Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
cissie schreef:En dat is nou juist wat ik jammer vind (of gewoon niet snap), dat als je met sporen rijd, dat je dan volgens sommige NH aanhangers een grote dierenbeul bent, wat een kul zeg
, ja als je je je paard ermee loopt te prikken, dan wel ja, maar als je de spoor gebruikt waarvoor hij bedoeld is en idd het verfijnenen van je hulpen, zie ik geen probleem
Soms heb ik wel eens het idee dat NH-ers TEWEINIG van echte klassieke rijkunst weten om te snappen hoe het nou allemaal werkt, ze zien iets en hebben er gelijk een mening over, terwijl ze zelf nooit hoog in de dress gereden hebben (dan zeggen sommige ja maar ik hoef niet hoog in de dress te hebben gereden om in te zien dat, dit of dat niet goed is of wat dan ook is) naar mijn mening kun je pas oordelen als je weet hoe het er achter de schermen aan toe gaat, vele DENKEN dat te weten maar hebben zelf nooit een Z dress paard getraint.
Ik ben volgens de klassieke rijkunst getraint en heb op deze wijze altijd paarden gereden, ik zag ook dat sommige paarden gefrustreerd waren en niet al te vrolijk de ring in kwamen.
De afgelopen tijd (ong. 2,5 a 3 jr) ben ik me aan het orienteren op de NH methode, wat schets mijn verbazing, ook tijdens NH trainingen lopen sommige paarden gefrustreerd en chaggie rond, hoe kan dat nou???
Mijn conclusie: het gaat er niet om WAT je doet maar HOE je doet, al Spring je 1.40 hoog of je werkt in de round penn met een Lead Rope het maakt geen zak uit!
Even een kleine aanvulling, omdat het anders lijkt alsof ik Nh aanhangers de grond in boor, Nh heeft een heleboel goede dingen, vind ik.
Dress ruiters zouden net zoals Nh -ers zich meer kunnen verdiepen in de verschillende omgangvormen met paarden en dat de eis van perfectie niet een goede basis van samenwerken mag zijn.
Amen!
gijsenkim schreef:Alle bijbehorende spelletjes zijn enkel aanvullingen op het NH, en is GEEN NH op zichzelf.
Ik heb heel veel respect voor paarden en eis dat ook terug (soms op een wat minder subtiele manier, als het paard ook niet zo subtiel naar mij toe is) en dat is in mijn ogen meer NH dan een driving game, of een paard aaien met een carrotstick.
Omegamedo schreef:De omgang en verzorging daar twijfel ik niet over, en dat kan ik toch wel zeggen dat dat erg "natural" is ( qua bekappen, geen deken maar wintervacht, rangorde, enz).
Astragirl schreef:Ik denk dat dat niet echt een kwestie van begrijpen is , maar van aanleren. Het paard moet 'begrijpen' dat jij de leider bent maar er verrouwen voor terugkrijgt. En dat kan dan volgen in de oefeningen. Maar ik vind wel dat er een duidelijk verschil moet gemaakt worden in leider zijn door 'angst' of door 'vertrouwen geven". Je kan je paard wel op zijn donder geven een keer, maar je mag niet vergeten er ook bij belonen als hij hem juist gedraagt! Positieve training als het ware, dan krijf je vertrouwen zonder angst. En dat kan iedereen doen, daar is niets NH aan, maar is wel een belangrijk uitgangspunt voor mij. Daarom dat ik altijd grondwerk doe met een nieuw paardje, om zijn plaats duidelijk te stellen , maar ook om hem te leren me te vertrouwen, dat ondervind je ook in het rijden denk ik, maar velen kijken daar niet naar en vinden het tijdverlies.
cissie schreef:Dat je paard moeten weten dat je boven hem staat dat snap ik, maar wat ik dan weer niet snap is dat vele nh-ers dat willen bereiken dmv van grondwerk oefeningen, (niet dat daar iets mis mee is), dat kun je toch ook doen door het paard stil te laten staan/met poetsen/hoefsmid/da opzadelen/ jij eerst in de stal dan hij/stil staan met opstappen enz enz enz.??Citaat:
dat doen ze ook,..Ik in ieder geval wel. Het Nh houdt bij ij niet op bij het verlaten van de bak hoorCitaat:Ik weet dat een heleboel mensen grondwerk leuk en leerzaam vinden, vooral mee doorgaan.
Maar ik heb dat niet nodig, een paard heeft in de meeste gevallen heel snel door wie de baas is en daar hoef ik niet een half uur in een cirkel te gaan staan.
Voor mij betekend grondwerk ook totaal niet een half uur in een cirkel staan. Het is zoveel meer! Alle bewegingen die het paard kan maken, over en onder dingen, zijwaarts, tempowisselingen, communicatie over steeds grotere afstanden. Prachtig!
Citaat:Ho is ho en niks anders, links is links en niet rechts, ik zie (sorry) grondwerk niet als het verduidelijken van leiderschap maar meer als leuke bezigheid en ontspanning, waar imo niks mis mee is.
Tenzij jij je dominantie in dat half uurtje gaat afdwingen....
Helaas heb ik paarden gezien die er tureluurs van zijn geworden en de eig. maar hameren op dat dominantie gedoe.
Vervolgens naar de weide lopen, het hek openen en het paard EERST de wei in laten lopen om vervolgens een paar meter meegesleurt te worden naar een vers plukje gras.