[AR] gedrag paard bij grondwerk

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

IngeT

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 19:36

Paarden kunnen hun oren ook naar achteren leggen (dat is niet hetzelfde als plàt leggen, overigens) als ze geconcentreerd zijn. Maar in dit geval lijkt het me gewoon spelen.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 20:28

bij concentratie hangen de oren idd, waarbij ze licht naar achteren gericht staan. als ze slapen of ontspannen (bijv. tijdens het poetsen) is dit ook zo. het lijkt me in dit geval alleen niet voort te komen uit concentratie. als ik met mijn mini speel, heeft ze wel altijd de oren naar achter, maar niet helemaal plat. helemaal plat/ strak tegen de nek duidt op agressie.

Evenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 21:57

Sommige paarden willen echt bezig gehouden worden, mijn pony ook. Dan is 'alleen maar' achter jou aanlopen en draven heel saai, ook al duurt het maar vijf minuten. Zorg dat je interessant blijft voor het paard, dan zien ze jou ook meer als leider. Dan denken ze 'hé die gaat iets leuks doen, daar moet ik bij zijn.'
Aan mijn pony kan ik precies zien of ze het saai vindt, die wil graag geestelijk bezig gehouden worden met spelletjes. Volgen doet ze wel, maar ze ziet gewoon het nut niet van draven in de bak. Tenslotte ga je ook nergens echt naartoe in een rijbak.
Zodra ik pionnen of balkjes neerleg op een leuke manier wordt ze oplettend en wil er het liefst de hele tijd mee bezig zijn. Dan doet ze alles perfect, maar rondjes draven gaat met heel veel tegenzin.

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-04 23:18

evenaar, zou je misschien precies uit willen leggen wat je dan doet? Ik zou heel graag wat meer variatie aanbrengen, maar weet niet zo goed hoe.
En ik denk idd dat hij net als bij jou het nut niet inziet van draven..

En merrieveulen: nu je het zo zegt, bedenk ik me idd ook ineens dat het niet het plat leggen van zijn oren is.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 00:06

dan hoef je je geen zorgen te maken hoor, dan is het louter uitdagen tot een spelletje. ik zou zeggen; kijk eens wat hij doet als je erop ingaat, de mijne vindt dat echt helemaal het einde. ze bijt er soms weleens bij als ze me inhaalt, maar dat is dan uit speelsheid. je moet wel uitkijken dat het niet te hard gaat natuurlijk, maar een speels hapje komt meestal niet zo hard aan....

Evenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 00:07

ik zet bijvoorbeeld pionnen in de bak om te slalommen of er een rondje omheen te lopen en met balkjes kun je allerlei figuren maken. Ik maak vaak een 'doolhof,' een soort paadjes zeg maar. Daar kan je gewoon vooruit doorheen lopen, maar ook achterwaarts of allebei.
Met balken kan je echt heel veel, ze als een 'rommeltje' neergooien zodat jij en je paard moeten zoeken waar je je voeten neer kan zetten. Zorg er dan wel voor dat er ook plek is voor je voeten Lachen
Nog wat leuks met balken; zet een verhoging, bijv. een stoel, neer en leg daar de uiteinden van 3 of 4 balken neer. De andere einden spreid je uit, zo ontstaat er een soort ster waar je overheen kan lopen net als bij balkjes draven.
http://www.gofoto.nl/NL/img.php?foto_id ... lbum_id=-1

Nou ja, zo kan ik nog wel even doorverzinnen, maar dat kan je zelf vast ook. Nog leuker is als je buiten kan oefenen (dan is een touwtje wel zo handig Knipoog ), over boomstammen, tussen bomen door, langs gekke dingen. Ik heb dat vandaag sinds lange tijd ook weer gedaan.... was vergeten hoe leuk dat kan zijn ! Fenna was ook lekker pittig en oplettend buiten, ik kon haar zelfs sturen en stoppen terwijl ik op een houten bankje stond

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 01:28

over houten bankjes gesproken; mijn mini heeft een keer geprobeerd erop te klimmen! k heb haar maar tegen gehouden, straks komt ze ertussen als ze uitglijdt ofzo. ze kan ook via het voordeurtje in en uit de trailer springen! maar ja, ze is ook niet helemaal goed wijs......

marina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 11:04

Jammer evenaar je foto doet het niet Lachen wel goeie ideeen, ik denk dat ik vandaag maar weer een saan de slag ga *LOL*
Ik zou zelf nooit iets met een appel gaan doen, puur om het feit dat je paard gewoon met je mee moet lopen omdat hij het wil, niet omdat hij aan het einde misschien een beloning krijgt Lachen

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 12:01

belonen is juist goed, veel mensen vergeten vaak te belonen! ik vind beloning dmv. eten niet zo'n goed idee, omdat er paarden zijn die er bijterig van worden, en je kunt een paard ook belonen zonder iets lekkers. bij bange veulentjes werkt het vaak wel om hun nieuwsgierigheid te prikkelen, maar ik ben wel van mening dat het belonen met snoep zsm moet worden omgezet in een aanraakbeloning of een aardig woord.

marina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 14:39

Belonen is zeker goed. Ikzelf beloon op sommige momenten mijn paard ook met een paar brokjes. Voornamelijk met opzadelen en rijden, omdat hijzelf daar heel onzeker in is.
Ik bedoelde in dit verband dus ook belonen dmv een appel, wat ik niet zou doen Lachen

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 19:28

idd, bij jonge paarden neem ik ook weleens brokjes, of als ik mijn dieren iets totaal nieuws wil leren. ze pikken het dan supersnel op! je moet alleen niet voor elk wissewasje eten geven als beloning, voor iets kleins is een lief woord of aai ook genoeg.

Evenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 22:51

In mijn profiel staat nu een foto (wel meer...) van balkjes op de stoel, helaas hadden we toen niet meer balken. Maar je kan er zoveel neerleggen als je wilt, of zoveel als dat er op de stoel passen Knipoog
Ik had er ook een balkje dwars langs liggen omdat Fenna het makkelijker vond om er langs te lopen.

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-04 22:54

ik heb eindelijk het 'lekkere plekje' van dat paard gevonden, dus dat gebruik ik als beloning. Erg balen dat onze bak op dit moment omgespit is en dus niet gebruikt kan worden...