Paard bijt mij

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:25

Mars schreef:
Gezien het een manegepaard is lees ik zijn gedrag eerder als: blijf van me af/laat me met rust. Logisch als je dag in dag uit wordt gezadeld/gepoetst/gereden door lesklanten van allerlei niveaus. Er zullen er ongetwijfeld bij zijn die terugdeinzen van dit gedrag = succes. Hoe vaker succes hoe vaker paard dit zal herhalen.

Dit.

Maar ook een manegepaard kan mensen van elkaar onderscheiden. Helemaal als iemand heel regelmatig wat met dat paard doet. Ik denk dat TS wel wat kan bereiken.

Twee dingen die mij opvallen:
het paard is een hij. Hengsten en ruinen zijn happeriger dan merries. Zeker als voor dit paard de mond de manier is is om zich te oriënteren in de wereld (mond, neus en voeten zijn de lichaamsdelen waarmee een paard dingen om hem heen onderzoekt) dan is dat happerige iets wat in het paard zit. Mogelijk dus versterkt door snoepjes, of zomaar gefriemel door jan en alleman aan zijn lijf.

En ten tweede: TS schrijft dat het paard hapt wanneer er iets aan de voorkant en onder de hals van het paard gebeurt. Zoals de voorkant van de deken vast/los doen, of daar gebukt staan voor het poetsen. Als je je onder de hals van een paard begeeft dan geef je daarmee aan dat je je ondergeschikt aan dat paard opstelt. NOOIT onder de hals van een paard door duiken als je naar de andere kant wil om daar verder te poetsen. Sta rechtop met borstelen, dekens enz. En wees kordaat en duidelijk wanneer je toch laag bij de grond moet zijn met je bovenlichaam, bij voorbeeld met hoeven uitkrabben. Als iemand je voorbenen pakt en naar je hoeven wil dan is dat voor een hengst/ruin iets wat in een (oefen)gevecht thuishoort. Een beet is dan een heel logische reactie, zeker als het paard weinig mentale stimulans krijgt in de vorm van andere ruinen om mee te sparren. Waarbij het jammer is dat de natuur van een paard en de wensen van de mens soms zo ver uit elkaar liggen. Zou er een mogelijkheid zijn om hem meer en vaker los te zetten met een ander (pension)paard?

En natuurlijk is het handig om voorbereid te zijn. Als je merkt dat het paard toch nog probeert te happen wanneer je de hals of borst borstelt (wat speelsigheid of uitdagend gedrag kan zijn) zou je natuurlijk met de ene hand kunnen borstelen en met de andere het halster vasthouden zodat het paard het hoofd niet naar je toe kan bewegen. Blijf rustig. Niet overdreven voorzichtig. Niet streng doen of schreeuwen. Het is een paard. Wat als paard reageert. En zoals elk paard heeft hij baat bij iemand die rust en duidelijkheid uitstraalt. Met agressie of angst ondermijn je jezelf.

Somebody85

Re: Paard bijt mij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 07:44

Wat een fijn en uitgebreid antwoord. Heel erg bedankt! Het was mij niet bekend dat ik mij in die momenten ondergeschikt opstel. Maar ik kan die wel plaatsen. Ook je verhaal over het hoeven krabben is herkenbaar.

Ik zou eens kijken of ik een maatje kan regelen bij het loszetten. Ik heb hier al vaker overgedacht. Ook om iemand mee te vragen met paard als we gaan wandelen.

Het paard is erg zelfverzekerd. Hij kan het wel allemaal alleen. Het is daarom ook (op het bijten na) een erg fijn paard om mee te wandelen. Hij maakt zich niet gauw druk om wat dan ook. Schikt zelden. Maar dan nog is hij binnen een paar passen rustig.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:37

Je hoeft hem niet te slaan om consequent te zijn, maar helemaal geen consequenties verbinden aan zijn gedrag is niet slim. Als hij bijt en het doet pijn, dan maakt de reden waarom niet zoveel uit..dat is gewoon niet oke en dat moet hij weten. Dus of je houdt zijn hoofd uit je buurt, of je waarschuwt hem heel consequent.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:03

Somebody85 schreef:
Het paard is erg zelfverzekerd. Hij kan het wel allemaal alleen. Het is daarom ook (op het bijten na) een erg fijn paard om mee te wandelen. Hij maakt zich niet gauw druk om wat dan ook. Schikt zelden. Maar dan nog is hij binnen een paar passen rustig.

Dat idee had ik al. Een paard wat stevig in zijn schoenen staat en een goed zelfbeeld heeft. Klinkt als een erg fijn paard. Het zou super zijn als hij met een andere ruin, liefst van vergelijkbare leeftijd en karakter, kan dollen in een niet al te krappe paddock. Houd er rekening mee dat dat in het begin onstuimig kan zijn. Een beetje zoals schoolkinderen die eindelijk na een lockdown weer samen mogen spelen.

Een paard begrijpt niet uit zichzelf dat mensen een dunnere huid hebben en minder kunnen hebben dan paarden. Ik heb er één gekend, met een vergelijkbaar karakter, die ook wel eens wilde happen. Gewoon velletje beetpakken en omdraaien, zoals ruinen doen wanneer ze willen spelen. Dat deed zeer, dus riep ik auw! en trok mijn arm weg. Het paard schrok daarvan en wendde zich af. Even later kwam hij heel voorzichtig terug, net of hij sorry wilde zeggen. En daarna was hij voorzichtiger. Maar ik ben nou eenmaal geen paard, en hij was door het dolle toen hij een ruinenvriendje kreeg waarmee hij lekker kon rausen en ravotten.

Zo'n evenwichtig, stabiel paard kijkt je alleen maar met zo'n "jij zwakkeling"-blik aan als je daar tegen schreeuwt, of "jij verrader" als je hem slaat. Hij wil met je spelen (op een paardenmanier) en dan sla je hem. Wat voor slechte vriend ben je dan.
Het zou me niet verbazen als het een begripvol en verstandig paard is. Bovendien behandelt hij je vriendschappelijk. Om daar goed mee samen te kunnen werken moet jij proberen nét iets begripvoller en verstandiger te zijn. Dan krijg je zijn waardering. Waarmee ik niet wil zeggen dat je je moet laten bijten. Mijn oplossing zou zijn: begrijp wat er gebeurt, probeer het te voorkomen en zorg vooral dat hij een uitlaatklep krijgt. Zoek iemand (een andere ruin) krijgt waar hij mee kan spelen op een paardenmanier. Met een ander paard wandelen voegt niet zo veel toe, behalve misschien dat het gezellig is. Maar tijdens het wandelen kunnen ze niet ravotten. Jouw paard heeft speeltijd nodig. Bij gebrek aan genoeg paardenspeelvrienden probeert hij met jou te spelen. Dat doet pijn. Dus zorg er dan voor dat hij zijn ei op een betere manier kwijt kan.

Somebody85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 09:43

Weer super bedankt. Ik neem al je tips mee. Echt super lief je uitgebreide reacties.

Somebody85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 09:44

Elisa2 schreef:
Je hoeft hem niet te slaan om consequent te zijn, maar helemaal geen consequenties verbinden aan zijn gedrag is niet slim. Als hij bijt en het doet pijn, dan maakt de reden waarom niet zoveel uit..dat is gewoon niet oke en dat moet hij weten. Dus of je houdt zijn hoofd uit je buurt, of je waarschuwt hem heel consequent.

Ik ga het nu inderdaad maar zoveel mogelijk voorkomen :-). Even naar het begin. EN dan steeds weer een stapje verder.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:58

Graag gedaan, hopelijk hebben jij en het paard er wat aan :)

Overigens ben ik het ermee eens dat je je niet zomaar moet laten bijten, wat andere bokkers ook zeggen. En dat er consequenties moeten zitten aan zijn gedrag. Hopelijk is één van de consequenties dat hij iemand krijgt die het helemaal leuk vindt dat hij bijt, en lekker terugbijt en doet alsof hij hem op zijn knieën wil dwingen en die daarna samen met hem een paar rondjes galoppeert en dan weer verder kliert. Bijten in de schouders en hals, bij de manenkam pakken, beetje tegen elkaar op steigeren, al dat soort dingen die een speelse ruin nodig heeft :D

En dat hij niet alleen maar negatieve consequenties krijgt in de zin van dat iemand zijn paard-zijn probeert te onderdrukken. Want daar krijg je heel gefrustreerde dieren van. De oorzaak zo veel mogelijk wegnemen is gezonder dan het symptoom onderdrukken. En als hij kan spelen is het ook makkelijker en eerlijker naar hem toe om in te grijpen als hij in mensen wil happen.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:00

Somebody85 schreef:
troi schreef:
Kan goed een respect kwestie zijn. Dat het dier dat doet simpelweg omdat het kan en er geen gevolgen zijn.

Heb je de eigenaar/ instructeur gevraagd hoe die dit oplost? De obv (ouderwets boeren verstand) methode is uiteraard een knal tegen zijn kop. Ben ik niet perse voorstander van maar als je de rest hebt geprobeerd is het altijd nog beter dan continu blauwe plekken hebben omdat je gezien wordt als bijtspeeltje...

Ja, gevraagd. Maar de oplossing was slaan. Maar ik doe dat wel alleen als hij echt hard bijt. Maar wil het eigenlijk anders oplossen. Ik vermijd voor nu even de momenten als poetsen. Met wandelen kan ik hem ‘straffen’ door te stoppen, hem achteruit te zetten en wachten tot hij kalm is. Dit lijkt hierbij wel te werken denk ik… ik vind het maar lastig.

Hmm de obv methode dus.

Ik las verderop dat het dier weinig buiten komt. Daar zou ik ook happerig van worden. Hopelijk wordt dat in de zomer beter? Anders kan je verschrikkelijk weinig. Behalve jezelf beschermen natuurlijk

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:03

Dat weinig buitenkomen is misschien het beleid van de manege? Als er een andere pensionklant is met een geschikt paard kun je misschien vragen of de paarden samen in de paddock mogen, samen losgooien zeg maar. Het paard staat nu in het pensiongedeelte, wie weet zijn er wat meer privileges te regelen voor hem. En wie weet ziet de manege ook wel hoe hij verandert.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:21

Koper schreef:
Mars schreef:
Gezien het een manegepaard is lees ik zijn gedrag eerder als: blijf van me af/laat me met rust. Logisch als je dag in dag uit wordt gezadeld/gepoetst/gereden door lesklanten van allerlei niveaus. Er zullen er ongetwijfeld bij zijn die terugdeinzen van dit gedrag = succes. Hoe vaker succes hoe vaker paard dit zal herhalen.

Dit.

Maar ook een manegepaard kan mensen van elkaar onderscheiden. Helemaal als iemand heel regelmatig wat met dat paard doet. Ik denk dat TS wel wat kan bereiken.

Twee dingen die mij opvallen:
het paard is een hij. Hengsten en ruinen zijn happeriger dan merries. Zeker als voor dit paard de mond de manier is is om zich te oriënteren in de wereld (mond, neus en voeten zijn de lichaamsdelen waarmee een paard dingen om hem heen onderzoekt) dan is dat happerige iets wat in het paard zit. Mogelijk dus versterkt door snoepjes, of zomaar gefriemel door jan en alleman aan zijn lijf.

En ten tweede: TS schrijft dat het paard hapt wanneer er iets aan de voorkant en onder de hals van het paard gebeurt. Zoals de voorkant van de deken vast/los doen, of daar gebukt staan voor het poetsen. Als je je onder de hals van een paard begeeft dan geef je daarmee aan dat je je ondergeschikt aan dat paard opstelt. NOOIT onder de hals van een paard door duiken als je naar de andere kant wil om daar verder te poetsen. Sta rechtop met borstelen, dekens enz. En wees kordaat en duidelijk wanneer je toch laag bij de grond moet zijn met je bovenlichaam, bij voorbeeld met hoeven uitkrabben. Als iemand je voorbenen pakt en naar je hoeven wil dan is dat voor een hengst/ruin iets wat in een (oefen)gevecht thuishoort. Een beet is dan een heel logische reactie, zeker als het paard weinig mentale stimulans krijgt in de vorm van andere ruinen om mee te sparren. Waarbij het jammer is dat de natuur van een paard en de wensen van de mens soms zo ver uit elkaar liggen. Zou er een mogelijkheid zijn om hem meer en vaker los te zetten met een ander (pension)paard?

En natuurlijk is het handig om voorbereid te zijn. Als je merkt dat het paard toch nog probeert te happen wanneer je de hals of borst borstelt (wat speelsigheid of uitdagend gedrag kan zijn) zou je natuurlijk met de ene hand kunnen borstelen en met de andere het halster vasthouden zodat het paard het hoofd niet naar je toe kan bewegen. Blijf rustig. Niet overdreven voorzichtig. Niet streng doen of schreeuwen. Het is een paard. Wat als paard reageert. En zoals elk paard heeft hij baat bij iemand die rust en duidelijkheid uitstraalt. Met agressie of angst ondermijn je jezelf.

Niet ander de hals van een paard doorduiken omdat je je dan ondergeschikt zou opstellen? Daar zet ik mijn vraagteken bij. Dan zou een hoefsmid die de voorbenen van een paard moet doen en daarbij gebukt staat zich ondergeschikt opstellen? Dat denk ik niet maar wel moet iemand het hoofd van het paard vasthouden of, als er niemand is, zet hij zelf het paard kort vast. Want de smid wil natuurlijk niet gebeten worden! Niet ondergeschikt maar hulpvaardig. En als je naar de andere kant van een paard wil (wat je niet goed kent of niet helemaal vertrouwt) dan vond ik het toch altijd verstandiger om onder de hals door te kruipen en niet achterlangs te gaan want dan zou hij je kunnen schoppen.

Somebody85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 11:56

Koper schreef:
Dat weinig buitenkomen is misschien het beleid van de manege? Als er een andere pensionklant is met een geschikt paard kun je misschien vragen of de paarden samen in de paddock mogen, samen losgooien zeg maar. Het paard staat nu in het pensiongedeelte, wie weet zijn er wat meer privileges te regelen voor hem. En wie weet ziet de manege ook wel hoe hij verandert.

Ik ga mijn best doen :-).

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:22

Anjali, bij spelende/stoeiende paarden zie je dat ze allebei hun hals boven die van de ander proberen te doen. Degene die zijn hals over die van de ander doet "wint". Dat is uiteraard van een andere orde dan bij voorbeeld paarden die staan te rusten, en waarbij de één het hoofd en de hals boven de ander houdt wanneer dat andere paard ligt. Dan is het bescherming.

En ja, mijn bekapper noemde mijn ruin inderdaad hengstenpaard. Omdat hij zo reageerde wanneer er iemand aan zijn benen/voeten zat. Speluhn :Y) Maar dat was dus niet de bedoeling. Wist hij ook wel, en als er een stagiair bij was deed hij allervoorbeeldigst. Maar de bekapper ging er leuk in mee, had net genoeg geduld en wist het stiekum wel te waarderen.

Ruinen en hengsten hebben ook over het algemeen wat meer moeite met het leren voetje geven van de voorbenen dan merries.

Somebody85 schreef:
Koper schreef:

Ik ga mijn best doen :-).

Het moet best een bijzonder paard zijn, met wat jij allemaal voor hem doet :) Een betere box, en ik zag ook dat je een topic had geopend over stalmatten. Wat fijn dat je dat al voor hem bereikt hebt, en zijn leven al beter hebt gemaakt :)

Renee_S

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:40

Mijn paard kan ook behoorlijk bijterig zijn. Hij had dit als baby al, ik had hoop dat dit na castratie minder zou worden maar helaas :+

Buiten komen, ei kwijt kunnen etc heeft er allemaal heus mee te maken, maar mijne staat 24/7 buiten in een gemengde kudde en kan nogsteeds happerig worden.

Wat voor mij goed werkt is om eerst de situaties te gaan herkennen waarin hij dit doet. Bij de mijne is het vaak overprikkeling of frustratie. Wanneer we met grondwerk wat moeilijks aan het doen zijn bv, of wanneer hij op vreemd terrein moet stilstaan en wachten, of wanneer de hoefsmid iets spannends doet, etc etc.
Wanneer je deze situaties herkent kan je ze voorzichtig gaan opzoeken. Ik ben met grondwerk bv expres zijn grens aan het opzoeken tot waar hij begint met happerig worden. Daarin ben ik gaan oefenen met snoepje weigeren. Wat hij nu doet wanneer hij gefrustreerd wordt is eerst willen gaan happen, dan zie ik hem zelf een keer nadenken en draait hij zijn hoofd bij me weg. Ik leer hem ook dat hij pas een beloning krijgt als hij braaf rustig stilstaat, met zijn neus niet in mijn vest :Y)

Daarnaast mag het natuurlijk ook zeker gecorrigeerd worden, zeker wanneer het een serieuze hap wordt. Ze moeten natuurlijk ook weten dat het simpelweg gewoon niet mag. Bij mij niet, hoefsmid niet, niemand niet. Maar voor mij heeft het zo opzoeken in training ervoor gezorgd dat ik het lang niet altijd meer hoef te corrigeren en dat hij zelf een alternatief bedenkt.

Heel veel succes samen!

grace1989

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:44

Ik heb zo geen oplossing voor het probleem maar wil wel even zeggen dat ik het prachtig vind dat jij dit voor hem doet.
Veel respect.
Heb je ook een foto van hem en rijd jij zelf ook op hem of heb ik hier overheen gelezen?

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:39

Ts, je schrijft dat je nu al bepaalde momenten zoals poetsen vermijdt. Dat is jammer voor jou maar ook voor het paard waar jij veel voor doet want dan heb je straks misschien minder motivatie meer. Er bestaan muilkorven voor paarden. Tijdens risicovolle momenten zou je zoiets kunnen omdoen. Als het een gewoontetrekje van hem was, dat bijten, kan die gewoonte eruit gaan als hij het een tijd niet kan doen. Sommige muilkorven kan wel mee gegraasd worden. Kijk maar eens naar de aanbiedingen op internet, er zijn genoeg mogelijkheden.