[AR] Hoe hebben jullie je tweespan beleert?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 14:47

Peachy schreef:
Smurf:
Ik heb al veel verhalen gehoord dat het mis ging als je er een autoband achterzetten, dus daar ben ik wel een beetje huiverig voor eigenlijk. Vooral omdat hij een nogal spring-in-het-veld is. Als die band dan tegen zijn achterbenen klapt, ik weet het niet, maar volgends mij zou dat geen prettige ervaring zijn.
Iig bedankt voor de tip Lachen

Hoe kan die band nou tegen z'n achterbenen klappen? Je verlengt die strengen toch met touwtjes en daaraan komt die band (eventueel een buis ertussen). Het enige wat dan kan gebeuren, IMO, is dat de stengen tussen z'n benen komen als ie gaat stuiteren.

Als het zo'n spring-in-het-veld is, zou ik hem zeker niet zomaar naast een ander paard in het span zetten. Eers maar eens enkelspan beleren en als hij dat beheerst, dan pas tweespan.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 14:52

wij verlengden inderdaad de strengen met strotouwtjes en hingen er een houtje aan, aan dat houtje hing dan de band, dus de kans dat die tegen de benen klappert is erg klein, zelfs bij een spring-in-het-veld.

De strengen tussen de benen komt wel eens voor, daar leren ze alleen maar van, gebeurt voor de wagen ook wel eens en dan slaan ze niet meteen volledig in de paniek.

Wij rijden overigens met werktuigen, dus met touwstrengen.

Ik heb laatst een tuiger helpen beleren, aar dat was toch een ander verhaal dan een Noriker, de tuiger bleef maar omhoog komen, nu zijn ze hem zadelmak aan het maken en hij vertoont hetzelfde kunstje......

Peachy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-04 14:53

ik ben bang dat die kar die ik heb nu nog te zwaar is voor hem alleen en hij word helemaal gek als mijn andere paard er niet bij is.

Over die band. Die bleef haken ergenst achter en dat paard stapte gewoon door, die band schoot los en vloog tegen de achterhand van dat paard aan. Dus het kan wel! Het hoeft natuurlijk niet.
Ik heb liever ook geen touwtjes aan mun strengen want die schuren langs mun tuig, vind ik een beetje zonde voor mijn tuig en ik heb ook geen oud tuig wat ik daarvoor kan gebruiken.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 14:55

kijk, daarvoor hebben ze nou werktuigen uitgevonden

Mijn paard had zoiets laatst met boomslepen, door een stuurfoutje van mij bleef de boom hangen, schoot los en hij kreeg het houtje op z'n kont, de enige reactie was dat ie diep ging zuchten en in rust ging wachten tot ik de boel er weer aan had geknoopt...... zo kan het dus ook! Het hoeft niet altijd meteen paniek te zijn als er iets mis gaat.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 14:59

Peachy schreef:
Over die band. Die bleef haken ergenst achter en dat paard stapte gewoon door, die band schoot los en vloog tegen de achterhand van dat paard aan. Dus het kan wel!

Je bedoelt dat het gewoon dom was van de gene die erachter liep?

Citaat:
Ik heb liever ook geen touwtjes aan mun strengen want die schuren langs mun tuig, vind ik een beetje zonde voor mijn tuig en ik heb ook geen oud tuig wat ik daarvoor kan gebruiken.

Verward Wat je wat zonde is? Als je paard nog niet gewend is aan trekken en jij hem voor de wagen knoopt. Hij gaat er vandoor en hij wil nooit meer voor die wagen.

Peachy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-04 15:00

Dat niet nee, maar sommige paarden zijn ook wel cool in het hoofd en de mijne is dat echt niet. Hij is ook net hengst af ( 2 maanden)dus ik denk dat het daar ook wel een beetje mee te maken heeft.

Patricia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-04 02:22

Ik zou zeker zorgen dat hij het trekken echt goed kent. Bijvoorbeeld door te slepen in het enkelspan. (En dan ook echt wat gewicht te slepen)
Hij moet het trekken zeker kennen voordat hij in het tweespan kan. Daarna is de keus aan jou. Eerst verder beleren voor de wagen in het enkelspan of verder beleren voor de wagen in tweespan.
Ik zou, mits het ervaren paard rustig is, het groene paard bij in het tweespan zetten.
Weet je niet wat je vierjarige doet of is hij niet rustig, dan het jongere paard eerst verder beleren in het enkelspan.
Let op: Dit is wat ik persoonlijk zou doen.

Peachy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-04 09:54

Allemaal bedankt voor de tips!
Ik zal het zeker allemaal een keer uitproberen wat het beste zou werken.
Vandaag begin ik iig met slepen.

Patricia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-04 16:04

Veel succes ermee.
Goed dat je nu begint met slepen. Is altijd een goed begin Lachen

littlemouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 19:03

Ik ben begonnen met ze naast elkaar te laten lopen terwijl je er zelf achter loopt. Bij mij was dit zoweizo nodig, aangezien ze altijd ruzie haddne. Langzamerhand zijn ze aan elkaar gewent, Ze liepen overigens al in het enkelspan alletwee. Daarna heb ik ze voor proef in tweespan gezet en dat ging eigenlijk meteen prima.