Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
Citaat:hij is in de tijd dat hij bij mij staat nog nooit ergens van geschrokken, zelf klapperende paraplu's vindt hij vet,
Citaat:Het paard ziet anders dan wij. Uit studies is gebleken dat het paardenoog een streepje registreerd waar wij een punt zien. Een paard dat zijnhoofd recht vooruit draagt in een hoek ten opzichte van zijn lichaam van 45 graden, heeft een gezichsveld met een scherptediepte van 30 tot 70 graden. Recht en link svan dit vlak ligt het monoculaire gebied van het gezichtsveld en bestrijkt zo'n 330 tot 350 graden. Het paardeoog registreerd binnen dat gebied alleen maar in het platte vlak. Door die verschillen in waarneming krijgt het dier soms een teveel aan onbekende en voor hem verwarrende informatie.
Overigens orienteerd het paard zich het meest door middel van zijn reuk en gehoororganen.
Citaat:* Oogkleppen beschermen het oog tegen oogbeschadigingen, door bv. laag hangende takken of ongelukkig zweepgebruik.
* Paarden met een groot verschil in temperament moeten individuele zweephulpen en aanwijzingen kunnen krijgen.
* Het aantrekken van het rijtuig gaat vloeiender, het in enkelspan aangespannen paard zal niet bij het zien van de zweep van start gaan, maar omdat het de zweep niet ziet, is het verplicht de hulp af te wachten.
* Bij het rijden van tandem of vierspan beschermt de oogklep het oog tegen de langs het hoofd lopende leidsels.
* Paarden die voor een rijtuig lopen kunnen met oogkleppen op beter en sneller de rechte richting opzoeken. Hierdoor vermindert het risco van strijken en aanslaan.
* Op een rijtuig kan van alles gebeuren, wapperende kleding, parasols etc. Door oogkleppen blijven de paarden dit soort verwarrende indrukken bespaard.
Dizzy"]
[quote="Billy schreef:Ik rij met oogkleppen voor de kar.
Dat bevalt me prima, dus waarom zou ik het veranderen?
Trouwens, als ik onder het zadel in mijn eentje buiten wil rijden, gooi ik ook het kleppenhoofdstel om, dat is net wat veiliger
Citaat:* Oogkleppen beschermen het oog tegen oogbeschadigingen, door bv. laag hangende takken of ongelukkig zweepgebruik.
* Paarden met een groot verschil in temperament moeten individuele zweephulpen en aanwijzingen kunnen krijgen.
* Het aantrekken van het rijtuig gaat vloeiender, het in enkelspan aangespannen paard zal niet bij het zien van de zweep van start gaan, maar omdat het de zweep niet ziet, is het verplicht de hulp af te wachten.
* Bij het rijden van tandem of vierspan beschermt de oogklep het oog tegen de langs het hoofd lopende leidsels.
* Paarden die voor een rijtuig lopen kunnen met oogkleppen op beter en sneller de rechte richting opzoeken. Hierdoor vermindert het risco van strijken en aanslaan.
* Op een rijtuig kan van alles gebeuren, wapperende kleding, parasols etc. Door oogkleppen blijven de paarden dit soort verwarrende indrukken bespaard.
elisa schreef:het lijkt mij dat ze juist schrikken van plotselinge geluiden, dus als je MET oogkleppen ment dat opeens van een kant een eng geluid hoord en niet weet waar het van komt....ik rij mij shet zonder dat gaat wel goed maar ik wou tog dat ol oogkleppen had soms![]()
Citaat:hij is in de tijd dat hij bij mij staat nog nooit ergens van geschrokken, zelf klapperende paraplu's vindt hij vet,
bedoel je dat hij nog nooit ergens van is geschrokken terwijl jij met hem oefent voor de kar of ook tijdens het rijden? mijn shet schrikt nooit als ik met hem loop, maar als ik hem voor de kar heb is hij een stuk onzekerder en is wat schrikachtiger dan normaal, dus dat zegt ook niet zo veel.
SuperRoos schreef:[
illindra: bedankt voor deze foto's, ziet er ook wel gaaf uit, deze kan je neem ik aan ook gewoon ergens kopen waar ze ook tuigen e.d verkopen?
[/quote]
Dizzy schreef:Probeer eerst zonder. Dat is op den duur veel veiliger en leuker voor jou en je paard!!
Dizzy schreef:Het ligt aan jou en je pony of je met/zonder oogkleppen gaat rijden.
Dizzy schreef:Spetter, ik zou wel heel voorzichtig zijn met het "uitproberen", omdat veel paarden (die gewend zijn om met oogkleppen te rijden) zich rot kunnen schrikken als ze zien wat er achter hem/haar staat!
Maar dat is zeker "oud" nieuws.
Groetjes terug