[AR] shetlannd opleren voor de kar: tips welkom!!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-01 22:30

Het valt me op dat veel mensen erg negatief reageren over zelf je pony beleren voor de kar.
Natuurlijk is het beter als iemand met ervaring het doet, maar die zal het ooit toch ook geleerd moeten hebben?!

Zelf de meest ervaren persoon is ooit onervaren begonnen!!!

Ik heb zelf ook een keer een schet voor de sulky beleerd. Ik heb het helemaal alleen gedaan.
Ben begonnen met lange teugels en een soort behendigheidsparcoursje aan de lange teugels (tussen paaltjes door, kort draaien enz.)
Pas op het moment dat hij voor het eerst voor de sulky kwam is er een ervaren persoon bijgekomen om te helpen met inspannen en eventueel wat aanwijzingen te geven.
Deze man was van tevoren wat sceptisch toen hij hoorde dat ik de pony beleerd had (hij moet echt heel goed naar de stem luisteren hoor!! Was 1 van de opmerkingen toen we een afspraak kwamen maken) maar toen hij er eenmaal was verdwenen al zijn twijfels als sneeuw voor de zon. Op een gegeven moment had hij zelfs plannen om mij mee te nemen naar concoursen.....

Daar ging het mij helemaal niet om, dus daar ben ik ook niet verder in gegaan, maar mijn punt is dat je dus ook als je onervaren bent best een pony kunt beleren.
Het ligt natuurlijk wel aan de persoon en de pony, maar in principe moet het kunnen.

Als je echt niet weet wat je doet kun je er inderdaad beter niet aan beginnen maar dat geldt voor bijna alles.

Jan_324

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-01 13:19

ja, maar als je nog nooit gemend hebt ga je toch geen paard beleren voor de kar??

Als je niet kunt rijden ga je toch ook geen paard beleren? En nu met de kar is het opeens niet raar.. Verward

visje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-01 14:54

Ik denk ook wel dat je eerst eens ment met een paard dat het al heel goed kan, want je moet de automatismes onder de knie hebben. Je moet vanzelf een bocht kunnen nemen, zonder te twijfelen over hoe en wat en je moet iemand hebben die je leert inspannen en tuig juist aanpassen.
Voor je dat allemaal goed kan, is er van opleren weinig sprake. Zeker als je geen leermeester (paard Knipoog ) ter beschikking hebt.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-01 15:00

Waarom denken mensen er toch zo makkelijk over.
Ik wil ff zeggen dat mijn haflinger superbraaf is, ik kan er een kind mee wegsturen, ik rijd overal met hem naar toe enz enz. Het is een heel cool beest.
Ik dacht ook ff mijn paard voor de kar te zetten, maar in plaats daarvan was ik hem bijna kwijt.
En waarom omdat ik dacht dat doen we wel ff.
Paarden zijn eiegnlijk gewoon hufters je kunt ze nooit helemaal vertrouwen.
Een paard voor de kar moet ook gewoon dressuurmatig gereden worden om gehoorzaam te zijn.
aangespannen rijden is net zo moeilijk als rijden. Je doet het niet zomaar ff.
En van eigenwijze mensen houd ik al helemaal niet. Want jij gaat straks met je eigenwijzen kop de weg op met die knol. Je weet geen eens hoe je de leidsles vast moet houden en correct moet mennen.
Je hebt ook niet iets meegemaakt of ioets geleerd wat je in een noodsituatie moet doen.
Dus daar ga jij straks in volle galop over de weg met misschien wel alle gevolgen van dien.
Sommige zijn veels te laks met veiligheid, besef dat er nog meer mensen rondlopen.

kaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-01 15:43

Ik bedoel niet dat een paard voor de kar zetten makkelijk is!

Ik had zelf ook nog nooit gemend. Het africhten e.d. heb ik helemaal zelf gedaan, toen er eenmaal de sulky achter kwam heb ik me eerst door een ervaren persoon laten uitleggen wat ik moest doen.

Als je je pony zover krijgt dat je goed met hem/haar aan de lange teugels kunt werken ben je al een heel eind.
Natuurlijk moet je voor het inspannen en de eerste keren met de kar altijd een ervaren persoon erbij hebben.

Ligt natuurlijk ook wel een beetje aan jezelf maar ik denk dat je zelf al een hele hoop kunt doen.

Als je hulp kunt krijgen van een ervaren persoon is dit natuurlijk altijd het beste maar als dit niet het geval is kun je al een hoop zelf doen.

Bij mij was de sulky erachter hangen echt maar een heel klein stapje in de hele training. Ik ben maanden bezig geweest met het langteugelen, luisteren naar de stem, verkeersmak maken en ga zo maar door.

De sulky erachter hangen was echt het laatste kleine stapje. De schet waar het om ging heeft geen stap verkeerd gedaan. Ik kon met hem heuvel op heuvel af, over het kleinste bruggetje, hij kon praktisch om zijn as draaien en luisterde perfect.
Hij had er ook echt plezier in!!!

Dus als je de keus hebt kun je het inderdaad het beste door iemand laten doen met ervaring, maar als je het rustig opbouwt en weet wanneer je hulp nodig hebt dan kun je best een eind komen zelf.

wennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-01 17:32

ik heb mijn shetje ook zelf beleerd. Heb eerst wel wat adviezen gevraagd aan iemand die heel veel met dravers heeft gewerkt. die vertelde me dat je er eest iemand naast moet laten lopen( leifst 2 iemanden) en dat jij er dan (zonder kar) achter loopt. Vervolgens gaat eerst de rechter persoon weg en later de linker (kan enkele weken duren hoor dus niet in een rit) Daarna het zelfde met een kar. Mijn shetje is nu heel braaf voor de kar.
Ik heb mijn kar touwens via de site http://www.marktplaats.nl en het heeft 2 wielen
Ik had trouwens al eerder gemend voordat ik dit deed.
Heel veel suc6 en je kunt me altijd PBen

jantina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-01 19:47

*Jantina schud met haar hoofd*

En houd zich vervolgens wijselijk stil, want koppige mensen doen toch wat ze zelf willen en daar zal mijn reactie in dit topic denk ik niet veel in veranderen.

*schud nog eens verbaasd met haar hoofd*

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-01 19:59

Ik denk dat ik voortaan maar met jantina en Steef meega. Slapen

marijke*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-01 20:09

Ik kan wel in jullie mening inkomen en ik heb wel begrip dat jullie mij willen helpen en behoeden voor een grote ramp }> , maar als niemand mij voort kan helpen aan een adres ofzo van een belgische 'mencursus', tja dan graak ik via 'het goede pad' ook niet ver hé!!! *LOL*
gr.Marijke

jantina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-01 20:14

Pak de telefoongids of goudengids eens erbij, zoek maneges en rijstallen op en bel ze eens af. Wedden dat er eentje bij is in jouw buurt die menlessen organiseerd?
Je kan ook eens in de rondte kijken. Of er iemand in jouw buurt is met een aanspanning en genoeg ervaring om te beleren. En vragen of die eens wil helpen. Evt. voor een kleine vergoeding.

En vind je even niemand..... Wacht maar tot je iemand wel vind. Beter een beetje geduld als een verknalde pony, of erger......

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-01 20:43

Ja is was Felix.
Ik he hem voor de 2 wieler gehad hoor. Hij is toen in de bak aan de ren gegaan. Ik kreeg hem weer netjes terug en ben toen nog ff verder gereden(ik had die dag hulp). Daarna heb ik hem weer voor de sleep gezet en na 20 min netjes te hebben gelopen, kreeg hij de kolder in de kop en racede zo de bak uit, het pad af en sprong over een hekje. Tuig stuk en er was niemand op stal.
Ik had er genoeg van en ben dus ook niet verder gegaan(heel stom). 2 jaar later heb ik het weer opgepakt(ik dus alleen) eerst gewoon vooruit sturen en daarna heb ik hem nog voor een 4 wieler gehad met behulp van 2 mensen, maar felix was erg druk en dribbelig maar deed verder niks.
Diezelfde week heb ik er twee autobanden achter gehangen en na een kwatrier weer kolder in de kop.
Bak uit geraced(ik hield hem niet ondanks een liverpoolstang en de bak was ook niet omheind) hij racede over het pad en is toen(heb ik gelukkig niet gezien) tegen de zijkant van de mesthoop geknald is vervolgens doorgerend richting het land, met nog steeds die band erachter, en is bij het land over zo'n landhek heen gesprongen. Is tijdens de sprong met zijn voorbenen blijven steken en toen over het hek op zijn rug geklapt. Hij stond op rende verder dwars door het draad(aaagghhh draad als omheining) het land op naar de andere paarden en daar kon ik hem pakken.
Ik was opdat moment heel kwaad maar waarschijnlijk wel van de schrik. Hij heeft er gelukkig niks aan over gehouden, dat is echt een wonder. Ik wil er nu dus ook niet meer aan beginnen met hem. Ik heb nog wel eens een aanbod gehad om hem weer te laten beleren, maar ik ben gewoon te bang dat er weer wat gebeurd. Verder is het gewoon een super beest en ik zal het mezelf nooit vergeven als er wat gebeurd.
Ik heb nu de fjord en die laat ik beleren. Ik wil gerust helpen maar er moet gewoon iemand bij zijn.
Het vervelende van autobanden is dat ze gaan stuiteren al je paard gaat rennen. En dat gestuiter vinden ze eng.
Beter is het om een zware houten sleep te gebruiken(die had ik dus ook in het begin). Sommige gebruiken helemaal geen sleep en zetten na een paar keer hangen aan de strengen de 2 wieler erachter.

inderdaad net zolang zoeken tot je iemand hebt gevonden en ander niet aan beginnen.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-01 21:30

OOIT ERAAN GEDACHT DAT NIET ELK DIER GESCHIKT IS OM IN TE SPANNEN!!!

Marijke jij kent je pony het beste en weet wat ie wel en niet aan kan.
Ik heb 25 pony's en er zijn er bij die ik voor geen goud voor de kar zou zetten al ken ik ze al vanaf hun geboorte.
Niet elke pony is er geschikt voor, lijkt mij logisch toch?! Niet elk paard kan Z-dressuur halen of 1.50 m. springen om even wat voorbeelden te noemen.
Als jij denkt/voelt dat jij en je pony het aan kunnen en er met plezier naar toe kunnen werken, zou ik lekker gaan beginnen.
Veiligheid komt altijd op de eerste plaats, det geldt bij alles. Maar hier doen velen zo negatief, ze kennen jou niet en jouw pony ook niet. Dus kunnen ze er niet over oordelen, kan ik ook niet.
Mennen..........een lachertje (ja ik hoor jullie commentaar nu al) maar mennen voglens het achenbach systeem is best pittig. Dat leer je op een mencursus en dus niet hoe je een paard moet beleren. Je leert om volgens het A.B. systeem te rijden en je paard in de juiste volgorden op en af te tuigen en in en uit te spannen. Dus stel je niet teveel voor van een mencursus.
Als je gewoon kunt rijden, kun je ook mennen. Je moet net als dat je met een auto met trailer rijdt, rekening houden met de lengte bij het nemen van een bocht.
Het beleren van je pony wordt duidelijk beschreven door meerdere personen.
1. longeren: commando's aanleren
2. commando's zijn beheerst, lange teugelwerk.
3. nog steeds lange teugelwerk blijven doen in de wei.
4. lange teugel werk buiten de wei, in het verkeer.
5. in de wei inspannen en weer uitspannen (niet rijden)
6. inspannen, stukje ernaast lopen en weer uitspannen
7. inspannen, zelf op de bok en een betrouwbaar persoon naast je pony. Zelf sturen, heel voorzichtig met wendingen. De pony moet wennen aan de druk van de bomen. Dus hele ruime bochten.
8. Dit blijven herhalen in de wei, tijd een beetje opbouwen.
9. Als je geheel zelfstandig kunt rijden in de wei en het voelt goed, met begleider naar buiten. 1e keer alleen de weg een keer op en af.
10. Lekker naar buiten, blijf altijd iemand meenemen, ga nooit alleen, tenzij het niet anders kan.

Veel menplezier met je shet!

Groetjes Anke

jantina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-01 21:36

Sja, zo zie je dus, dat dat beleren voor de wagen allemaal niet niets is. En Cowgirl is NIET een uitzondering. Er gaan heel wat jonge paarden aan de haal methet beleren voor de wagen.
Het is namelijk heel natuurlijk voor een paard. Er is iets achter hun kont wat eng is. Eng zijn betekend vluchten! In de natuur komt dat enge ook achter hun aan en moeten ze dus rennen voor hun leven.
Bij het beleren voor de wagen, komt de kar ook achter hun aan als ze gaan rennen. En dat ding blijft ze achtervolgen, hoe hard ze ook galoperen.
En als je paardje 1x in paniek is........Gaat alles maar dan ook alles mis.

marijke*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-01 21:39

Tja Anke bedankt!!! Pling
Ik ben namelijk ook niet van plan om eender welke pony in te spannen hoor! Ik weet goed genoeg dat mijn New Forest pony (die ook wel braaf is hoor), niet zou kunnen vertrouwen voor de kar. Het zou ook gewoon niets voor haar zijn. Jolientje daarentegen...
Maar ja, achter jullie compu is het inderdaad niet zo eenvoudig de situatie te beoordelen hé.
Nog een vraagje: zijn er misschien erg goede boeken geschreven over mennen of opleren voor mennen???

gr marijke

sanderijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-01 22:00

nou ik kan me niet uit deze discussie houden.
zie je deze foto?
Afbeelding
zie je deze pony?die liep op deze dag precies voor de 5 de keer voor de wagen.zie je die man die ernaast loopt?dat is mijn instructeur die heeft haar tevens met behulp van robert tuigmak gemaakt.al de voorbereidende werkzaamheden heb ik zelf gedaan.ik raad het iedereen af zonder (ervaren)hulp een pony of paard te beleren.voor de wagen zetten daarbij kan MEER fout gaan dan bij onder het zadel beleren.
je pony gaat liggen,
je pony gaat steigeren,
je pony wil niet vooruit,
je pony gaat achteruit,
je pony komt met zijn been over het lamoen,
je pony komt met zijn staart tussen de zweng en schrikt ervan,
je pony slaat achteruit tegen de wagen,
je pony springt opzij in een greppel,
WAT DOE JE DAN???????

en zo kan ik nog wel even doorgaan

je weet niet waar je aan begint.
tuurlijk KAN het goed gaan.
maar wat als het niet goed gaat?
ik ben niet negatief
ik ben reeel
ik ben blij
dat ik de pony op de foto door iemand anders tuigmak heb laten maken
want anders zou ik nu niet zo fijn met haar aan het rijden zijn
nooit zonder ervaren hulp iets doen wat je nog nooit hebt gedaan.

bel de dichtstbijzijnde manege en vraag welke menvereniging er dichtbij zit.
hang briefjes op maneges op waar je vraagt naar een aangespannen instructeur