[AR] [AR]sulky voor een shetlander is dit goed of niet?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Peachy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 19:35

Uhm elinax21 was dit voor mij bedoelt?

randyLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-05 20:48

elinax21 schreef:
als je mijn reactie een stukje terug nou ff had gelezen, dan wist je dat een sulky juyist heel goed is voor een pony. ik heb vandaag nog door de weilanden gedraaft, en de pony merkt niks. sulky's drukken juist helemaal niet op de rug. de pony merkt bijna niet eens dat hij/zij wat duwt/trekt, doordat de sulky's zo licht zijn. je kunt een sulky met je pink trekken, zelfs al zit er een volwassen persoon op.

OK dan!

Peachy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-05 18:11

sulky's drukken wel op de rug als je over hobbels gaat en als er veren in het bankje zitten. Dit is zeer onprettig voor je paard/pony. En als je de sulky vast hebt op je pink dan moet je hem maar eens naar beneden en naar boven bewegen kan je merken dat dit zeer onprettig is.

Ardalambion

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 00:11

Het lijkt me een geschikte sulky hoor.
Hij is ligt en de prijs is lang niet gek!

Veel plezier ermee!

Black_riders

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 11:31

he dat wagentje heb ik ook inderdaad gezien op het mega mini paarden evenement, was inderdaad iets van 275 euro met tuig was het 375 of zoiets.

_Sammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 23:44

We hebben hem net een maand geleden gekocht

is erg leuk met een tuig

staat wel leuk wij gebruiken hem bij mini paardjes van 80 cm

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 09:23

Ik heb zelf ook een (hele simpele) sulky, dan helemaal zonder vering, maar ik ben er van overtuigd dat mennen in een sulky voor een paardenrug niet belastender is dan lichtrijden in draf, springen, of zonder zadel rijden. Bovendien is het (bij mijn sulky in elk geval) zo dat je door het bankje naar voren en achteren te bewegen de gewichtsverdeling van de koets kan aanpassen zodat je precies kunt instellen met hoeveel kilo's je op de koets gaat zitten, zonder dat de pony daar last van heeft. Als je dat goed doet, dan is het zelfs zo dat zodra iemand op de koets gaat zitten, alle gewicht van de bomen gehaald wordt zodat de pony precies niets draagt en de bomen nog net in de lamoenogen van het tuig liggen. Heuveltje op en af verandert de balans natuurlijk, maar dat kun je als menner met je eigen lichaamsgewicht uitmiddelen zodat de bomen en niet omlaag wijzen, en niet omhoog en de pony dus niet meer belast wordt (voor de duidelijkheid: bij bergaf leun je wat naar voren, bij bergop wat naar achteren). En zelfs al zou je pony van een onverwachte verkeersdrempel of kuil in de weg de bomen sterker voelen, dan is dat gewicht slechts een fractie van wat de sulky met de menner samen weegt, omdat de menner achter de pony, maar ook achter de wielas zit en dus een soort wip-wap constructie vormt. Het zou wat anders zijn als je voor de wielas zat, want dan draagt je pony inderdaad een heel groot deel van jouw gewicht op een heel smal schoftstukje. Als ik echter kijk (en voel *LOL* naar onze sulky, dan is het gewicht dat [***] of [***] op een vlakke weg dragen 0 kilo, en door een kuiltje maximaal 10. En dat is het equivalent van een heel klein kleutertje dat een paar seconden door een moeder op zijn rug gezet wordt. En ik moet toegeven dat ik eerder wakker lig van mensen die zonder te vragen een kleuter op [***]'s rug dumpen, dan van de belasting door de sulky bij hobbels

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 12:48

...
Laatst bijgewerkt door Elinaa op 19-09-23 22:58, in het totaal 1 keer bewerkt

IngridP

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 15:17

Weet iemand waar nog meer van deze sulky`s te koop zijn. Ben ook al een tijdje op zoek. Ik vind het echt super karretjes!!

funkyfellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 22:15

is jou shetje ster of niet daar ligt het ook aan maar ik vind hem denk wel goed

whoopylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 13:07

ik ben nu op zoek naar een wagentje voor mn welshje van 1.16 m.
en ik gok dat deze net te klein zijn (A)
zou je ze ook kunnen verstellen enzo?

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 17:54

Een tweewieler veert altijd op de rug, maar dit hoeft niet onprettig te zijn voor de pony. Sommige van onze hackney's lopen beter in de bug als in de concourswagen, juist door de druk op de rug. Wat ik wel vaak zie is dat het schofttuigje niet geschikt is voor een tweewieler. Voor een tweewieler moet je een schofttuigje hebben met Hollandse lichtogen en een losse draagriem. Dat eerste is geen probleem, de meeste hebben gebruiken die ook voor een vierwieler in plaats van de brancardbeugel, maar de meeste van die schofttuigen hebben een vaste draagriem.

fortunelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 22:13

hij is goed voor je shet maar je kan beter beginnen met een gewoon karretje.
ik heb ook een shet die ging er de eerste keer van door toen we naar buiten gingen.
en als je met een sulky wil beginnen dan moet je eerst in een wei proberen.dat kan makkelijk want als ze op zand rijd kunnen ze een keer hun gewicht trekken, op gras 2 keer en op de weg 3 keer. want met een sulky weeg je niet zoveel en kunnen ze er makkelijk vandoor gaan.als je een gewoon karretje hebt en hij gaat er vandoor dan kan er iemand achter opspringen en dan wordt het te zwaar om er vandoor te gaan.

ik zou wel eerst een menbewijs halen want dan ben je verzekert.

veel suc-6 Knipoog

fortunelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 23:08

sorry voor de verkeerde info. een sulky is toch beter want een gewoon karretje kan als je pony achter uit gaat gaan scharren dat ie als het waren dubbel klapt. dan valt het karretje om en je pony kan erg in paniek raken.

_Sammy_

Re: [AR]sulky voor een shetlander is dit goed of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-05 18:10

ik heb er op gereden maar hij hobbelt wel!!!!!!!!

natas101

Re: [AR]sulky voor een shetlander is dit goed of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 01:16

Haha!