[AR] [LO] problemen met longeren

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Igrett

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 23:14

De binnenste longeerlijn maak je vast aan het bit of je kan ook door de bitring naar de singel vastmaken . De buitenste ook aan het bit vastmaken of idem door bitringen naar singel vastmaken . De buitenste ook door je stijgbeugel steken - dan achter de kont van je paard .

Ben beroepsmatig paardenafrichter dus wordt iedere dag met zulke problemen geconfronteerd .
Ben nu net bezig met 6 gekeurde Arabische dekhengsten zadelmak te maken die al 6-7-8jaar oud zijn .

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 23:16

Ja je moet het zien als teugels maar dan heel lang, het loopt dan door de bitringen, de ringen of de beugel van het zadel al gelang wat je erop hebt en dan de teugel van de buitenkant die kun je dan gelijk over de rug laten lopen maar je kunt hem ook achterlangs het paard laten gaan zodat je de achterhand begrenst.
Laat jij hem maar over de rug lopen.
Bijvoorbeeld linksom, de linkerlongeerlijn in je linerhand en de rechterlijn die de buitenlijn is in je buitenhand. Je kunt dit ook in een hand houden maar dat is moeilijk. Dan laat je hem lopen, in de rechterhand wel de zweep houden. Je kunt het paard nu sturen en stelling naar binnen of naar buiten vragen Haha! Haha! Wil hij zich nu linksom naar je toe draaien dan kun je met behulp van de rechterlijn dat voorkomen Scheve mond Scheve mond zal die wel raar van staan te kijken.
Zet hem op laat je niet kisten, jij bent de baas hij niet. Kwestie van aanpakken en consequenrt doorzetten.

Igrett

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 00:02

kafue ; altijd beter dat longeerlijn achter achterhand zit . Hij heeft altijd meer te vertellen . Je kan hem makkelijker stoppen - je krijgt hem ook meer samen enz...

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 00:08

Igrett schreef:
kafue ; altijd beter dat longeerlijn achter achterhand zit . Hij heeft altijd meer te vertellen . Je kan hem makkelijker stoppen - je krijgt hem ook meer samen enz...

Daar ben ik het mee eens maar ik denk dat de vraagstelster weinig ervaring heeft met het juist longeren en dan bestaat de kans dat ze het paard over de lijn laat vallen.
Ik longeer regelmatige op dubbele lijn maar het blijft onhandig die twee lijnen. Meestal heb ik ze volgens Achenbach systeem in een hand en de rest in de hand van de zweep

Bovendien is het een jong paard je weet niet hoe hij erop reargeert

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 10:52

met de dubbele longe zou ik nog maar even wachten als ik jou was,
Je hebt alle aandacht al nodig bij het paard, Als je dan ook nog staat te knoeien met 2 lijnen, dat werkt niet.

Kan je beter bijzetten.

Klaasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 12:03

Dat op je afkomen en gaan steigeren (net of ze je bedreigen en aanvalllen) heb ik ook met 1 van onze welshjes (merrie) gehad. Ik durfde ook nooit te slaan, was bang dat ze dan nog veller zou reageren, maar dat heb ik uiteindelijk toch gedaan. Nu als ze naar me toe wil komen hoef ik de zweep alleen nog maar op te tillen en ze begint zo te lopen van "ik heb niks gedaan hoor Haha!" Haha! Dus het helpt wel!

onley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-04 00:07

jahha maar dat is net het probleem ik deins eigenlijk niet terug en sla dus wel!!!
als hij oop me afkomt maar als ik dat doe word die alleen maar gemener dat is nu net het probleem, en daarna loopt hij gewoon niet meer ik kan het wel door anderen laten doen maar het is en blijft mijn probleem met mijn paard...... hij straft mijn inprincipe voor het feit dat ik hem ook straf .....

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-04 00:49

Ik blijf erbij je paard heeft geen respect voor jou.
Of je pakt hem nu consequent en strak aan of je verkoopt hem want het probleem wordt steeds slimmer.

En tussen slaan en slaan ligt een heel verschil. De ene ruiter slaat de zweep kapot op het paard en de andere aait alleen maar.

En zeker nu bijgezet laten lopen, dat paard heeft aan een hastertje ook alle kans en mogelijkheden om spielerei uit te halen al is het alleen maar omdat hij ondeugend is. Want geloof me als hij gemeen wilde zijn en jou pijn wilde doen, dan lach je al in het ziekenhuis.

Aanpakken dat paard. of een ander hem laten inrijden en dan pas verder met hem gaan.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-04 11:30

Ik heb een vriendin en die had een jaar geleden hetzelfde probleem met haar pony. Ze hebben die pony toen bij een paar leeftijdgenoten in het land gezet omdat dominante gedrag kwijt te raken het is wel gelukt. Hij veel makkelijker geworden.
Dus mischien kun je hem in het land zetten bij een paar ruinen of hengsten die ouder of het zelfde leeftijd hebben. Mischien werkt het??

onley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-04 22:34

ja daar dacht ik ook al aan want hij komt niet samen met de anderen op wei omdat hij pas gecastareerd is en word zo ook niet op zijn plaats gezet, en aangezien de wei te nat is... mag hij niet mee die wei op omdat ze dan anders die wei helemaal kapot rennen..... ik eb het ook niet bedacht ik geef niet snel op en verkoop hem ook niet zomaar, daar heb ik te hhard voor gewerkt ik weet gewoon zeker dat als hij volledig ingereden is dat hij het fijnste paard op stal is, ik blijf gewoon proberen maar dan op een hardere manier.

En als ik hem straf die manege eigenarresse zegt dat ik best wel hard ben met straffen dus ik denk dat die eerst ook op zijn plaats moet worden gezet door de anderen paarden.
we zullen zien ik hou jullie op de hoogte

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 23:13

Sorry hoor, maar ik word even niet goed van jullie "oplossingen". Het gaat hier om een jong energiek paard, net hengst-af met te weinig beweging. Hij staat zo te lezen de hele dag op stal met denk ik te veel krachtvoer. Waarom is tie geschoren? Hij wordt niet bereden toch? Als je een paard naar de Filistijnen wil helpen moet je vooral zó een paard houden. Wat ik zou doen is hem toch zoveel mogelijk weidegang geven en grondwerk met hem gaan doen. Niks met zwepen in de rondte zwengelen. Dit paard zoekt vertrouwen en jij ook onley. Misschien kun je tijdelijk een ander adres voor hem zoeken? Of hem in een paddock zetten met genoeg afleiding. Het is funest voor een jong paard om hem zó te houden. Dit wordt helemaal niks denk ik Boos!

onley

Re: [LO] problemen met longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-05 23:07

zo na lang klooien is het longeerprobleem bijna opgelost Haha! en durft die niet meer op me af te komen of durven hij doet het niet meer vanwege mijn strengere optreden hij loopt nu met bijzet aan het hoofdstel en onder het zadel loopt die de sterren van de hemel binnekort is het weer weidetijd en hopelijk het hele probleem opgelost Haha! het heeft me veel tijd en veen geduld gekost en hulp van mijn intructrice Bloos af en toe moet die nog efe testen maar verder gaat het prima Haha!

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 14:22

Ik ben blij voor je dat het nu wat beter gaat, maar ik denk dat je een uitzondering bent op de regel.
Dit is nu precies hoe je een onhandelbaar paard krijgt.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-05 16:32

hoi hoi

ik weet wat je bedoelt ik heb dus hulp ingeschakelt ook nog net op tijd hij is nu harstikke lief hij probeert hetw el nog maar ja daarvoor is die dan ook nog geen 3 jaar maar het grootste gedeelte is het eruit en hij hinnekt zelf al als die me de stal in hoort komen ik ben echt blij dat het nu goed is want ik ben harstikke weg van hem Bloos
en zou echt niet zonder hem kunnen Haha! maar dat kennen jullie wel he Knipoog toch bedankt voor alle reacties en hulp heb er toch veel aan gehad Cool