[AR] Met hoeveel jaar voor de kar?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 11:32

ik ben met die van mij op 2,5 jarige leeftijd begonnen met lange lijnen oefenen, ook het stoppen op commando en de andere gangen enzo,
paar maandjes later voor het eerst een balkje laten slepen en vorige week heeft hij voor het eerst voor de kar gestaan in de bak, dat was best zwaar dus was echt maar een paar minuten,
paar dagen later zijn we buiten gaan rijden op de weg en dat ging super, hij word volgende maand 3 jaar,
ben gewoon lekker speels bezig en het is allemaal nog niet zwaar voor hem, bouw het gewoon rustig aan op zodat hij meer conditie en spieren kan gaan kweken

Paulusjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 21:20

horsewisper schreef:
vanaf 2,5 jaar laat ik mijn pony aan zijn tuig wennen en langzaam bandjes tot 3 jaar en met 3 de kar ervoor

Wat dacht je van de kar erachter? Tong uitsteken
Dat gaat wat makkelijker denk ik, haha.

(Flauwe grap)

judithM

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 16:24

Ik ben pas begonnen toen mijn pony ruim 3 was en pas met 4 jaar voor de wagen (hij is niet zadelmak gemaakt).

Natuurlijk wel veel eerder begonnen met opvoeden, voetjes geven, vast staan etc etc.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 16:57

Mijn pony is nu 2.2 jaar en loopt nu 1 x in de 2 weken met een singel en een bitje en leidsels door de bak heen om te leren sturen en zoals iemand al zei het stoppen wat heel belangrijk is. Over twee maanden dan is hij dus 2.4 jaar krijgt hij voor het eerst een tuigje op en daar gaan we dan rustig mee buiten wandelen totdat hij gewend is aan het tuigje. Als hij gewend is aan het tuigje gaan we 1 x in de week inspannen en verder met sturen. Als hij 2.6 jaar is gaat hij voor het eerst een autoband trekken en ik verwachtdat hij met ongeveer 2.8 voor de wagen staat dus bijna drie jaar.

Het scheelt ook inderdaad per ras. Sommige rassen zijn wat eerder volgroeid en sommige ies later. Ik hou me niet aan de regels maar kijk gewoon wat mijn pony aankan en wanneer hij verder wil. Wedstrijden beginnen we pas mee als hij 4,5 / 5 jaar is.

Gracia

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 18:11

mijn paard is als twee jarige beleerd ze was bevangen en moest lopen. haar vorige eigenaar had geen zin om te wandelen dus vandaar.

ze heeft er verder niks aan over gehoduen maar met twee jaar voor de wagen vind ik vrij vroeg. de meeste paarden die ik ken zijn rond hun derde beleerd.

Tibamar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 21:29

Ik zou ze als ze 4 zijn pas echt voor de kar zetten. Eerst ze maar stemhulpen leren en evt. ze eerst berijden. Kunnen ze mooi nog sterker worden voordat ze echt de kar gaan trekken...

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 23:02

marleendv_88 schreef:
Ik zou ze als ze 4 zijn pas echt voor de kar zetten. Eerst ze maar stemhulpen leren en evt. ze eerst berijden. Kunnen ze mooi nog sterker worden voordat ze echt de kar gaan trekken...

Een kar trekken, is minder belastend voor de rug, dan dat je erop gaat zitten..

Twinklestar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 10:50

Bij mijn welsh pony's begon ik altijd met 2 jaar eerst te longeren, als ze dat braaf deden ging het tuig erop en een hoofdstel met bitje aan.
Er achterlopend bitwijs maken en ook langs de weg.

Als ze alles goed doorhadden ging er een hele lichte sulky achter, en zodra ze die accepteerden ging ik pas op de sulky zitten.

Omdat ik alles heel kalm aan deed zat er tussen het eerste longeren en het op de sulky zitten ongeveer een maandje of 3 a 4.

Het voordeel hiervan vind ik vooral dat ze al bitwijs en singelmak zijn als je ze met een jaar of 3 in gaat rijden onder het zadel.

Uiteraard is het nog niet echt werken , het is meer spelenderwijs alles aanleren.
Het hangt ook heel erg af van de pony/paard.
Als het nog erg jeugdig is , in gedrag en lichamelijke ontwikkeling, kan je beter een half jaartje of zo wachten.
De een is nou eenmaal sneller er aan toe dan de ander.

Hoop dat je hier wat aan hebt Lachen

tinkert_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 15:54

ik ben met mijn tinker begonnen toen hij 2 jaar was en met 2,3 bandje erachter en met 2,5 een licht tweewielertje en toen hij daar goed gewent aan was de vierwieler erachter
nu rijd ik twee keer in de week kleine stukjes van zo'n half uur a driekwartier
het moet leuk blijven en niet gaan vervelen
dan bouwen we het langzaam op
ze zijn nog in de groei dus ik ben er erg voorzichtig mee maar ik heb er voor gekozen om hem eerst voor de kar te beleren en dan onder het zadel dan pikt hij dat ook allemaal wat sneller op
suc6 groetjes petruska

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 17:38

Manuutje1990 schreef:
Een kar trekken, is minder belastend voor de rug, dan dat je erop gaat zitten..

Een andere belasting dan dat je erop gaat zitten, en het gewicht van de wagen telt natuurlijk ook mee. Of je er een tweewieler achter hebt hangen of een lekkere recreatiewagen van 250 kg of meer.