[AR] [LO] gogue of pessoa bij jong paard?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 15:01

Miss_Petit schreef:
Op zich kan een pessoa geen kwaad als je het maar niet overdrijft, begin met een keertje in de week 15 a 20 minuten.

Dit vind ik erg zwaar voor zo'n jong paard. Pessoa zou ik beginnen met heel los te doen en dan de 1e keer max 5 minuten, je moet niet onderschatten hoe zwaar dat kan inwerken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 15:04

Ik lees juist weer hele goede dingen over de Chambon. Ik heb gogue en pessoa beiden, maar denk over te gaan op chambon.

Deze laat het paard heel ontspannen voorwaarts neerwaarts lopen zonder dat het extra druk in de mond geeft en het paard inelkaar drukt als het niet ontspannen in evenwicht loopt.

Mrietjesueel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 17:21

Wildgirl schreef:
Ik zou geen van beide gebruiken!
zowel bij gogue als bij pessoa hoor je vaak dat paarden gaan 'faken'!
Ze gaan misschien wel mooi lopen maar ondertussen kruipen ze onder het werk uit,belasten bepaalde spiergroepen minder of meer,worden hard en sterk aan een kant(ook op het bit).

Een fakend paard haal je dr zo uit, die gaan achter het bit lopen, op de voorhand, en laten de hulpteugel teveel los. Zorg dat je paard met zn achterhoef in of over de afdruk van de voorhoef loopt, en dan ie zn benen gelijkmatig gebruikt (pijp achterbeen paralel aan onderarm voorbeen). Om dit te controleren is het slim om een aantal foto's te maken, en simpelweg lijnen te trekken.
Hij moet zn rug bol maken en de onderhals ontspannen.

Het is inderdaad niet slim om elke dag met dezelfde hulpteugel te longeren, want dan heb je kans dat ze zich vastzetten of gaan hangen. Maar als afwisseling of als je t een paar keer in de week gebruikt kan zowel een goque als een pessoa heel goed werken.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 18:36

Wildgirl schreef:
Bij bijvoorbeeld de dubbel longe heb je volgens mij veel meer baat!
je kan hem vragen lager te lopen, meer 'krul erin' te krijgen alsmede je ook snel weer kan nageven (iets wat met pessoa of touwtjes niet kan)
Ook zal je paard beter je hand gaan acceptern als jij erop zit omdat je met gevoel het hem bijgebracht hebt!

Een dubbele longe is beter, maar dat is hij zeker niet als je een jong paar in de krul probeert te krijgen. Dat is iets wat moet voortkomen uit goed achterhand gebruik. Je kan idd. zelf niet geven, daarom is dubbele longe beter. Maar als je niet met dubbele longe kan werken doe je er meer fout mee dan je goed kan doen.
Daarom is een pessoa net zo best, hij activeert de achterhand en legt van voren nauwelijks druk.

lindavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 19:01

k ben ok begonnen met een groen paard en k gebruik stieken om te leren dat ze afgebogen loopt.
kom ze in verzet is er niets aan de hand want de stieken geven mee.
zo leert ze rustig dat als ze afgebogen loopt er geen druk op het bidje komt te staan..
veel succes met j pony.
het beleren van groene paarden vind k het leukst van het hele paardengebeuren.
laat nog weten hoe het gaat!!!!

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 23:20

je kunt met de lange lijnen ook veel bereiken qua spieropbouw, verzameling en nageefelijkheid. Het nadeel van een 'vaste' hulpteugel lijkt mij dat je geen controle meer hebt over de inwerking zodra het paard gaat lopen. Het leuke van de lange lijnen is dat je naast al de voorgenoemde dingen ook kan werken aan vertrouwen en gehoorzaamheid, terwijl je het paard blijft stimuleren met nieuwe 'kunstjes'. wat ik vaak zie (ik weet niet of het met de voorgenoemde hulpteugels ook gebeurd) is dat iemand een paard van stal haalt, optuigt en meteen de hulpteugel vast zet zodat het meteen gaat inwerken. zelfs om naar de longeerbak te lopen. het lijkt mij heel belangrijk dat juist een paard dat op stal staat (die van mij staat 24 uur in de wei) het nodig heeft om een stukje ontspannen te lopen, dus zonder druk etc, om zijn spieren wat op te warmen voordat hij aan het werk moet. met het direct vastzetten van de hulpteugel krijgt hij die kans niet en denk ik dat eerder het werk hieronder leidt en dat je eerder een negatieve (zoals het voorgenoemde faken) hiermee in de hand werkt. succes met je pony.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-04 23:53

nado: dubbele lijnen wil ik altijd nog leren, maar ik heb daar momenteel de mogelijkheid niet voor (geen tijd en niemand die het me leren kan) en ik wil daar niet zelf mee aan het experimenteren gaan...
ik laat altijd het paard eerst een paar rondjes helemaal zonder hulpteugel lopen, die zit dan dus nog helemaal los, dan zet ik hem losjes vast en na een minuut of 5 zet ik hem iets strakker, dat bouw ik dus wel rustig op Knipoog
elastieken heb ik een hekel aan... paarden zetten zich op een stiek veel sneller vast op de voorhand dan met een adere hulpteugel

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 14:42

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 15:45

Dit heb ik gezien, schijnt een iets nieuws te zijn, de mond wordt met rust gelaten.

Ik zelf denk nl dat als je zonder iets longeert en je wacht tot hij ontspannen gaat lopen, uit zich zelf zo gaat lopen.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 16:10

Ik vind het maar een rare constructie die de dipo heeft...
Maar misschien dat het helpt Lachen

Manon 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 00:12

Mrietjesueel schreef:
Ik zou beginnen met de goque, totdat ie t allemaal doorheeft. Daarna overstappen op de pessoa, zodat ie meer opgesloten loopt.

Ik ben het er nog steeds niet meer eens dat de pessoa het achterhandgebruik stimuleerd. Het ziet er meer 'gesloten' uit door dat bontje, maar daar reageren ze na 3 keer echt niet meer op. Dus ook met de pessoa, flink vooruit houden!

Ze reageren ook niet omdat ze het bontje voelen hangen, maar omdat ze het bontje druk voelen geven wanneer ze hun hoofd omhoog doen. Je ziet duidelijk dat ze actiever worden wanneer ze hun hoofd omhoog doen. Natuurlijk ben je zelf verantwoordelijk voor de activiteit, ook met een pessoa kun je een paard op de voorhand laten sloffen.

eveline_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 00:32

Dinopino schreef:

Volgens mij kan je zelf makkelijk zoiets maken, maar dan een nieuwe variant. Gewoon de pessoa aan een gogue-kopstuk klikken en voila. Zit je meteen niet meer aan de mond. (dat is dan 75 euro Haha! )

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-04 13:11

het gat me er juist om dat ze druk in de mond leert kennen Knipoog dat dipo ding is daat niet geschikt voor en die constructie lijkt me ook niet echt iets...

tantethee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 19:36

he lissy ik kom je zondag wel even helpen...heb ik gelijk een goede reden om fde tweede kerstdag te ontvluchten..
doen we wel even dubbele lijnen.als je eerst bij mij komt kun je het eerst even oefenen op een ander paard hahahahah
over de pessoa kun je zeuren wat je wilt, als je hem goed gebruikt en je houd je paard voorwaarts is er naar mijn idee mits gedosseerd niet veel aan de hand, ik doe mijn 2.5 jarige elke week een kwartiertje aan het pessoatuig, ik schuif de druk achter zijn billen wat strakker en laat hem aan de voorkant heel los..kan je hier foto's van laten zien van een heerlijk ontspannen paard, en ik doe dit nog wel op advies van de dierenarts..