[AR] aangespannen rijden: met of zonder broek???

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

aangespannen rijden:met of zonder broek?

met broek
18 (81%)
zonder broek
4 (18%)

Totaal aantal stemmen: 22

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 13:46

Ik ben er van overtuigd, dat het grootste deel van de ongeliukken met mennen gebeurt door onoplettendheid van de menner.
Daarom menik ook graag alleen, dan wordt je niet afgeleid door een babbelende bijrijder.
Het gebeurt bij mij dan ook niet (vrijwel, zeg nooit nooit) dat mijn paard wat doet zonder dat ik het zie aankomen of tijdig kan ingrijpen.
Ik denk dat dat veel belangrijker is als wel of geen broek.
Ik erger me dood als ik mensen zie mennen op hun jan-boeren-fluitjes, houding van niks, niet opletten op het paard en maar de popi-jopie uithangen.
Ze hebben het nooit goed geleerd, want het is immers allemaal zo makkelijk, je knupt het paard voor de kar, gaat er achter zitten, slaat een keer met de leidsels op de kont (net als in de film) en je gaat gewoon rijden. Zweep in de houder, want je hebt immers toch een braaf paard.......
Naar mijn mening komen daar de meeste ongelukken van.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 13:48

Dat ben ik zeker met je eens Billy!

Notteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 14:17

Ik heb tegenwoordig menles. En jah, daar rijden ze allemaal met broek!
Terwijl de wagen een rem heeft en de lemoen een stopkram.

Waarom zonder rijden? Het paard heeft er naar mijn weten geen last van, is alleen maar fijner voor hem.
(alleen sommige hebben er een bontje omheen)

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 16:07

Waar met rijden als het ook zonder kan?

Gracia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 16:13

toch blijft het me een veiligegevoel geven... en wat heeft het paard voor last van een broek???

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 16:37

Maar als jij je paard te kort voor de kar zet, krijgt hij alsnog de kar op zijn hakken als je van een helling afgaat. Dan heeft die broek ook geen nut.
Het is een veiliger gevoel als jij rustig de weg op kan gaan met een paard dat goed beleerd is en dat jij goed oplet zodat je alles van te voren aan ziet komen!

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 17:06

Maar het blijft een dier he. Hij kan nog zo goed beleerd zijn, maar een kat (paard in dit geval) in het nauw maakt rare sprongen. Overigens remt een broek voldoende om de wagen van z'n hakken af te houden, ook als het paard korter voor de wagen staat.

Zweig

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 17:07

Sjonniej waarom rijden jullie in de marathon dan wel met broek als het volgens jouw ook zonder kan, en waarom trainen jullie dan schijnbaar anders dan dat dat je in de wedstrijd rijdt? komt me nogal onlogisch voor, je spreekt jezelf tegen. En als je je paard te kort voor de kar zet ben je met remmen ook te laat. Met of zonder broek maakt dan niet meer uit.

bora

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 17:39

Ik rij altijd met broek, omdat ik een keer met een orientatie-rit heb gehad dat de rem van de wagen kapot ging en het paard daardoor iedere keer de kar tegen zijn hakken kreeg. Met een broek had het paard dit niet gekregen.

sanderijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 19:56

ik rijd met broek omdat mijn wagen niet geremd is en het lamoen ook niet wordt geremd door de lichtogen, het zou dus kunnen dat de wagen op haar hakken klapt als ze stopt, of als wij bergafwaarts gaan.omdat ik nogal vaak over heuveltjes kom heb ik zelfs een extra 2de riempje aan de broekom aan het lamoen te bevestigen.

Galja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-04 01:07

Billy schreef:
Ik ben er van overtuigd, dat het grootste deel van de ongeliukken met mennen gebeurt door onoplettendheid van de menner.
Daarom menik ook graag alleen, dan wordt je niet afgeleid door een babbelende bijrijder.
Het gebeurt bij mij dan ook niet (vrijwel, zeg nooit nooit) dat mijn paard wat doet zonder dat ik het zie aankomen of tijdig kan ingrijpen.
Ik denk dat dat veel belangrijker is als wel of geen broek.
Ik erger me dood als ik mensen zie mennen op hun jan-boeren-fluitjes, houding van niks, niet opletten op het paard en maar de popi-jopie uithangen.
Ze hebben het nooit goed geleerd, want het is immers allemaal zo makkelijk, je knupt het paard voor de kar, gaat er achter zitten, slaat een keer met de leidsels op de kont (net als in de film) en je gaat gewoon rijden. Zweep in de houder, want je hebt immers toch een braaf paard.......
Naar mijn mening komen daar de meeste ongelukken van.

Heb je idd helemaal gelijk in....

Galja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-04 01:13

Maar toch blijft mijn vraag: Waarom de meeste met de marathon zonder broek reden....
Na het lezen van jullie reacties zie ik dat de meeste van jullie toch wel enigzins dezelfde mening hebben over de broek, daarom alsnog mijn vraag.
En toch ( ja ik BEN eigenwijs.... Schijnheilig ) zie ik het nut er niet van in om bij mijn shet een broek aan te doen. Ik rij alleen en ook echt alleen over de vlakke weg, geen heuveltje te bekennen. Plus dat mn tuig goed vast zit aan de limoenen ( op de juiste manier dan ) En ik rij al jaren op deze manier met haar en het is nog geen 1 keer voorgekomen dat ze de kar op dr hakken kreeg ( ok, eens moet de eerste keer zijn...)
Maar ik zal jullie wijze raad opvolgen en als ik mn nieuwe tuig gaat aanpassen ook de broek gebruiken.....
Leuk trouwens dat er zoveel reacties op gekomen zijn OK dan!

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 09:16

Zweig schreef:
Sjonniej waarom rijden jullie in de marathon dan wel met broek als het volgens jouw ook zonder kan, en waarom trainen jullie dan schijnbaar anders dan dat dat je in de wedstrijd rijdt? komt me nogal onlogisch voor, je spreekt jezelf tegen.

Wij gebruiken in de marathon een broek omdat je daar hellingen hebt enzo. Ik woon hier in het Westland. Hier is geen helling te bekennen. En ik heb een super geremde wagen. Dus is er thuis geen enkele reden om met een broek te rijden.
Citaat:
En als je je paard te kort voor de kar zet ben je met remmen ook te laat. Met of zonder broek maakt dan niet meer uit.

Dat probeerde ik ook te zeggen Lachen Maar het kwam misschien anders over.

Maar het ging erom dat als jij een broek hebt, er dan meteen niets meer kan gebeuren. Dat is niet zo...
Ik rij alleen marathon omdat de kans dan bestaat dat ik te laat ben met remmen, als we een heuveltje afgaan.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 09:26

Citaat:

Ik ben het grotendeels eens met het verhaal over onoplettendheid, te makkelijk erover denken, geen zweep in de hand en dat soort zaken. Maar dus niet met het alleen mennen omdat dat veiliger zou zijn. Ik heb een zeer ervaren paard voor de wagen. Dertien jaar oud, marathons gelopen, koetsierslessen gedraaid en eigenlijk super betrouwbaar. Maar ... het blijft een paard met bloed. Soms schrikt hij toch ineens van iets, meestal zie je het aan de oren al aankomen. Maar dan moet je wel op die oren letten natuurlijk.

En dan ben ik altijd blij met mijn groom (of hij met mij, want wij wisselen zeer regelmatig). Er kan dan altijd iemand van de wagen af als er echt iets gaande is. Ook bij het oversteken van drukke wegen bijvoorbeeld is dat soms gewoon nodig omdat je vanaf de wagen de weg niet kan overzien. Voor mij dus niet mennen op de openbare weg zonder groom, pure veiligheid.

Enne ... ff on topic: wij mennen met broek, ondanks de geremde wagen, puur uit gewoonte en omdat we al zo'n lang paard hebben. Anders lijkt ie zo bloot Tong uitsteken

Galja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-04 09:44

MoniqueT schreef:
Enne ... ff on topic: wij mennen met broek, ondanks de geremde wagen, puur uit gewoonte en omdat we al zo'n lang paard hebben. Anders lijkt ie zo bloot Tong uitsteken

En bij een shet vind ik het zo'n opgepropt gezicht geven, zoals ik al zei, meer tuig dan pony Haha!