[AR] Vraagje over oogkleppen.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 20:13

rijd je wel eens onder het zadel in het bos???
en hoe reageert je paard dan op loslopende honden????
Allemaal een kwestie van gewenning, als je met een paard op stap gaat, kan je altijd in een netelige situatie terechtkomen en nooit 100% van tevoren voorspellen hoe je paard erop zal reageren, niet met en niet zonder oogkleppen....

horseloverM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 20:15

ja, dat lijkt me nogal logisch, stel je eens voor dat jij dat paard bent, je ziet alles, en je vind het allemaal heel gewoon, ineens zie je de helft niet meer, maar daarvoor in de plaats is een zwart stuk verschenen, daar alleen al zou ik van in paniek raken, en als je dan ook nog geluiden hoort, vanaf iets wat je niet ziet zou ik helemaal gek worden...
ik bedoel maar, ineens is de wereld hel anders toch??? :?

Ukster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 21:33

als die van mij iets eng vindt, dan gaat hij alleen licht met zn hoofd schudden en stil staan. met die oogkleppen reageerde hij volop schichtig en draaide de hele tijd heel zn lichaam om mij in de gaten te houden, en om te kijken wat er links van hem gebeurde.
zonder oogkleppen echt geen last van, is hij heelbraaf

horseloverM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 22:38

ja dat bedoel ik, zonder oogkleppen, kan je paard alles in de gaten houden, en dan hoeft hij zich geen zorgen te maken.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 11:42

Een belangrijke reden voor het gebruik van oogkleppen wordt hier wel vergeten. Een paard die oogkleppen heeft, zal makkelijker rechtuit blijven lopen, hij ziet immers niet goed of hij recht opzij kan. Mocht er dus iets zijn waardoor hij toch verschiet (en dan heb ik het niet over wel/niet meer verschieten bij wel/geen oogkleppen, maar ieder paard verschiet wel eens) zal hij niet zo snel opzij springen. Dit is erg belangrijk, want een paard denkt nog altijd alleen aan zichzelf, dat hij zelf niks raakt, en niet aan die bredere kar die erachter hangt!

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-04 12:43

Vind ik wel een heel goed punt neonlight.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 08:58

Haha!

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 09:17

En zo alle punten bij elkaar, zijn er naar mijn idee meer voordelen bij oogkleppen dan nadelen.

Arretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 09:45

Tsja Sjonniej, dat hangt volgens mij heel erg van je paard af...... Nou ja, ik denk dat ieder dat voor zich maar moet uitmaken, het ene paard heeft er geen enkel probleem mee en dan zou ik ook voor oogkleppen kiezen, maar als je een paard hebt dat volledig in de stress schiet van die dingen dan lijkt het mij beter om zonder te mennen.

Nog even een "technische" vraag: staat er in de reglementen ook iets vermeld over oogkleppen? Is het bijvoorbeeld verplicht om in de dressuur met oogkleppen te rijden?

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-04 11:38

Ben ik ook wel benieuwd naar.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 14:12

In het regelement staat er niets over, ik kom zo af en toe wel eens iemand zonder oogkleppen tegen, dus zal het wellicht mogen. Helaas is het regelement hier op mysterieuze wijze verdwenen, dus kan het niet makkelijk voor je opzoeken. Het regelement staat trouwens ook op www.knhs.nl

Arretje; Zoals ik al zei, voor mij heeft het meer voor- als nadelen. Een kennis van ons zit in de tuigpaarden/hackney's en heeft altijd al met oogkleppen beleert en gereden. Nog nooit geen problemen.
Vroeger werd er niets anders gedaan dan met oogkleppen en vonden de paarden het ook goed, waarom zouden de paarden er tegenwoordig dan van schrikken? Toen kwam er ook heus wel eens een traktor langs etc.

Arretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 14:25

Ik zal eens kijken of ik daar wat kan vinden, bedankt voor de link!

Tsja, vroeger, vroeger werden de meeste paarden in het boerenbedrijf gebruikt, volgens mij bijna altijd zonder oogkleppen...... Maar ik vind over het algemeen elke vergelijking met vroeger mank gaan; de verkeerssituatie van nu is gewoon niet te vergelijken met die van 'vroeger'.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 16:37

Sjonniej schreef:
Een kennis van ons zit in de tuigpaarden/hackney's en heeft altijd al met oogkleppen beleert en gereden. Nog nooit geen problemen.

Ik zit ook in de hackney's, en bij ons wordt dus ook alles beleerd met oogkleppen. Zonder mag je niet op de wedstrijden komen. En onze pony's weten niet beter! Laat ik nog maar een mooi verhaaltje vertellen over hoe gewend ze hieraan zijn......vorige winter is onze 3,5 jarige hengst betuigd. Nu was hij niet helemaal geweldig goed, dus wilden we hem ook onder het zadel rijden. Dus gewoon hoofdstel aan, zadel erop......en je wilt niet weten wat voor bokpartij dat was! Reden.....hij zag me schuin van achteren toen ik erop wilde......hij was al zo aan die oogkleppen gewend dat zonder niet meer lukte!

Mika

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 18:40

En wat denken jullie van halve kleppen, die bestaan namelijk ook nog.....

Heb nu net zelf een nieuw hoofdstel met halve kleppen, heb hem net in de olie gezet en er nog niet mee gereden, maar de vorige eigenaar van ET reed hem ook altijd met halve kleppen.
Ze kunnen niet zien wat er achter ze gebeurt, dus schrikken niet als je een paraplu opsteekt of een jas aan of uitdoet, maar zien wel meer opzij...

Het schijnt dat men tegenwoordig in de marathons vaker met halve kleppen rijdt zodat de paarden meer kunnen zien....
Ik had een nieuw tuig gekocht, daar hoorde het hoofdstel bij, en omdat ik een goed hoofdstel heb met hele kleppen heb ik voor de halve gekozen, mede doordat ET dat dus gewend is....

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 19:53

De halve kleppen ken ik idd ook en ik ken er veel die het gebruiken. Maar in de marathon hoeft mijn pony echt niet mee te kijken en denken, dat doet hij met gewone oogkleppen ook al te erg. Daarbij ben ik toch echt gewent aan de hele oogkleppen en vindt het een beetje een raar gezicht. Dat zal na verloop van tijd wel overgaan, maar mijn hele oogkleppen bevallen mijn buitengewoon.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-04 21:10

Halve oogkleppen had ik nog nooit van gehoord. Als ik met kleppen ga rijden kan ik dat natuurlijk net zo goed met hele doen. Hij meot er dan toch aan wennen.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 12:29

Paarden zien zonder kleppen gevaar van achteren ook niet goed aankomen omdat hun dingen die achter hun gebeuren automatisch buiten het gezichtsveld vallen. Het paard ziet een schim maar kan niet goed zien wat het is. Op zo'n moment kan het gebeuren dat hij zich wilt draaien om te zien wat er gebeurt. Dat is niet altijd veilig met de kar.
Halve oogkleppen zijn vooral om het paard de mogelijkheid te geven mee te denken in de hindernissen in de marathon zonder dat hij ziet wat er op de kar (buiten zijn scherpe gezichtveld dus) gebeurt. Ik denk dat deze oogkleppen ook alleen maar in de marathon of vaardigheid nut hebben.

In de dressuur, vaardigheid en marathon zijn kleppen niet verplicht (veel fjorden rijden zonder) Van tuigpaarden heb ik geen verstand.

Boerengerij heeft vaak geen oogkleppen omdat het paard op het land ook geacht werd om mee te denken en zelg uit te kijken dat hij niet op de gewassen stapt.

Ik ben van mening dat je voor de veiligheid wel met oogkleppen moet rijden.
Ik beleer me pony's altijd ook zonder kleppen omdat ik het belangrijk vind dat de pony weet dat er iets acher hem hangt.
Voor de rest rij ik met.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-04 12:48

Goed punt. Als jij voor het eerst buiten gaat wandelen met het tuig op dus zeg maar aan de lange lijnen doe ze dan ook oogkleppen voor.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 02:23

Ik laat ze wennen aan de oogkleppen door met ze aan de hand te wandelen, met het halster over het hoofdstel. Dat doe ik 1 a 2 keer, afhankelijk hoe het gaat. Aan de lange lijnen doe ik eerst zonder en daarna met oogkleppen. In de bak werk ik zonder oogkleppen als ik aan de lange lijnen werk, dan kunnen ze de zweephulp ook zien.

Samengevat:
- Zonder oogkleppen aan de lange lijn in de bak, daarna op de weg
- wandelen met oogkleppen
- aan de lange lijn met oogkleppen
- voor de wagen met oogkleppen, wanneer dit goed gaat ook een keertje of twee zonder oogkleppen

Tot nu toe nooit geen problemen gehad. Shetlanders altijd in een week voor de wagen.

horseloverM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 10:56

halve oogkleppen lijken mij ook wel erg handig, dan kan je paard enge dingen op de wagen niet zien, maar de weg wel zien! maar toch zou ik kiezen voor zonder oogkleppen...
als ik per see met oogkleppen moest, zou ik met halve gaan.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-04 11:22

Bedankt napie. Lijkt me een goed idee.

Mika

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 14:49

We hebben net ET's nieuwe tuig gisteren helemaal op maat gemaakt, en dus heb ik gelijk even een paar foto's gemaakt...
Hierop zijn de halve kleppen goed te zien, het is een soort kap die de achterkant afschermt en verder kan hij gewoon kijken....

Afbeelding

Afbeelding

Voor het geval jullie je af gaan vragen waarom we met het halster onder het hoofdstel rijden........ Haha! Dat is omdat ET nog jong is en veel moet leren, we rijden door de stad, over het industrieterrein, kortom overal, en mocht hij nu iets tegenkomen wat heel erg eng is, dan stapt er even iemand van de kar, klikt er een touwtje aan, en loopt even mee..... Op die manier hoeven we niet in zijn mond te trekken.... Cool

Uums

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 15:32

Je moet het helemaal zelf weten vind ik, maar bedenk wel dat als je ooit wedstrijden gaat mennen er eisen gesteld worden aan de optoming en hij dan wel gewend moet zijn aan die optoming (toekomstmuziek wellicht, maar toch).

Wij hebben een Poolse merrie op stal gehad die doodsbang werd van oogkleppen. Heel zielig. Ze is zo mak als een lammetje, dus zo`n paard mennen we gewoon zonder oogkleppen.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 15:41

Uums schreef:
Je moet het helemaal zelf weten vind ik, maar bedenk wel dat als je ooit wedstrijden gaat mennen er eisen gesteld worden aan de optoming en hij dan wel gewend moet zijn aan die optoming (toekomstmuziek wellicht, maar toch).

Oogkleppen zijn helemaal niet verplicht hoor. Niet bij dressuur, niet bij vaardigheid en ook niet samengesteld.
Alleen met klassementsritten loop je kans dat het bij de aanspanning hoort en je dus een tuig met oogkleppen moet hebben. Maar in regelementen is er niets over te vinden.

Uums

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 16:01

Dat bedoel ik ook niet. Was meer in het algemeen bedoeld. Dat wanneer je een paard van meet af aan iets bijbrengt, je het beste even kunt informeren naar hoe de optoming hoort te zijn (ken namelijk mensen die daar in de marathon op zijn aangesproken en op het laatste moment nog dingen moesten veranderen. Dan is het paard of de menner er nog niet aan gewend en dat is knap lastig ).

Zelf mennen we, zoals gezegd, ook zonder kleppen. Herc & Prelude worden wel met kleppen gemend trouwens.