[AR] [NH] KFH, en wat mensen kunnen leren

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

santerra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 09:50

Ik heb zijn boek ook gelezen, en vind het prima hoe hij schrijft en heb er in de praktijk ook wat aan.

Het is een denk/werk wijze die voor veel mensen niet zomaar te volgen is denk ik.

marina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 10:05

Zelfs als ik gewoon aandraaf verschuift mijn gewone stalhalster.

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 13:25

Volgens mij werkt het alsvolgt:

Elk bit of bitloze optoming is zo scherp als de hand van de ruiter die het bedient. En daarmee kan een vlijmscherpe stang zachter zijn in de juiste handen dan een dubbel gebroken dikke bustrens.

Een touwhalster heeft knoopjes op de neus en die liggen bij een juiste bevestiging van het halster op zenuwdrukpunten op de paardenneus. Daarmee kun je je dus subtiele hulpen geven en er ruw aan trekken.

enzovoorts......................

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 15:47

pantarhei schreef:
Volgens mij werkt het alsvolgt:

Elk bit of bitloze optoming is zo scherp als de hand van de ruiter die het bedient. En daarmee kan een vlijmscherpe stang zachter zijn in de juiste handen dan een dubbel gebroken dikke bustrens.

Een touwhalster heeft knoopjes op de neus en die liggen bij een juiste bevestiging van het halster op zenuwdrukpunten op de paardenneus. Daarmee kun je je dus subtiele hulpen geven en er ruw aan trekken.

enzovoorts......................

Ik ben het met je eens dat alles zo zacht is als de hand van de ruiter, rukken aan welk halster dan ook is natuurlijk ook niet fijn. Dat van die knoopjes op bepaalde zenuwen is echt onzin. Ik heb het nog een keer nagevraagd aan een hoogleraar anatomie, er zitten op die plek geen speciale drukpunten, zenuwuiteinden etc. Als er al zoveel druk zou komen op die knoopjes, volgens mij komt er gewoon druk aan het hele halster, en niet specifiek op die knoopjes.

Duncan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-04 16:22

zullen we dan stoppen met de eindeloze discussie. Ieder zijn eigen dingen enz!......... Lachen

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 18:08

Hmm, die methode moet ik toch eens proberen. Raak wil me ook nog wel eens voorbij lopen. Niet eens uit dominantie volgens mij maar meer omdat het een lomperik is. Of ik ben gewoon naief. hij is namelijk nergens dominant in maar dat lopen dat wil nog wel eens iets Haha!

ellenlouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 21:01

Duncan, het eerste wat KFH zei toen we daar kwamen was dat we het boek weg moesten gooien! Hij hamert erop dat zijn 'methode' geen methode is maar wat jij zegt, een manier van leven, een verandering die in jezelf moet plaatsvinden. Niet echt iets concreets dus om direct mee aan de gang te gaan. Maar naar mijn idee zit er zeker wat in.

Hij ergerde zich aan mensen die met het boek onder de arm naar hun paard gingen en daar rücksichtlos alles gingen uitproberen zonder dat ze daarbij over hun intentie nadachten. Vandaar zijn opmerking over het boek weggooien.

Alhoewel hij stiekem toch wel blij was dat er al zoveel boeken verkocht waren schat ik zo in Cool

marina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 23:19

Dat denk ik ook, en waarom dan weer een boek maken met zoveel goede aanwijzingen erin.. Man houd ook wel van zij centjes hoor..Haha!
ellenlouise: ben wel hee; nieuwschierig wat jij daar allemaal hebt gedaan *LOL*

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 13:38

Ik vind dat hempfling een mooie methode heeft (wat ik ervan gezien heb), maar ik denk aleen dat het niet makkelijk uitvoerbaar is. Alles wat hij in zijn boeken beschrijft is heel logisch, alleen is het heel moeilijk om in een keer allemaal te doen, en hij verwacht dat eigenlijk wel van je. Hij schijnt heel boos te worden, als je iets verkeerd doet Verward (hij schijnt wel mensen te slaan Tong uitsteken ) Ik denk zelf dat het tijd kost om jezelf de goede "attitude" aan te leren, ik zie zelf meer in oefeningen (parelli, voest) die je dat aanleren. Als ik zijn boek nu lees merk ik dat ik heel veel dingen nu wel doe, terwijl ik dat eerst niet begreep of niet belangrijk vond of er gewoonweg overheen las.

ellenlouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 15:35

sanne83 schreef:
Alles wat hij in zijn boeken beschrijft is heel logisch, alleen is het heel moeilijk om in een keer allemaal te doen, en hij verwacht dat eigenlijk wel van je. Hij schijnt heel boos te worden, als je iets verkeerd doet Verward(hij schijnt wel mensen te slaan Tong uitsteken )

Haha! Haha! moet ie proberen! En hij verwacht niet dat je het gelijk 'kan' maar ik heb wel gezien dat hij flink boos werd op een aantal mensen die volgens hem niet de juiste instelling hadden (en dat dan in het Duits he Cool ).

Hij is er recent nog van beschuldigd dat ie een of andere sekte zou hebben. Tja, het blijft een apart figuur. Maar wel heel mooi om te zien wat ie allemaal met paarden kan.

Levade

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 16:45

Ik ben Klaus heel dankbaar dat hij Natuurlijk paardrijden heeft geschreven..! Alweer 4 jaar geleden heb ik dit boek gekocht en ben het uitgebreid in gaan lezen. Iedere keer dat ik met mijn paardje bezig was had ik de info uit dit boek in mijn achterhoofd en bekeek wat ik ervan terugzag in de werkelijke omgang. Zo stapje voor stapje, zoals volgens mij elk leerproces moet gaan, slaagde we er zelfs steeds beter in om de oefeningen uit te voeren.
Zo zou het volgens mij met elke theorie moeten gaan: je kijkt wat daar voor jou waarheid van is en wat je er zelf uit kunt gebruiken en past dat toe.
Uiteindelijk liepen we naar mijn zin een beetje vast omdat een boek ook nooit geheel de praktijk kan begeleiden. Ik ben toen op zoek gegaan naar een soortgelijke (is dus niet hetzelfde!!) cursus/instructeur en kwam zodoende terecht bij Johan Miesen (ook vertaler van natuurlijk paardrijden). Na mijn eerste 'show' aan hem van hoe ik en Beertje met elkaar omgingen, vroeg hij wat ik eigenlijk kwam doen want we konden toch 'alles' al?! Haha. Ik heb nog een hele poos lessen van hem gevolgd die ik als heel verrijkend heb ervaren. Maar sinds ik studeer zijn Beertje en ik zelf lekker bezig, en nu al 2 jaar verder gebruik ik nog steeds heel erg veel van de ideeën van Johan (en dus ook van KFH), het is inderdaad een soort manier van met paarden omgaan en houding tegenover hen.
Dan wil ik tóch nog eventjes iets zeggen over hulpmiddelen, helemaal niet voor discussie btw. Welke hulpmiddelen en hoeveel je ook gebruikt, dat doet er niet veel toe, het belangrijkste is hoe je ermee omgaat. Ik blijf erbij dat veel respect voor de dieren en het luisteren naar hen om daar op een goeie/eerlijke manier op in te kunnen gaan, heel veel belangrijker is!
Geniet van de beestjes en laat hen van de tijd met jou genieten.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 17:04

Wat ook heel goed is van Hempling - is weer heel wat anders - zijn de oefeningen die hij aanraadt voor je gaat rijden. Dat heeft mij toch geholpen! Ik ben echt een enorme hark, maar met de oefeningen uit Natuurlijk Paardrijden zit ok toch wel wat soepeler op m'n paard.
Ook een leuk aspect van die man.

Duncan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-04 20:30

kijk die oefeningen vind ik nu ook super, doe ze elke morgen Haha!

ellouise, jij bent op cursus gewewest?? vertel, wat is er waar van al die geruchten en 'ik-heb-gehoort-verhalen'????? ben echt heel benieuwd, het lijkt mij nl ook wel wat, zo'n cursus!

chaai

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 21:20

ja, ik ben ook heel benieuwd. waar kun je dat eigenlijk doen?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 22:54

Intressant topic.

Het enige wat ik erover kwijt wil is dat ik enkele jaren geleden het boek natuurlijk paardrijden van iemand geleend had, maar ik kwam er absoluut niet doorheen. Vond het allemaal erg ingewikkeld geschreven

ellenlouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 18:21

Duncan schreef:
kijk die oefeningen vind ik nu ook super, doe ze elke morgen Haha!

ellouise, jij bent op cursus gewewest?? vertel, wat is er waar van al die geruchten en 'ik-heb-gehoort-verhalen'????? ben echt heel benieuwd, het lijkt mij nl ook wel wat, zo'n cursus!

Cool nou, ik weet niet wat voor geruchten jij hebt gehoord maar het is al weer zo'n 7 jaar geleden dat ik geweest ben. Dat was in Spanje maar hij schijnt tegenwoordig in Denemarken te zitten.

Duncan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-04 20:35

hij zit inderdaat in denemarken, hij zou mensen uitschelden, boos worden, zichzelf de hemel in prijzen, showen (terwijl hij daar zelf zo tegen is Verward)....

stef schreef:
Het enige wat ik erover kwijt wil is dat ik enkele jaren geleden het boek natuurlijk paardrijden van iemand geleend had, maar ik kwam er absoluut niet doorheen. Vond het allemaal erg ingewikkeld geschreven

misschien kom je er wel eens door, en anders is het jou methode niet.... (volgens mij dan he Schijnheilig )

Duncan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-04 07:29

Wat ik het moeilijke aan zijn methode vind is dat er amper oefeningen in staan en ik niet het creatieve brein heb om wat leuks te verzinnen. Maar dat is ook een doel (en een weg, die hij belangerijker vind), creatief denken, maar het is zo moeilijk!

Gisteren heb ik op bijde tinkers gereden, met een halster en een touw. Het opstappen bij Midwinter gaat nog niet zo goed (ze was gewend om de hele tijd weg te lopen, probeert ze nu nog steeds). Ik heb een stukje gedraaft en ben toen weer afgestapt. Wat helpen die oefeningen (voor de mens Haha!) goed *LOL* Ik kon heel ontspannen blijven zitten zonder te bonken. Op Midwinter lukte dat altijd wel, maar Flox is best moeilijk. Ook op hem kon ik vandaag (best) goed blijven zitten. Jeeeeej Ik heb zelfs nog gesprongen met Flox, het enige is dat ik erg de neiging heb ok na de sprong nog een paar meter naar voren te ziten, daardoor raakt hij uit balans en gaat harder lopen, waardoor ik ga stuiteren....maar na een poosje lukte dat ook al aardig (ik weet niet of het er uit zag, maar het voelde vrij goed..... Tong uitsteken )

Het mooie vind ik dan dat je met een halster en een touw, zoveel van je paard krijgt. Het moet ook lukken zonder halster en tuw, maar daarvoor zal ik toch nog meer moeten oefenen met sturen enz. Maar zo gaat het natuurlijk ook. Als het mij dan ook lukt om een beetje (schijnbaar) stil te zitten ben ik helemaal vrolijk!

Nu is mijn vraag:
Wie RIJD en op de hempfling-manier en wat doen jullie dan?

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-04 10:48

Citaat:
Nu is mijn vraag:
Wie RIJD en op de hempfling-manier en wat doen jullie dan?

Ik, kijk maar op mijn site hoe en wat ik doe. Ben wel nu mijn eigen weg in gegaan, mara de basis is Hempfling.

Levade
Citaat:
Uiteindelijk liepen we naar mijn zin een beetje vast omdat een boek ook nooit geheel de praktijk kan begeleiden. Ik ben toen op zoek gegaan naar een soortgelijke (is dus niet hetzelfde!!) cursus/instructeur en kwam zodoende terecht bij Johan Miesen (ook vertaler van natuurlijk paardrijden). Na mijn eerste 'show' aan hem van hoe ik en Beertje met elkaar omgingen, vroeg hij wat ik eigenlijk kwam doen want we konden toch 'alles' al?! Haha. Ik heb nog een hele poos lessen van hem gevolgd die ik als heel verrijkend heb ervaren.

Ik zit er ook over te denken om les bij hem te nemen. Hoe geeft hij les? zijn boek heb ik al.

Levade

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 13:20

josien schreef:
Ik zit er ook over te denken om les bij hem te nemen. Hoe geeft hij les? zijn boek heb ik al.

En, hoe vond je zijn boek?
Tja hoe geeft Johan les... hoe moet ik dat zo duidelijk mogelijk beschrijven met een tekstje Scheve mond In elk geval doet hij heel veel grondwerk vooral op de cirkel, en als dat goed gaat en het paardje sterk is en lekker kan lopen (vooral goed kan dragen) begint het rijden maar alles stapje voor stapje, geen overhaasting. Hierbij is vooral veel aandacht voor de zit en de manier van hulpen geven, je rijdt zoveel mogelijk vanuit je zwaartepunt waardoor je heel 'licht' gaat rijden.
Jeetje ik vind het echt heel moeilijk om een fatsoenlijke beschrijving te geven, heb je weleens op zijn site gekeken? www.mensenpaard.nl Je kunt anders mss deze zomer eens een weekcursus bij hem gaan doen? Daar ben ik ook mee begonnen, omdat je dan echt goed kunt bekijken of het je aanstaat. Het is lang genoeg om een duidelijk beeld te krijgen en er zijn meerdere mensen en paarden (zowel beginnend als verder gevorderd) zodat je meerdere 'aspecten' meenmaakt.
Als je nog iets van hem wilt weten (over zijn methode dan he hihi), vraag gerust!

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 13:25

Zijn boek vind ik heel mooi aanluistend op het boek "natuurlijk paardrijden" van Hempfling. Hij schrijft kort en bondig. Draait er niet omheen en dat vind ik wel zo fijn. Tja de oefeningen kom ik bij hem niet erg uit, maar ik heb dan ook een apart paard. We zijn wel met die oefeningen bezig, maar dat op mijn paard zijn manier.

Ik zit er over te denken om een 10 lessen paket te nemen van hem. Vooral voor mijn houding en zit. Zijn site heb ik gelezen. Als het goed is komt mijn stukje over zijn boek ook op zijn site te staan.

Hoe vind je hem qua persoon. Kan hij goed geven enz enz.

Levade

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 13:36

josien schreef:
Zijn boek vind ik heel mooi aanluistend op het boek "natuurlijk paardrijden" van Hempfling. Hij schrijft kort en bondig. Draait er niet omheen en dat vind ik wel zo fijn. Tja de oefeningen kom ik bij hem niet erg uit, maar ik heb dan ook een apart paard. We zijn wel met die oefeningen bezig, maar dat op mijn paard zijn manier.

Ik zit er over te denken om een 10 lessen paket te nemen van hem. Vooral voor mijn houding en zit. Zijn site heb ik gelezen. Als het goed is komt mijn stukje over zijn boek ook op zijn site te staan.

Hoe vind je hem qua persoon. Kan hij goed geven enz enz.

Met Johan moet het klikken. Ik kon heel goed met hem overweg maar een vriendin van mij heeft ook les van hem gehad en dat lukte niet zo goed. Hij heeft een heel eigen visie en kan er niet zo goed tegen als hij je bvb weer les komt geven dat hij merkt dat je gewoon volledig je eigen ding aan het doen bent geweest wat tegenover hetgeen staat hij jou heeft geleerd. Hij verwacht dus wel enig enthousiasme en inzet van zijn leerlingen, wat ik eerlijk gezegd niet meer dan normaal vind op het moment dat je besluit les te nemen van iemand.
Trouwens, als je hem specifiek voor je houding en zit wilt... mss moet je hem daar dan even over contacteren want Johan is iemand van gehelen. Als hij bvb vindt dat de rug jouw paard (ik noem maar iets) nog niet sterk genoeg is, dan zal hij je eerst grondwerklessen gaan geven. Dus hij heeft zeg maar een beeld van hoe een paard ontwikkeld moet zijn vooraleer je naar de volgende stap gaat. Niet dat je verplicht bent natuurlijk om je daaraan te houden...

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 14:19

Klinkt goed. Ik kan met bijna iedereen opschieten en hij heeft ongeveer de zelfde visie als ik.

Bedankt voor de info.

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 15:32

Heb recent zijn boek van iemand geleend en ben blij dat ik het niet besteld heb.
Niet dat ik het een slecht boek vind, maar de info die erin staat heeft voor mij beperkte toegevoegde waarde. Ik mis vooral het 'hoe' in zijn boek. Als je het leest dan doe stap 1, 2 en 3 en dan doet je paard het ook gewoon. Mijn praktijkervaring is anders Haha!

Veel wat in zijn boek staat komt uit andere boeken, ik zie het meer als een soort samenvatting en niet als 'het boek' voor mij. Ik ben meer gecharmeerd van het boek van Steinbrecht en van de boeken van Hinneman/Van Baalen; Rijden in Balans van Bonhof; Heather Moffett; Centered Riding etc. Daar haal ik meer uit.

Miessen zit voor mij veel te ver weg, dus daar ga ik niet naar toe.

Wel ga ik 20 juni een les rijden bij Antoine de Bodt en ben heel benieuwd naar de ervaring die ik daar op doe. Als het leuk is en het past bij mij en mijn paard dan ga ik ook op 1 augustus een clinic doen (theorie en praktijk). Ook wil ik nog een keer naar Nelly Abbenes, zij is ook een soort kunstenaar op klassiek dressuur gebied.

Duncan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-04 20:30

Ik ben van plan het boek van Miesen ook aan te schaffen, maar eerst moet die van Hempfling uit en wil ik hem tot elk woord snappen Tong uitsteken

Weet iemand hier toevallig in groningen een leuke instructrice/instrukteur???