[AR] [LO] Hoofd erop en rechtdoor, tips?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Mrietjesueel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 23:19

Probeer anders eens longeren in een halve baan, nieuw dingetje van Haanstra. Kun je wat balkjes meepakken, voor de afwisseling. Waarschijnlijk vindt ze t gewoon saai.

Pink_Horizon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-04 23:20

Kaya schreef:
Blijven lachen - ze is ws een superslim paard. Ik heb het geluk dat er zoveel verschillende paarden op mijn pad kwamen dat ik heel veel heb kunnen kijken (hoe regelen ze hun zaken onderling) en heb kunnen afkijken, slimmer heb kunnen worden. En heb leren lachen! Ik heb ook Haflingers gehad Knipoog

ik kan best lachen als petra dr verzorgster erachteraan vliegt Knipoog (sorry wieteke Tong uitsteken) maar uiteindelijk is het dier gekocht om leuk mee te werken, kindvriendelijk en betrouwaar. en dat is ze alles behalve... het is dus echt take it or leave it? veranderen is geen optie?

Pink_Horizon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-04 23:23

Mrietjesueel schreef:
Probeer anders eens longeren in een halve baan, nieuw dingetje van Haanstra. Kun je wat balkjes meepakken, voor de afwisseling. Waarschijnlijk vindt ze t gewoon saai.

heb ik vandaag gedaan en dat ging geweldig. het enige wat me daarin tegen houdt is dat dit longeren vooral voorbereiding is op het rijden en datmoet ook door de hele bak... ik wil nu de 'longeerbak' steeds iets groter maken om zo uit te werken tot de gehele bak.

Kaya

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 10:10

Pinky_girl schreef:
ik kan best lachen als petra dr verzorgster erachteraan vliegt Knipoog (sorry wieteke Tong uitsteken) maar uiteindelijk is het dier gekocht om leuk mee te werken, kindvriendelijk en betrouwaar. en dat is ze alles behalve... het is dus echt take it or leave it? veranderen is geen optie?

Zeer zekeren is veranderen een optie! Je moet je alleen heel goed realiseren dat het paard niet moet veranderen, maar de mensen er omheen. Die moeten hun gedrag aanpassen, sneller en slimmer worden, en dat kan wel een jaartje in beslag nemen. Het paard geeft dan gewoon andere antwoorden dan eerst. Ik kan je verzekeren, ik heb dat hele proces ook doorgemaakt, dat het helemaal geweldig is als je ineens een ingeving krijgt, of op een andere manier je poten uit je kont rent om het paard voor te blijven, de pas af te snijden, onmiddellijk stil te staan als hij dat doet etc, en ineens staat dat paard zo naar je te kijken van 'jemig, DIE is ineens slim geworden!!' Dan gaat zijn hoofd naar beneden en komt-ie naar je toe: 'vriendjes? Jou wil ik wel om me heen hebben!'
Hier doe je alles voor. En in je eigen leerproces met je eigen paard (met soms iets verstoorde verhoudingen) duurt dat soms heel lang, omdat het paard er van overtuigd is geraakt dat het sneller en slimmer is dan jij. Je moet je dus leren bewijzen. Dat kost veel leertijd.

Het idee van Mrietjesueel, longeren met allerlei spullen in de bak is absoluut een must voor zult soort paarden. Eigenlijk voor alle paarden - een cirkel maken gaat ook veel handiger als er een ton in het midden staat, over balkjes en tussen zooi door is ook veel zinvoller voor een paard dan alleen mooie abstracte figuren rijden. Als het allemaal niet spannend genoeg is, dan maak je het als paard spannend door dan maar te gaan schrikken van iets wat er niet is. Leuk!!!
En longeren kan ook los, dan kun je de hele bak gebruiken, maar ik zou zeggen: neem daarvoor iemand in de arm met ervaring, die je kan begeleiden in dit proces.
Terugkomend op de vraag: veranderen is absoluut een optie, maar hou je eigen doel voor ogen - als je gewoon wilt tuttelen, rijden en leuk doen met een ongecompliceerd paard, dan lijkt mij dit geen goede combinatie. Dan wordt het paard ongelukkig - zijn spelletjes worden niet begrepen, en de mensen ook, want zij wilden alleen maar gewoon lekker tuttelen en rijden met een ongecompliceerde pony en krijgen nu ineens iets over zich heen waar ze helemaal niet op zitten wachten - of nog niet rijp voor zijn. Dan zeg ik, maar dit is echt gewoon mijn persoonlijke visie: zoek iemand die beter bij Donya past en diens spelletjeswens kan bevredigen (er dus lol in heeft) en zoek een pony die hetzelfde wil als de eigenaren: lekker ongecompliceerd, niet te moeilijk doen, lekker rijden en tuttelen.
Overigens kan het heel goed zijn dat dit bij de verkoper een absoluut kindmakke pony was, omdat die eigenaar wel slimmer en sneller was en het paard zich al helemaal had geschaard in de rol van volgeling, die ontwikkeling al helemaal had doorgemaakt.
Sorry voor mijn lange verhalen...

Pink_Horizon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-04 21:45

Als ik hier in de buurt een ervaren iemand zoek op het gebied van paarden weet ik alleen zeker dat het op allerlei manieren gebeurt behalve op de jouwe. Die slaan haar er letterlijk doorheen, niet spelenderwijs.

Zelf vprobeer ik er tussenin te zitten, zker luisteren naar het paard maar ik ben ook geen zweverig type dat enkel de goede daden beloond want mijn ervaring is dat ze daar enkel nog vervelender van worden... Dieren zijn onderling ook geen schatjes.

Maar goed. Bedankt allemaal voor de antwoorden. Ik denk dat petra een hoop wijzer is en voorlopig wil ze donya nog houden om haar nog een kans te geven. Het is in de omgang een hele brave pony, dat maakt het enorm dubbel.

het longeren met bijzets gaat erg goed, hebben we nu meerdere dagen ondervonden en zo willen we doorgaan. Zolang het zijn vruchten zo af blijft werpen zijn wij tevreden!