[AR] [AR]Leidselvoering anders dan achenbach?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

mriekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 21:19

in de marathon rij ik op het JBF systeem maar verkort wel via het Achenbachsysteem omdat ik dat het makkelijkste vind en anders met mijn handen ver uit elkaar zit

Sallykuyper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 02:25

Ik rij alleen Achenbach 1-handig als het in de dressuur gevraagd wordt, en verder heel praktisch in het bos als ik tijdens het trainen een sigaret rook (wordt ik er vanzelf handig in ook, dacht ik 2 jaar geleden na een les van Theo Timmermans )en dat was 2 dagen voordat ik mijn 1e dressuurwedstrijd moest rijden. In de marathons en de vaardigheid rij ik gewoon zoals onder het zadel behalve met een paard dat te zwaar in de aanleuning is, dan pak ik de teugel onder mijn pinken doorr ipv 4e vinger en dat bevalt prima.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 13:57

Jantina; Nee ook met mijn anti-slip leidsels. Maar in de marathon hoef ik ze niet over te pakken naar 1 hand. Dan kan ik ze gewoon beetpakken en hoef ik ze alleen voor de hindernis wat te verkorten.

liberty

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 00:23

jantina schreef:
Wat vind je niet goed Liberty?

Het is wel goed, daar niet van Lachen

Maar ik merk dat ik als ik achenbach vasthoudt ik anders inwerk op de mond, omdat je het verschillend vast heb.

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 12:54

Ik rijd in een marathon gewoon met 2-handen, eigenlijk houd ik mijn leidsels dan hetzelfde vast als onder het zadel.. Tong uitsteken
In de dressuur en op buitenrit rijd ik achenbach. M'n pony heeft een best zachte mond, dus dat rijdt dan wel fijn.. Lachen
Ik denk dat iedereen wel een beetje een eigen manier heeft..

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 15:41

Liberty; Ik denk dat dat een kwestie is van aanwennen en het leren te gebruiken.

liberty

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 19:11

Sjonniej schreef:
Liberty; Ik denk dat dat een kwestie is van aanwennen en het leren te gebruiken.

kan zijn, maar ik ben het gewend zo nu Haha! En het mag ook met de ORUN cursus Lachen

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 19:37

Ik heb het in het begin moeten gebruiken van mijn papa, naja ik heb vanaf het begin altijd geleerd de leidsels zo vast te houden en heb de eerste 2 jaar zo gereden.
Kwa inwerking merk ik nu heel weinig, ik rij net zo makkelijk achenbach of juist niet. Maar door de korte tijd die je krijgt om je leidsels in 1 hand te doen werkt het JBF beter in de proef.

liberty

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 19:39

In de proef rij ik wel achenbach, dat zei ik al eerder, training op zijn JBF

Tess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-05 19:45

Vanmiddag heb ik eens op z'n JBF getraind, ik vond dat het goed ging en ik leek meer voeling met de mond van mijn pony te hebben dan met achenbach .
Ik kon hem voor het eerst nageeflijk laten aandraven OK dan! en had daar echt een goed gevoel over.
Ik ga het eens met mijn instructeur overleggen.
Bij het rijden in het verkeer denk ik toch achenbach te blijven gebruiken, is imo wat veiliger.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 19:51

Ik rij nog steeds Achenbach, de gebruikshouding. Daar denk ik niet eens over na Haha!

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 20:29

Liberty; Wat voor leidsels heb jij? Leren of anti-slip?

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 00:44

Tess schreef:
Bij het rijden in het verkeer denk ik toch achenbach te blijven gebruiken, is imo wat veiliger.

Dan is mijn vraag: waarom vindt jij dat veiliger? Ben ik wel benieuwd naar

Sallykuyper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 04:04

Als je handig bent met overpakken (ik gebruik sowiesolinks een pinkriem) zie ik niet wat achenbach of welk ander systeem ook voordelen heeft, zolang je maar zonder aarzelen weet wat je doet! Volgens mij is Achenbach net zo dood als zijn systeem; te complex bovendien voor de beginnend recreatiemenner, en bij onhandig gebruik veel gevaarlijker en pijnlijker voor de paardenmond dan gewoon de leidsels gebruiken als teugels onder het zadel.

mriekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 10:28

Sallykuyper schreef:
(ik gebruik sowiesolinks een pinkriem) Volgens mij is Achenbach net zo dood als zijn systeem;

ik gebruik ook altijd een pinkriem, denk dat elke menner die een beetje ervaren is dat wel doet, en dat Achenbach net zo dood is als zijn systeem heb ik idd wel vaker gehoord. Terwijl ze het bij de ORUN nog steeds les moeten geven aan het mentoestel (met Achenbach) en ook bij het koetsiersbewijs ze het nog steeds geven.

liberty

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 10:46

@sjonniej, ik heb leren en antislip leidsels

@mriekie, wij moeten met de ORUN idd examen doen in lesgeven aan het mentoestel.. Maar in de praktijklessen is het niet verplicht..

mriekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 10:51

dat wist ik Haha! ben al 2x meegeweest als gastrijder (bij 1e en 2e fase) en omdat wij vlakbij ermelo zitten wordt onze vereniging ook vaak gebeld of we als we een aantal keer als gastrijden kunnen komen (extra les is nooit erg)

pony's zijn ook 1x de hele dag in en uitgespannen omdat niemand van de 3e fase een 2span had dat kon worden gebruikt.

liberty

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 11:08

Ah, dus als ik de 2e fase ga doen vraag ik jou gewoon Haha!

jantina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 11:38

Ik gebruik ook altijd een pinkriempje en ook al ervaren waarom dat ding zo handig is Tong uitsteken
Voorheen had ik altijd een dik postelastiek als pinkriem, nu een dun leertje.

mriekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 12:35

tuurlijk, zoals ik al zei een extra les is nooit erg Tong uitsteken

Tess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-05 13:04

Percy schreef:
Dan is mijn vraag: waarom vindt jij dat veiliger? Ben ik wel benieuwd naar

Als ik dressuurhouding rijd dan loopt mijn rechterleidsel ook nog door mijn linkerhand, dat geeft me een zekerder gevoel.
Mijn pony is nogal van de proesterige en ik heb gemerkt dat het leidsel makkelijker door mijn hand glijd als ik JBF gebruik.
Ik heb wel anti slipleidsels en dat helpt wel en nu ik JBF toepas als onder het zadel gaat het ook wel wat beter.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 13:13

Ik rijd eigenlijk altijd in Achenbach-dressuurhouding, dat zit zo ingebakken dat ik het niet eens meer bewust doe. Ik heb wel anti-slipleidels, maar rijd met dressuur dan wel met behoorlijk soepele handschoenen, zodat er nog wel wat soepelheid in zit. En ja, altijd met pinkriem, hoewel ik die met dikke winterhandschoenen nog weleens kwijtraak.

Aline4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 14:10

Hoi,

Als ik enkel of tweespan rijd, rijd ik bijna alleen maar Achenbach vanuit 1 hand. Volledig op mijn ruggenmerg.
De ponies zijn onder normale omstandigheden zeer gevoelig in de mond dus een kleine handbeweging is genoeg.
Als ik er meer voor de wagen heb, rijd ik met twee handen: linker leidsels in de linker hand en dan voor bovenlangs en achter onderlangs en aan de rechter kant net zo. Dan kan ik door mijn handen te kantelen al sturen en inlussen gaat ook heel gemakkelijk. Voor meerspan (meer dan 2) heb ik nooit les gehad, laat staan in Achenbach.

Ik ben niet echt voor of tegen een bepaald systeem zolang het er maar netjes uit ziet.

Groetjes,

Aline

Aline4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 14:12

Ik rijd trouwens niet meer met anti slip want daar heb ik het echt helemaal mee gehad. Ik ben voorstander van een goede kwaliteit leer.

Groetjes,

Aline

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 15:59

Ik vind anti-slip juist geweldig, leren leidsels glijden snel uit mijn handen en als ik eraan ga denken; ik moet me leidsels vasthouden, ga ik ook mijn rechterhand vastzetten wat weer leid tot een pony die zijn rechtkant vastzet en zo gaat dat hele feestje rond.