[AR] [NH] vraagje over NH en Pliesiepaarden

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

navaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 21:47

Precies!

We begrijpen elkaar, het is zo jammer dat dat op maneges ed niet meegegeven wordt. Het maakt de mensen hard, terwijl paarden mensen juist kunnen verzachten.

het woordje equivilenten snap ik alleen niet helemaal Bloos

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-04 21:50

dingen die samenhangen Haha! Haha!

navaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 21:52

ohoh..ik zat gelijk gelijk weer aan Equi te denken...In de zin van Equi=paard...

Domdomdomdom

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-04 21:59

Op maneges wordt inderdaad vaak geleerd dat je de baas moet zijn over het paard............ yep

Terwijl de essentie ligt in het kijke naar het paard, het voelen van het paard. Zo kan ik het ene moment er wel een zweepje bijpakken en het andere moment kiezen voor de geruststelling.

Dit is overigens ook iet waar ik heel veel met lesklanten mee bezig ben

navaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 22:03

Ja, maar ja....als je op een manege leert om te voelen, dan voel je ook de pijn van de paarden op die manege en dan lijkt paardrijden gelijk een stuk minder leuk.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-04 22:04

Tja das ook waar................. helaas

navaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 22:06

Wat is wijsheid...
Gelukkig ken ik mijn wijsheid..

memory

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 00:11

Blossomm schreef:
Hmm...dan krijg ik meer het idee van conditionering.
Wanneer een paard eigenlijk gedwongen wordt om niet bang te zijn voor enge objecten, ipv zelf op onderzoek uit te gaan, krijg je paarden die afgesloten zijn van de wereld, die niet zelf denken. Perfecte machines zijn omdat ze precies doen wat hun baas zegt, zonder zelf iets te voelen of na te denken..

Dat zei ik ook niet maar denk dat dat zeker meespeelt. Als jij een keiharde knal hoort dan schrik je...als je die 15 keer na elkaar hard dan schrik je op een gegeven moment niet meer en ik denk dat dat ook zo is bij die politiepaarden. Habituatie dus...denk niet dat ze daar geestendood van worden. Heet gewoon...wijsheid komt met de jaren Knipoog.

Je dwingt hem nooit om niet bang te zijn van iets engs. Ook met het voorbeeld die je gaf van de trekker. Het paard is er nu langs maar de volgende keer heeft ie geen beste associaties met die trekker. De angst is nog steeds niet weg. Dus ben het zeker met Ilindra eens als die zegt dat je een paard niet kan dwingen iets niet eng te vinden.

Citaat:
Dit zijn de paarden met doffe ogen, oren in een stabiele houding en waarbij aanraking hun niks doet.

Dit zie ik ook vaak bij politiepaarden. Dan is er dus voornamelijk aan het paard gewerkt en niet aan de samenwerkingskwaliteiten van ruiter en paard.

Vind de eerste zin een beetje overdreven maar als een paard al jaren aan het werk is als politiepaard dan lijkt het me ook niet goed voor zijn algehele gezondheid en bloeddruk als ie nog steeds over de zeik raakt van veel mensen en rook etc. Hij is er zo aan gewend geraakt dat ie niet meer erop reageerd, lijkt me alleen maar een mooie aanpassing van het paard.

Dat in combinatie met absoluut vertrouwen in het oordeel van zijn berijder...denk dat dat een goed politiepaard maakt. Dat vertrouwen daar begin je natuurlijk mee en de ervaring komt met de jaren.

navaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 20:54

Paarden die vaak gedwongen zijn en hun eigen inbreng niet mogen tonen kunnen wel degelijk geestesdood worden.
Als jij schrikt en je daarvoor wordt gestraft zul je misschien niet meer schrikken, maar dat betekent niet dat de angst niet meer aanwezig is. Die komt alleen niet meer naar de oppervlakte...
Voor de duidelijkheid, ik heb het nu niet specifiek over politiepaarden, maar meer over hoe het er over het algemeen gezien aan toe gaat.

Daarmee ben ik het dus met je eens dat je een paard niet kan dwingen om iets niet eng te vinden, maar je kan een paard wel dwingen om niet te tonen dat hij iets eng vindt. Snap je hem nog?

Heb je nog nooit een paard met doffe ogen gezien dan? Ik kom ze namelijk overal tegen....

Ik vind het dus geen mooie aanpassing van het paard. Ik prefereer een paard dat ergens naar kijkt en dan pas beslist of hij het wel of niet eng vindt. Niet een paard dat bij voorbaat gewoon niks ziet.
Ik snap hem wel, een paard dat niks ziet, kan ook nergens van schrikken. Maar dat noem ik dus geen paard meer....

memory

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 23:08

Blossomm schreef:
Paarden die vaak gedwongen zijn en hun eigen inbreng niet mogen tonen kunnen wel degelijk geestesdood worden.
Als jij schrikt en je daarvoor wordt gestraft zul je misschien niet meer schrikken, maar dat betekent niet dat de angst niet meer aanwezig is. Die komt alleen niet meer naar de oppervlakte...
Voor de duidelijkheid, ik heb het nu niet specifiek over politiepaarden, maar meer over hoe het er over het algemeen gezien aan toe gaat.

Maar dit is verre van het principe van habituatie. Je straft het paard niet voor het schrikken..natuurlijk doe je dat niet. Maar als iets honderd keer gebeurd dan schrik je op een gegeven moment ook gewoon niet meer. Dat is bij alle dieren zo (incl de mens). Sommige dingen en geluiden horen gewoon bij de omgeving van het paard. In het begin schrikken ze ervan als ze het nog niet kennen bijv een trekker , maar als het als ze op een stal staan wat een bijv. ook een loonwerkers bedrijf heeft dan zal het paard na een tijdje echt niet meer opkijken van al de rare enorme machines hoor. Dit heeft niks met strakffen te maken. Dat is gewoon gewenning en denk zeker dat dit met politiepaarden ook zo werkt.

Citaat:
Ik vind het dus geen mooie aanpassing van het paard. Ik prefereer een paard dat ergens naar kijkt en dan pas beslist of hij het wel of niet eng vindt. Niet een paard dat bij voorbaat gewoon niks ziet.
Ik snap hem wel, een paard dat niks ziet, kan ook nergens van schrikken. Maar dat noem ik dus geen paard meer....

Ik ben persoonlijk erg blij dat mijn paard niet elke verschrikt opkijkt bij elke auto en vrachtwagen die passeerd (om daarna weer rustig verder te gaan). Hij weet dat ze niks doen en is eraan gewent. Dit heeft naar mijn mening niks met geestendood te maken hoor.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 10:06

Politiepaarden worden misschien nog wel meer NH behandeld dan wij denken. Een vriend van me heeft bij de bereden politie gezeten. Je krijgt daar van het begin af je eigen knol toegewezen, die slechts licht ingereden is. Samen ga je lessen (deze man heeft daar pas leren rijden), je moet minstens M kunnen dressuren en L springen, ze hebben ook echt wedstrijden onderling. Pas als je dat kan, mag je sporen omdoen, je moet letterlijk je sporen verdienen!!!

Omdat de band tussen ruiter en paard zo belangrijk is, ze moeten elkaar namelijk in alle situaties goed vertrouwen, wordt er veel aan deze band gewerkt!

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 10:26

Toen er destijds een demo was in zwolle ging ik er vol goede hoop naar toe......... Eerlijk gezegd viel het mij tegen. Wat ik zag was 1 grote groep politiepaarden/ruiters die als groep ergens doorheen crossten. Naar mijn idee deden de paarden dat meer als kudde dan dat er zoveel vertrouwen was in hun ruiter.

navaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 10:54

Het is dus idd erg verschillend waar je je info vandaan haalt.
Ik denk dat er zowel erg goede 'politie-te-paard-scholen' zijn, maar ik weet ook dat er vrij 'slechte' 'politie-te-paard-scholen' zijn.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 04:14

Al dat gedoe rond NH altijd... Precies of ze het warm water uitvinden!Het zijn altijd dezelfde basisprincipes die terugkomen hoor. Of je dat nu als NH of klassieke methode verpakt...

zoefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 16:03

Ik denk dat het bij de politie, het hele concept is waarom deze paarden rustig blijven.
1 ze worden erop geselecteerd, alleen paarden die niet helemaal doordraaien als er iets engs gebeurd worden door de selectie gelaten
2 het vertrouwen dat ze door dagelijks oefenen in de ruiter krijgen
3 de situatie waarop ze mogen oefenen. (wie is er in de gelegenheid om iedere dag te oefenen in deze situaties
4 het groeps cq kudde gebeuren
5 de goede verzorging, dus lekker op de wei lopen en een paard een paard laten zijn.
Tenminste zo denk ik erover. En tuurlijk schrikken deze paarden ook van knallen van vuurwerk enzo en ook zullen ze zichzelf wel eens "opnaaien" bijv. bij voetbalwedstrijden. Ze mogen denk ik ook wel schrikken, maar moeten wel controleerbaar zijn.
Ik moet zeggen ik heb een een clinic gezien vorig jaar bij Horse Event, je kon dan met je eigen paard meedoen. Iemand van de politie gaf dan les. Dat was wel een flop, jammer, want daar moeten ze zich toch ook een beetje verkopen