[AR] [NH] Terra Natura: welke cursus?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 10:38

Wat ik aan zou raden is Parelli. Dat is een smeltkroes van verschillende methodes, met een duidelijk stappenplan, goede begeleiding en toegankelijk voor iedereen.

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 10:57

Wat ik niet begrijp is dat iemand die blijkbaar zo slecht communiceert een cursus communicatie geeft Verward

Maar goed, zal aan mij liggen.

Zelf kijk ik uit naar een cursus bij Voest. VAn alle dingen spreekt hij me het meeste aan. Vele vinden hem bij de basis blijven maar voor mij is dat nu juist meer dan genoeg. Ik merk dat mijn beide paarden er super op reageren. Bovendien is het niet zo achterlijk duur.

Na het lezen van de website van TN en de reacties hier zou ik in ieder geval niet naar zo'n cursus gaan

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 11:02

Voest staat ook al niet bekend om zijn goede communicatieve vaardigheden

Het schijnt dat je als je met paarden kan communiceren niet noodzakelijkerwijs ook met mensen kan communiceren Clown

Ik heb ooit een cursus bij Baalbergen gedaan en Voest bezig gezien met koudbloeden. Ik vond beide niet erg didactisch onderlegd Scheve mond

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 11:08

nou ja, zijn methode staat me erg aan. Reageren de knollen ook goed op. Misschien heb je gelijk dat de twee niet perse samen hoeven te gaan Lachen. Wie weet. Heb me net ingeschreven voor een demonstratie avond. Al is het maar zodat ik de oefeningen leer. Nou ja, en anders ga ik gewoon uit het boekie verder.

Trouwens, is dat iets NH' erigs dan? Want ik weet dat Klaus Hempfling bovenaan het lijstje van 'gestoorden' staat Haha!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 12:20

Het is dat je die naam opnoemde...KFH slaat alles. En bovendien: hij heeft communicatiewetenschappen gestudeerd, dus het eigenlijk wel moeten weten.

Het slecht met mensen om kunnen gaan is trouwens niet NH-er eigen. Ik ken "gewoon practiserende" paardemensen die er ook al niet veel van bakken.

Kukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 12:31

Al die ' methoden' zijn ontwikkeld om veel mensen op dezelfde manier te kunnen helpen, volgens een soort stappenplan. Dat is erg leuk, maar zou hetzelfde zijn als een handboek voor elke relatie tussen twee willekeurige mensen. Dat kan dus niet! Want jij en je paard zijn twee persoonlijkheden. Natuurlijk is het handig als je elkaar leert begrijpen en respecteren, maar ik geloof niet in OF Parelli OF Baalbergen OF Voest OF noem maar op. Het ene paard reageert beter op Hempfling en het andere weer helemaal niet. Dus je kan het beste overal iets vandaan halen wat werkt en wat niet werkt overboord gooien.

Bovendien zijn er in Nederland ook genoeg goede trainers die misschien geen massale cursuusen geven, maar waar je wel veel kan leren.
Parelli is tot nu toe een wijze waar ik goede ervaringen mee heb, maar er zitten altijd minder leuke kanten aan. En het TTeam en TTouch van Tellington Jones doet veel paarden ook erg goed.

Helemaal opgaan in 1 methode lijkt mij te eenzijdig omdat je dan je ogen sluit voor je paard, voor jezelf en je eigen kwaliteiten en voor andere benaderingen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 14:35

Kukkie, als je net begint met NH, heb je de expertise niet in huis om dingen uit een methode op te pikken die bij je passen of die je leuk lijken en de rest gewoon maar overboord te knikkeren. Je kunt pas gaan schiften en selectief dingen er uit gaan pikken als je er al wat meer verstand van hebt. Voor degenen die compleet blanco zijn: hou je vast aan een methode maar sluit je ogen niet voor andere methodes. Maar ik zou met nadruk willen waarschuwen voor "het beetje van het een" en "een beetje van het ander". Sommige dingen kunnen compleet averechts op elkaar werken.

R_MW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-05 17:26

Uhm, jongens heel leuk die discussie maar dat was de vraag niet Haha!

Ik weet dat sommige mensen het niet zo hebben op PB, ik vond hem tijdens Communiceren1 ook af en toe vrij bot/ lomp uit de hoek komen. Toen dacht ik ook: misschien is het verstandig als hij een cursus communiceren met mensen gaat volgen .

MAAR: mensen kunnen veranderen! Het schijnt dat ie aan zichzelf gewerkt heeft en dat het nu beter gaat. Van die woede uitbarstingen heb ik (gelukkig) nog nooit bij hem gezien (kan me wel een boze Pieter voorstellen en dat lijkt me best eng Knipoog )

Ik heb ontzettend veel zin in de cursussen en ALS Pieter dan toch een woede uitbarsting krijgt, laat ik me echt niet door hem op me kop zitten. Ik kom daar om iets te leren en Lente en ik hebben erg veel lol van de werkwijze van Terra Natura. Dus ik ga ervoor! OK dan!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 13:37

'Wilde paarden' Verward Verward
De enige wílde paarden zijn de Prezwalskis in Mongolië.
Verder zijn er in woestijnige delen van de wereld nog wat verwilder dieren zoals mustangs, brumbies etc.
De paarden hier in Sapnje behoren zéker niet tot de eerste noch tot de tweede categorie; hier is sprake van externe veeteelt op voor landbouw te ruige grond. Op de betere stukken staat vaak rundvee en de slechtere paarden.

Is de kern van dit topic niet, maar zegt wel wat Schijnheilig

R_MW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-05 15:45

Daarom zei ik ook 'wilde' paarden. Bovendien leven deze paarden in een veel natuurlijker omgeving dan de meeste paarden in Nederland en dáár gaat het om Lachen

Evenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 00:24

Ja idd, het gaat erom hoe de paarden met elkaar omgaan in een kudde die (behalve de leefomgeving) bijna niet door mensen wordt beinvloedt. Al zijn ze wel aan mensen gewend en dat maakt het voor een cursus ook wat makkelijker Knipoog

navaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 14:59

Ik ben 6 jaar geleden mee gegaan op trektocht naar de Pyreneen, verder heb ik voor die tijd 2 cursussen gevolgd, Natuurlijk en bewust paardrijden en Communiceren met paarden.
Verder ken ik Pieter&Thirza&Yvonne ook van buiten de cursussen en heb ik nog nooit, maar dan ook nog nooit een woede-aanval meegemaakt.

Ik vind Pieter een bijzondere man, die van zijn hobby zijn werk heeft gemaakt, namelijk de omgang met paarden!
Die is in mijn ogen vaak ook een stuk makkelijker dan met mensen en ik kan me voorstellen dat het soms heel zwaar is om alle gevoelens en ideen in woorden uit te leggen.

Ik heb alleen maar goede woorden voor Terra Natura over en heb respect voor de manier waarop ze met de dingen omgaan.

Het is niet de bedoeling om iemand op een voetstuk te zetten, we zijn allemaal mensen, met onze eigen ideeen en onze eigen ervaringen. De rest kan open staan en analyseren en zal er voor kiezen om de ideen te laten vallen of ze te 'bewaren', het is aan ons om zoveel mogelijk info om te doen zodat we weten waar we mee bezig zijn.
In mijn ogen heeft de persoon die zegt dat hij de waarheid spreekt, het bij voorbaat al fout!

De paarden in de Pyreneeen zijn geweldig! Ik heb een fantastische tijd daar gehad. En wild? Nee, maar ze zijn niet onder de duim te houden, zijn op elkaar gericht en zien de omgang met de mens als een tussendoortje en niet als hun 'way of life'.
Dit in tegenstelling tot, bijna, alle paarden hier in Nederland.

Tittel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 15:20

Leuk dat er ook positieve berichten zijn. Ookal zijn er positieve en negatieve dingen die ik over Pieter (Terra Natura) hoor, ik verheug me op de cursussen en wil ook graag een reis met ze gaan maken in de toekomst.

Niet iedereen ligt elkaar. Dat is nu eenmaal zo. Ik laat het allemaal maar over me heen komen en zal mijn mening over hem en Terra Natura wel geven als ik ermee bezig ben geweest en het zelf heb ondervonden. Nu kan ik mijn mening nog niet geven.

R_MW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-05 12:04

Hee Blossomm, wat leuk om jouw reactie te lezen!

Ik ben het helemaal met je eens! Iedereen moet gewoon zijn ding doen. ik vind Terra Natura de mooiste werkwijze die ik ken in de omgang met paarden. Natuurlijk moet je je ogen open houden voor andere werkwijzen, maar ik blijf erbij dat terra natura het beste bij mij en Lente past. we hebben er allebei lol in en ik merk de voordelen van het communiceren met paarden. Voor mensen die van hun passie (of hobby) hun werk maken heb ik veel respect. Dat zou iedereen moeten doen of proberen, want het maakt je echt gelukkig.

Ik heb er super zin in en weet zeker dat deze cursussen mij heel veel meer gaan leren over paarden. Ik verheug me er echt op!

Tittel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 13:23

Ferroowtje schreef:
Ja ik ben ook geintresseerd in die cursussen.. Ik heb er zelf nog geen bij PB gevolgd maar het leek me wel heel leuk! Hoe hebben jullie Communiceren 1 ervaren? Hoe steekt het een beetje in elkaar? kan iedereen eraan meedoen (ook mensen zonder ervaring met grondwerk en al dat soort dingen)?

Ga je dit jaar daar heen denk je? Zo ja, wanneer, waar en welke cursus? Wie weet komen we elkaar nog tegen.

Ik heb een kleine verandering in mijn planning gemaakt. Ik wil eind april de cursus communiceren met paarden I gaan doen. Dan is het in Winschoten en dat is wel lekker dichtbij voor mij. Eind van het jaar doe ik dan masseren met gevoel en communiceren met paarden II.

Vindt het wel jammer dat er geen clinics dichtbij mij (Groningen) in de buurt gegeven worden. Was er graag heen gegaan.

navaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-05 20:17

*Roos* schreef:
Hee Blossomm, wat leuk om jouw reactie te lezen!

Ik ben het helemaal met je eens! Iedereen moet gewoon zijn ding doen. ik vind Terra Natura de mooiste werkwijze die ik ken in de omgang met paarden. Natuurlijk moet je je ogen open houden voor andere werkwijzen, maar ik blijf erbij dat terra natura het beste bij mij en Lente past. we hebben er allebei lol in en ik merk de voordelen van het communiceren met paarden. Voor mensen die van hun passie (of hobby) hun werk maken heb ik veel respect. Dat zou iedereen moeten doen of proberen, want het maakt je echt gelukkig.

Ik heb er super zin in en weet zeker dat deze cursussen mij heel veel meer gaan leren over paarden. Ik verheug me er echt op!

Het is ook heel belangrijk idd dat het bij je paard en jou past! Veel mensen die Parellien zou ik ook niet iets anders aanraden, omdat ik gewoon merk dat ze er lol aan beleven en doorleren. Terwijl het voor mij niks zou zijn.

Het lijkt me gewelidg om van mijn hobby mijn werk te maken!!!Wie weet..misschien ooit....

Evenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 00:03

Ik ga misschien van mijn hobby mijn werk maken!!!!! Haha! In plaats van de cursus Horse Power van Terra Natura ga ik nu waarschijnlijk een geweldige NH-opleiding volgen!!! Zodra ik meer weet laat ik het jullie weten, maar ik kan al wel vertellen dat dit helemaal bij mij past en dat ik al een week lang enthousiaste kribels in mijn buik heb sinds ik de opleiding heb ontdekt
Al vind ik de cursussen bij TN nog steeds super, dit past meer bij mij en het is een echte opleidng!!

R_MW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-05 10:17

Wow evenaar wat leuk! Laat je ons snel weten wat je gaat doen?