[AR] Slepen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 13:57

Ik weet niet waar jullie lopen met slepen, dat je het paard in de mond zit???
Ik sleep bomen met mijn paard en loop nogal vaak in tuig, ik loop er altijd naast, ter hoogte van de achterhand en hang hem echt niet in z'n mond
Hij doet alles op stem: links, rechts, ho en voorwaarts en zelfs achterwaarts

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 16:12

Smurf;
Als je gaat draven lukt het niemand om een constant contact te blijven houden, noem het een onrustig contact, noem het in zijn mond zitten. Ik vind et persoonlijk erg knap als jij in draf in precies hetzelfde tempo kan lopen als je paard en dat jouw handen daarbij op dezelfde plaats blijven tov. het paard.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 17:45

Het is best te doen hoor. Wat dacht je van het serieuze LL werk? Dennis kan mega verzamelen(zelfs passage achtig) aan de LL met z'n gevoelige mondje. Zo goed mee werken doet hij echt niet als je te veel in z'n mond zit, dan gaat hij gewoon stil staan en zoek je het maar uit.

Ik sleep altijd, bij mij is het al te vaak fout gegaan als ik dat niet deed, en altijd goed gegaan als ik het wel deed. Wel altijd de 1e keren voor de sleep in een kleine afgesloten ruimte met iemand er naast voor de zekerheid.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 18:35

met mijn paard kan dat hoor Sjonnie

ik heb een paaard dat professioneel bomen gesleept heeft in Oostenrijk en erg door de wol geverfd is, ik heb de lijnen altijd in pisboogjes hangen zelfs.... met de bak slepen gaat het precies hetzelfde dat doe ik zelfs zonder bit

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 18:57

Wij beleren ALTIJD met het slepen van een band. (halve tractorband, autoband)
Daar zitten namelijk een groot aantal voordelen aan:
-Het paard went aan de druk op de borst en zo kan je geleidelijk de huid laten wennen aan het borsttuig,
-De strengen zijn nooit eng meer,
-Het paard ontwikkelt een mooie stap vanuit de achterhand,
-Het paard leert wat trekken is zonder zich te overnemen. je loopt immers zelf ook.
-Het brengt rust in het paard. (en in jezelf)
-Vanaf de grond kan je je paard veel beter beoordelen, je ziet veel beter wat je doet.
Zo kan ik nog wel even doorgaan, maar als laatste:
-Je weiland wordt er zo mooi vlak van:D

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 19:25

Olanda is volgens mij ook beleerd met een autoband en een boomstronk. Nu sleept ze 2 x in de maand de bak, en ze loopt ook in de zomer voor de kar..

tinkert_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-05 01:12

ik heb mijn tinker ook beleerd eerst met een autoband erachter
eerst oefenen met lange lijnen tussen zijn benen door dat hij al die aanrakingen niet meer eng vind
dan voorzichtig een autoband erachter
eentje naast het paard laten lopen en de ander tilt de band op met een verlengstuk aan de band
en die laat hem steeds even voorzichtig zakken op de grond
en als je dan ziet dat hij begint te knijpen met zijn billen til je de band weer op net zo lang dat je hem kan laten slepen (zit best veel tijd in)
en als hij dat allemaal accepteert
dan pas ga je oefenen tussen de lamoenen
niet meteen ervoor vastzetten
eerst moet hij alles accepteren en een heletijd rustig blijven staan tussen de lamoenen
ik heb de mijne wel de eerste tijd voor een tweewieler gezet
om dat die niet kan scharen
en toen dat helemaal eigen was draven enz
toen pas voor de vierwieler
je kan nooit voorzichtig genoeg wezen
als hij met een band flipt is dat lang niet zo erg als met een kar erachter

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 00:32

tinkert_tje schreef:

Juist! Neem nooit de volgende stap in het beleren zonder er van overtuigd te zijn dat het ook goed zal gaan.
Er is niks vervelender dan een slechte ervaring wegwerken.
Aan de haal gaan voor de band is niet direct een slechte ervaring, mits je het snel en goed op kan vangen en het in een veilige omgeving gebeurd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 11:48

bedankt voor jullie argumenten Tong uitsteken Ik ga hem eerst voor een auoband zetten.. heb net mijn kar helemaal opgeknapt zou zonde zijn als ie die meteen in puin trapt.. Knipoog

tinkert_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 12:15

heel veel suc6

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 15:17

succes ermee!

MaiNat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 19:40

Goh veel voorstanders voor slepen en veel tegenstanders. Ik heb nu net ook een wagen gekocht en wilde met de sleep nog even oefenen, maar nu weet ik het niet.

tinkert_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 11:35

ik zou als ik jou was eerst goed oefenen met de sleep
als hij daar mee aan de boemel gaat
maakt dat lang niet zoveel schade als een kar
maar je moet het zelf weten
je kan niet zomaar een kar er achter knopen
laat hem eerst wennen aan een autoband

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 15:00

tinkert_tje; als je hem aan de longe super voor elkaar hebt kan dat wel.

tinkert_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 16:13

ik blijf erbij eerst goed oefenen met slepen
en dan pas de kar er achter

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 17:52

Je kan ook een ladder oplopen door treden over te slaan; de kans dat je een ongelukje krijgt wordt alleen iets groter.
Natuurlijk heb ik ook wel eens een pony beleerd met donder en geweld door hem te overbluffen, maar vroeg of laat krijg je daar altijd een terugval door.

mriekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 19:02

Albert schreef:
Je kan ook een ladder oplopen door treden over te slaan; de kans dat je een ongelukje krijgt wordt alleen iets groter.
Natuurlijk heb ik ook wel eens een pony beleerd met donder en geweld door hem te overbluffen, maar vroeg of laat krijg je daar altijd een terugval door.

dat vind ik mooi gezegd en ook zeker met je eens Haha!

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 16:42

ik wil mijn pony ook gaan beleren voor de wagen. ik ben goed geoefend in het dubbellonge werk omdat ik dit altijd voor het beleren van rijpaarden heb gebruikt. met het tuig heb ik weinig ervaring, dus laat ik het laatste gedeelte zeker over aan een prof. ik vraag me af of het voor mij mogelijk is om te slepen met mijn pony of dat ik dat allemaal aan de prof over moet laten.

en nog een vraag: waar halen jullie allemaal die autobanden vandaan
???

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 18:04

Autosloop, autohandel, autogarage, je vader, je opa, je neef, je tante, ga zo door, aan een autoband kom je zo, geen probleem!

En over dat beleren, je kunt het zelf doen maar dat zou ik wel voor een toeziend oog zorgen die commentaar levert over wat en hoe je het moet doen!

Succes ermee!!

Zweig

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 22:27

Ik denk dat het voor de mensen die een paard/pony willen gaan beleren misschien handig is om ervaring op te doen met het lopen/mennen in de lange lijnen. Vroeger was dit een dressuursport die nu nog nauwelijks wordt beoefend. Niet alleen je paard moet iets leren, jij waarschijnlijk ook. Als je op die manier goed met je paard overweg kunt is dat met die band niet veel moeilijker, alleen weer een nieuwe ervaring.

noot: ik heb zelf weinig ervaring met paarden maar ik krijg de indruk dat sommige mensen hier vergeten dat ze zelf misschien ook nog wel iets kunnen leren over iets waarvan ze denken het allemaal al te weten. Frusty Bij het beleren van een jong paard kun je heel veel verprutsen dus zorg dat je zelf weet wat je wel en niet kunt en, oja, handel daar dan ook naar. Slim

tinkert_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 09:31

noot: ik heb zelf weinig ervaring met paarden maar ik krijg de indruk dat sommige mensen hier vergeten dat ze zelf misschien ook nog wel iets kunnen leren over iets waarvan ze denken het allemaal al te weten. Bij het beleren van een jong paard kun je heel veel verprutsen dus zorg dat je zelf weet wat je wel en niet kunt en, oja, handel daar dan ook naar.

ben ik het helemaal mee eens OK dan!
ieder paard reageert anders
als je twijfelt laat het dan doen ga zelf niet klooien
je kan zoveel stuk maken
dat beseffen sommige mensen niet die denken er nogal makkelijk over zo van tuurlijk doe ik effe
denk na wat je doet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 11:19

ik weet niet of dit over mijn berichtje gaat? Ik weet heel goed waar ik mee bezig ben hoor Knipoog heb in mijn opleiding paardenhouderij meerdere paarden beleerd en heb mijn (ex)fjord ook zelf beleerd.. daarbij heeft mijn vriend ook veel ervaring met mennen en beleren,... wilde gewoon weten wie wat gebruikt en waarom Lachen

tinkert_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 14:48

Debo schreef:
ik weet niet of dit over mijn berichtje gaat? Ik weet heel goed waar ik mee bezig ben hoor Knipoog heb in mijn opleiding paardenhouderij meerdere paarden beleerd en heb mijn (ex)fjord ook zelf beleerd.. daarbij heeft mijn vriend ook veel ervaring met mennen en beleren,... wilde gewoon weten wie wat gebruikt en waarom Lachen

hai hai
onee dat zeg ik ook niet hoor Haha!
ik snapte ook wel dat het gewoon een vraag was OK dan!
maar er zijn meerdere dit dit lezen en die er misschien wel erg luchtig over denken
teminste die ervaring heb ik
mensen die denken dat een paard beleren voor de kar een makkie is
vandaar je kan niet vaak genoeg waarschuwen
heel veel suc6 OK dan!
en we horen wel hoe het gaat Cheese!