[AR] [LO] dubbele longe, 2e longe over de rug? [+foto]

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Margreet

Re: [LO] dubbele longe, 2e longe over de rug? [+foto]

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 19:27

Neonlight schreef:
En Margreet, dat paard, was dat toevallig een merrie??? Heb de ervaring dat merries net wat harder flippen als ze achter iets voelen. Ik zou in ieder geval toch proberen om het dan juist achter de billen te doen. Wel voorzichtig aan natuurlijk, maar het is in de toekomst wel fijn, dat je niet een paard hebt die direct gaat flippen als ie iets achter zich voelt. Je weet nooit wat er ooit kan gebeuren namelijk. Onze jonge pony's doen we juist wel achter de billen, gewoon om het te laten voelen. En ook een lang teugeltje, dat het op de hakken bungelt, want daar flippen ze ook nogal gauw op. Kan een hoop ongelukken voorkomen.

Nope, een 16 jarige ruin, die normaal heel cool is met alles en echt veel liever lui dan moe. Maar dit vond hij echt heel erg eng, had ik niet verwacht van 'm.
Ik had 'm laatst in stilstand zo'n beetje ingepakt met de longe helemaal om 'm heen en daar gaf hij niets om, maar in beweging is het oh zo eng...

Het is niet mijn paard, ik doe 'm tijdelijk, binnenkort komt de eigenaar weer terug en ik verwacht niet dat zij met de dubbele longe aan de gang gaat, dus ik heb ook niet zo'n zin om er heel veel energie in te steken. Ik zal binnenkort eens een bandage achterlangs binden en 'm eens z'n gang laten gaan daarmee, hij stopt vanzelf wel een keer, daar zal het vast wel van opknappen, maar meer doe ik er niet aan.

Wel handig: als ik iets meer impuls wil, dan laat ik gewoon de lijn een klein stukje naar achteren glijden en hoppa! Daar gaat hij! }>

PingWing

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 13:56

okeej, als ik jullie dus goed begrijp denken jullie dat als jullie de tweede longe achter de kont langs doen, dat dan de constante aanleuning verloren gaat. Als je de longe tegen de broekspier legt glijd hij naast zijn benen af en blijft dedruk dus constant. Het heeft meer met het kunnen van de longeur te maken of de druk gelijk blijft dan met het lopen van het paard.

En dan als vergelijking: De pessoa. Wie van jullie gebruik deze? En als je hem gebruikt, waar laat je het bontje dan? leg je dat dan ook over zijn rug? want als je die achter lang zijn benen doet zal hij ook elke x als hij loopt een rukje in zijn mond krijgen volgens jullie theorie....

Ik ben het met Ania eens!

Pardon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-05 15:29

Hmm...het begint toch wel te prikkelen om een keer met dubbele longe te gaan longeren...
Iemand tips als je het voor het eerst gaat doen...??(bijvoorbeeld met zweep en lijn in een hand...)

Greetz

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-05 17:23

Sinds ik mijn paard aangespannen rijd longeer ik ook weer eens met dubbele longe.
Ik heb achterlangs en over de rug beide geprobeerd, maar zij loopt toch fijner als ik 'm net achter het schoftje over de rug laat lopen.
Terwijl de paarden die ik vroeger zo longeerde juist fijner liepen met de longe achterlangs...

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-05 17:32

Pardon schreef:
Hmm...het begint toch wel te prikkelen om een keer met dubbele longe te gaan longeren...
Iemand tips als je het voor het eerst gaat doen...??(bijvoorbeeld met zweep en lijn in een hand...)

Greetz

Les nemen. Anders doe je meer fout dan goed!

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-05 17:37

Ik longeer ook heel vaak met de dubbel, voor mij ook niks anders meer.

De buitenlijn gaat bij mij ook achter de kont langs en ik heb totaal geen probleem met contactverlies.

Dat heb ik wel als de lijn over de rug gaat, dan is het net alsof die lijn zo'n sterke knak naar boven gaat dat hij niet meer kan bewegen.

Mijn binnelijn gaat ook direct naar mijn hand toe ipv eerst door de ring.

Maar goed ik hoop binnekort een cursus te gaan volgen als ik de paarden op tijd weer thuis heb Haha!