[AR] [NH] wat vinden jullie van parelli

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 23:53

Gaat me verder niets aan lailapri, maar ik denk dat er ook een groot verschil in instructeurs zit!

Dus dezelfde methode, maar misschien een andere instructeur?

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-04 23:55

de andere op stal weet ik hun mening al van. ook lees ik veel dingen op internet positief, maar ook heel negatief, en ik weet dus niet in hoevere ik dat moet geloven....

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 23:57

lailapri schreef:
de andere op stal weet ik hun mening al van. ook lees ik veel dingen op internet positief, maar ook heel negatief, en ik weet dus niet in hoevere ik dat moet geloven....

Verward Snap je niet?
Wat je wel of niet moet geloven?

Maar zowieso als jij geen goed gevoel bij je instructeur hebt: kappen! Zonde van je geld. ook als is ie wereldberoemd, jij moet je er prettig bij voelen.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-04 00:03

nouja jou andere berichtje had ik nog niet gelezen, maar ik moet dingen doen die nogal tegenstrijdig zijn met wat de eerdere uitleg was....

Omegamedo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 00:39

Als je je niet prettig voelt, en dat maak ik hier wel uit je antwoord op, zou ik ook stoppen hoor !
Dat is jouw goed recht !!!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 00:51

Princess schreef:
ik heb er een clinic van gezien op horse event en ik vnd het egt waardeloos,

Geweldig commentaar dit. Bijzonder constructief...Lips are sealed Kun je nader uitleggen wat je er leuk of minder leuk aan vond?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 01:04

lailapri schreef:
nouja jou andere berichtje had ik nog niet gelezen, maar ik moet dingen doen die nogal tegenstrijdig zijn met wat de eerdere uitleg was....

Als je je er niet goed bij voelt moet je stoppen.
Ik heb eddy modde ook bezig gezien op horse event en had echt soms ;vent wat sta je nou te l*ll*n.We zijn ook halverwege weggelopen ,terwijl ik dat echt niet gauw doe.Er zitten in parelli wel goede stukjes maar ik vind ook een groot deel niet.Ik vind dat er te veel gedwongen word.Heb ook een boek van hem liggen en ik vind de paarden niet blij kijken, ze missen een sprankeling.
Ik meng ook beetje parelli ,beetje Voest en een beetje van mezelf(of was dat van Maggi Tong uitsteken )

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 02:40

IK ben van mening dat je toch echt een heel programma op je moet laten inwerken. Dus als je altijd dressuur hebt gereden en ineens overstapt op western: gun jezelf de tijd (minstens 10 tot 20 lessen) om te wennen aan een nieuwe methode. Zeg niet meteen na les 2 of les 1 dat het niets voor je is. Laat het bezinken, geef het de tijd om in te werken. En je zult zien dat ook de methode Pat Parelli heel logisch is. Mensen die n.a.v. een demonstratie van een kwartier tot twintig minuten hun oordeel klaat hebben over deze methode zijn bijzonder beperkt in hun manier van denken... Niets mis mee, misschien gaan ze al zo lang om met paarden dat Parelli voor hen overbodig is. Maar wat je niet uit het oog moet verliezen is dat er tegenwoordig meer mensen met paarden in aanraking komen die het niet in hun jeugd en jonge jaren hebben meegekregen. En juist voor hen is een duidelijk gestructureerd stappenplan en een handleiding hoe je met paarden om kunt en dient te gaan van levensbelang..... Al was het alleen maar voor hun eigen veiligheid....

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 02:50

lailapri schreef:
ehm ik heb dus les gehad en hieruit mijn mening gevormt, maar omdat dat misschien wel een verkeerde mening is (2x2 lessen met 2 pony's dus) wil ik die van jullie ook weten, om te kijken of ik wel of niet ermee door moet gaan.

Heb je les van Eddy Modde gehad? Dat is tot nu toe de enige echte Parelli-instructeur in Nederland. Als je van iemand anders les hebt gehad - tsja...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 03:02

Maar ook al heb je les van Eddy Modde gehad, hij kan je liggen of juist niet. Om dan de hele methode als zijnde "niet interessant" te bestempelen vind ik bijzonder kortzichtig...

Ik ben het er mee eens dat sympathie of antipathie voor een persoon mee kunnen spelen bij de beoordeling van de beoogde leerstof. Maar als je daar niet doorheen kunt kijken ben je bijzonder simpel gestructureerd...(excusez le mot) Lips are sealed

mandybeauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 11:57

Ik doe zelf wel aan parelli en vind het wel een goed systeem. In mijn zoektocht naar een systeem wat bij mij past ben ik begonnen bij monty roberts. Zijn boeken gelezen en een aantal video's bekeken. Bij die join-up had ik al mijn vraagtekens, want ja je kunt toch niet elke keer een join-up gebruiken en je hebt er niet altijd de locatie voor en wat doe je nadat je die join-up hebt gedaan. Als je een paard hebt wat alleen maar hard wil en dan niet meer te stoppen is, helpt zo'n join-up dan. Volgens mij niet. Toen het boek van hempfling gelezen. Allemaal heel prachtig wat hij doet, maar je zult al heel wat feeling van je zelf moeten hebben. Ik denk dat als je met parelli L3 bent, dat je dan wel een beginnetje naar hem kunt maken.
Toen wilde ik voest gaan probreren, maar werd door iemand gewezen over het bestaan van het parelli systeem en zodoende ben ik daar ook mee bezig.
Je moet nooit vergeten dat er meerdere wegen naar Rome leiden.
Ik ben alleen maar positief over parelli. Ik leer elke keer weer bij en begrijp steeds beter de psychologie rond het paard. Stap voor stap wordt je begeleid. Het fijne van die boekjes is dat er ook wordt verteld wat je moet doen als je paard niet zo reageert zoals verwacht wordt. je kunt zelf wel redeneren dat een paard niet altijd volgens het boekje reageert.
Ja de pakketten zijn duur, maar het dubbel en dwars waard.
De materialen zijn inderdaad duur, maar ik doe het met goede namaak. Ben ook maar een student Knipoog

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-04 17:53

oke het word nu wel even tijd voor mijn mening.

Als ik kijk naar hoe mijn merrie de kudde begeleid en hoe de kudde nu werkelijk in elkaar zit, zie ik weinig van parelli terug. Er heerst bijna altijd harmonie, en boosworden alleen als het echt nodig is, met parelli is het aldoor maar druk geven en je paard gevoeliger maken enzo. hem in zijn achteruit hindernissen laten nemen enzovoorts, maar waarom, een echte leider wordt je er volgens mij niet van. Een echte leider zorgt voor eten drinken en veiligheid enzo. Een leider is altijd oplettend en zal zelf voor het gevaar spingen, om de rest van de kudde te beschermen, een echte leider is er voor de anderen en wil niet boven de andere staan. Waarom moet je een paard leren voor je aan de kant te gaan, een paard zou het voor een echte leider uit zijn eigen al doen. Waarom moet je je paard leren waarneer hij achteruit moet, doet hij het niet verhoog je de druk, als ik mijn merrie bezig zien gaan ze of al aan de kant off ze valt ze aan, maar doet ze geen pijn... Het zijn vaak de jonge dieren waarbij het wel eens gebeurt, en tijdens voertijd. Ze vertoont dit gedrag vooral als ik erbij ben, gewoon om te laten zien hoe goed ze is, ze begrijpt alleen niet waarom ik er niet zo blij mee ben, ga je ze gewoon zittten bestuderen zul je dit gedrag niet snel zien.

Paarden zijn niet van die dieren die graag de baas willen zijn zegmaar, maar 9 van de 10 keer kunnen ze in een mens geen leider vinden en moeten het dus zelf doen, is je paard geen geboren leider kan dit gevaarlijke situaties meebrengen. Dus waarom zal je je paard nog langer onderdrukken en ergens teo dwingen als het ook anders kan..... Met mijn merrie kan ik werkelijk alles, ze gaat voor me door het vuur, loopt los achter me aan, vertrouwd op mij als het nodig is, maar ik vertrouw haar ook (zij is een geboren leider) en hoe druk en hoe onverspelbaar ze ook kan zijn, als het nodig is zorgt ze voor mijn en haar eigen veiligheid en zal ze daar ook alles voor doen (denk aan ik val ervoor, we vallen in de sloot ofzo) hoe groot normaal de angst ook is....

Toen ik parelli ging doen met haar moest ik de 2e les al achteruit leren sturen zegmaar (lessen van 2 uur) ik zag aan haar dat ze het helemaal niets vond, maar deed het wel voor mij, maar toen ik vroeg of ze weer wilde komen kwam ze niet. er zijn nog een aantal van dat soort dingen. Er zijn ook dingen waar ik wel veel aan heb, en misschien komen er nog wel meer dingen waar ik veel aan heb, maar moet ik mijn pony het aandoen om nog meer les te nemen?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 18:05

Je moet helemaal niets. Jij hebt blijkbaar een gentlemans agreement met je merrie, en het is af en toe toestaan en initiatief nemen. Dat accepteert jij van haar en zij van jouw. Als je Parelli wilt gaan doen zul jij en je paard toch echt af moeten van het feit dat je paard ook eens initiatief neemt. Wil je dat niet, moet je niet gaan Parelli-en. En niemand dwingt je ertoe om zijn methode te volgen.

Parelli is idd geen natuurlijke manier van omgang met paarden, je conditioneerd ze. Als jij toenadering hebt gevonden en je paard je vertrouwd, dan heb jij misschien Parelli niet nodig. Maar daarom is de methode nog niet slecht. Het is een duidelijk stappenplan voor mensen die de gave niet hebben om met paarden om te gaan of er pas op latere leeftijd mee te maken krijgen. En zoals je zelf schrijft leer je er ook nog altijd bij.

Er is alleen een ding wat me aan je mening stoort. Jij zegt dat je hele gevaarlijke situaties krijgt als je paard geen leider is en dat is zeer zeker zo. Maar ik persoonlijk zou dan geen situatie tegen willen komen waarin ik er achterkom dat mijn paard het niet aankan. Het feit dat je paard achter je aanloopt is puur kuddegedrag. Het feit dat je je paard na het achterwaarts zetten niet mee bij je kunt vragen pure dominantie van haar kant. Als jij met zulke ongehoorzaamheden kunt leven, best. Ik verlang 100% gehoorzaamheid. En ik ben de leider.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-04 18:18

van mijn fjord pik ik dat soort dingen ook niet en van mijn shettie ook niet en van de hengst van de buurman ook niet, maar als mijn paarden 100% gehoorzaam zouden zijn zou ik al 100 keer dood zijn geweest.mijn merrie is een keer omgekeerd en naar huis gehold, eenmaal ik daar weer terug was op die plaats bleek er een boom op de weg te leggen. Mijn fjord en ik wilde een keer oversteken, bedenkt de vrachtwagen die mijn kant op zou afslaan en ik dus wel voor aan de kant moest om ineens volgas rechtdoor te gaan, dankzij mijn fjord die achteruit spring lag ik er niet onder. en zo nog wel heel veel van die dingen. paarden kunnen ook somige dingen aanvoelen van te voren (lijkt iig wel zo) en als je daatr niet naar luisterd, kun je er problemen van krijgen. Ik zeg niet dat het slecht is om parelli te doen, met de hengst van de buurman ging het wel heel erg goed, alleen is hij de 7 games nu een beetje zat doe ze nog af en toe. Door parelli heeft hij juist de nodige vertrouwen gekregen. Maar ik wil dus jullie mening weten, om te kijken of ik het dus niet verkeerd inzie. Misschien heb ik wel niet goed les gehad, of heeft iedereen andere ervaringen dan mij. met mijn fjord wil ik het dus niet doen, omdat ze hem gevoelig willen maken en me dat dus al helemaal niet aanstaat.'Misschien wel heel leuk, maar ik wil liever dat hij is zoals hij is, dan maar wat langzamer en later reagerend (hij reageert wel maar moet altijd even denken). Zo voelt hij zich prettig, en misschien na het parelli traject zegmaar wel niet meer. ik heb met hem wel les in centered riding, en dat gaat heel goed. ik kan mijn paarden ook op een halster rijden, ook wel zonder, maar niet op de parelli manier (weet namelijk niet hoe dat moet) Ik zou mijn paarden zelf zonder iets buiten kunnen rijden wat ik maar even niet ga proberen, maar omdat we op de juiste momenten op elkaar inspelen, maar nu dwaal ik een beetje af. Het ging er dus om wat jullie meningen over parelli zijn en dan kan ik kijken of ik wel of niet door wil gaan.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 18:21

Waarom moeten wij onze mening geven? Als jij het er niet mee eens bent, wat is er dan nog belangrijk aan onze mening?

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-04 18:25

omdat het misschien aan mij inzicht of mijn lesgevers kan leggen, misschien is pareeli wel abnders dn ik er nu over denk, misschien is het niet zo onnatuurlijk misschien wordt er normaal wel niet vzoveel druk gevruikt, ik weet het niet, maar als iemand zegt dat het bij zijn paard heel goed heeft geholpen en waarom ofzo kom ik misschien wel een heel end verder, misschien moet ik wel iemand anders zoeken om les van te nemen misschien wel een andere methode

ElskeTommy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 18:54

Ik was begonnen met parelli maar dat was helemaal niks. Mijn paard wer d gewoon heel boos maar ik moest toch altijd harder want ze zegden dat hij geen respect had maar hij wist alleen niet wat hij moest doen. Ik moest altijd maar met dat touw zwaaien en die stick slaan en ik wou juist niet leren slaan, ik wou juist iets anders, kom je bij parelli terecht leren ze je daar zo efficient mogelijk slaan. Nu heb ik les van Inge Teblick, zij heeft een mix van vanalles en is begonnen met parelli maar het ziet er toch allemaal anders uit. Heel fijntjes, tis hard nadenken en veel voelen, maar ik heb het nu heel fijn met Tommy.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-04 18:57

hé je eerste berichtje! speciaal voor mij! maar heel bedankt. Dit is nu precies wat mijn vriendin dus ook vertelde alleen zij had een breedgebouwde oersterke haflinger die je aanviel enzo die absoluut ook niet tegen druk kan.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 19:00

Elsketommy, als jullie Parelli alleen maar zien als met een touw zwaaien en een stick slaan hebben jullie het niet goed begrepen, of is het jullie niet goed uitgelegd.
Het is bij Parelli wel degelijk heel belangrijk dat je NIET slaat, maar het paard aait met de zweep. Hij moet er niet bang voor worden.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 19:02

Er zijn overigens genoeg forums te vinden waar je met mensen kunt praten over Parelli. Je hoeft je dus niet alleen maar te richten aan je instructie. En ook hier is het weer heel belangrijk dat je les krijgt van een officieel erkend persoon, en geen beunhaas die denkt na level 1 het allemaal door te kunnen geven en zijn eigen zakken te kunnen vullen.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-04 19:04

maar cassidy, jij doet dus ook aan parelli, mag ik anders eens bij jou komen kijken hoe jij het doet enzo, jij woont ook niet zo ver weg voor mij, want misschien heb ik dus wel een verkeerd beeld voor me.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 19:48

Ik heb een poos aan Parelli gedaan samen met mijn toen nog net driejarige arabier. Mijn paard vond er werkelijk niets aan. Ze deed in het begin goed mee, maar werd na een aantal weken ronduit chagrijnig wanneer ik het met de spullen aan kwam lopen. Dit kan natuurlijk komen door mijn eigen onervarenheid en daardoor onzekerheid. Maar ze deed het vervolgens ook bij een level 3 student, die toch wel meer gevorderd was.
Ik ben vervolgens de traditionele weg ingeslagen, voor haar en mij veel duidelijker.
Ik vind Parelli een geweldige methode, mits het paard en de eigenaar ermee overweg komen. Een klein nadeel vind ik wel dat veel paarden wel erg geconditioneerd overkomen, ze hebben bijna geen eigen wil meer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 20:26

Ben zowiezo erg voor NH over het algemeen en iedereen meot zelf weten in hoeverre hij/zij fanatiek bezig is en doe zelf ook aan parelli met een eigen touch.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-04 20:31

en het bevalt je dus erg goed?

Kaya

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 20:35

lailapri"]
Als ik kijk naar hoe mijn merrie de kudde begeleid en hoe de kudde nu werkelijk in elkaar zit, zie ik weinig van parelli terug.
[/quote]Ik heb thuis een kudde van 5 merries (waarvan 1 veulen 7 mnd) en 1 ruin (6 jaar hengst geweest, gedraagt zich volkomen als hengst). Als ik zie hoe mijn leidmerrie een 1,5 jarige Berber/Arabier opvoedt, die bij haarzelf thuis nu al de leiding neemt (hoe fout voor zo'n jong dier) dan zie ik daar exact het PNH-systeem in terug. De Four Phases of Firmness, Friendly game, Porcupine, Driving, Yoyo (drijft het paard achteruit, loopt zelf achteruit en het paard komt weer).
Ik ben zelf 10 jaar geleden begonnen met KFH, die het zelf goed kon maar niet kon uitleggen en via via bij PNH uitgekomen. Toen was ik zowat de enige in NL en ik heb me gek moeten vechten (met hulp van mensen uit USA en Australie) voor het hele gedoe. Toen ik met Level 2 bezig was kwam het eerste Levelpakket, dat heb ik nooit gezien maar heb later wel het Level 2 pakket gekocht. Ik heb na vreselijke toestanden met Duitsland mijn Level 2 nooit afgemaakt (moest nog 4 taken van de 26, video-examen was het toen), maar ik blijf het een mooi systeem vinden. Het probleem is echter: je paard weet al die dingen al, JIJ moet het leren... Als het te lang duurt, laat je paard het afweten. Ik heb door alle toestanden (ja echt tegenwerking) bijna 3 jaar over mijn Level 1 gedaan, terwijl ik het nu met mijn andere paard in een half uur deed. Ok, ander paard, maar het systeem deugt.
Kanttekening: wat voor mij een goed leersysteem is, hoeft dat voor iemand anders niet te zijn. Dat Parelli het goed kan overbrengen, wil niet zeggen dat zijn instructeurs het goed kunnen overbrengen.

[quote="lailapri"]
met parelli is het aldoor maar druk geven en je paard gevoeliger maken enzo.
[/quote]
Je hebt het echt niet goed begrepen, want dit is beslist juist het tegenovergestelde. Voorbeeld: bij Circling Game sta je bij PNH in rust in het midden te leunen op je stokje, itt Voest, KFH of gewoon longeren: dan blijf je almaar het paard ronddrijven. Ik longeer mijn beide paarden los, lopen in een 20/40 bak ineen cirkel om mij heen en tegengesteld aan elkaar als ik dat vraag. Ik leun op mijn stokje. En nee, ik ben geen superheld en heb geen geweldige feeling voor paarden. Ik heb wel mijzelf kunnen ontwikkelen en ben dingen gaan zien, vooral de overeenkomst tussen het PNH-systeem en wat mijn paarden doen in de wei (geen kunst - ik werk vaak thuis, zit dan over mijn laptop de wei in te kijken en kan de hele dag werken en paardgedrag leren tegelijk).

[quote="lailapri"]
Een leider is altijd oplettend en zal zelf voor het gevaar spingen, om de rest van de kudde te beschermen
[/quote]
Ook niet helemaal juist - er zijn twee leiders: hengst en merrie. De hengst zal soms knokken, maar ook vaak een ander paard voor laten gaan, opofferen aan de groep als het ware. De merrie leidt de kudde, gaat haar voor, de hengst drijft, loopt achter.

[quote="lailapri"]
Waarom moet je een paard leren voor je aan de kant te gaan, een paard zou het voor een echte leider uit zijn eigen al doen.
[/quote] ...en die echte leider dwingt dat constant af, de hele dag, zijn hele leven als leider. Kijk naar grazende paarden in de wei: de ranghogere zal steeds op de plaats willen grazen van een ranglagere, met de mededeling: als je maar weet dat IK recht heb op de plek die ik wil...
Dat is wat je paard bij je doet als hij op je tenen gaat staan - aggut, hij keek even niet uit... Niks daarvan: hij zou dat niet in zijn hoofd halen bij een ranghoger ander paard en ziet jou dus gewoon als krabpaal, emmer, iets waar je makkelijk overheen kunt stappen, het gaat wel opzij.

[quote="lailapri"]
Ze vertoont dit gedrag vooral als ik erbij ben, gewoon om te laten zien hoe goed ze is, ze begrijpt alleen niet waarom ik er niet zo blij mee ben, ga je ze gewoon zittten bestuderen zul je dit gedrag niet snel zien.
[/quote]
Ik zie dat anders: als ik in mijn kudde ben, zal mijn leidmerrie het niet in haar hoofd halen anderen terecht te wijzen. Dan ben ik er immers, en ben ik de leidmerrie, haar daarmee van haar taak ontheffend. Stel: ik voer hooi aan ons stel van 6 en mijn merrie gaat vertellen wie uit de weg moet - ze zou mij onder de voet kunnen lopen. No way! Als ik er niet ben is zij weer de ranghoogste. En dat observeer ik de hele dag, ik heb err de hele dag zicht op en zij leven dag en nacht samen in dezelfde kudde.

[quote="lailapri"]
Paarden zijn niet van die dieren die graag de baas willen zijn zegmaar, maar 9 van de 10 keer kunnen ze in een mens geen leider vinden en moeten het dus zelf doen, is je paard geen geboren leider kan dit gevaarlijke situaties meebrengen.
[/quote]

Helemaal eens! Ieder paard zoekt zijn plaats in de hierarchie. Leider zijn is lastig, een grote taak. Leiding krijgen is veel rustiger.

[quote="lailapri schreef:
Toen ik parelli ging doen met haar moest ik de 2e les al achteruit leren sturen zegmaar (lessen van 2 uur) ik zag aan haar dat ze het helemaal niets vond, maar deed het wel voor mij, maar toen ik vroeg of ze weer wilde komen kwam ze niet. er zijn nog een aantal van dat soort dingen. Er zijn ook dingen waar ik wel veel aan heb, en misschien komen er nog wel meer dingen waar ik veel aan heb, maar moet ik mijn pony het aandoen om nog meer les te nemen?
Het feit dat je les krijgt wil niet zeggen dat je ook echt de PNH-filosofie leert. Dat iemand les geeft wil niet zeggen dat hij/zij het zelf begrijpt, of voor jou en jouw paard het systeem op de juiste manier kan toepassen. Als jij het niet eens bent met de dingen die je tijdens de les gevraagd worden te doen, dan zul je het ook niet met overtuiging brengen aan je paard. Dat geldt voor alle soorten les. Voor je paard ben je dan niets meer dan een clown (sorry Knipoog) - wat jij daar staat te doen heeft niets te maken met wat je probeert te vertellen: Ik ben jouw leider (eh, denk ik, misschien, eh, toch?)
Parelli brengt het als Spel, zoals twee nieuwe paarden elkaar ontmoeten, met hun hoeven kabben, een gilletje slaken, soms een hoef naar voren gooien en feitelijk zeggen: Let the games begin! Dan komen er een rij spelletjes die bepalen wie de hoogste in rang is. Als je zelf al die PNH dingen (ze heten niet voor niets Games) als spelletjes ziet, dan wordt het misschien heel anders. Maar misschien past het je gewoon niet, dan doe je toch gewoon lekker op je eigen manier? Ik vind ook dat er in het Levels programm een aantal zaken zitten die ik (in eerste instantie) belachelijk en onnodig vond. naarmate ik verder kwam ontdekte ik steeds meer waartoe die eerst onnozel lijkende dingen dienden.
En over de 'peperdure touwtjes': mee eens, peperduur. Ik ben al minstens 6 of 7 jaar alle touwfabrieken in westeuropa af gegaan om touw te vinden wat net zo lekker werkt. Ik heb het nog neit gevonden. Ik werk nogal veel en vaak met touw, voel ook al snel verschil, maar als ik echt aan het Parellien ga, dan neem ik mijn originele touwtjes. Pijnlijk op toe te geven, maar waar... Sorry voor het lange verhaal.