Sonja schreef:Cissie, dan vind ik het wel interessant om te horen hoe je serieus traint met alleen een halster en een longe. IMO kom je dan niet veel verder dan een beetje commando's oefenen, maar als je paard al een beetje opgevoed is, is dat nauwelijks trainen meer te noemen?
Jammer dat je denkt niet veel verder te komen, want dat kan best wel, nu is mijn paard daar niet zo moeilijk in en werkt goed mee dat scheeld ook.
Als ik hem aan de longe heb en veel overgangen maak, en ook in de gang zelf veel van tempo wissel, veel stelling en buiging vraag, wordt hij ontspannen, en losser, uiteindelijk wordt hij ronder van voren en komt zn achterhand eronder, hij wordt niet zo rond als onder het zadel dat hoeft ook niet, dat gaat volgens mij ook niet, maar hij gebruikt wel degelijk zn nek en hals.
Veel mensen laten hun paard maar wat rondjes lopen, een keertje naar links en keertje naar rechts en keer halthouden en vooral veel draven en galopperen, tja als je dat longeren noemt kan ik indenken dat je dat deze mening hebt.