[AR] [NH] freestyle tips?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

WormBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 11:46

deEf schreef:
Ook met de touw oefeningen volgt hij totaal niet zelf. Ik moet echt aan het touw trekken wil hij volgen...

Ons verzorgpaard had daar ook erg moeite mee in het begin, ik zou vooral oppassen met hard trekken (gaat het paard alleen maar terugtrekken). Misschien nog een paar tips: zet een beetje druk op het paard (trek een beetje aan het touw) en nodig hem vriendelijk uit je te volgen, bij het eerste pasje (of zelfs als hij maar zijn gewicht in je richting verplaatst) meteen druk er af en belonen. Tip uit boek van Hempfling: laat iemand je helpen. Je nodigt het paard uit om je te volgen en voordat het touw dreigt strak te trekken gaat je helper richting de kont van het paard (evt. met een zwaaiend stukje touw, of zweepje). Zodra het paard reageert, meteen allebei weer ontspannen. Zo moet hij uiteindelijk toch leren dat het het makkelijkste is om te doen wat jij vraagt (en begrijpen dat je geen akelige dingen van hem vraagt).

Ons verzorgpaardje keek de eerste keren ook ontzettend zuur, maar ontspant nu al wat meer (zachtere trekken rond mond en ogen, oren meer ontspannen). Maak het ook interessant met pilonnen en balkjes enzo, en doe dit soort dingen vooral niet te lang (als het meer moeite gaat kosten, ben je te lang bezig). Je moet je denk ik niet stukstaren op snelle resultaten, gewoon rustig ontspannen oefengen doen, dan komt de aandacht van het paard vanzelf wel (en lesjes kunnen veel helpen, ga ik ook maar eens overwegen Haha! , als er iemand iemand weet die in de buurt van Gorinchem aan huis western/NH les kan geven ... graag een PBtje!)