[AR] [Nh] 7 games van Parelli

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mandybeauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 22:42

smurf schreef:
is dat Parelli pakket eigenlijk al eens vertaald naar het Nederlands?
Ik spreek geen woord Engels en begin er dus niet aan omdat ik er helemaal niets van ga begrijpen, dan moet ik ieder woord met een woordenboek erbij gaan vertalen (is het pakket ook meteen vertaald )......

Nee er zijn nog geen nederlands vertaalde pakketten. En ik denk niet dat die er voorlopig gaan komen. Maareh smurf ik dacht dat jij niet zo veel heil in parelli zag als ik pb'tjes en verhalen nog goed kan herinneren. Maakt niet uit hoor, ben gewoon nieuwsgierig naar je intresse hiervoor.

En cinv waarom ben je ineens zo gaan zwiepen met je zweepje? Je vertelde dat je opzoek wat naar uitleg van the 7 games, maar wat jij doet hoort in L2 thuis.
Kijk eens op het forum wat callippo je gaf. Daar kun je al een hoop lezen en wat meer te weten komen.
Als je iets gaat doen, dan kun je het ook maar beter in 1x goed doen en vanaf het begin af aan beginnen. Met een jong paard begin je toch ook niet meteen met de galopwissels? Was even een extreem voorbeeld om het duidelijk te maken.
Ik weet niet hoe ernstig het met je gezondheid gesteld is, maar als het mogelijk zou zijn dan zou je naar een demo kunnen gaan. Je ziet het meteen live en begrijpt het één en ander dan ook wat beter.
Jammer dat je geen pakket aan wil schaffen, want het is veel meer dan alleen maar een beetje spelletjes spelen en als je je er wat verder in zou verdiepen dan merk je dat vanzelf wel.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 22:44

ik heb slechte ervaring met parelli games... mijn paard heeft er maling aan namelijk, dus ik ben benieuwd naar wat ik verkeerd begrepen heb en fout heb gedaan.
ik wacht rustig af tot iemand me in Jip en Janneke Nederlands kan vorschotelen wat nu eigenlijk de bedoeling is

cinv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-05 23:38

Dank je mandy..ok ik zwier niet met mijn zweepie hoor ben stilletjes begonnen.. en de spelletjes van L1 deed hij goed..geen idee dat dat L2 was..ik ruim het even opzij.
Ja als ik ooit de kans heb zal ik eens gaan zien.Momenteel gaat het gewoonweg niet, ik geraak amper bij mijn paarjdes Boos!
Ik ben niet gefixeerd erop..als ik een goede ocaasie zie misschien maar zeker niet in engels, zo goed ben ik er niet in snap je..

memory

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 01:30

Sorry hoor maar...drie dagen geleden had je amper gehoord van de 7 games en drie dagen erna gaan alle spelletjes van L1 goed??
Das knap, dan mag je me wel les komen geven. Ik kan vast nog veel leren van zo'n natuurtalent Lachen!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 01:49

cinv schreef:
Als je wil ik sta er nog open voor maar als het om zo antwoorden gaat van...koop het , laat maar dat interesseerd mij niet. En cursusen gaan volgen ook niet..heb momenteel andere zorgen aan mijn hoofd namelijk mijn gezondheid daarom dat ik dit eens wou proberen.

Misschien even een kleine opmerking: ik weet niet wat je mankeert, maar als zij Parelli kan doen:

http://www.naturalhorses.de/silke_valentin.htm

Dan durf ik te beweren dat jij dat ook kunt. En als je daar niet toe in staat bent: hoe verzorg jij je paarden?

Parelli probeer je niet, daar ga je voor of je laat het schieten. Op een goedkope manier aan de kennis komen kan zeer zeker, alleen is daar tijd voor nodig. En dat lukt je toch echt niet met drie dagen online lezen.
Het voordeel van de cursussen is dat je begeleiding hebt. Dat je een punt hebt om vragen te stellen, problemen voor te leggen. Als je denkt dat je het zonder kunt doen: ga vooral je gang. Je hebt gezien waar het op uitdraait: beetje meppen met de zweep en je dan verbazen waarop je paard alle kanten uitschiet!

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 03:03

smurf schreef:
ik heb slechte ervaring met parelli games... mijn paard heeft er maling aan namelijk, dus ik ben benieuwd naar wat ik verkeerd begrepen heb en fout heb gedaan.
ik wacht rustig af tot iemand me in Jip en Janneke Nederlands kan vorschotelen wat nu eigenlijk de bedoeling is

Helaas smurf, het parelli pakket zal waarschijnlijk nooit in het Nederlands vertaald gaan worden. De markt is er te klein voor...

Wel heb ik zelf al de eerste 2 boekjes vertaald, maar het is erg veel werk en ik kan dr ook geen cent aan verdienen omdat het copyrighted materiaal is.

Wat morrie betreft, dat is wrs echt een paard wat L3 savvy vereist, oftewel: iemand met meer ervaring en niet geschikt om beginners paardentaal te leren Haha!

Hij weet dattie sterk is, is wrs ook vrij dominant en weet dat heel goed tegen je te gebruiken wanneer je zelf niet heel erg zeker van je zaak bent.

Maargoed, daar ging het hier niet om he Knipoog

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 10:24

Morrie is absoluut niet dominant, alleen maar erg LEO (lomp en sterk)
ik blijf dus maar gewon de lik-op-stk-methode hanteren, is wel zo veilig en mijn natuurlijk bekapper zal zich voor dit ene paard maar aan moeten passen (wil ie niet hoor)

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 10:24

Voor de mensen die het Engels niet genoeg onder de knie hebben om de vaktaal van Parelli te begrijpen: het boek Natural*Horseman*Ship van Parelli is wél in het Nederlands verkrijgbaar. Hoewel dat niet in hapklare brokken de Games voorschotelt (zoals het geval is in het pakket) staan ze er wel degelijk in! Ik heb de vertaling trouwens NIET gelezen, maar voor wie een Nederlands begin zoekt is dat misschien iets.

Wie weet ligt het in de bibliotheek of kun je een aanvraag doen, dat ze het aanschaffen. In de bieb in Groningen hebben ze hem, zie ik.

Je kunt op internet de catalogus van je eigen bibliotheek bekijken.

orri

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 11:09

Ik denk dat je met de video band van de 7 games en het boek op zich ook al lekker aan de gang kan gaan zonder direct het pakket aan te schaffen Lachen Ik heb het boek en de video (en ben naar aantal Parelli cursussen geweest als actieve toeschouwer). De video uitgeleend aan Jura en die kon daar makkelijk mee aan de gang toen met haar merrie, ze was nieuwsgierig om het te proberen omdat ze mij weleens in de weer gezien had en hoe mijn paard dat leuk vind Lachen Vooral de rope over zijn rug heen vind ie uber-relaxed Knipoog in het magazine YourHorse stonden ook losse oefeningen, Engels blad.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 11:14

Engels, Engels, Engels..... is iedereen tegenwoordig 2-talig grootgebracht ofzo????

Mijn generatie kan geen Engels, maar daar wordt geen rekening meer mee gehouden, beetje jammer wel

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 11:41

Mijn bericht is in het Nederlands...

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 11:43

ja je bericht wel maar al het leesvoer niet en een bieb heb ik niet ter beschikking, ik woon in een boerendorp...... miischien maar beter toch maar helemaal niet aan Parelli beginnen, ik word al met de nek aangekeken omdat mijn paard niet op ijzers loopt.... ben al alternatief genoeg eigenlijk, straks moet ik nog verhuizen....

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 12:00

Wordt lid van Parelli Nederland...

En meertalig zijn heeft zeer zeker zijn voordelen!

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 12:10

Citaat:
En meertalig zijn heeft zeer zeker zijn voordelen!

ja dat blijkt, maar op mijn leeftijd leer je niet zo makkelijk meer een vreemde taal hoor...... en ik spreek vloeiend Duits, maar helaas nooit Engels gehad vroeger

cinv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-05 12:24

Cassidy schreef:

Dan durf ik te beweren dat jij dat ook kunt. En als je daar niet toe in staat bent: hoe verzorg jij je paarden?

Ik verzorg ze niet...ik kan amper tot daar gaan..
ik heb gelukkig genoeg de pa van mijn vriend die ze verzorgd.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 12:29

Ben jij altijd zo'n doorzetter? Bij het minste of geringst tegengas opgeven?

*Edit: oorspronkelijke bericht waar ik op reageerde is aangepast.
TS vond de opmerkingen die we maakten niet constructief, gaat dus door met de dressuur. Mijn opmerking blijft daarom nog even staan. Als je met paarden omgaat is het gewoon een kwestie van doorzetten, maar ook niet te snel willen gaan. Misschien cinv, is dat iets wat je in je oren kunt knopen. Ondanks alle eventuele handicaps en beperkingen.

Shetfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 12:43

Ik wil niet vervelend zijn maar na een paar maanden op internet spitten heb ik nog niet genoeg info gevonden om lekker aan de slag te gaan zoals ik dat wil. Ik ga nu een pakket kopen, en zoals iedereen zegt. Het is een investering voor je leven. Als ik zie wat mensen die aan Parelli doen samen met hun paardje kunen wordt ik gewoon groen van jaloezie. Dan is dat geld wat je er voor neer moet tellen eventjes veel maar ik denk dat je je later wel gaat beseffen dat het de goede keus is geweest.
succes! Lachen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 12:44

Shetfan OK dan!

Jij hebt het begrepen.
Nooit besparen op je opleiding. Als je goed opgeleid wordt heb je dat binnen voor de rest van je leven.

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 12:48

Als je duits vloeiend is kan je ook het duitstalige pakket aanschaffen of snuffelen in de duitstalige artikelen Lachen

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 12:53

smurf schreef:
ja je bericht wel maar al het leesvoer niet en een bieb heb ik niet ter beschikking, ik woon in een boerendorp...... miischien maar beter toch maar helemaal niet aan Parelli beginnen, ik word al met de nek aangekeken omdat mijn paard niet op ijzers loopt.... ben al alternatief genoeg eigenlijk, straks moet ik nog verhuizen....

Het Nederlandse boek is ook gewoon te koop.

Op een of andere manier begrijp ik niet wat je eigenlijk wilt. Wil je nu wel of niet je verdiepen in Parelli? Ik dacht van wel, maar dat alleen het Engels een obstakel was...

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 13:01

ik weet ook niet wat ik wil, vordat ik een peperduur iets aanschaf waar ik niets aan blijk te hebben, wil ik eerst info erover in voor mij begrijpelijke taal.

cinv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-05 13:04

smurf schreef:
ik weet ook niet wat ik wil, vordat ik een peperduur iets aanschaf waar ik niets aan blijk te hebben, wil ik eerst info erover in voor mij begrijpelijke taal.

Ik ook

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 13:06

@ cinv: bezoek eens een demonstratie om je te informeren en ga niet in de wilde weg zelf aanklooien als je niet weet wat een methode inhoudt. Dingen half doen is het meest funeste wat je kunt doen, en het paard is er in dit geval de dupe van.

cinv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-05 13:08

Shetfan schreef:
Ik wil niet vervelend zijn maar na een paar maanden op internet spitten heb ik nog niet genoeg info gevonden om lekker aan de slag te gaan zoals ik dat wil. Ik ga nu een pakket kopen, en zoals iedereen zegt. Het is een investering voor je leven. Als ik zie wat mensen die aan Parelli doen samen met hun paardje kunen wordt ik gewoon groen van jaloezie. Dan is dat geld wat je er voor neer moet tellen eventjes veel maar ik denk dat je je later wel gaat beseffen dat het de goede keus is geweest.
succes! Lachen

Dat zal ik dat misschien ook doen, ik zie wel.

Ik moet weten of het boeiend blijft , persoonlijk dan voor mij...dat het daar niet ligd in de kast en that's it. Is een beetje te stom toch.
En ik zeg eerlijk dat ik nooit iets voelde voor dat soort aanpak, ook omdat ik de mensen meestal niet graag had die dat deden, ze zetten hun op een hogere berg dan wij die een ander manier hebben...en dat vind ik spijtig. Maar ik heb waarschijnlijk de foute mensen ontmoet . ik veralgemeen niet graag..dus zal ik zeker verder gaan zien

cinv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-05 13:11

Cassidy schreef:
@ cinv: bezoek eens een demonstratie om je te informeren en ga niet in de wilde weg zelf aanklooien als je niet weet wat een methode inhoudt. Dingen half doen is het meest funeste wat je kunt doen, en het paard is er in dit geval de dupe van.

Ja volledig akkoord en dat ga ik doen...weet gewoonweg niet wanneer hier iets in de buurt zal zijn..en ken niemand in dat 'milieu' van paarden.maar zoeken ga ik zeker doen en sorry als ik 'anders' overkwam dan ik wou... Bloos
Ik wil een goede band met mijn paard, er is al velevordering en idd ik ga mij eerst meer inlichten..laat dat even links liggen tot ik zeker weet dat ik niets verkeerd doe met hem Knipoog...
ik wou eigenlijk gewoon een paar oefeningentjes doen met hem basis...