[AR] [CT] de clicker methode heeft 100% gewerkt!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nienke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 16:11

O.K. tja het volgende voorbeeld dan...Ik heb een jong paard (2,5) erg braaf. Loopt zoet aan de longe..heb alleen de rem nog niet gevonden. tempo verlagen gaat goed ('easy') Alleen halthouden niet. Hij stopt niet, of stopt half en loopt dan meteen naar me toe, waarbij hij ook nog eens half door me heen loopt. Houdt wel keurig halt als hij aan halster+touw naast me loopt en kan dan (soms) ook op bevel blijven staan als ik doorloop. Alleen bij longeren niet dus. Iemand anders heeft het laatst geprobeerd door erg streng te zijn en flink aan de lijn te trekken...Ben ik niet zo'n fan van en vindt ook dat hij daardoor schrikkeriger geworden is dan nodig...
Hoe kan ik hem met clickeren hierop trainen?

eveline_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 20:15

Je zal dit in heel kleine stapjes moeten opsplitsen. Ik zou het zelf vanaf het aan de hand lopen gaan trainen, omdat je aangeeft dat hij het dan wel doet. Als hij dat goed doet op commando, ga je heel langzaam de afstand opbouwen
Je moet er eerst over nadenken wat halthouden volgens jou is. Moet hij stoppen en weer weglopen? Of wil je dat hij stopt en 5 seconden wacht? Of wil je dat hij wacht tot jij zegt dat hij weer mag gaan lopen? Ook dit zal je allemaal in kleine stapjes moeten aanleren. Denk er dus van tevoren over na wat je preciés van hem verwacht, zodat je daar heel gericht naartoe kunt werken.

nienke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 22:07

Ik wil het liefst, dat hij stopt en pas weer gaat lopen als ik het zeg. Ik ben dit nu aan de hand aan het oefenen. Ik gebruik als 'clicker' mijn tong (soort t-t-t) Ik gebruik 'whoa' als stopcommando. Als ik 'whoa' zeg en zelf geen aanstalten maak om te stoppen, loopt hij door. Hij stopt als ik ook stop. Ik probeer er dus op te letten, dat ik bij elke keer dat ik (per ongeluk of niet) stop, ook 'whoa' gebruik. Ik click meteen als hij stil staat, en beloon. Hij duikt echter als hij stil staat meteen naar mijn jaszak(eten!), ookal krijgt hij pas wat na de 'click' . Hij is soms sneller dan dat ik clicken kan! Probleem erbij, want goed gestopt, maar mag niet bedelen dus wel of niet clicken???? Het is nog niet zo makkelijk.....

IngeT

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 09:59

Beleefdheid is onderdeel van elke oefening, en het is nieyt moeilijk om je paard te leren. Hoe is het met je Engels? Ik heb een lang artikel geschreven daarover op cremebrulee.be/inge/artikels/being_polite.html - misschien kan je daar eens naar gaan kijken? Vorige zaterdag nog heb ik het een meisje van 11 op 10 minuutjes geleerd, dus jij kan dat ook Knipoog. Als je vragen hebt stel ze dan maar! (ik werk aan een Nederlandse vertaling maar dat duurt nog wel even).

nienke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 13:06

Ik heb in het afgelopen uur je site bekeken. Erg duidelijk allemaal. Veel tips, waar ik voorlopig zoet mee ben! Dank!