[AR] [NH] Soort paardenfluisteraar?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 22:44

Hoe ik dat doet. Ik doe niks maar mijn paarden. Ik geef enkel een tip als het waren en het gevolg is bijna altijd dat de paarden dat gaan opvolgen en daar nog vaak een eigen invulling aan geven.
Het VD gedeelte is niet zo zeer een onderdeel voor mij. Ik leer mijn paarden oefeningen die functioneel zijn en het is mooi mee genomen als het nog mooi is ook. Ik kan ze daarbij niks leren als ze zelf niet willen. Het paard moet daarbij zoals ik zij een eigen invulling kunnen geven zonder bang te worden gestraft te worden enz. Ze moeten dus leren onder mijn leiding zelf dingen uit te voeren en op te lossen.

Hoe ik dit doe is dus enkel het aandragen en het paard zo voorbereiden dat hij weet wat hij met die tip kan doen. Het is en blijft een tip. Dwingen een paard te liggen of knielen kun je enkel met geweld. Het resultaat is dan een gedwonge houding die niet spreekt van vrolijkheid en speelsheid.
NH is dan ook de basis van de VD oefeningen.

YellyBelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 14:01

Mooi zeg! Ben het er helemaal mee eens: Met dwang kom je nergens!!

OK dan!

Kratoow

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 20:08

Ik doe ook wel eens een join-up met mijn paard, en in het begin was het echt heel goed voor het vertrouwen!

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 22:21

Waarom zeg je in het begin. Later werd het anders of deed je het toen niet meer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 16:06

Ik vind de manier van natuurlijk bekappen, en natural horsemenship echt heel goed.
Zo win je het vertrouwen van je paard...
Nadat ik de adviezen van iemand had opgevolgd die er ook aan deed, ging het zooo goed met de pony die ik toen reed.
Zijn vertrouwen in de mens was ver te zoeken, hij stond in een grote wei en wilde niet komen, rende weg. Het leek wel alsof hij mensen háátte.
Ik wist wat er met hem gebeurd was. als ze hem vingen werd hij door verschillende meiden drie of vier uur achter elkaar gereden, ze wilden aan iedereen laten zien dat hij hoger dan een meter kon springen.

Ik kreeg hem telkens niet te pakken.
Diegene zei dat ik in het midden van de wei moest gaan zitten, en als hij op minder dan 50 meter afstand kwam moest ik fluisteren. zijn naam, en dat ik graag wilde dat hij zou komen maar het hoefde niet enz.
En ik moest ook een wortel of iets dergelijks meenemen.
Na twee keer stond hij pal voor mn neus, ik had m kunnen pakken, maar ik moest blijven zitten en hem de wortel gevenb. daarna liep hij weer weg.
de volgende dag kwam hij op me af gedraafd, en liep naast me, zonder touw mee de wei uit. Toen heb ik samen met hem (met touw) een boswandeling gemaakt, hem lekker lang geaaid en gepoetst.
Hij werd echt mijn beste vriend. Nu is hij al heel lang verkocht, aan een klein meisje die er wedstrijdjes mee rijdt. Hij is zo lief geworden!
Geweldig OK dan!

El_vis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-04 09:30

Ik heb ook een keer een join-up gedaan met mijn paardje,de eerste keer ging het niet maar de tweede keer wel,en dat ging erg goed,ze looptnu overal en altijd achter me aan en komt in de wei ook naar me toe.

roosw

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 09:02

wat is een join-up precies, ik snap het niet helemaal. en waarom is het precies slecht? (want hoor heel veel dat een join up slecht is enz.) ik heb het zelf nooit gedaan, hoor. ik werk alleen volgens de parelli NH methode.

Emania

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 13:19

Bij een join up maak je gebruik van de natuurlijk relaties die een paard in het wild aangaat met soort genoten. Je stelt je op als de leider van een kudde waar een vreemdeling binnen wil dringen. In eerste instantie stuur je hem daarom ook weg. Totdat hij onderdanigheid toont, dan vraag je hem naar je toe te komen.
Vergelijk het met een totaal vreemde die je huis binnen wil lopen, dan wil je toch ook eerst even weten wat voor vlees je in de kuip hebt?
Elk paard zal graag naar je toe komen aangezien een kudde veiligheid bied. Je hebt tenslotte minder kans om opgegeten te worden als je niet de enige maaltijd bent.
Een join up is inderdaad een stress factor voor het paard. Zeker wanneer deze niet correct wordt uitgevoerd. Maar in het wild worden ze ook aan deze vorm van stress blootgesteld. Ik denk dat als je een eenmalige join-up doet met een paard je inderdaad een vertouwens band kweekt omdat je toont dat je de kudde verdedigt. Wel ben ik tegen de join-up in de round-pen. Het is zwak om een paard weg te sturen terwijl hij niet weg kan. En zeker als je dan te lang doorgaat en niet luisterd naar de signalen die het paard geeft kunnen er gevaarlijke situaties onstaan. Waarover Josien al sprak.
Een paard is een vluchtdier maar zal zich verdedigen als hij niet kan vluchten.