[AR] [vd] Waarom niet allemaal clickertraining?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

EbbyT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-04 18:42

dagami schreef:
Ik wil best antwoord proberen te geven op je vraag maar zoals je hem hier stelt begrijp ik hem niet Bloos

Ik bedoel: (en ik schreef, voor de begrijpenlijkheid: "Daarnaast is clickertraining niet iets op zichzelf staands, als extratje boven op de rest van de trainingsmethodes.
Maar is voedselbeloning dat ook niet? (geen rethorische vraag, gewoon een echt gemeende afvragende vraag)")
Het vervangt andere trainingsmethodes niet. Het is niet zo dat ik iig nu alles mee doe en de rest vcan OC (druk ed) laat zitten. Ook druk gebruik ik wel, hoe zou ik anders moeten rijden? Nou rijd ik op een best aparte manier,met relatief weinig druk maar druk is druk.
En ik vroeg me af of dat bij voedselbeloning ook zo ervaren word door degenen die het toepassen. Dus bv, je paard loopt altijd wel mee mar vandaag blijft ie liever staan. Dat je geen druk gebruikt maar het gaat proberen met snoepjes. (lok, lok, lok). Dan gebruik ik wel gewoon druk, zei het dan aanhoudende.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 19:26

voor mij is de clicker een hulpmiddel voor het verfijnen van het exacte moment van belonen... (zo.. das nog een mond vol ook... Haha! )

Wat ik erg prettig vind is dat de clicker altijd hetzelfde geluid geeft... click = click... Lachen En al je je paard nog eens extra wil laten weten dat ie heel erg braaf is, dan kan je altijd nog aanvullende stembeloning geven... doe ik ook... Lachen

Stembeloning klinkt nooit 2x hetzelfe... en KAN verwarring opleveren... bv. als jij zelf niet lekker in je vel zit, kwaad of verdrietig bent... je paard is erg braaf, en je geeft een stembeloning: "Jaaa braaaafff!!!" maar in je stem klinkt toch de negatieve emotie door... je paard KAN dit verwarrend vinden... "ze zegt braaf, maar haar stem klinkt alsof ik niet braaf ben"

EbbyT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-04 20:28

Heb je helemaal gelijk in smithsgirl. Het is een persoonlijke keuze, maar beide is clickertraining.
En dat laatste, ik vind dat iets dat je sowieso onder controle moet hebben. Want of je op dat boze moment nou klikkert of niet, je paard pikt het wel op. Dat is de training en kunst om alleen boos te zijn dat het ècht moet en nodig is. Bij heel ernistige dingen bv. En anders, paard staat ook graag op wei... Of ga wat anders doen. Grazen bijvoorbeeld Knipoog

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 21:38

Goed punt vera, maar het werkt 2 kanten op.
Als ik chago ben, ga ik gewoon niet VDen, dat is al simpel, maar zoals dagami al aangeeft is een clicker 1 intonatie die je niet enthousiaster of juist minder enthousiast kan laten klinken

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 21:48

dat is ook een goed punt Stef... als ik saggo ben kan ik ook beter niet VD oefenen met Banjer... Haha!

Maar dat van de clicker en emotie in je stem geldt niet alleen voor VD, maar ook voor andere dingen... als je bv. iets engs op het erf ziet... om maar een voorbeeldje te noemen... Lachen

nienke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 00:11

SmithsGirl schreef:
voor mij is de clicker een hulpmiddel voor het verfijnen van het exacte moment van belonen...

Volgens mij is dit dus precies waar het om draait bij clickertraining...en dan maakt het dus echt niet uit of je dat met een apparaatje, je stem of een ander geluid doet! Het gaat om het verband dat je paardje legt tussen geluid en beloning. Het geluid noem je dan het 'clickeren'.

En ik denk dus, dat heel veel mensen 'clickeren' zonder dat ze het doorhebben! *LOL*

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 00:46

Het valt mij op dat goedzo heel erg wordt afgeraden, vooral door jou EbbyT, maar je zegt zelf al dat bij Yes de Y de click is en de rest ruis. En dat geld volgens mij voor ieder woord. Bij goedzo is de goed eigenlijk de click, rest is ruis. Zhanna hoeft eigenlijk de G maar te horen en ze weet al dat het goed is. Dus ik denk dat je gewoon een woord moet kiezen waar je zelf niet lang over na hoeft te denken. Volgens mij krijg je namelijk dan pas echt verwarring, je roept eerst netjes, denkt, ownee, ik moet Yes zeggen en roept er dan dus nog eens Yes overheen... Verder denk ik dat idd iedereen wel clickert, bewust of onbewust.

IngeT

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 08:13

Hallo allemaal,
het belangrijkste aan clickertraining is niet het voedsel maar de bridge, het geluidje dat op het exacte moment zegt "dat daar, wat je op dat exacte moment deed, dat heb je goed gedaan". Dus als je telkens consequent "goed!" roept op het moment dat je paard doet wat je wil, en je geeft daarna een beloning (en een beloning kan vanalles zijn, van prijzen tot krabbel tot loslaten tot voedsel, maar toch vaak voedsel), dan doe je eigenlijk aan "clickertraining". Je hebt geen clicker nodig om te clickeren, ik vind ook dat ze het beter "markeertraining" of "bridgetraining" of "signaaltraining" hadden genoemd of zo, maar ik denk dat Karen Pryor aandelen heeft in een clickerfabriekje of zo Knipoog.
En dus zitten we met de naam "clickertraining", waar ik vroeger zelf veel weerstand tegen had omdat ik geen clicker gebruik en toch "clickertraining" geef Knipoog. Maar het is nu eenmaal zo dat als je "clickertraining" zegt dat mensen meestal wel ongeveer een idee hebben waarover het gaat. Ik reageer dus vooral op clickertrainingtopics, en presenteer mezelf ook vaak als clickertrainer - maar eigenlijk zou ik er vanaf willen dat het iets "aparts" is, iets dat naast al de rest staat. Ik zou het liefst willen dat iedereen zijn paarden deze motivator gunt (het is ethischer en efficienter) maar vooral de manier van denken die eruit voortvloeit is, denk ik, de best mogelijke manier van "paarden trainen": je concentreren op wat goed gaat, negeren wat fout gaat; indelen in hele kleine stapjes; het paard initiatief laten.
Er is onder de naam "clickertraining" heel veel informatie te vinden over hoe (paarden) leren, hoe je efficient kan trainen enzovoort. Heel praktisch, heel resultaatgericht, en met toch een enorme bezorgdheid over het paard zélf. De opkomst van clickertraining betekent ook heel veel voor de vrijheidsdressuur, denk ik. vroeger was het een mysterie voor veel mensen hoe "ze" dat allemaal deden, nu weet zo ongeveer ierdereen hoe je dergelijke dingen verkrijgt. Ik zat een paar maanden geleden in het Musée Vivant du Cheval in Chantilly (Fr) en kreeg daar o.m. een grondwerk"show" te zien van een niveau waarvan ik dacht - het ziet er minder uit dan een stukje training met m'n eigen paard hier vanachter in m'n tuin Knipoog. Ik vind dat een goeie evolutie; shows zullen ons niet meer zo snel overdonderen en we gaan steeds meer van paarden begrijpen.
Oei - ik dwaal af Knipoog.
Het belangrijkste van "clickertraining" is dus het strategische gebruik van het "Yes!"-signaal. En ik ben er honderd procent van overtuigd dat het sneller gaat mét, dan zonder. Oh, niet met alles, waarschijnlijk, maar toch met héél veel Lachen. Daarom doen mensen het spontaan, zonder dat ze het weten - kijk maar naar Fredy Knie. Of veel NH-trainers, ik ken iemand die op het exacte moment van het loslaten altijd "there" zegt en dan loslaat. Wel, voor mij is dat clickertraining.
Hoe exacter en consequenter je je stem gebruikt om informatie te geven aan je paard, hoe duidelijker je training. Hoe duidelijker je bent voor je paard, hoe sneller de training gaat.

Katie1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 12:04

Ik denk dat ieder inderdaad zijn eigen manier kiest....je kan ook klikken met je tong...iets minder duidelijk maar wel duidelijk genoeg...ik gebruik wel een clicker maar ik denk dat je eerst zelf moet ervaren.....het is duidelijker....maar als je paard het zonder ok snapt en je toch niet heel precies wil zijn etc snap ik wel dat zonder voor vele geen probleem is!

EbbyT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-04 12:48

Amable schreef:
Het valt mij op dat goedzo heel erg wordt afgeraden, vooral door jou EbbyT, maar je zegt zelf al dat bij Yes de Y de click is en de rest ruis. En dat geld volgens mij voor ieder woord. Bij goedzo is de goed eigenlijk de click, rest is ruis. Zhanna hoeft eigenlijk de G maar te horen en ze weet al dat het goed is. Dus ik denk dat je gewoon een woord moet kiezen waar je zelf niet lang over na hoeft te denken. Volgens mij krijg je namelijk dan pas echt verwarring, je roept eerst netjes, denkt, ownee, ik moet Yes zeggen en roept er dan dus nog eens Yes overheen...

He super, amable, je bent scherp Lachen. Want ik had het niet door.
Heel erg word afgeraden.... Hmmm, niet bewust maar ik zal eens wat beter naar mijn tekst gaan kijken en hoe het er staat.
Maar je hebt zeker gelijk! Alleen is het bij mij de trainers fout die de yes te lang laat duren en goed zo klinkt per definitie te lang. Maar het kan dus wel... Misschien beter goed roepen? Ik roep ook juist, als een soort van klikkeren maar daarna komt een krabbel boven haar staart. Alleen werkt ze daar veel minder hard voor... Dit doe ik omdat ik tegenwoordig achter haar loop, grondmen Knipoog. Het is toch niet de bedoeling er ooit een karretje achter te gaan hangen.
Dat laatste dat is gewoon training. Ikzelf dacht eerst ook dat ik nooit snel genoeg zou zijn om met mijn stem yes te zeggen en ik gebruik veder het woord nooit. Toch heb ik me nooit vergist. Zit toch ergens tussen je oren dan... Maar als jij liever een ander woord hebt (al zeg je: auw Knipoog ) dan doe je dat toch lekker? Als je maar consequent bent! Maar waar bij paarden moet je niet consequent zijn? En duidelijk natuurlijk Knipoog. Ik merk zelf dat mijn paard het niet opmerkt als ik het niet stevig genoeg zeg. Maar toen ik laatst op een clinic was zeiden heel veel mensen het gewoon vrij zacht. EN hun paarden snapte het ook.

EbbyT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-04 12:51

O ja, nog iets (jeetje, dit onderwerp is wel verhelderend voor mij Haha! ),
Zijn er wel mensen die vrijheidsdressuur doen op de manier die ik beschreef? (paard geeft voetje, jij zecht niets, paard zet voetje op de grond, jij bied snoepje aan)
Of markeert toch iedereen iets met de stem?

Erika3

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 13:16

EbbyT schreef:
Zijn er wel mensen die vrijheidsdressuur doen op de manier die ik beschreef? (paard geeft voetje, jij zecht niets, paard zet voetje op de grond, jij bied snoepje aan)

Dit lijkt mij ook wel een aparte manier van VD'en Haha! Ik ben dus ook wel erg benieuwd of iemand dit doet en of dat goed werkt Lachen

(enne, dit topic is in bepaalde opzichten inderdaad ook verhelderend voor mij Knipoog )

EbbyT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-04 14:09

Het is volgens mij alleen al verhelderend omdat het comunicatieproblemen oplost Knipoog.
Maar die manier meende ik toch echt uit het boek van Nathalie Penquitt op te maken... Helaas heb ik het niet meer in huis.
Of misschien lees ik heel erg verkeerd?

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 20:30

EbbyT schreef:

als dit om de Spaanse Pas gaat... ehm... je beloont het paard voor het neerzetten van het voetje... je kan denk ik beter gaan belonen als het voetje op het hoogste punt is... dan begrijpt het paard beter van "oh... dat moet ik doen"... het neerzetten moet het paard toch wel, dus daar hoef je niet voor te belonen... Haha!

Pink_Horizon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 22:52

Het grote nadeel is imo dat je voordat je met clickertraing begint je je hier eerst in moet verdiepen. Veel mensen hebben geen flauw idee wat dit is en hebben enorm veel vragen als:
- Moet ik altijd blijven belonen na een click?
- Hoe bouw ik een oefening op?
- is de click de belong voor het paard?
- Wanneer moet ik clicken?

Enz. Ik denk dat clickertraining voor een paard enkel verwarrend werkt tenzij de eigenaar goed weet waar hij mee bezig is!! Zo niet, laat die clicker dan AUB liggen!

EbbyT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-04 16:42

Pinky_girl, is dat niet omzijlen van het probleem? Als je neit weet waar je mee bezig bent, laat dan alles liggen! Een paard is een levens wezen, geen machine Knipoog. En ik vind dat als je de grote verantwoordenlijkheid op je neemt om zorg te gaan dragen voor een paard, of dat nu je "eigen paard" is of je verzorgpony, je moet weten hoe hij in elkaar zit. Of minstends te proberen. En een belangrijk onderdeel daarvan is denk ik leren. Want wij leren onze paarden heel veel dingen aan (constand eigenlijk). En je begint toch ook niet aan dressuur zonder dat je je er eerst in verdiept hebt?
Moet eerlijk zeggen dat ik ook niet overal veel vanaf weet maar van die gebieden houd ik me (voorlopig) ook vanaf.

Pink_Horizon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 21:24

Nee want imo was er geen probleem (ik heb niet heel het topic gelezen, ik antwoord enkel op jou eerste bericht!) er werd enkel gevraagd waarom niet iedereen aan ct deed tijdens de vd training.
En iemand kan best (veel!) van vd, paarden enz weten maar geen flauw idee hebben wat CT werkelijk inhoudt. En dan heb ik liever dat ze niet gaan clickeren.

Jennifer_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 13:37

Zijn er goede boeken waar Clickertraining duidelijk besproken word? Of heb ik dat over het hoofd gezien???

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 14:02

Monique Hamerslag is bezig met haar boek over Clickertraining uit te geven... Lachen Zodra ik meer van haar hoor, dan laat ik het hier ook wel weten...

Jennifer_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 14:29

Ok bedankt Smithsgirl!!! Haha!

Pink_Horizon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 20:21

Ja hoor die zijn er zeker al wel. Ga maar eens kijken in een ruitersportzaak, dierenspeciaalzaak, boekhandel of misschien wel op bol.com