[AR] [VD] Hoe je paard zonder snoep belonen?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 21:52

Het probleem is hier niet dat het ene goed is of het andere fout, maar dat hier twee dingen door elkaar worden gehaald: clickertraining in Bridge&Target.

Clickertraining heeft als uitgangspunt dat na het beloningssignaal ALTIJD een beloning volgt. Je gaat variatie inbouwen doordat je niet meer voor elke uitvoering clickt, maar alleen voor de betere. Dus eerst voor 1 stap Spaanse pas, dan voor 2 enz. Ook kun je de beloning zelf varieren: voor een niet briljante uitvoering geef je de normale hoeveelheid voer/kriebels (wat je paard ook maar wil hebben, hij beslist, niet jij) en voor een uitstekende uitvoering geef je na de click de jackpot, dus meer of een lekkerdere beloning

Bridge en Target heeft als uitgangspunt dat je voor elke goede uitvoering het beloningssignaal geeft, maar niet na elke keer het beloningssignaal geven ook echt het voer geeft. Je geeft dus voor elke keer dat je paard knielt het beloningssignaal, maar geeft hem slechts een op de x keer ook daadwerkelijk zijn voer. De variatie zit hem dus hier in het verminderen van het voer na het beloningssignaal, niet in het verminderen van het beloningssignaal (zoals bij clickertraining).

Beide methodes hebben hun voor- en nadelen: Bij clickertraining verwacht je paard na elke click een beloning/voer, wat logisch is, maar wat ook lastig kan zijn als je even geen beloning wilt/kunt geven. Bij bridge&target weet je paard dat hij soms ook niet beloond wordt na het beloningssignaal zodat hij dat makkelijker accepteert. Het nadeel daarvan is dat het beloningssignaal daardoor ook minder sterk wordt: Geef je een geclickertraind paard het beloningssignaal, dan staat hij meteen op de rem. Geef je een b&t paard een beloningssignaal, dan zal dat goede gedrag minder duidelijk gemarkeerd worden omdat het signaal ook heel vaak geen beloning inhoudt. Als een e-mail van een vriendin vier op de vijf keer alleen maar kettingbrieven bevat, denk jij op een gegeven moment ok 'het zal wel'.

Dus ja, als je clickertraint moet je altijd na elke click/beloningssignaal belonen, je gaat alleen varieren door die click minder vaak te geven,alleen voor betere uitvoeringen. En ja, er bestaan ook trainingssystemen waarbij je niet na ieder signaal daadwerkelijk het voer geeft. En natuurlijk kun je daar zelf ergens tussenin gaan zitten, als je je bewust bent van de voor- en nadelen van beide methodes. Eigen variaties mag iedereen maken, dat doe ik ook, maar het is fout om te zeggen dat je in clickertraining niet na elke click hoeft te belonen. Dan kun je het geen clickertraining meer noemen, want dat is een specifiek trainingssysteem waarvan het gegarandeerd belonen een van de belangrijkste pijlers is. Dat is alsof je zegt, 'Dit is een heel goed springpaard. Hij gooit weliswaar alle sprongen omver, maar zijn piaffe is uitstekend.' Zo'n paard valt eenvoudigweg niet onder de definitie springpaard.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 22:04

bedankt voor deze uitleg... heb nooit geweten dat er zoiets als Bridge en Target bestond...

IngeT

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 10:45

Bridge & Target binnegebracht hebbende in België en Nederland, en Clickertraining gevolgd hebbende sinds ongeveer even lang, moet ik ondertussen even updaten over de evolutie, denk ik, Myriam Lachen. Terwijl Kayce Cover steeds nauwer "haar" methode omschrijft (b&t heet nu trouwens officieel "SATS - Syn Alia Training Systems) waardoor ik daar afstand van heb genomen, zie ik juist clickertraining zeer sterk evolueren richting wat b&t had kunnen zijn. Viijf jaar geleden mocht je niet zeggen dat een beloning iets anders kon zijn dan voedsel (terwijl een van de eerste grondregels toch is dat het pààrd bepaalt waar hij voor wil werken en niet de eigenaar), dat je je stem zou gebruiken, dat je met bodyparts zou werken of dat je een intermediate bridge zou gebruiken - NU wordt dat allemaal open en bloot op clickryder besproken - de inzichten evolueren - ook die van Alex. Het is niet voor niks dat ik nu zeg "clickertraining" te doen en de omschrijving Bridge & Target niet meer gebruik. Er is een flexibiliteit gekomen in clickertraining die helaas in b&t juist steeds meer verdwijnt, en daar ben ik het dus NIET eens mee. Ik vind dat je moet mixen naar de individuele mens en het individuele paard. Wat werkt voor de ene, werkt niet voor de andere, of niet in alle omstandigheden. Dus ja, na elke click komt een beloning, maar het moet niet altijd voedsel zijn, het kan ook je appreciatie zijn of de kans om een andere oefening te doen - zelfs Karen Pryor zegt dat! 10 redenen om beloningen te varieren vind je (sorry, Engels) op http://www.cremebrulee.be/inge/artikels/fixedratio.html .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 18:48

Wat de hoeveelheid aan regels betreft: bij clickertraining is de enige regel click = (een vorm van :D) beloning. Bij B&T komt daarbij het gebruik van de intermediate bridge en het targetten waarmee alles opgebouwd 'moet' worden, als letters van het alfabet die later samen woorden vormen. Terwijl het bij clickertraining toch al snel 'zoek het nu zelf maar uit, wat werkt dat werkt en houd het zo vrij mogelijk voor je paard zodat hij alles zelf kan uitvogelen'. Aan de ene kant is dat af en toe best even slikken, aan de andere kant zorgt juist dat totale gebrek aan regels (behale click + beloning en ga hier verstandig mee om) ervoor dat het met iedere vorm van paardentrainen te combineren valt, dressuur, springen, mennen, vrijheidsdressuur enz.

Toch wel jammer dat beide vormen van voedselbelonen zo uit elkaar gegroeid zijn. Ik heb zelf altijd vrolijk gecombineerd wat me zinnig leek, onder andere de intermediate bridge die ik lange tijd gebruikt heb. Daar ben ik nu weer wat van afgestapt omdat ik het idee had dat deze soms de pony's juist teveel afleidde van wat ze aan het doen waren, maar toch. Hoe ziet B&T er nu uit? En waarom heet het nu Syn Alia Training Systems?

Trouwens, ik heb net http://www.synalia.com even snel doorgekeken en ik zag daar toevallig de two-finger target staan. Blijkt dat dus precies de houding te zijn die ik gebruik voor het hand aanraken als ik in mijn vingers knip. Alleen dan hou ik mijn hand opzij naar buiten gericht. En heb ik daar minder intelligente gedachtes bij dan SATS-trainers. 8-)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 11-11-22 17:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Linda_Fleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 23:33

SmithsGirl schreef:
bedankt voor deze uitleg... heb nooit geweten dat er zoiets als Bridge en Target bestond...

Hebben we toch allebei gelijk Knipoog Ik denk dat het inderdaad bij paarden op jouw manier moet gebeuren en bij de honden bridge en target ofzoiets. Honden zijn toch wel enthousiaster en die gaan juist harder werken als ze het een keertje niet krijgen.

Maargoed we hadden het over paarden Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 12:26

tamaraatjuh schreef:
Ik wilde afgelopen zomer mijn bijrijdpaard de beginsels van vrijheidsdressuur leren, een pas, lopen en stilstaan op commando e.d. Ik beloonde hem met snoepjes. Al na een paar keer luisterde hij naar het commando, maar begint dan ook gelijk met zijn voorbeen te maaien voor het snoepje Zijn er ook andere manieren om hem goed en duidelijk te belonen?

Wat dacht je van belonen met je stem? Knipoog En/of kriebel hem even door zijn manen.

IngeT

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 12:50

Lintjuuuh schreef:
Honden zijn toch wel enthousiaster en die gaan juist harder werken als ze het een keertje niet krijgen.
Maargoed we hadden het over paarden Knipoog

Nee, ik denk niet dat het dàt is - het hangt gewoon van het individuele paard af Lachen.