijk moet je straffen als ze naar je trappen, maar je hoeft maar 1 klap te veel te geven en ze draait gewoon door.
1 goeie strenge tik, en je stem verheffen, maar meer ook niet.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 20:05

ik straf zowizo altijd maar een keer.......... en ben gelijk niet boos meer Haha! Haha! Haha!

Iemand die door gaat slaan of trappen is ergens enorm gefrustreerd en uit dat op zijn/haar paard

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 20:18

Ik zie het genoeg or.. Laatst zag ik ook dat op een manege iemand een Fjord ging wassen, de Fjord beet 1 keer, nog niet eens is gemeen of hard. Dat hele beest werd gelijk zowat in elkaar getrapt.. Verward
1 corrigerende tik is genoeg denk ik dan..

Hilde_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 14:41

Eerst deed Blando dit bij het vrij longeren.
Ik heb hem paar keer een flinke mep met de longeerzweep gegeven.
Nou doet hij dit niet meer.

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 22:48

hij speelt duidelijk de baas over je.

Eros

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 17:44

ik heb dan zelf ook een hengst gehad is inmiddels ruin.
hij was er nog niet zo heel lang enw as echt de makste van allemaal hij keek niet eens op of om als er een trein voorbij kwam (btw was toen 3½) maar toen begon hij heel opdringerig te worden enz. ik had elke keer zoiets als ie iets deed wat ie eigenlijk niet mocht ach ja hij is er pas maar dat was dus mijn fout het paard had geen respect meer voor mij en begon zelfs te trappen en bijten terwijl hij van zijn aard echt niet gemeen is ik stond gewoon onder zijn rang... toen ben ik ook nog een keer getrapt door hem in mn maag dat deed zeker pijn en dan schrik je toch wel even dus toen is ie meteen gecastreerd nadat ie zo opdringerig bijterig trapperig begon te doen en het is nu helemaal perfect Haha! het is gewoon echt een lief beest Clown je zou er een klein kind op kunnen zetten en er mee weg rijden maar wat ik dus bedoel is dat je gewoon echt boven hem moet staan...

loveramona

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 21:36

hoi

oei dat is lastig he Boos!

ik heb dat ook bij mijn verzorgshetje maar ik weet de reden:

vroeger verzorgde een vriendin van mij en die sloeg hem voor de grap

echt heel zielig (ze mishandelde hem gewoon)

maar toen na een tijd pikte die het niet meer en stopte ze met verzorgen

ik ben hem toen gaan verzorgen en hij doet het nog steeds (uitproberen of die de baas kan zijn)

maar ik pak hem dan kort en geef hem een mep

klinkt misschien zielig maar dan doet die het vaak niet meer

maar misschien heeft die vaak klappen gehad ofzo net als mijn verzorgshet

maar als die je gaat aanvallen moet je hem echt gewoon op zijn donder geven

ik weet het, het kan heel eng zijn als zo'n pony op je afstormt maar hij

moet het wel afleren Knipoog

tjaa en ook je moet niet bang zijn maar dat is heel moeilijk want soms

kan een paard zo raar worden en dan kan die je per ongeluk raken

en daar denkt iedereen denk tog wel aan en dan heb je tog enige twijfels

maar ik hoop echt dat je het hem kan afleren

796285

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 00:58

Slaan lost niets op? Echt wel. In dit geval lost het het beeld op in het hoofd van jou paard. Het beeld dat zegt dat hij jou best aan kan vallen, daar zitten toch geen gevolgen aan want jij bent lager in rang.

Daar heb ik je gelijk even de reden van dit gedrag verklapt. Hij doet het omdat hij doorheeft dat hij ermee weg komt.

Ik ga met de oude garde mee en dit paard kreeg van mij ongelofelijk op z'n lazer. We hebben er op stal eentje die nooit opgevoed is (nu 6, ze zitten er nog steeds niet op, is nooit 'nee' tegen gezegt) en ook die reageert op de "BEN JE NOU HELEMAAL?!" uitbarsting met flinke mep. Zodra ze terugwijkt en toegeeft ben ik weer rustig en neutraal. Doet ze het weer, dan doe ik hetzelfde maar een stapje harder. Ik ben hoger in rang en ik laat mij NIET aanvallen.

Een kuddeleider laat zich dat gewoonweg niet gebeuren. Op dat gebied heb ik een hoop geleerd van het observeren van mijn vorige paard. Die was opgegroeid in een kudde in de heuvels van Wales, nooit iemand aangezeten tot hij 4 of 5 was. Heel puur in gedrag dus, en de leider van het stel. Kwam er een brutaal jonkie op hem afstormen om te bijten of te trappen dan krègen ze toch ongenadig op hun lazer - net zo lang tot ze ophielden. Dan was het weer goed.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 11:03

Ik heb hier zelf echt nooit problemen mee maar je moet meteen laten weten aan je paard waar hij staat en jou aanvallen is echt geen optie dit moet je dus meteen afstraffen.Wat ik hier zo lees is dit probleem al een tijdje aan de gang jouw paard heeft dus nu op dit moment totaal geen respect voor jouw en ik zou dus echt hulp vragen van iemand die jouw paard weer opnieuw kan leren om respect voor degene te krijgen die hem longeert.Als je nu zelf verder gaat prutsen gaat de verhouding tussen jou en je paard nog verder achteruit het heeft voor jouw geen zin meer om hem te slaan want hij luisterd toch niet meer naar je.Ik vind het eigenlijk ook best gevaarlijk om zo door te gaan je moet echt hulp zoeken ga eens op een manege vragen of die iemand voor je weten die je kan helpen.

POLLO

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 23:22

inderdaad een heel vervelend iets de verhouding paard mens zijn hier duidelijk verstoord.
hij is duidelijk de baas en dat weet hij/zij je eigen houding is hier allesbepalend ben je angstig begin hier dan niet zelf aan maar roep de hulp in van iemand die weet waar hij/zij mee bezig is.
ben je zelf niet niet bang dan kun het zelf proberen dit mag wat mij betreft met en zweep als je zeker weet dat hij niet uit angst voor de zweep aanvalt. anders kun je een touw gebruiken .
als hij/zij dreigt maak je je eigen groot en stapje naar hem toe inplaats van hij naar jouw .
kijk dus goed naar zijn lichaamstaal komt hij toch naar jouw toe dan gebruik het touw ofjezweep om jouw ruimte te verdedigen.
komt hij toch door zetten dan sla je zo hard als dat je kan waar dat geeft niet .
maar pas op je moet heel zeker van je zelf zijn voordat je hier aan begint succes