[AR] [LO]Pessoateugel ??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 15:35

inderdaad, het paard gaat er niet van in de juiste houding lopen, maar de spieren worden er mee getraint, bij veel paarden merk je na een aantal keren longeren met pessoa dat ze veel ontspannender zijn tijdens het rijden.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 16:01

waarom zou je spieren moeten trainen op een dergelijke manier? Wat is er gebeurd met het geduld en rijkunst? What´s next? Kunstmatige paarden die helemaal voldoen aan de eisen, zodat je helemaal niks meer hoeft te doen? Waar rijd je eigenlijk paard voor? Het dier moet maar accuut gevormd zijn? En dan? prijzen winnen? Is dat waar het omgaat? jonge dieren snel klaarstomen (en de vernieling in rijden, maar ach, wat geeft het als hij het niet meer doet, koop je toch een ander?) om prijzen te winnen? Nogmaals, waar rijd je voor? Weet je zeker dat je niet liever op een mechanisch ding zit? die doet precies wat je zegt. De spieren die de pessoa zogenaamd zou trainen, kun je vast ook rijkunstig trainen. Maar daar heeft men tegenwoordig dus geen zin meer in. Ik vind het heel jammer dat her die kant op gaat in Nederland. Heel jammer. En waarom rijdt half nederland op Tinkers "Haffies" en Fjordjes, als er een perfectie verlangt wordt die toch wel tegen de natuur van die rassen in gaat? Waarom er dan vervolgens maar dwangmiddelen om hangen om het dan toch te proberen te bereiken? Ik snap dat echt niet. Wie legt me het uit?
als je dressuur wilt rijden, rijdt dan dresuur! En daar hoort geen "spiertraining door een hulpmiddel" bij. Dat hoort bij bodybuilding, niet bij dressuur.

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 16:01

Marjolein117 schreef:
ik wil gewoon mijn paard beter leren lopen, hij heeft somsmoeite zijn achterlijf te bedienen. Voor de aanleuning of wat dan ook gaat het niet want dat heb ik al met hem bereikt nl. Hij kan lang lopen als ik hem dat zeg en loopt ook net zo makkelijk in aanleuning. Het is voor hem misschien beter dat hij weet welke spieren hij gebruiken moet. Ik heb namelijk het idee dat hij moeite heeft zijn ahcterbenen en kont te sturen. Verder loopt hij heel goed, maar ik las in de divoza dat de balans en het ruggebruik er door wordt verbeterd, vandaar dat ik maar eens ging informeren hier hoe andere mensen erover denken.
het is dan misschien te vroeg voor hem,(omdat me paard nog maar 4 is) maar voor later ofzo, dan weet ik iig wat ik ermee kan.

Gr. marjolein

ik begrijp even niet hoe jij aanleuning kan hebben als zijn achterhand er nog niet bij is?? maar goed een pessoateugel kan helpen om iig de achterhand erbij te krijgen en om de rugspieren te versterken.

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 16:18

Mijns inziens ís dressuur een soort van body building voor paarden eigenlijk. Lusitana jij rijd jij lekker op je eigen manier maar daarom hoef je al het andere nog niet zo af te keuren. Het is hier helemaal niet de bedoeling dat een paard binnen een jaar lichte tour loopt maar er zijn hulpmiddelen die je training goed kunenn ondersteunen.

De pessoa teugen traint niet "zogenaamd" spieren dat doet hij echt.
En ik rijd mijn paard ook niet iedere dag een deel van de trianing kan prima met longeerwerk gedaan worden.

Ik krijg een beetje de indruk dat je je heel erg druk aan het maken bent om niks. Zit je misschien iets anders dwars?

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 16:18

Haha!

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 16:21

kinderachtig hoor levy om op die manier te reageren...wacht eerst een antwoord af van lusitana...iedreen heeft zijn manier van doen en laten en een eigen mening en die mag je hier geven op bokt!!!!!

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 16:22

Daarom.........en dus mag ik het ook.

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 16:27

ja maar een smile neerzetten is geen zinvolle reactie op de topic, zet dan in woorden iets zinnigs neer; oftewel onderbouw je antwoord, dit lijkt meer op pesterij naar aanleiding van andere topics...waar je ook niet echt vriendelijk was...

sorry voor het off-topic...

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 16:29

Nou nou .. zeg ik wist niet dt een beetje humor en cynisme verboden was hier tegenwoordig?!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 16:32

Luister ik zeg dat je met dressuur de spieren kunt trainen en hulpmiddelen dus niet nodig zijn. die zijn uitgevonden om processen te versnellen (net als bodybuilding) die je kunt bereiken met langzame opbouw (net als gewone training van je lijf). ik vind het jammer dat men tegenwoordig snel resultaat wil en zich niet meer bezig lijkt te houden met de werkelijke (langdurige) africhting van een paard. Maar het past in jullie maatschappij.

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 16:33

klomp schreef:
ja maar een smile neerzetten is geen zinvolle reactie op de topic, zet dan in woorden iets zinnigs neer; oftewel onderbouw je antwoord, dit lijkt meer op pesterij naar aanleiding van andere topics...waar je ook niet echt vriendelijk was...

sorry voor het off-topic...

Kom kom zeg, als je even terug leest heb je een duidelijk antwoord van mij. In dat topic waar jij het over hebt werden er ook alleen eigenwijze antwoorden gegeven zonder open te staan voor meningen van anderen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 16:33

en levy "ignore" ik (kan even niet op het nederlandse woord komen)

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 16:35

Lusitana schreef:

Negeren..............graag gedaan!

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 16:36

Ik vind het gebruik van een pessoa een mooie afwisseling. De ene dag rij ik mijn paard correct, de volgende dag ga ik lekker naar buiten, en nog een andere dag longeer ik met de pessoa.. Zo doe je lekker elke dag wat anders. Daarnaast vind ik het longeren met de pessoa een waardevolle aanvulling op het rijden. Je kan vanaf de grond de spieren toch goed trainen.

Het hoeft van mij helemaal neit allemaal ineens, en om nou te zeggen dat het allemaal in ONZE maatschappij past (alsof die van jou beter/anders is) vind ik een beetje denigrerend overkomen.

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 16:36

Lusitana schreef:

Wel jammer Lusitana.......als ik een cynisch grapje maak naar iemand anders weet je niet hoe snel je me een PB moet sturen........ Scheve mond

Goed, genoeg off-topic. Ik wil hier wel even verder over discussieren.

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 16:40

Ja ikben ook wel benieuwd want er zin toch meerdere professionele mensen die het bijzetten en trainen aan de longeerlijk wel erg nuttig vinden. Imo heeft het niet alleen te maken met dat je je paard sneller wil laten presteren maar gaat het erop dat je je paard helpt te presteren.. En helpen kan geen kwaad vind ik.. Ook zonder hulpteugeld kan je een paard namelijk gemakkelijk overvragen.

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 16:44

@ Klomp: PB's naar anderen stel ik ook niet op prijs, want dan is het bij mij gewoon TEM'en volgende keer..........
Als je geen discussie aan kunt, ga dan niet tegen andere lopen "zeiken"

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 16:47

en nu weer fijn Ontopic!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 16:54

ik heb het in pb´s gezegd en zal het nu even duidelijk maken. wat ik hier zeg is gericht aan de TS, niet aan mensen die weten om te gaan met hulpmiddelen . Ik wil dat de jeugd en de leken die allemaal meelezen, niet de indruk krijgt dat het "allmighty" is (wie help me even met het nederlands?). Ik vind dat er heel goed over nagedach moet worden waarom je zoiets zou doen. En ik blijf erbij dat alles wat zo´n hulpmiddel kan, kan ook zonder, maar het kost meer werk, tijd en zweet en brains. een beetje investeren. Natuurlijk kun je een paard ook zonder hulpteugels de vernieling inrijden. Daar ben ik het helemaal mee eens.

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 17:03

Kijk, dit is toch een veel zinniger antwoord dan roepen dat het met hulpteugels sneller zou gaan enz. enz.
En dat dat in onze maatschappij zou passen?
Tuurlijk kan het zonder hulpteugels, maar waarom het (vooral voor het paard) moeilijker maken als het ook makkelijker kan?
Na 1 keer met pessoa longeren merk ik dat mijn paarden vaak weer een stukje losser zijn in de rug.
Dit hoeft niet gelezen te worden als: dan zitten ze vast door jouw eigen schuld.......nee, ik zeg losser in de rug......

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 17:04

Maar goed Lusitana jij weet dan net zo goed als ik dat niet iedere ruiter de capaciteiten heeft om alles maar perfect te doen. Persoonlijk vin dik dan het CORRECT gebruik van een hulpteugel beter dan blijven prutsen, speciaal voor het paard. Ik ben in principe met je eens dat je met streven zo min mogelij toeters en bellen aan je paard moet hangen maar ik, heb sommige paarden notabene op advies met hulpteugen getraine en gelongeer puur om ze te ouderhouden en te ondersteunen in het werk.
Laatst bijgewerkt door Janski op 30-11-04 17:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 17:05

Ik zie het voordeel van een passoa wel in, maar ook het voordeel van een slofteugel. Dat ieder hulpmiddel goed gebruikt dient te worden ga ik niet eens meer zeggen, dat vind ik zo vanzelfsprekend,...

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 17:17

Dat wil niet zeggen dat je iedereen maar moet adviseren een hulpteugel te gebruiken. Ik blijf erbij dat je het zonde moet kunnen. Luister, als je rijkunstige capiciteiten ontbreken, moet je dus gewoon daarin onderricht krijgen. En waarom zou je een perfect paard willen als je het zelf niet kan rijden? Je hoort samen op te trekken, of beter eerst op een goed leerpaard leren hoe dingen kunnen voelen voordat je aan een jong paard begint. Een groen paard bij een beginner lijkt mij niet zo een goede combinatie. en geen hulpteugel die het helpt een betere te worden. Want wat leert de ruiter dan?
wat de maatschappij betreft, die is in nederland gericht op snelle resultaten op de makkelijkste manier, grappig genoeg zegt levy dat zelf. Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan.
Omdat in dat makkelijke, paarden lijden. en gepruts? ja, natuurlijk ben ik daar ook tegen, daarom moeten mensen begeleid worden. Daarom bestaan er instructeurs. Veel van hen willen ook snel resultaat en geven zelfs advies om er dan maar wat aan te hangen... jammer. Als je wat wilt bereiken met je paard, moet je daar wat voor over hebben. Daar blijf ik bij.
de nederlandse maatschappij is niet slechter, alleen gehaaster. Waarom willen mensen naar warmere landen op vakantie? Om lekker niets te doen, om bij te komen en ze vinden die warme landen zo relaxed. en dat zijn ze ook. Probeer dat voor jezelf te creëren. Stel niet zulke hoge eisen aan jezelf en je paard, begin ergens en werk eraan, gun het tijd. Is er iemand die tegen je zegt binnen welke tijdsbestek er resultaat moet zijn? Nee toch? Je hebt de tijd om een paard naar een bepaald niveau te brengen als je dat wilt. Neem dan tijd.

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 17:22

krijgen we weer een dergelijke discussie... Scheve mond

Lusitana, het heet niet voor niets een HULPteugel/middel. Het paard wordt getraint om meer achter onder te trainen en zo meer ruggebruik te krijgen. Bij het ene paard werkt dit, bij het andere niet.

Nee, dit is niet natuurlijk, maar dat is dressuur (zoals we die kennen van de wedstrijden) ook niet. Moeten we dressuur dan ook meteen maar afschaffen??

Overigens heb ik Levy ooit een keer zien rijden en ik denk heus wel dat zij weet waar ze over praat Haha!

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 17:23

Lusitana, nu geef je mijn woorden weer een draai in je eigen richting. Ik heb gezegd: waarom moeilijk maken voor het paard als je het hem makkelijker kunt maken. Dat is iets anders als hoe jij het intepreteert