kim16 schreef:Mijn pony is echt niet doodsbenauwd voor mij nadat ik hem een tik heb verkocht. En ik heb ook niet echt het idee dat mijn ponies het bij mij niet leuk vinden. Ik blijf erbij dat als je duidelijk grenzen stelt en een paard gaat daar overheen en hij negeert een waarschuwing dan moet je op dat moment hem een tik verkopen. Een paard weet dan precies waar hij aan toe is en zal de volgende keer die fout niet weer maken en dus zal ik hem niet meer hoeven slaan. Sorry hoor maar je kunt (na mijn idee) een paard sommige dingen niet alleen maar door beloning wat leren. Soms dan moet een paard gewoon even duidelijk laten merken dat je boven hem staat. En volgens mij kun je in sommige situaties alleen maar oplossen door hem een tik te geven, daar los je het niet op door vriendelijk met het paard om te gaan.
Met dat laatste ga je de mist in - NH is niet alleen maar vriendelijk zijn, dan zouden er een hoop vervelende paarden rond gaan lopen in NH-land...
NH is wel: respect verdíenen, niet afdwingen, en dat hoeft niet met tikken uit te delen. Tuurlijk werken die tikken ook, dat ontken ik niet, en een paard dat niet van mij is en me omver probeert te lopen, geef ik ook net zo makkelijk een tik. Maar bij mijn eigen paarden (o.a. een zesjarige hengst met een groot machogehalte) is het niet nodig, ze accepteren me als leider, ik hoef me niet constant als leider te bewijzen. Ze zoeken de grenzen niet op
.