[ar] Zonder broek?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

lageveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 02:25

Albert schreef:
De broek bij een tweespan wordt aan de borst gegespt, waar ook de strengen vast zitten.
Bij het remmen op de broek (of achteruit gaan), rem (trek) je daarmee op (aan) de disselriemen.
Remmen op de culeron is zeer onwenselijk en erg gevaarlijk, daarmee geef je eigenlijk aan het paard altijd verkeerd in te spannen.

Blijkbaar let ik steeds niet genoeg op Lachen
Remmen op de culeron... sja..denk niet dat we daar een discussie over hoeven te beginnen.

Loren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 12:07

mij lijkt dat gevaarlijk zonder broek als je kar niet geremd is, ik men ook met broek. Onze kar is niet geremd, als ik dan geen broek zal gebruiken zou die zo op haar hakken vliegen!

Ik zou altijd met broek mennen, zelfs met rem. Extra veilig! Knipoog

Groetjs Laura

laura2span

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 18:09

als je kar niet geremd is zou ik zowieso niet zonder broek rijden. als je een flinke berg af moet is het een probleem als je geen rem en geen broek hebt dan gaat de kar dus op de hakken van je pony. bij tweespan remt de disselriem wel iets af maar dan nog zou ik een broek gebruiken.
maar met tweespan rij ik zowieso niet zonder rem gewoon omdat ik me dan niet veilig genoeg voel!

tinkert_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-04 15:56

ik ozu je niet aanraden zonder rem en zonder broek te rijden
en remmen op de culeron al helemaal niet
lijkt me niet prettig om te remmen op je poeper
ik rijd met rem en broek

groetjes petroes

janee25

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-04 17:24

de wagentjes op een dressuur of show wedstijd zijn zo licht (en het wordt gereden op vlak terrein) dat de pony's/paarden die wel op het schoftje kunnen remmen.. (hier zullen in de meeste gevallen ook wel remmen op zitten.. zodat er mee wordt geremd) maar met een marathonwagen in enkelspan zou ik zeker met broek rijden!! dubbelspan zijn het otch 2 pony's die tegelijk remmen.. dus is het gewicht ook verdeeld over de bort/hetschoftje.. veel dubbelspannen rijden zonder broek..

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 14:59

elienlady schreef:
de wagentjes op een dressuur of show wedstijd zijn zo licht (en het wordt gereden op vlak terrein) dat de pony's/paarden die wel op het schoftje kunnen remmen.. (hier zullen in de meeste gevallen ook wel remmen op zitten.. zodat er mee wordt geremd) maar met een marathonwagen in enkelspan zou ik zeker met broek rijden!! dubbelspan zijn het otch 2 pony's die tegelijk remmen.. dus is het gewicht ook verdeeld over de bort/hetschoftje.. veel dubbelspannen rijden zonder broek..

Bij de aangespannen wedstrijden (hackney's en tuigpaarden) mag niet met een broek gereden worden en er mag geen rem op de kar zitten! Ook al gebruik je hem niet, hij mag er gewoon niet op zitten.

janee25

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 15:22

ow... dat wist ik niet.. weer iets geleerd Knipoog (ik heb het idee dat ik hier meer leer dan op school Tong uitsteken)

laura2span

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 20:04

ik rij dubbelspan zonder broek omdat ik gewoon niet weet waar ik hem aan vast moet maken ... er zitten zulke rare lange riemen bij dat ik er gewoon niets van snap maar ik gebruik mijn rem wel bij elk heuveltje hoor!

Arretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 15:25

Hee Cindy, zie nu pas je vraag.......

Zonder broek rijden lijkt mij niet zo'n probleem, zolang er geen hellingen aan te pas komen, en mits de shetjes voldoende ruimte achter de hakken hebben. De boom is met de disselriemen aan het borststuk bevestigd. De kar wordt zodoende via boom, disselriem en stopriem op de hals afgeremd. Eerlijk is eerlijk, ik heb liever beide wel hoor, en zeker bij enkelspan. Het verhaal van remmen op de culeron is trouwens alleen bij enkelspan mogelijk; bij dubbelspan is de boom niet aan het schoftje bevestigd.

Groetjes Arjan

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 17:39

laura2span schreef:
ik rij dubbelspan zonder broek omdat ik gewoon niet weet waar ik hem aan vast moet maken ...

Les 2 koetsiersbewijs Tong uitsteken
Je broek moet je vastmaken bij dezelfde gespen als de strengen. Dus door die grote gesp loopt dan de streng én de broek.

Klijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 18:08

Arretje:
Citaat:
Het verhaal van remmen op de culeron is trouwens alleen bij enkelspan mogelijk

Kreeg nogal wat reacties op mijn opmerking dat de wagen ook remt op de culeron... Niet dat je met opzet de wagen helemaal daarop laat remmen, maar dat dat ook meewerkt, zeg maar. Maar het kan dus wel? Hoe denk jij daar dan over?

Arretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 09:54

Nou ja, het gebeurt automatisch als het lamoen het schoft zo ver naar voren drukt dat de rugriem strak komt te staan. Maar dit lijkt mij absoluut niet de bedoeling. In dat geval heb je óf niet strak genoeg aangesingeld óf je rugriem te kort (of beide natuurlijk Lachen ). Op vlak terrein zal het niet zo heel erg zijn, maar als op een helling het volle gewicht van de kar aan de staart van je paard hangt, lijkt mij niet dat je paard daar vrolijk van wordt........ Ik zou met enkelspan niet zonder broek willen rijden.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 14:13

Als je schoft naar voren gaat heb je niet goed aangesingelt.

Arretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 14:17

Dat zeg ik...... Knipoog

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 14:18

Dus rem je op de schoft en niet op de rugriem. Als je schoft zover naar voren gaat dat hij aan je rugriem gaat 'trekken' zit er iets niet goed.

Arretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 14:26

Dat zeg ik toch ook?

Klijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 18:12

Okee... ik snap het. Dankjewel!