[AR] [LO] pessoa teugel

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Kel2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 14:49

Passoa kan heel goed zijn als je hem goed gebruikt. En het is niet per definitie zo dat je een jong paard opsluit en stress veroorzaakt. Bepaalde paarden vinden de pessoa helemaal niets, maar de meeste paarden reageren er goed op en kun je op deze manier wat meer te vertellen hebben als je in het midden staat. De pessoa is een vervanging (primitief) voor het longeren met dubbele longe. Als je geen ervaring hebt met een dubbele longe is dit levensgevaarlijk en kan je dus naar de pessoa teugel grijpen

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 15:35

Even terzijde, kan iemand me vertellen waarom je denkt op deze manier de spieren van de achterhand te moeten versterken? Moeten ze kunnen sprinten? Als je komt met ondertreden en weet ik het wat: denk je niet dat als je een paard zo rijdt dat hij dat gaat doen, de bespiering vanzelf komt? Dat het in de eerste plaats dus de taak van de ruiter is en niet het belang van de fysiek van het paard? Een slechte ruiter op een bespierd paard laat het echt niet fatsoenlijk zijn werk doen. Een goede ruiter op een minder bespierd paard wel. Denk daar maar eens over na.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 15:37

Ik vind het vereenvoudigen van een dubbele longe op deze manier bedenkelijk. als je niet kundig genoeg bent om met dubbele longe te werken, zou je dan wel kundig genoeg zijn om een pessoa juist te gebruiken? Of is het dus per definitie voor onkundige mensen, maar verknoeien die dan niet ook gewoon een paard met pessoa?

goldwing

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 16:14

een paard gaat zijn achterhand gebruiken door de hulpen
Leg je iets tegen zijn achterbenen zal hij ze er inderdaad meer onder zetten. Maar dit effect gaat meteen weer verloren als je de riem weghaald of hem rijd
Geef met longeren ook op je juiste plaats en op het juiste moment de hulpen dan zal hij ook zonder bontje onder zijn kont zijn best doen
Het wordt vaak een vorm van vluchten met een band achter door en daar moet je voor oppassen want anders gaat het effect waarom je hem longeerd helemaal verloren
Het is dus niet de passoa die je paard er zijn achterbenen meer onder laat zetten maar altijd nog jij of je er nu op zit of langs staat

DunjaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 16:46

ik vind het jammer dat je zo rageert Lusitana heb je hem wel eens zien gebruiken??

ik denk dat als je het ziet en zelf eens probeert je toch overstag gaat hoor, je hoeft het geen fijn ding te vinden prima mag maar veroordeel
mensen niet die hem wel gebruiken dit is nl een super hulpmiddel om je paard te laten werken.

ik gebruik de gewone longe niet meer omdat het geen zin heeft mn paard is alleen rondjes aan het lopen en doet voor de rest niet echt door zn lichaam heen lopen, dmv een pessoa teugel doet hij dit wel en het is echt niet zo dat dat ding strak zit helemaal niet maar je dwingt met dit ding je paard in een lage lijn te laten lopen en mijn paard heeft er gewoon heel veel baad bij!!

en miss moet je het eerst eens zelf proberen voordat je deze onzinnige dingen neer zet!! en ja ze zijn onzinnig die je zegt voordat je in de aanval gaat want hoe kom je er in godsnaam bij dat je je paard in een tuigje dwingt........

met gewoon longeren loopt mijn paard iig niet door zn lijf heen en aan de normale longe breekt hij vaak uit nu is hij na 20/30 minuutjes longeren met pessoa lekker door zn lijf heen, ik neem aan dat dit de bedoeling is of is dit ook dierenmishandeling.............????

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 17:04

Ja, als jij denkt dat alles binnen een mum van tijd goed moet zitten, dan denken we gewoon anders over paarden en het paardenlichaam. en je benadrukt daar zelf mee, dat het dus weer een kwestie is van geen geduld. Gemakzucht. Als je denkt dat ik tegen de pessoa ben omdat ik het dierenmishandeling vind (o, wat ben ik weer Penny), dan heb je het mis. Ik vind alleen dat mensen na moeten denken over wat ze eigenlijk vragen en waarom. en ik wil zeggen dat je met rijden veel beter en langduriger resultaat bereikt, dat wil je toch niet ontkennen? Bedenk dat hulpteugels en een uitvinding als de pessoa, vrij modern is en voor de gemakzuchtige mens. Een echte ruiter gebruikt dat soort poespas niet en we hebben het lang genoeg zonder gedaan en gewoon dezelfde resultaten gehaald. Maar nu moet alles even snel snel in elkaar gefabriekt voor resultaat. DAAR ben ik tegen.

mohock

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 18:30

Lusitana schreef:
Ja, als jij denkt dat alles binnen een mum van tijd goed moet zitten, dan denken we gewoon anders over paarden en het paardenlichaam. en je benadrukt daar zelf mee, dat het dus weer een kwestie is van geen geduld. Gemakzucht.

Ik vind je op een neerbuigende en betweterige manier reageren. Alsof een paard alleen goed kan lopen onder de man en alles wat je daarnaast doet "gemakzucht" is. Maar dat komt misschien omdat je bang bent dat hij door de verkeerde mensen op de verkeerde manier wordt gebruikt.

Ik longeer paarden niet met een pessoa om snel resultaat te krijgen. Ten eerste zijn we niet allemaal Anky's die het beste uit een paard kunnen halen. Zou dit dan betekenen dat we niet meer op een paard mogen klimmen?
Veel ruiters hebben onbewust fouten (ook al doen ze nog zo hun best) en daar kan een paard last van hebben. Ik noem er een paar op : inknikkende heup, onrusitge hand, geblokkeerde arm, schouder of rug. Gewoon nog niet genoeg ervaring....... Is het voor een paard dan niet lekker om zonder "ruiterlast" te kunnen werken een keer (of meer) per week??? lekker los door zijn lijf en tóch de goede bespiering houden . Terwijl de ruiter samen met zijn instructeur aan het werk gaat zodat hij/zij het straks allemaal zelf rijkunstig kan?
Of moet zo een ruiter dan elke dag gaan rijden, paard gaat vastzitten, scheef lopen en ontwikkkeld verkeerde spieren (bv onderhals) ??

Citaat:
Die spieren komen ook wel met gewoon longeren en rijden. Vergelijk het met bodybuilding. Dat is versneld opbouwen van spieren die een metselaar bv vanzelf op een natuurlijker en gezondere manier kweekt...en die spieren blijven, die van de sportschool niet, hoor, dat wordt pudding als je stopt.

Dat is dus niet waar. Elke spier kan je alleen in stand houden door hem te blijven trainen! Ook een metselaar stort in elkaar als hij niet meer "traint". Dat heeft niks met de snelheid van de spieropbouw te maken. (Meer met de anabolen en preparaten, maar dat terzijde) Dit lijkt me vrij logisch, als je een maand of 2 met je been in het gips zit zijn je spieren daar ook afgenomen terwijl die heeel langzaam zijn opgebouwd.

Ik ben het wel met je eens dat het bij een verkeerd gebruik schade aan je paard kan toe brengen. Zoals lekker hoog instellen terwijl hij nog geen fatsoenlijke B proef zou kunnen lopen. Maar als je weet hoe je ermee om moet gaan (vraag de eerste keer of je instructeur hem bijvoorbeeld uit wil leggen en instellen) heeft een pessoa zeker zijn voordelen. *LOL*

Mrietjesueel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 18:49

Lusitana schreef:
Even terzijde, kan iemand me vertellen waarom je denkt op deze manier de spieren van de achterhand te moeten versterken? Moeten ze kunnen sprinten? Als je komt met ondertreden en weet ik het wat: denk je niet dat als je een paard zo rijdt dat hij dat gaat doen, de bespiering vanzelf komt? Dat het in de eerste plaats dus de taak van de ruiter is en niet het belang van de fysiek van het paard? Een slechte ruiter op een bespierd paard laat het echt niet fatsoenlijk zijn werk doen. Een goede ruiter op een minder bespierd paard wel. Denk daar maar eens over na.

*kraak*
Ik heb t niet voor nix over tekortkomingen van de ruiter. En tuurlijk komt de bespiering met rijden vanzelf. Met longeren komt de bespiering ook vanzelf. En zolang je paard een dag nadat je gelongeerd hebt geen spierpijn heeft of stijf staat, heb je echt niets teveel gedaan.
Bovendien kun je, naar mijn mening, de spiergroepen aan beide kanten op een gelijk tempo aanpakken. Met rijden heb je ALTIJD te maken met de hindering door de ruiter, door scheef zitten/stug handje, wat dan ook. Met longeren niet.

Mrietjesueel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 18:53

Lusitana schreef:
Bedenk dat hulpteugels en een uitvinding als de pessoa, vrij modern is en voor de gemakzuchtige mens. Een echte ruiter gebruikt dat soort poespas niet en we hebben het lang genoeg zonder gedaan en gewoon dezelfde resultaten gehaald. Maar nu moet alles even snel snel in elkaar gefabriekt voor resultaat. DAAR ben ik tegen.

Owjeej, een paardenfluisteraar...
En dat snel in elkaar fabrieken, dat gaat op voor de topsport en de handel. Alles is geld. Hou dat eens tegen.
Als een normaal meisje van dr veearts aangeraden krijgt een pessoa te gebruiken om wat voor reden dan ook, trek dan niet zo'n mond open over 'de echte ruiter'... De veearts weet het beter dan jij.

MarleenM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 18:57

ik ga binnen kort ook een keer de pessoa gebruiken (met een ervaren iemand) omdat ik op dit moment op een 'dood' punt zit en niet verder kom, ik kan wel verder gaan rijden maar daar schiet ik op dit moment niks mee op, ik kan gaan doen wat ik wil anders gaan zitten enz enz maar dat heeft ook geen zin

dus ik ben het eens met mohock dat je op een gegeven moment toch zult moeten kiezen, of je rijd je paard helemaal naar de kl Nagelbijten / Gniffelen te en je kan er daarna niks meer mee doen of je doet 1x in de week de pessoa eraan en je komt verder, jij samen met je paard, en er is niks aan de hand, hij word ontspannender en het is voor hem ook fijner als die eens mooi laag en rond kan lopen, nou dan kies ik liever om een keer de pessoa te gebruiken (mits je natuurlijk een ervaren iemand erbij hebt)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 19:01

Longeren blijft passief en vastzetten als je hulpteugels gebruikt en niet met dubbele longe werkt. Verder kan ik het natuurlijk alleen maar eens zijn dat een slechte ruiter een paard ook verknald. ik wil niet betweterig overkomen, alleen mensen na laten denken, want wat ik op bokt tegenkom is dat bv kinderen elkaar leren hun Tinkers ermee te longeren. Dan denk ik, als je een trekpaard koopt, waarom het dan in een houding gaan dwingen die niet natuurlijk voor ze is? En ik neem mijn petje af hoor, voor mensen die hoog komen in de dressuur met een Tinker, want ik zeg niet dat het niet kan, maar stop er wel zelf werk in. Ik blijf erbij dat het geduld en inzet ver te zoeken lijkt. Verder geef ik alleen een mening. Iedereen mag zijn eigen ideeën erover hebben. Maar ik ben nu eenmaal van de oude stempel die anti hulpteugels is en geloofd in inzet en geduld en blijven leren. En over dat voorbeeld van ja lekker dat je paard een keer in de week zonder bv scheve ruiter kan lopen, tja, wordt het paard daar beter van? Kun je niet beter zorgen dat de ruiter niet scheef meer is? Natuurlijk is een stugge hand rottig, maar een passieve hulpteugel ook. nogmaals ik geef mijn mening. Je hoeft me niet te proberen te overtuigen dat het wel een goed middel is. TS is nieuwsgierig naar meningen en ervaringen en die heeft ze nu hier.

MarleenM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 19:08

ik ben het met je eens dat 1x in de week zonder een scheve ruiter rijden niet veel zin heeft maar als het nou net zo is dat ie nou net iets beter loopt als je 1x in de week met pessoa longeerd wat is daar nou fout aan?

als je zoals ik ongeveer een half jaar vast zit op hetzelfde punt dan wil je wel eens dat er verandering in komt hoor, en als dat met rijden niet gewoon lukt omdat ie dan alleen maar vaster komt te zitten zul je toch een andere manier moeten zoeken, ik ben het er ook niet mee eens om een paard te gaan longeren met pessoa zonder dat ze er goede reden voor hebt, maar ik kan me wel voor stellen dat ze wel eens verder willen komen met alles, rijden en longeren !!!!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 19:19

Misschien onderschat ik de waarde die jullie aan longeren schenken. Persoonlijk zit ik er liever op om een paard beweging te geven en spiergroepen aan te pakken. Nogmaals, ieder zijn mening hoor, praat verder maar tegen TS.

Mrietjesueel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 19:30

Off-Topic:
Ik zweer bij longeren, maar ik gebruik allerhande hulpteugels voor alle paarden. Ik longeer voornamelijk voor de ontspanning (begin ook altijd zonder hulpteugel) en om ze commando's aan te leren. Ik men namelijk. Longeren is grondwerk, en zonder grondwerk kom je niet ver.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 19:39

Ik heb hier een Lusitana ingereden die ik misschien totaal in twee jaar vier keer gelongeerd heb...eh, dat zou dan onmogelijk zijn? Ik ging er gewoon mee wandelen, aan de lange lijnen laten lopen en gewoon erop en rijden en wel meteen naar buiten, want er was geen bak. Maar omdat we die routes al een jaar hadden gelopen, was er niks engs en droeg ze me vrolijk voort. Ja, ik begon na een tijdje wel een bak te missen, want ik had ook wel wat meer dressuur willen rijden dan alleen wat schouderbinnenwaarts en wijken op een bergpad... maar het KAN wel.
Mee eens dat grondwerk absoluut noodzakelijk is, maar dat hoeft geen longeren te zijn. En hulpteugels, sorry, ik blijf tegen. Ik kan alleen mijn kennis delen, en alternatieven aandragen. Wat je er mee doet moet iedereen voor zich uitmaken.

Mrietjesueel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 19:50

Ik ken de alternatieven, heb me erin verdiept, ik kan me er alleen niet helemaal in vinden. Dus ik combineer het meeste. En je hoort mij niet zeggen dat het niet kan zonder longeren, das uiteindelijk ook maar een idee van een gemakzuchtig mens die door n foutje tijdens zijn lange lijnen-werk op het longeren is gekomen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 19:52

Haha!

DunjaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 22:36

Lusitana schreef:
Ja, als jij denkt dat alles binnen een mum van tijd goed moet zitten, dan denken we gewoon anders over paarden en het paardenlichaam. en je benadrukt daar zelf mee, dat het dus weer een kwestie is van geen geduld. Gemakzucht. Als je denkt dat ik tegen de pessoa ben omdat ik het dierenmishandeling vind (o, wat ben ik weer Penny), dan heb je het mis. Ik vind alleen dat mensen na moeten denken over wat ze eigenlijk vragen en waarom. en ik wil zeggen dat je met rijden veel beter en langduriger resultaat bereikt, dat wil je toch niet ontkennen? Bedenk dat hulpteugels en een uitvinding als de pessoa, vrij modern is en voor de gemakzuchtige mens. Een echte ruiter gebruikt dat soort poespas niet en we hebben het lang genoeg zonder gedaan en gewoon dezelfde resultaten gehaald. Maar nu moet alles even snel snel in elkaar gefabriekt voor resultaat. DAAR ben ik tegen.

nee daar ben ik het met je eens ik doe dit niet om het vlug vlug te doen ik doe dit juist zodat hij zijn rug los kan laten dit lukt mij ook zeker rijtechnisch maar ook dmv de pessoateugel en ik gebruik hem echt al heel lang hoor, volgens mij is een pessoateugel ook echt niet nieuw??!!

en ik doe dit ook om eens wat anders te doen dan alleen te rijden dus ook een sleur te doorbreken, hij springt loopt buiten loopt dressuur en word gelongeerd!!

ook denk ik dat Mango goed door zn rug loopt omdat hij met een ruiter op zn rug toch zijn rug vast zet op de een of andere manier en nu ik dus elek week erbij longeert doet hij dit niet meer!!

je zou het voor de grap eens een x moeten proberen hoor dan denk je echt wel anders het is echt super goed voor je paardje!!

Soma

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 20:02

Longeren met een pessoatuig is fantastisch, het helpt een paard bij de ontwikkeling van spieren die het nodig heeft om dressuurmatig te presteren. Bij gebruik van 2x in de week ongeveer 20 min. zul je merken dat de meeste paarden snel sterker worden en het werk onder de man veel makkelijker aankunnen. Het is een hele fijne manier van training voor het paard. Ik heb er nog geen een meegemaakt die zich niet super ontspande met de pessoateugel. Echter, hij moet wel juist gebruikt worden.

RJS

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 20:27

De één vindt het geweldig, de ander verschrikkelijk... herkenbaar bij discussie over hulpteugels.. mss is er ook wel een psychologische component Haha! Dat als je de pessoa geweldig vindt, dat je paard voelt dat jij positief erover bent en dat hij zich dan ook sneller ontspant.. En als je de pessoa verschrikkelijk vindt, dat je paard zich er dan ook alleen maar vervelend bij voelt... (maar dat is natuurlijk een hypothese Schijnheilig , daar moet sterk wetenschappelijk onderzoek bij komen Haha! )
En het verhaal van lusitana over gebrek aan inzet en dat je daarom een hulpteugel gebruikt, ach, alles valt te relativeren, als ik mijn pony met de pessoa wou longeren moest ik eerst tien minuten aan de hand langs de weg naar de bak lopen waar ik kon longeren... Da's ook inzet!! Knipoog
Conclusie; de pessoa kán een fijn hulpmiddel zijn...

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 20:44

Tien minuten wandelen inzet? Wow. Ik bedoel meer jarenlange inzet in jarenlange, oneindige africhting. Maar goed, ik heb het al ergens eerder gezegd, ik hoef die discussie niet zo, je kunt met mijn info doen wat je wilt. Maar leuk genoeg wordt ik altijd aangehaald en niet de anderen die tegen zijn... en dan blijf ik maar weer reageren. Dat moet ik afleren Haha!

RJS

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 20:48

iedereen reageert op jou, omdat jij je 'anti' standpunt met zoveel overgave brengt, ik mag dat wel... ghighi en die 10 minuten wandelen, jah dat deed ik maar 1 keer in de week hoor Knipoog hallo, straks word ik nog moe... Haha! Haha! maar nu hou ik op want dit word erg off-topic

olafj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 21:37

Ik ben lekker ouderwets, geef mij maar touwtjes, dat doe ik al jaren.
Ik heb het 1x met pessoa geprobeert, nou dat was een giller Go jij! Go jij!, paard bokken en iedereen kwam me helpen dat ding om doen.
Toen heb ik hem daarna vriendelijk terug geven.
En de eerst volgende keer weer lekker mijn touwtjes gepakt. Maar ik moet eerlijk bekennen met zo'n drie jarig hengsten apparaat vind ik touwtjes wel erg makkelijk.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 13:10

Verplaatst naar UZ.

Kaiya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 13:14

Dat soort dingen alleen gebruiken als het op de goede manier is.
Als jij zegt dat het goed gaat met zo'n pessoateugel, zal je hem ook wel op de goede manier gebruiken OK dan!