Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
lailapri schreef:de andere op stal weet ik hun mening al van. ook lees ik veel dingen op internet positief, maar ook heel negatief, en ik weet dus niet in hoevere ik dat moet geloven....
lailapri schreef:nouja jou andere berichtje had ik nog niet gelezen, maar ik moet dingen doen die nogal tegenstrijdig zijn met wat de eerdere uitleg was....
lailapri schreef:ehm ik heb dus les gehad en hieruit mijn mening gevormt, maar omdat dat misschien wel een verkeerde mening is (2x2 lessen met 2 pony's dus) wil ik die van jullie ook weten, om te kijken of ik wel of niet ermee door moet gaan.
lailapri"]Het feit dat je les krijgt wil niet zeggen dat je ook echt de PNH-filosofie leert. Dat iemand les geeft wil niet zeggen dat hij/zij het zelf begrijpt, of voor jou en jouw paard het systeem op de juiste manier kan toepassen. Als jij het niet eens bent met de dingen die je tijdens de les gevraagd worden te doen, dan zul je het ook niet met overtuiging brengen aan je paard. Dat geldt voor alle soorten les. Voor je paard ben je dan niets meer dan een clown (sorry
Als ik kijk naar hoe mijn merrie de kudde begeleid en hoe de kudde nu werkelijk in elkaar zit, zie ik weinig van parelli terug.
[/quote]Ik heb thuis een kudde van 5 merries (waarvan 1 veulen 7 mnd) en 1 ruin (6 jaar hengst geweest, gedraagt zich volkomen als hengst). Als ik zie hoe mijn leidmerrie een 1,5 jarige Berber/Arabier opvoedt, die bij haarzelf thuis nu al de leiding neemt (hoe fout voor zo'n jong dier) dan zie ik daar exact het PNH-systeem in terug. De Four Phases of Firmness, Friendly game, Porcupine, Driving, Yoyo (drijft het paard achteruit, loopt zelf achteruit en het paard komt weer).
Ik ben zelf 10 jaar geleden begonnen met KFH, die het zelf goed kon maar niet kon uitleggen en via via bij PNH uitgekomen. Toen was ik zowat de enige in NL en ik heb me gek moeten vechten (met hulp van mensen uit USA en Australie) voor het hele gedoe. Toen ik met Level 2 bezig was kwam het eerste Levelpakket, dat heb ik nooit gezien maar heb later wel het Level 2 pakket gekocht. Ik heb na vreselijke toestanden met Duitsland mijn Level 2 nooit afgemaakt (moest nog 4 taken van de 26, video-examen was het toen), maar ik blijf het een mooi systeem vinden. Het probleem is echter: je paard weet al die dingen al, JIJ moet het leren... Als het te lang duurt, laat je paard het afweten. Ik heb door alle toestanden (ja echt tegenwerking) bijna 3 jaar over mijn Level 1 gedaan, terwijl ik het nu met mijn andere paard in een half uur deed. Ok, ander paard, maar het systeem deugt.
Kanttekening: wat voor mij een goed leersysteem is, hoeft dat voor iemand anders niet te zijn. Dat Parelli het goed kan overbrengen, wil niet zeggen dat zijn instructeurs het goed kunnen overbrengen.
[quote="lailapri"]
met parelli is het aldoor maar druk geven en je paard gevoeliger maken enzo.
[/quote]
Je hebt het echt niet goed begrepen, want dit is beslist juist het tegenovergestelde. Voorbeeld: bij Circling Game sta je bij PNH in rust in het midden te leunen op je stokje, itt Voest, KFH of gewoon longeren: dan blijf je almaar het paard ronddrijven. Ik longeer mijn beide paarden los, lopen in een 20/40 bak ineen cirkel om mij heen en tegengesteld aan elkaar als ik dat vraag. Ik leun op mijn stokje. En nee, ik ben geen superheld en heb geen geweldige feeling voor paarden. Ik heb wel mijzelf kunnen ontwikkelen en ben dingen gaan zien, vooral de overeenkomst tussen het PNH-systeem en wat mijn paarden doen in de wei (geen kunst - ik werk vaak thuis, zit dan over mijn laptop de wei in te kijken en kan de hele dag werken en paardgedrag leren tegelijk).
[quote="lailapri"]
Een leider is altijd oplettend en zal zelf voor het gevaar spingen, om de rest van de kudde te beschermen
[/quote]
Ook niet helemaal juist - er zijn twee leiders: hengst en merrie. De hengst zal soms knokken, maar ook vaak een ander paard voor laten gaan, opofferen aan de groep als het ware. De merrie leidt de kudde, gaat haar voor, de hengst drijft, loopt achter.
[quote="lailapri"]
Waarom moet je een paard leren voor je aan de kant te gaan, een paard zou het voor een echte leider uit zijn eigen al doen.
[/quote] ...en die echte leider dwingt dat constant af, de hele dag, zijn hele leven als leider. Kijk naar grazende paarden in de wei: de ranghogere zal steeds op de plaats willen grazen van een ranglagere, met de mededeling: als je maar weet dat IK recht heb op de plek die ik wil...
Dat is wat je paard bij je doet als hij op je tenen gaat staan - aggut, hij keek even niet uit... Niks daarvan: hij zou dat niet in zijn hoofd halen bij een ranghoger ander paard en ziet jou dus gewoon als krabpaal, emmer, iets waar je makkelijk overheen kunt stappen, het gaat wel opzij.
[quote="lailapri"]
Ze vertoont dit gedrag vooral als ik erbij ben, gewoon om te laten zien hoe goed ze is, ze begrijpt alleen niet waarom ik er niet zo blij mee ben, ga je ze gewoon zittten bestuderen zul je dit gedrag niet snel zien.
[/quote]
Ik zie dat anders: als ik in mijn kudde ben, zal mijn leidmerrie het niet in haar hoofd halen anderen terecht te wijzen. Dan ben ik er immers, en ben ik de leidmerrie, haar daarmee van haar taak ontheffend. Stel: ik voer hooi aan ons stel van 6 en mijn merrie gaat vertellen wie uit de weg moet - ze zou mij onder de voet kunnen lopen. No way! Als ik er niet ben is zij weer de ranghoogste. En dat observeer ik de hele dag, ik heb err de hele dag zicht op en zij leven dag en nacht samen in dezelfde kudde.
[quote="lailapri"]
Paarden zijn niet van die dieren die graag de baas willen zijn zegmaar, maar 9 van de 10 keer kunnen ze in een mens geen leider vinden en moeten het dus zelf doen, is je paard geen geboren leider kan dit gevaarlijke situaties meebrengen.
[/quote]
Helemaal eens! Ieder paard zoekt zijn plaats in de hierarchie. Leider zijn is lastig, een grote taak. Leiding krijgen is veel rustiger.
[quote="lailapri schreef:Toen ik parelli ging doen met haar moest ik de 2e les al achteruit leren sturen zegmaar (lessen van 2 uur) ik zag aan haar dat ze het helemaal niets vond, maar deed het wel voor mij, maar toen ik vroeg of ze weer wilde komen kwam ze niet. er zijn nog een aantal van dat soort dingen. Er zijn ook dingen waar ik wel veel aan heb, en misschien komen er nog wel meer dingen waar ik veel aan heb, maar moet ik mijn pony het aandoen om nog meer les te nemen?