Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
manzano schreef:Uhm ik kan een hoop bewegingen en houdingen inderdaad wel terug vinden in de natuur van een paard. Maar wanneer buigt of zit een paard???Heb wel eens een paard zien zitten, maar dat was als hij vanuit liggen niet helemaal in 1x op staat. Maar dat noem ik geen zitten.
gijsenkim schreef:Ik vind het allemaal wel grappig............ als ze dat steigeren maar achterwegen laten![]()
![]()

Ik heb dit zelfs nog nooit als VD gevraagd, want daar ben ik niet zo mee bezig.cissie schreef:Een paard op zn rug laten liggen is in mijn beleving paard-onwaardig en IK vind dat je een paard hiermee beledigd.
Je brengt hem in een positie waarin hij zich onderdanig en kwetsbaar moet op stellen.
Paarden zij prooidieren en wij mensen worden door paarden gezien als roofdieren, nu doen wij dagelijks onze best om door een paard niet als roofdier aangezien te worden, ik vind op het moment van dit soort kunstjes dat je het paard alleen bevestigd in zn vermoeden en gevoel van het prooidier zijn.
Als hij zich echt bedreigd zou voelen en hij vertrouwde de "roofdier" (wij dus) niet, dan zou hij écht niet op z'n rug gaan liggen. Zelfs niet 'gewoon' recht liggen
, maar eerst even dit ik vindt dat hier echt op een leuke manier gediscuseert wordt
(volgend voorjaar hopelijk weer
). Evy schreef:Dat zegt dan toch maar weer genoeg over het vertrouwen van zo'n beestje toch?Als hij zich echt bedreigd zou voelen en hij vertrouwde de "roofdier" (wij dus) niet, dan zou hij écht niet op z'n rug gaan liggen. Zelfs niet 'gewoon' recht liggen
![]()
En overigens heb ik veel meer paarden gezien hier op bokt waarvan je echt kan zien dat ze er plezier in hebben![]()
En of dat is omdat ze aandacht krijgen of voor de kunstjes weet ik niet, maar bij mijn paard is het voor de kunstjes! Niet dat ze helemaal uit zichzelf dan een compliment gaat doen, maar ze doet dan van die simpele dingen zoals flemen ofzo

marquez1 schreef:Ik moet heel eerlijk toe geven dat ik niet het hele topic door heb gelezen, maar eerst even dit ik vindt dat hier echt op een leuke manier gediscuseert wordt
(zie het nog wel eens anders op bokt).
cissie schreef:Maar sommige paarden worden gedwongen (met een goedwillend paard kom je heeel ver onder dwang, hoe sneu dat ook is) of men staat er met een zweep naast om hem bepaalde trukjes te laten doen en dan vind ik het erg oneerbiedig en dus beledigend om een paard in een positie te duwen waarin hij zich kwetsbaar voelt, paarden in een liggende positie zijn nou eenmaal kwestbaarder dan staand op 4 benen, hoe je het of went of keerdt, zo zie ik het tenminste!

gijsenkim schreef:Ik zal er nooit maar dan ook nooit achterstaan dat mensen hun paarden iets leren waarvan je blij bent dat ie het niet doet! Hoe mooi je het ook brengt![]()
![]()
" verslaving 
. Of mensen die paarden dwingen, maar dat vind ik dan ook geen VD meer.
" 
), zullen dit soort oefeningen barbaars, onnatuurlijk en paardonvriendelijk vinden. De beweging 'liggen' is echter heel natuurlijk, netals rollen, dingen vastpakken met de mond, knielen, steigeren, compliment, uitslaan met de voorbenen en ga zo maar door. De bewegingen zelf kun je bij elk wild paard zien. Dan is er het argument dat het op commando zetten en het trainen ervan tegen-natuurlijk is, omdat een paard in het wild niet gaat liggen als een ander dat wil, dat het compliment nooit zo statisch is als tijdens het trainen en dat de Spaanse pas niet tientallen passen volgehouden wordt in het wild. Dat klopt. In de vrijheidsdressuur worden natuurlijke bewegingen gestileerd. Net als in de gewone dressuur. Want er wordt wel continu verteld hoe natuurlijk een piaffe, passage en galopwissel is (iedere hengst doet ze!
), maar een wild paard zie je echt niet 60 meter galopwissels om de pas doen (te belastend voor de achterbenen), of een piaffe exact op de plaats, of een passage met ruiter op de rug en zo lang achter elkaar. Ook de dressuur laat gestileerde oefeningen uit 'de natuur' zien. Alleen wordt gewone dresuur als natuurlijker gezien omdat je al die moeilijke oefeningen als goede ruiter in een kwartier in beginsel uit elk goed ingereden paard kunt rijden, en dat bij vrijheidsdressuur niet lukt. In mijn ogen komt dat niet doordat dressuur natuurlijker is, maar doordat dresuur veel minder eisen stelt aan het paard. Het moet lichamelijk ok zijn, maar dat is het dan vaak wel. Opvallend is dat de meeste dressuurproblemen zich vaak uiten doordat het paard opeens niet meer meewerkt - zelf na gaat denken. Voor een ruiter die een passief rijdier gewend is, is dat best eng. Voor een vrijheidsdressuur trainer, die gewend is dat zijn paard altijd zelf nadenkt en af en toe daardoor ook op een dwaalspoor komt die hij dan weer op het goede pad moet brengen ('nee, geen Spaanse pas tegen mensenbenen aan doen, gewoon in de lucht is ook echt prima'), hoort dat bij het dagelijk leven.
, Ik vind dressuur en vrijheidsdressuur even 'natuurlijk', maar het verschil dat lijkt te bestaan komt doordat de ene tak van training slechts een beperkt aantal oefeningen kent die uit slechts 7 basisprincipes voortkomen die elk paard kan tonen zolang hij maar gehoorzaam is en een keer de basisprincipes geleerd heeft gekregen, terwijl de andere tak een oneindig aantal oefeningen kent die heel vaak niet logisch op elkaar aansluiten (logisch aangezien er zoveel zijn) dus waarbij het paard keer op keer opnieuw het leerproces door moet gaan om ze op commando te kunnen laten zien.
Toen ik [***] geleerd had om met zijn voorbenen op een podiumpje te staan en ik dat eens in de bak liet liggen na een training, zag ik vervolgens een paar uut later uit het keukenraam dat [***] met zijn voorbenen op het podium om zich heen stond te kijken, een soort van lion king - koningsrots idee. Dat soort gekke dingen. Ik denk dat juist doordat je ze elke oefening bewust aanleert met een hoop zelfdenkzaamheid, dat ze ze ook veel beter onthouden en daardoor ook als gereedschap kunnen gaan gebruiken om hun eigen leven vorm te geven. Ze komen op ideeen. En dat vind ik misschien nog wel het leukste aan dat hele vrijheidsdressuurgebeuren. 
lageveld schreef:Een aantal gehoorzaamheidsoefeningen vind ik bijvoorbeeld best acceptabel en niets mis mee. Voetje geven is in feite weinig anders toch ?
Zodra het circusachtige toestanden worden of zaken die ronduit tot gevaarlijke toestanden zouden kunnen leiden tja.....
"dan sta IK op mijn achterste benen"