Voerbeloningen voor een dik paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Duhelo

Re: Voerbeloningen voor een dik paard

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:36

Ik ben ook op zoek naar iets dergelijks (om in een voerbal te doen).
De gewone brok zijn te klein en vliegen overal rond, snoepjes vind ik dan weer te groot (en niet goed voor de lijn).

Dus iets dat lekkerder is dan hooi, maar niet aanzet, maar wel een béétje formaat heeft om netjes op te pakken zonder teveel verlies.

dioni

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:39

Ik weet niet hoe groot jouw paard is, maar de grootste reden voor aankomen is het hooi. Daar zit al gauw 10% of meer suikers in.
Stel een paard eet 6 kg hooi per dag dan kom je al op 600 gram suikers per dag. Daarbij vallen die paar brokjes in het niet.
Wat MarlindeRooz ook zegt, hooi beperken of deels vervangen door graszaadhooi zet meer zoden aan de dijk.

De tiny treats van vitalbix zijn klein, laag in suiker en toch smakelijk, die zou je kunnen proberen.

Novahetpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 14:55

Dankjulliewel voor al jullie suggesties!

De suggestie van het hooi beperken snap ik, maar ze staat 24/7 in een kudde op een pensionstal waar ze hun eigen hooi verbouwn, dus dat is helaas niet te doen. Verplaatsen of op stal zetten ga ik ook niet doen aangezien ze hier enorm gelukkig is.

Voor nu ga ik de Tiny treats proberen en later lucerne brok als ze aan het werk gaat voor de extra eiwitten. Grasbrok is lastig aangezien de meeste varianten geweekt moeten worden.

Heel erg bedankt voor jullie hulp! En verdere suggesties zijn altijd welkom :)

FleurSandro

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:19

Florian Horsefood heeft 3kg zakken met brokjes. Ik gebruik zelf altijd de oerbrok Fiber. Ook laag in suiker/zetmeel

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:30

Zijn er gras brokjes die je niet hoeft te weken?

dravergekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:58

Rozenbottels?

haha1995

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 17:15

Sintara schreef:
haha1995 schreef:
Ik ben ook heel simpel van een wortel in dunne schijfjes en dan nog eens in twee,appel in heel kleine stukjes of als je geluk heb dat je paard het lust...komkommer...

Schijfjes wortel kunnen gevaarlijk zijn, die kunnen even groot zijn als de luchtpijp waardoor het lastig is op te lossen als ze er slokdarm verstopping van krijgen.

Ik beloon mijn paarden ook gewoon met de vitaminebrok

Ik vind dat altijd zo grappig paarden die slokdarm verstoppingen krijgen van een dun schijfje wortel...als je gewoon een zakje in de winkel haalt,en je snijt zo,n wortel in dunne plakjes dan krijgt hij daar echt geen slokdarm verstopping van...paarden kauwen toch...Mijn paarden zeven zelfs hun poeder uit hun eten als ik er geen slobber van maak....
Als er hier 1 een slokdarm verstopping heeft is het van slobber wat niet nat genoeg is, of te gulzig grasmix eten terwijl ze slechte tanden hebben...

AS1999

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 17:27

Omdat je tijdens R+ training veel moet voeren zijn voertjes met veel suiker of mineralen (zoals balancers) niet gezond als enige voerbeloning. Gras/hooibrok doet het vaak ook goed en kan je eindeloos voeren. Paarden worden er vaak ook niet overenthousiast van, wat wenselijk is. Let wel even op de voerinstructies; sommige hooi/grasbrok kan alleen geweekt gegeven worden (kan overigens prima met een siliconen voertas). Ik gebruik zelf ook de treats van Metazoa en Vitalbix TinyTreats.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 18:12

haha1995 schreef:
Ik vind dat altijd zo grappig paarden die slokdarm verstoppingen krijgen van een dun schijfje wortel...als je gewoon een zakje in de winkel haalt,en je snijt zo,n wortel in dunne plakjes dan krijgt hij daar echt geen slokdarm verstopping van...paarden kauwen toch...Mijn paarden zeven zelfs hun poeder uit hun eten als ik er geen slobber van maak....
Als er hier 1 een slokdarm verstopping heeft is het van slobber wat niet nat genoeg is, of te gulzig grasmix eten terwijl ze slechte tanden hebben...

Ik ken er drie die er bijna aan dood zijn gegaan := echt met spoed naar de kliniek omdat de da ter plaatse het niet los kreeg enzo.
Als je dat meemaakt dan maakt dat indruk :')

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 18:36

Sintara schreef:
Ik ken er drie die er bijna aan dood zijn gegaan := echt met spoed naar de kliniek omdat de da ter plaatse het niet los kreeg enzo.
Als je dat meemaakt dan maakt dat indruk :')

Maar een hele wortel wordt door een paard ook in kleinere stukken gekauwd, waarom zijn die dan geen probleem?

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 18:40

Een paard bijt een wortel zelf niet in perfecte rondjes.
Het probleem met schijfjes wortel is dat als die met een beetje pech overdwars in de slokdarm terecht komen, ze de slokdarm dan afsluiten.

Een paard dat zelf goed kauwt maakt de stukjes klein genoeg en niet in perfecte rondjes, dus is de kans veel kleiner dat die dan nog te groot zijn.
Maar op schijfjes kauwt een paard soms minder goed voordat die door geslikt worden en dan los er een reëel risico op slokdarmverstopping.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 18:41

Is toch gewone basis informatie dat je nooit appels of wortels klein moet snijden :+ Staat volgens mij zelfs in menig penny boekje :=
Schrik er van dat het hier gewoon als advies wordt gegeven

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 19:57

Ik gebruik grasbrok. Lekker en een heerlijke geur, ideaal!

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 20:02

Beemsterkaas schreef:
Ik gebruik grasbrok. Lekker en een heerlijke geur, ideaal!

Heb je een linkje?