[AR] [LO]Discussie over longeren met halster en bijzet.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 23:28

@ Sonja: Als je gewoon een roundpen hebt dan kun je best gericht trainen. Niet op buiging etc maar bijv wel tempocontrole zonder activiteit te verliezen etc. Ik leg weleens 2 balkjes in de roundpen en tel de passen er tussen en ga hem dan laten verruimen of juist relaxeder (kleinere pasjes). Vooral bij een Welsh bij ons op stal werkt dat hardstikke goed, na een kwartier begint ze helemaal zichzelf te dragen.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 23:50

Sonja schreef:
Cissie, dan vind ik het wel interessant om te horen hoe je serieus traint met alleen een halster en een longe. IMO kom je dan niet veel verder dan een beetje commando's oefenen, maar als je paard al een beetje opgevoed is, is dat nauwelijks trainen meer te noemen?

Jammer dat je denkt niet veel verder te komen, want dat kan best wel, nu is mijn paard daar niet zo moeilijk in en werkt goed mee dat scheeld ook.

Als ik hem aan de longe heb en veel overgangen maak, en ook in de gang zelf veel van tempo wissel, veel stelling en buiging vraag, wordt hij ontspannen, en losser, uiteindelijk wordt hij ronder van voren en komt zn achterhand eronder, hij wordt niet zo rond als onder het zadel dat hoeft ook niet, dat gaat volgens mij ook niet, maar hij gebruikt wel degelijk zn nek en hals.
Veel mensen laten hun paard maar wat rondjes lopen, een keertje naar links en keertje naar rechts en keer halthouden en vooral veel draven en galopperen, tja als je dat longeren noemt kan ik indenken dat je dat deze mening hebt.

Anoniem

Re: [LO]Discussie over longeren met halster en bijzet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 09:46

Haha! Ik snap ook wel dat je 'm best wat basiswerk als verruimen en verkorten kunt laten doen (jog, drrrraf en strek-ken,strek-ken zijn de drie drafgangen die de mijne kent) en wat overgangen, maar voor mijn gevoel ben ik dan toch veeeel minder serieus aan het longeren dan dat ik met bijzets en bodywrap werk.
Stelling en buiging vragen.... knap dat jij het kan zonder verdere hulpmiddelen, maar ik red dat gewoon niet. Ja, ik kan haar met haar hoofd en hals wat gebogen laten lopen, maar wat heb ik daar aan als de bovenlijn niet op de juiste manier aangespannen is?

Hoe begrenzen jullie je paard aan de voorkant om te verzamelen als je geen hulpmiddelen gebruikt? Ik kan de mijne bv best laten joggen, maar de kans dat het hoofd te hoog komt en ze de rug onvoldoende gebruikt, is heel veel groter als ik zonder bijzets, touwtje, teugel of stoot werk.
Hoe doen jullie dat?